AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 Jeg kan ikke trøste meg med at det sannsynligvis ikke skjer igjen, for det er stor mulighet for at det kan gjøre det. Angsten har fått taket på meg. Jeg har panikk for at det skal skje igjen. Dagligdagse episoder kan det få det til å snøre seg totalt for meg. Det blir mindre søvn og jeg er sliten. Benzo vil nok gjøre det enklere. Samtidig er jeg redd alarmberedskapen også vil fungere dårligere hvis jeg bruker det. Men jeg blir ganske handlingslammet når jeg får panikk. Så jeg er usikker på hva som er best. Noen som har noen tanker. Anonymkode: 7ff8f...b7e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 Hvilken type traumer er det snakk om? Anonymkode: aecdf...1c3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 Jeg har lang erfaring med angst/panikkanfall og ikke minst angst for angst som jeg ofte betrakter som det mest ødeleggende. For meg ble det derfor viktig å utfordre angsten, provosere den frem og gjennom det bli kjent med den. For ved å bli kjent med den blir den mindre farlig og mer håndterbar. Og når jeg kom til den innsikten gjennom "trening" på håndtering (ved bruk av ulike taktikker) ble angsten for angsten smadret på et vis. Å jeg kunne begynne å leve igjen. Jeg har hatt benzo i denne prosessen, takket være en lege som mener benzo er den beste medisin i behandling av min type angst. Den har jeg brukt aktivt når det har vært for j' å holde ut, når jeg har mistet kontrollen og ikke klart å hente meg inn igjen. Mest av alt har jeg brukt den i lomma, som en medhjelper/krykke når jeg utfordret. Jeg vet ikke hvor rett du har i at det du opplever vil skje igjen, men jeg vet at ved angst blir man ekspert på å prøve å forhindre at noe ubehagelig skal oppstå, gjerne ved å unngåelsestaktikker. Ved at man er i alarmberedskap hele tiden er man også på et vis forberedt fordi man ser for seg hele tiden, gjennom frykt for. Dette med å være i alarmberedskap er tappende og litt ris til egen ræv. Man tror det gir fordeler å være "forberedt på", men det er heller det motsatte. Vi er skapt for å håndtere/takle selv ting vi er uforberedt på. Mye går av seg selv i "krisehåndtering". Det er derfor nesten bedre å være lykkelig uvitende om og med det uforberedt - men uthvilt og klar i hodet fordi man ikke er brukt opp på forhånd. Det finnes ingen rett eller feil måte å håndtere på. Det er også lov å ikke evne å håndtere enkelte ting. Om du vet? at dette du frykter og som setter deg i alarmberedskap kommer til å skje tror jeg det er lurt å tenke at det må jeg håndere der og da og at frem til da skal jeg gi meg selv lov til å hvile så jeg er forberedt. Evnt kan du litt som med "tillatt"grubletid bestemme deg for å bruke 1 akiv time hver dag på tankene dine rundt dette og gi deg selv resten av døgnet fri fra. Det er ikke enkelt, jeg vet. Men øvelse gjør deg garantert bedre på. Benzo hadde jeg aldri brukt for å forsøke forebygge/unngå ubehag, men jeg tar det gjerne om jeg mister kontrollen eller om jeg i dager har kjempet mot noe som ikke slipper og må hvile for å samle meg og finne ny styrke. Anonymkode: 4fd83...7b3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lang erfaring med angst/panikkanfall og ikke minst angst for angst som jeg ofte betrakter som det mest ødeleggende. For meg ble det derfor viktig å utfordre angsten, provosere den frem og gjennom det bli kjent med den. For ved å bli kjent med den blir den mindre farlig og mer håndterbar. Og når jeg kom til den innsikten gjennom "trening" på håndtering (ved bruk av ulike taktikker) ble angsten for angsten smadret på et vis. Å jeg kunne begynne å leve igjen. Jeg har hatt benzo i denne prosessen, takket være en lege som mener benzo er den beste medisin i behandling av min type angst. Den har jeg brukt aktivt når det har vært for j' å holde ut, når jeg har mistet kontrollen og ikke klart å hente meg inn igjen. Mest av alt har jeg brukt den i lomma, som en medhjelper/krykke når jeg utfordret. Jeg vet ikke hvor rett du har i at det du opplever vil skje igjen, men jeg vet at ved angst blir man ekspert på å prøve å forhindre at noe ubehagelig skal oppstå, gjerne ved å unngåelsestaktikker. Ved at man er i alarmberedskap hele tiden er man også på et vis forberedt fordi man ser for seg hele tiden, gjennom frykt for. Dette med å være i alarmberedskap er tappende og litt ris til egen ræv. Man tror det gir fordeler å være "forberedt på", men det er heller det motsatte. Vi er skapt for å håndtere/takle selv ting vi er uforberedt på. Mye går av seg selv i "krisehåndtering". Det er derfor nesten bedre å være lykkelig uvitende om og med det uforberedt - men uthvilt og klar i hodet fordi man ikke er brukt opp på forhånd. Det finnes ingen rett eller feil måte å håndtere på. Det er også lov å ikke evne å håndtere enkelte ting. Om du vet? at dette du frykter og som setter deg i alarmberedskap kommer til å skje tror jeg det er lurt å tenke at det må jeg håndere der og da og at frem til da skal jeg gi meg selv lov til å hvile så jeg er forberedt. Evnt kan du litt som med "tillatt"grubletid bestemme deg for å bruke 1 akiv time hver dag på tankene dine rundt dette og gi deg selv resten av døgnet fri fra. Det er ikke enkelt, jeg vet. Men øvelse gjør deg garantert bedre på. Benzo hadde jeg aldri brukt for å forsøke forebygge/unngå ubehag, men jeg tar det gjerne om jeg mister kontrollen eller om jeg i dager har kjempet mot noe som ikke slipper og må hvile for å samle meg og finne ny styrke. Anonymkode: 4fd83...7b3 Ingenting går av seg selv hos meg ved krisehåndtering. Jeg fungerer dårligere enn noen gang. Mulig det er på grunn av medisiner jeg selv går på. Det er reelt at det er stor mulighet for at det kan skje igjen. Men jeg vil gjøre alt for å forhindre det. Anonymkode: 7ff8f...b7e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 Det er umulig for meg å svare når opplysningene er så diffuse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det er umulig for meg å svare når opplysningene er så diffuse. Det er vanskelig å forklare når jeg ikke ønsker å oppgi opplysninger her. Men det handler om å stå hjelpeløs når noen du er glad i er i en akutt livstruende tilstand mens du venter på hjelp. Jeg vet ikke om det kalles traume. Men for meg var det det. Anonymkode: 7ff8f...b7e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 Jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke benzo i en slik situasjon. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 Det må vel være bedre å bruke en type ssri mot angst enn benzo i en sånn situasjon. Du vil jo uansett om du merker det selv eller ikke bli ganske svekket kognitivt av benzo, og det kan jo gjøre situasjonen du er redd for verre vil jeg tro. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 29 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg vil på det sterkeste fraråde å bruke benzo i en slik situasjon. Hvorfor? Det må da vel være bedre å bruke noe som kan roe ned personen når liv står i fare?? Anonymkode: aecdf...1c3 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Det må da vel være bedre å bruke noe som kan roe ned personen når liv står i fare?? Anonymkode: aecdf...1c3 En pårørende skal da ikke bruke benzo for å roe seg ned til en hendelse som kanskje aldri skjer eller som i verste fall skjer svært sjelden. Satt på spissen: Skal alle pårørende til personer over 60 ta benzo for å være rolige om de en eller annen gang får hjerteinfarkt eller hjerneslag? 3 Siter
frosken Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Det må da vel være bedre å bruke noe som kan roe ned personen når liv står i fare?? Anonymkode: aecdf...1c3 Alles liv står potensielt sett i fare. Noen må leve med denne usikkerheten mer enn andre, men det er fortsatt en del av livets normale utfordringer. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 5 timer siden, Beautiful_Creatures skrev: Det må vel være bedre å bruke en type ssri mot angst enn benzo i en sånn situasjon. Du vil jo uansett om du merker det selv eller ikke bli ganske svekket kognitivt av benzo, og det kan jo gjøre situasjonen du er redd for verre vil jeg tro. Jeg er bare redd jeg blir enda mer kognitivt svekket av angst og panikk. Anonymkode: 7ff8f...b7e 0 Siter
XbellaX Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er bare redd jeg blir enda mer kognitivt svekket av angst og panikk. Anonymkode: 7ff8f...b7e Jeg er enig med Beautiful_ Creatures, jeg skjønner ikke at du ønsker benzo. Jeg ville nok heller valgt å å være "på" og "klar" i slike situasjoner. Du er så "heldig" at du alt har erfart hva denne situasjonen innebærer, det betyr at du har verdifull erfaring du kan dra nytte av dersom det skulle skje igjen. Du kan bruke erfaringen til å forberede og tenke igjennom situasjonen og hva som kan være hensiktsmessig å gjøre. Det meste man har opplevd og har litt erfaring på blir litt mindre skremmende neste gang. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 9 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: En pårørende skal da ikke bruke benzo for å roe seg ned til en hendelse som kanskje aldri skjer eller som i verste fall skjer svært sjelden. Satt på spissen: Skal alle pårørende til personer over 60 ta benzo for å være rolige om de en eller annen gang får hjerteinfarkt eller hjerneslag? Det er sant. Jeg ser den. Anonymkode: aecdf...1c3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 4 timer siden, XbellaX skrev: Jeg er enig med Beautiful_ Creatures, jeg skjønner ikke at du ønsker benzo. Jeg ville nok heller valgt å å være "på" og "klar" i slike situasjoner. Du er så "heldig" at du alt har erfart hva denne situasjonen innebærer, det betyr at du har verdifull erfaring du kan dra nytte av dersom det skulle skje igjen. Du kan bruke erfaringen til å forberede og tenke igjennom situasjonen og hva som kan være hensiktsmessig å gjøre. Det meste man har opplevd og har litt erfaring på blir litt mindre skremmende neste gang. Jeg ønsker også å være på og klar. Men det er nettopp det jeg ikke er når jeg får angst og panikk. Jeg tenkte ikke på å dope meg ned med benzo. Bare roe meg så pass ned at jeg klarer å tenke klart. Dette er noe jeg aldri klarer å venne meg til. Jeg får nå angst for hver minste ting. Slik jeg før nesten ikke la merke til. Anonymkode: 7ff8f...b7e 0 Siter
XbellaX Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker også å være på og klar. Men det er nettopp det jeg ikke er når jeg får angst og panikk. Jeg tenkte ikke på å dope meg ned med benzo. Bare roe meg så pass ned at jeg klarer å tenke klart. Dette er noe jeg aldri klarer å venne meg til. Jeg får nå angst for hver minste ting. Slik jeg før nesten ikke la merke til. Anonymkode: 7ff8f...b7e Jeg synes du overdriver den positive effekten av Benzo i denne type situasjon, du tenker langt klarere uten denne type medikamenter. Dette var helt sikkert en vond opplevelse for deg, livet kan være relativt brutalt, men du kan lære endel av erfaringen fra forrige situasjon. Å oppleve noe slikt som dette er vondt, men det er dessverre noe som også hører til i livet. Sett deg ned og gjør kaoset ditt mer konkret, skriv ned punkter på hva du bør gjøre og så har du listen med deg på tlf eller i vesken, etterhvert er jeg sikker på du også vil klare å huske mye av det. 0 Siter
frosken Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker også å være på og klar. Men det er nettopp det jeg ikke er når jeg får angst og panikk. Jeg tenkte ikke på å dope meg ned med benzo. Bare roe meg så pass ned at jeg klarer å tenke klart. Dette er noe jeg aldri klarer å venne meg til. Jeg får nå angst for hver minste ting. Slik jeg før nesten ikke la merke til. Anonymkode: 7ff8f...b7e Hvis du nå "får angst for hver minste ting", hvordan ser du da for deg at fremtiden skal bli? Skal du bruke benzo hele tiden, tenker du? Jeg synes for øvrig du driver med en veldig negativ form for selvsnakk når du sier "dette er noe jeg aldri klarer å venne meg til". Hvorfor skulle du ikke kunne venne deg til livets utfordringer? Det kan ta tid og du kan trenge hjelp før du klarer å forholde deg til situasjonen på en ok måte, - men å si at du _aldri_ klarer å venne deg til det, mener jeg er svært destruktivt. Det er litt som å legge seg ned på gulvet og hyle at du ikke er fornøyd med livet slik det er. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 59 minutter siden, frosken skrev: Hvis du nå "får angst for hver minste ting", hvordan ser du da for deg at fremtiden skal bli? Skal du bruke benzo hele tiden, tenker du? Jeg synes for øvrig du driver med en veldig negativ form for selvsnakk når du sier "dette er noe jeg aldri klarer å venne meg til". Hvorfor skulle du ikke kunne venne deg til livets utfordringer? Det kan ta tid og du kan trenge hjelp før du klarer å forholde deg til situasjonen på en ok måte, - men å si at du _aldri_ klarer å venne deg til det, mener jeg er svært destruktivt. Det er litt som å legge seg ned på gulvet og hyle at du ikke er fornøyd med livet slik det er. Å være realistisk er ikke det samme som å være negativ og destruktiv. Å være realistisk bygger på tidlige erfaringer. I dette tilfelle også hvordan jeg kjenner meg selv og situasjonen. Det hadde vært godt å få kunne være ærlig uten å få høre at jeg er negativ og destruktiv. Anonymkode: 7ff8f...b7e 0 Siter
frosken Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være realistisk er ikke det samme som å være negativ og destruktiv. Å være realistisk bygger på tidlige erfaringer. I dette tilfelle også hvordan jeg kjenner meg selv og situasjonen. Det hadde vært godt å få kunne være ærlig uten å få høre at jeg er negativ og destruktiv. Anonymkode: 7ff8f...b7e Skjønner om du ikke likte så godt det jeg skrev, men slik jeg ser det så blir det litt tullete når du insisterer på at du ikke kan klare å venne deg til den nye situasjonen. Hvorfor skulle ikke du ha de samme menneskelige egenskapene som folk flest; vi må jo bare tåle det livet krever av oss? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 Skrevet 10. februar 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Det må da vel være bedre å bruke noe som kan roe ned personen når liv står i fare?? Anonymkode: aecdf...1c3 Om liv står i fare må det reageres lenge før effekten av benzo inntreffer. Om det er av viktighet at du feks kan livreddende hjelp, så kan du som alle andre trenes i dette. Hva er det du mener du skal aktivt bidra med når denne personens liv står i fare? Anonymkode: 4fd83...7b3 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.