AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 Jeg ser at de som får sentralstimulerende medisiner her på DOL, som har fått en diagnose, sier de får mer energi og blir mer konsentrert. Jeg har ingen ADHD/ADD-diagnose, men jeg merker selv at jeg blir mer skjerpet, får bedre konsentrasjon og mer energi når jeg tar Ritalin. Jeg tar kun 10 mg Ritalin om gangen. Vil ikke alle, diagnose eller ikke, nyte godt av f.eks. en lav dose Ritalin? Anonymkode: f572c...df4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at de som får sentralstimulerende medisiner her på DOL, som har fått en diagnose, sier de får mer energi og blir mer konsentrert. Jeg har ingen ADHD/ADD-diagnose, men jeg merker selv at jeg blir mer skjerpet, får bedre konsentrasjon og mer energi når jeg tar Ritalin. Jeg tar kun 10 mg Ritalin om gangen. Vil ikke alle, diagnose eller ikke, nyte godt av f.eks. en lav dose Ritalin? Anonymkode: f572c...df4 Helt sikkert. Men ville vært misbruk. Anonymkode: 2d993...de3 0 Siter
ISW Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at de som får sentralstimulerende medisiner her på DOL, som har fått en diagnose, sier de får mer energi og blir mer konsentrert. Jeg har ingen ADHD/ADD-diagnose, men jeg merker selv at jeg blir mer skjerpet, får bedre konsentrasjon og mer energi når jeg tar Ritalin. Jeg tar kun 10 mg Ritalin om gangen. Vil ikke alle, diagnose eller ikke, nyte godt av f.eks. en lav dose Ritalin? Anonymkode: f572c...df4 Alle får mer energi og økt prestasjonsevne av sentralstimulerende midler. Med mindre man allerede er overstimulert, da får man bare negativt stress (ref Yerkes-Dodsons lov). Men å bruke sentralstimulerende uten å ha ADHD/ADD er misbruk. Det hjelper ikke at det hjelper. En kompis av meg likte å bruke et kosttilskudd under trening som viste seg å inneholde amfetamin. Han kunne ikke forstå at det var dumt for det fungerte jo så bra, så han ville ikke slutte med det. Du presterer bedre når du doper deg men det er verken lov eller tilrådelig. 0 Siter
Trine Skrevet 8. februar 2016 Skrevet 8. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at de som får sentralstimulerende medisiner her på DOL, som har fått en diagnose, sier de får mer energi og blir mer konsentrert. Jeg har ingen ADHD/ADD-diagnose, men jeg merker selv at jeg blir mer skjerpet, får bedre konsentrasjon og mer energi når jeg tar Ritalin. Jeg tar kun 10 mg Ritalin om gangen. Vil ikke alle, diagnose eller ikke, nyte godt av f.eks. en lav dose Ritalin? Anonymkode: f572c...df4 Jeg får hverken mer energi eller bedre konsentrasjon av sentralstimulerende. Blir kanskje litt roligere av det, men ikke nok til at det er noe poeng i å ta dem. De fleste blir vel mer skjerpa av dem, det er jo en grunn til at folk kjøper det på gata. Men det er jo dop og da er det misbruk om man ikke har en diagnose. Har man ADHD får man ta det for å komme opp på et mer normalt nivå og slippe uroen, impulsiviteten og uoppmerksomheten. Man får ikke sentralstimulerende for å få mer energi, men for å klare å roe seg ned. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 (endret) Det de fleste ikke tenker på er at med ADHD har man en yteevne UNDER normalen. Så ja, man man si at man på et vis yter bedre, men det er i forhold til seg selv umedisinert. Man tar medisinen for å komme på samme "bølgelengde" som resten av befolkningen, ikke for å få økt yteevne utover dette. Dette er viktig å huske på da å leve med ADHD er et stort handicap, og omfatter mye mer en folk flest tenker over. Jeg blir mindre sliten i hverdagen av å bruke medisin, men det har ingenting med at jeg ytrer utover det man er ment for å klare å gjøre. Jeg blir mindre sliten enn før, fordi all stimuli, tanker og det jeg ser rundt meg fungerer på en mer normal måte, sånn at jeg hverken blir overstimulert eller så stresset som til vanlig. Å ha ADHD er et stort handicap for mange, man klarer rett og slett ikke det andre tar for gitt, i samme tempo som det andre og verden forventer av en. Da synes jeg ofte det kan være provoserende å lese innlegg som at "alle blir jo mer skjerpet og klarer mer på ADHD medisin!" Mulig det, men ikke glem at vi med ADHD klarer MINDRE til vanlig. Det er vår normal umedisinert! Vi yter ikke eller konsentrerer oss bedre enn normalbefolkningen på medisin, vi når bare normalnivået! Endret 9. februar 2016 av Beautiful_Creatures 3 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 (endret) En annen ting også, som sikkert kan være greit å vite om for å ikke misforstå hva ADHD behandling går ut på. Det handler jo om å justere dopamin et bittelite hakk da man med ADHD har for lave nivåer av dette. I min daglige medisin det totalt 26,7 mg deksamfetamin. En "brukerdose" amfetamin som musbrukere tar ligger på 500-1000 mg! Tenker ikke spesielt på TS her, men interessante tall å vite om for de som tror man "speeder" seg på ADHD medisin;-) Endret 9. februar 2016 av Beautiful_Creatures 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser at de som får sentralstimulerende medisiner her på DOL, som har fått en diagnose, sier de får mer energi og blir mer konsentrert. Jeg har ingen ADHD/ADD-diagnose, men jeg merker selv at jeg blir mer skjerpet, får bedre konsentrasjon og mer energi når jeg tar Ritalin. Jeg tar kun 10 mg Ritalin om gangen. Vil ikke alle, diagnose eller ikke, nyte godt av f.eks. en lav dose Ritalin? Anonymkode: f572c...df4 Hvordan klarte du å få fastlegen dn til å skrive ut ritalin når du ikke har adhd? Anonymkode: 3f920...73a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 må ærlig si at jeg syns det er svært urettferdig at kun folk med ADHD får disse medikamentene. deprimerte, folk med asperger, folk som er overvektige, og en rekke andre ville ha hatt god nytte av disse. man blir jo bokstavelig talt etter super menneske selv med lave doser. super sosial,konsentrert og glad. syns det er ekstremt trist at mange med ADHD, som kanskje ikke en gang har diagnosen selger disse medisinene til studenter osv. testet det selv før noen eksamener, og tok psykologi 1+2 på 1 uke. og p1+p2 matte og norsk skriftlig på 2 uker, som privatist med 4-6 i karakterer. med ritalin hver dag. til vanlig ville dette tatt meg 4 ganger så lang tid. og med antipsykotika som jeg bruker nå ( truxal 200 mg ) ville jeg ikke ha klart å stått i noen av fagene lol. skal selv på ADHD utredning snart. og kommer ikke til å ta det bra hvis jeg ikke har diagnosen. er temmelig sikker på at jeg kjapt får livet mitt på styr om jeg får ritalin eller adderall. Anonymkode: 53f9d...d31 0 Siter
ISW Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: må ærlig si at jeg syns det er svært urettferdig at kun folk med ADHD får disse medikamentene. deprimerte, folk med asperger, folk som er overvektige, og en rekke andre ville ha hatt god nytte av disse. man blir jo bokstavelig talt etter super menneske selv med lave doser. super sosial,konsentrert og glad. syns det er ekstremt trist at mange med ADHD, som kanskje ikke en gang har diagnosen selger disse medisinene til studenter osv. testet det selv før noen eksamener, og tok psykologi 1+2 på 1 uke. og p1+p2 matte og norsk skriftlig på 2 uker, som privatist med 4-6 i karakterer. med ritalin hver dag. til vanlig ville dette tatt meg 4 ganger så lang tid. og med antipsykotika som jeg bruker nå ( truxal 200 mg ) ville jeg ikke ha klart å stått i noen av fagene lol. skal selv på ADHD utredning snart. og kommer ikke til å ta det bra hvis jeg ikke har diagnosen. er temmelig sikker på at jeg kjapt får livet mitt på styr om jeg får ritalin eller adderall. Anonymkode: 53f9d...d31 Har det slått deg at det kan være farlig å bruke slike medisiner når man ikke har ADHD? Ved ADHD normaliserer de jo kjemien i hjernen, hvis man bruker de for stimulerende effekt dreper det hjernecellene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 14 minutter siden, issomethingwrong skrev: Har det slått deg at det kan være farlig å bruke slike medisiner når man ikke har ADHD? Ved ADHD normaliserer de jo kjemien i hjernen, hvis man bruker de for stimulerende effekt dreper det hjernecellene. temmelig sikker på at høydose antipsykotika dreper sin fair share off hjerneceller også! er vel først og fremst de som misbruker kjempedoser med amfetamin i sprøyteform som mister hjerneceller.. tviler veldig på at 10-20 mg ritalin daglig gjør noe skade. sammenlignet med å være deprimert eller å ikke lykkes i livet.. Anonymkode: 53f9d...d31 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 25 minutter siden, issomethingwrong skrev: Har det slått deg at det kan være farlig å bruke slike medisiner når man ikke har ADHD? Ved ADHD normaliserer de jo kjemien i hjernen, hvis man bruker de for stimulerende effekt dreper det hjernecellene. Overforenkler du ikke litt? Det er ikke sånn at det er enten eller. Anonymkode: 2d993...de3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: tviler veldig på at 10-20 mg ritalin daglig gjør noe skade. sammenlignet med å være deprimert eller å ikke lykkes i livet.. Anonymkode: 53f9d...d31 Så sant så sant. Anonymkode: 2d993...de3 0 Siter
ISW Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: temmelig sikker på at høydose antipsykotika dreper sin fair share off hjerneceller også! er vel først og fremst de som misbruker kjempedoser med amfetamin i sprøyteform som mister hjerneceller.. tviler veldig på at 10-20 mg ritalin daglig gjør noe skade. sammenlignet med å være deprimert eller å ikke lykkes i livet.. Anonymkode: 53f9d...d31 Hadde det vært så enkelt hadde jo enhver lege skrevet ut ritalin som AD? Det er vel en grunn til at det ikke gjøres? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 1 time siden, issomethingwrong skrev: Har det slått deg at det kan være farlig å bruke slike medisiner når man ikke har ADHD? Ved ADHD normaliserer de jo kjemien i hjernen, hvis man bruker de for stimulerende effekt dreper det hjernecellene. ikke helt enig. vil anta at grunnen til at leger ikke skriver det ut til annet enn ADHDere er at det ekstremt avhengighetskapende, og kan brukes som narkotika.. også svært mange som selger det videre.. men det kunne svært lett ha blitt brukt til en rekke andre tilstander enn eksklusivt ADHD. men dette med at små-moderat doser gjør noe annen skade enn at du kan bli litt avhengig har jeg veldig vanskelig for å tro.. og er vel også mer enn nok folk som har en dopamin ubalanse som ville ha hatt god effekt av ritalin, men som ikke har ADHD på papiret. og ikke minst veldig mange med ADHD på papiret som ritalin ikke gjør noe særlig for. man må alltid veie effekt opp mot skade. og i veldig mange av tilfellene tror jeg effekten vil bli langt bedre enn skadene forutsatt at det er fornuftige mennesker som får det, og ikke bruker det som rus. Anonymkode: 53f9d...d31 0 Siter
Trine Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: må ærlig si at jeg syns det er svært urettferdig at kun folk med ADHD får disse medikamentene. deprimerte, folk med asperger, folk som er overvektige, og en rekke andre ville ha hatt god nytte av disse. man blir jo bokstavelig talt etter super menneske selv med lave doser. super sosial,konsentrert og glad. syns det er ekstremt trist at mange med ADHD, som kanskje ikke en gang har diagnosen selger disse medisinene til studenter osv. testet det selv før noen eksamener, og tok psykologi 1+2 på 1 uke. og p1+p2 matte og norsk skriftlig på 2 uker, som privatist med 4-6 i karakterer. med ritalin hver dag. til vanlig ville dette tatt meg 4 ganger så lang tid. og med antipsykotika som jeg bruker nå ( truxal 200 mg ) ville jeg ikke ha klart å stått i noen av fagene lol. skal selv på ADHD utredning snart. og kommer ikke til å ta det bra hvis jeg ikke har diagnosen. er temmelig sikker på at jeg kjapt får livet mitt på styr om jeg får ritalin eller adderall. Anonymkode: 53f9d...d31 Du syns ikke det blir litt feil å lage kunstige supermennesker? Om du blir et supermenneske med Ritalin så er du bra nok uten Ritalin også. De fleste med depresjon har god hjelp av AD. De med Asperger kunne nok hatt god nytte av sentralstimulerende, men det mangler trolig forskning på området. Folk som er overvektige vil nok ha større nytte av riktig ernæring. Om du tar 10 mg Ritalin i løpet av en dag så har du 3-4 timer med effekt. Da er du ikke et supermenneske så veldig lenge. Om normale mennesker, med en normal evne til fokus og konsentrasjon, skal få Ritalin så vil jo det føre til at andre normale mennesker plutselig blir under snittet. Skal også de da tvinges til å ta medisiner for å komme opp på et kunstig nivå? Til slutt har vi en verden hvor medisiner er et must for å kunne få en utdanning eller jobb. Og hva da med oss som har ADHD og ikke har effekt av sentralstimulerende, forskjellen mellom oss og normale vil jo da bli enda større fordi alle går på de medisinene som kan få oss til å ha en sjans til å henge med i samfunnet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 6 minutter siden, Trine skrev: Du syns ikke det blir litt feil å lage kunstige supermennesker? Om du blir et supermenneske med Ritalin så er du bra nok uten Ritalin også. De fleste med depresjon har god hjelp av AD. Hva med oss som ikke har effekt av AD, og har AS? Anonymkode: 2d993...de3 0 Siter
Trine Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med oss som ikke har effekt av AD, og har AS? Anonymkode: 2d993...de3 Hvorfor fjernet du neste setning? AD hjelper ikke på asperger. Jeg skrev at sentralstimulerende kanskje kan hjelpe de med asperger, men at det sikkert mangler forskning. Jeg vet ikke hvorfor de ikke får det, men om du hadde vært litt mindre interessert i å være vrang så hadde du sett hva jeg skrev om akkurat det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 5 minutter siden, Trine skrev: Hvorfor fjernet du neste setning? AD hjelper ikke på asperger. Nei, men legene skriver det ut for depesjon og angst, selv om man har AS. Anonymkode: 2d993...de3 0 Siter
Trine Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men legene skriver det ut for depesjon og angst, selv om man har AS. Anonymkode: 2d993...de3 Ja, men da er det for depresjon og angst og ikke for asperger. Sentralstimulerende hjelper absolutt ikke mot depresjon og angst. Angst er faktisk en av bivirkningene. Så om det er depresjon som er problemet så hjelper det lite med Ritalin. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 Skrevet 9. februar 2016 5 minutter siden, Trine skrev: Ja, men da er det for depresjon og angst og ikke for asperger. Sentralstimulerende hjelper absolutt ikke mot depresjon og angst. Angst er faktisk en av bivirkningene. Så om det er depresjon som er problemet så hjelper det lite med Ritalin. Det er mange med AS som får et bedre liv med sentralstimulerende (bedre konsentrasjon, mer sosial, bedre stresshåndtering, etc). Det kan du lese mye om på Wrong Planet forumet. Anonymkode: 2d993...de3 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.