Gå til innhold

NHD: Hvor fort kan jeg sikkert trappe ned rivotril?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt 2mg rivotril daglig i ca 10 år å ønsker å kutte de ut nå, vil takle angsten på en bedre måte.

Mitt spørsmål er hvilken metode som er tryggest for vellykket nedtrapping?. Har snakket med flere leger og farmasøyter, men alle er ueninge om hastigheten, var også hos en psykiater som sa jeg kunne kutte tvert, noe som jeg har forstått er direkte farlig.

Har leste mye på nettet og ser det ofte anbefales å f.eks å blade ut med melk slik at man kan redusere f.eks 0.01mg pr.dag.

Tablettene er på 0.5mg og lar seg bare såvidt dele i 4 deler. Vil en reduksjon på 0.125mg hver 7. eller 10.dag være ok?, eller må jeg gå saktere fram etter så lang tids bruk?

Bør jeg også gå over til f.eks valium eller sobril i den siste fasen for å unngå å bli dårlig?

Skrevet

Når jeg gikk på 2 x 2 mg, trappet jeg problemfritt ned med 0,5 mg pr. uke. Det ble gjort på sykehus og bestemt av leger. Som sagt gikk det problemfritt for seg og hadde ingen abstinenser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette.

Ikke raskere enn 0,5 mg per uke, ikke saktere enn 0,5 mg per måned.

En mellomting er 0,5 mg per uke, men bruke den siste 0,5 mg i 3-4 uker.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg har også gått av Rivotril en gang etter jeg hadde brukt dem fast som sovehjelp i rundt 5 år. Hadde da brukt alt fra 1-3 mg fast. 

På slutten hadde jeg lenge brukt 1 mg og såvidt jeg husker gikk jeg via 0,5 mg en gang i mellom til å plutselig slutte helt. Jeg ble så lei at jeg helte ut resten i do (anbefales ikke), og da hadde jeg ikke så mye annet valg enn å slutte. 

Sov dårlig i begynnelsen, uro som jeg regner med var abstinens, men jeg kan ikke huske at dette var ekstremt ille egentlig. Det er sikkert forskjellig fra person til person også. 

Så bra at du skal trappe ned ihvertfall. Er ikke noe særlig å stå på den fast hvis man ikke må, men veldig grei å ha som sovehjelp innimellom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...