Gå til innhold

Psykiater/Psykolog/Psyk.sykepleier NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer.

Hva egner seg best til problemstillinger som er i BiPolar-land.

(de er ikke enige i hva jeg har, derfor jeg skriver sånn - hatt BPdiagnose i 9 år, noe jeg mener fortsatt stemmer.)

Problemstilling depresjon og selvmordstanker, angst - ganske generell, klarer ikke sette fingeren på hva det er som utløser angstfølelsene, Jeg har oppturer på noen uker innimellom som gikk veldig utover økonomien(har nå økonomisk verge).

Depresjonene varer i måneder, har en ok dag innimellom, men stort sett er jeg på selvmordstankeplanet. Jeg sa en gang at det føles nesten som at SMT er en slags tvang...at jeg bare må tenke den retninga når det går utfor grøfta.

Jeg ønsker kognitiv terapi - ikke se så veldig svart hvitt på ting og hendelser, de andre gangene jeg har fått det(over noen uker) har det fungert godt(men de gangene har blitt avsluttet da behandlerene slutta etter kort tid). Men kognitiv terapi aleine vet jeg ikke om fungerer optimalt. Greit å ha fokus på det, men jeg trenger noen å bare snakke med og.

Depresjonene er verst. Har vært deprimert siden før jul og føler meg generelt elendig. Vurderer spørre om jeg kan få prøve en annen AD, men psyk.sykepleieren min(behandler) liker ikke at det blir så mye triksing med medisinene. Sist endring ble gjort av fastlege, satt ned Fontex fra 60mg til 50mg før jul, og fra 800 til 700mg Quetiapin 13.Januar. Legen har sagt han ikke vil ha ansvaret for medisinene mine, men det er ingen på DPS som kan styre med dem - jo overlegen, men henne har jeg ikke møtt mer enn i forbifarta en gang, i November. Så ingen jeg kan ta opp ønsket om annen medisin med. Jeg kommer nok til å gå til fastlegen, men når han egentlig ikke vil ha ansvaret for dem, så må jeg jo nesten ta hensyn til det.

What to do?

Skal ha møte på fredag, og da trenger jeg noen tips. til hva jeg kan si.

Skrevet
8 minutter siden, Psykojenta skrev:

Bare lurer.

Hva egner seg best til problemstillinger som er i BiPolar-land.

(de er ikke enige i hva jeg har, derfor jeg skriver sånn - hatt BPdiagnose i 9 år, noe jeg mener fortsatt stemmer.)

Problemstilling depresjon og selvmordstanker, angst - ganske generell, klarer ikke sette fingeren på hva det er som utløser angstfølelsene, Jeg har oppturer på noen uker innimellom som gikk veldig utover økonomien(har nå økonomisk verge).

Depresjonene varer i måneder, har en ok dag innimellom, men stort sett er jeg på selvmordstankeplanet. Jeg sa en gang at det føles nesten som at SMT er en slags tvang...at jeg bare må tenke den retninga når det går utfor grøfta.

Jeg ønsker kognitiv terapi - ikke se så veldig svart hvitt på ting og hendelser, de andre gangene jeg har fått det(over noen uker) har det fungert godt(men de gangene har blitt avsluttet da behandlerene slutta etter kort tid). Men kognitiv terapi aleine vet jeg ikke om fungerer optimalt. Greit å ha fokus på det, men jeg trenger noen å bare snakke med og.

Depresjonene er verst. Har vært deprimert siden før jul og føler meg generelt elendig. Vurderer spørre om jeg kan få prøve en annen AD, men psyk.sykepleieren min(behandler) liker ikke at det blir så mye triksing med medisinene. Sist endring ble gjort av fastlege, satt ned Fontex fra 60mg til 50mg før jul, og fra 800 til 700mg Quetiapin 13.Januar. Legen har sagt han ikke vil ha ansvaret for medisinene mine, men det er ingen på DPS som kan styre med dem - jo overlegen, men henne har jeg ikke møtt mer enn i forbifarta en gang, i November. Så ingen jeg kan ta opp ønsket om annen medisin med. Jeg kommer nok til å gå til fastlegen, men når han egentlig ikke vil ha ansvaret for dem, så må jeg jo nesten ta hensyn til det.

What to do?

Skal ha møte på fredag, og da trenger jeg noen tips. til hva jeg kan si.

Hvorfor er det ingen på DPS som kan ta ansvar for medisineringen?

Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Hvorfor er det ingen på DPS som kan ta ansvar for medisineringen?

Vet du, det aner jeg ikke. Det er ingen som har tatt ansvar. Det er meninga det er overlegen på Psykoseteamet som skal ha ansvaret, men som sagt - henne har jeg ikke møtt enda. Da jeg fikk kognitiv terapi der gikk jeg til LIS-lege. Disse legene tok avgjørelser om medisinene uten at overlege ble involvert trur jeg. Og fastlegen gjorde som DPSlegene sa; skreiv ut medisiner i den og den styrken.

NÅ ønsker jeg en ordentlig gjennomgang av diagnoser og medisiner, men når jeg ikke vet hvem jeg skal henvende meg til, blir det litt vanskelig.

(PS: Har prata med psyk.sykepleieren jeg kom på kant med - hu beklaga og la seg langflat, jeg tok min del av skylda og)

Skrevet
Et øyeblikk siden, Psykojenta skrev:

Vet du, det aner jeg ikke. Det er ingen som har tatt ansvar. Det er meninga det er overlegen på Psykoseteamet som skal ha ansvaret, men som sagt - henne har jeg ikke møtt enda. Da jeg fikk kognitiv terapi der gikk jeg til LIS-lege. Disse legene tok avgjørelser om medisinene uten at overlege ble involvert trur jeg. Og fastlegen gjorde som DPSlegene sa; skreiv ut medisiner i den og den styrken.

NÅ ønsker jeg en ordentlig gjennomgang av diagnoser og medisiner, men når jeg ikke vet hvem jeg skal henvende meg til, blir det litt vanskelig.

(PS: Har prata med psyk.sykepleieren jeg kom på kant med - hu beklaga og la seg langflat, jeg tok min del av skylda og)

Bra du har fått skværet opp med sykepleieren:-)

Høres ut som om et viktig tema for fredagens møte blir nettopp dette med hvem du skal henvende deg til når det gjelder medisiner og at du ønsker kognitiv terapi.

Hvorfor ønsker du en ny gjennomgang mht diagnoser? Hvilke konsekvenser ser du for deg at det kan få?

Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Bra du har fått skværet opp med sykepleieren:-)

Høres ut som om et viktig tema for fredagens møte blir nettopp dette med hvem du skal henvende deg til når det gjelder medisiner og at du ønsker kognitiv terapi.

Hvorfor ønsker du en ny gjennomgang mht diagnoser? Hvilke konsekvenser ser du for deg at det kan få?

Ja, det var godt å si akkurat det jeg følte.

Joda, det er da det er såå typisk at ingen fra DPS blir med på møtet, hu meldte avbud igår.(visst om møtet og tidspunkt siden før jul)Jeg har skrevet IP`en klar, så den skal vi gå gjennom på fredag og da kommer det nok fram at det er en Missing Link her.

Hvis både kommunen og fastlegen henvender seg til dps, må de jo ta tak i dette...

Nei, egentlig ønsker jeg bare en bekreftelse/avkreftelse på diagnoser som har blitt luftet dette året som nå har gått. At jeg ikke scorer nok på noen pers.forstyrrelser til å få diagnosene, derfor setter de blanda...jeg vil vite om jeg fortsatt går under Bipolar eller om det er kun blanda pers.forstyrrelse.

Satt på kanten..hvis jeg ikke lenger oppfyller kriteriene for BP, trenger jeg vel ikke søke dispensasjon hos fylkeslegen for bilkjøring lenger heller??mista jo lappen da overlege la meg inn på akuttpost pga BP.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For personer med bipolar lidelse er jeg ikke i tvil om at psykiatere gir best behandling (på gruppenivå).

Skrevet
Den ‎10‎.‎02‎.‎2016 at 22.15, Psykojenta skrev:

Ja, det var godt å si akkurat det jeg følte.

Joda, det er da det er såå typisk at ingen fra DPS blir med på møtet, hu meldte avbud igår.(visst om møtet og tidspunkt siden før jul)Jeg har skrevet IP`en klar, så den skal vi gå gjennom på fredag og da kommer det nok fram at det er en Missing Link her.

Hvis både kommunen og fastlegen henvender seg til dps, må de jo ta tak i dette...

Nei, egentlig ønsker jeg bare en bekreftelse/avkreftelse på diagnoser som har blitt luftet dette året som nå har gått. At jeg ikke scorer nok på noen pers.forstyrrelser til å få diagnosene, derfor setter de blanda...jeg vil vite om jeg fortsatt går under Bipolar eller om det er kun blanda pers.forstyrrelse.

Satt på kanten..hvis jeg ikke lenger oppfyller kriteriene for BP, trenger jeg vel ikke søke dispensasjon hos fylkeslegen for bilkjøring lenger heller??mista jo lappen da overlege la meg inn på akuttpost pga BP.

Hvordan gikk møtet? Fikk dere lagt noen gode planer?

Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Hvordan gikk møtet? Fikk dere lagt noen gode planer?

Nei, egentlig ikke. Han i oppfølgingstjenesten var med på sitt siste møte idag, han slutter i mndskiftet nå...

MEN- det er fastlegen som tar ansvaret for medisineringa, så får heller dps et ord med i spillet om det skulle bli nødvendig.

Skal trappe ned mer på Seroquel, men skulle ikke stresse med det før det kom i orden i multidosen.

Var bare hvor flink de syntes jeg var som gjorde så mange ting for å ikke grave meg ned, men når jeg gjør ting for å slippe tenke for destruktivt, blir sliten mentalt av å gjøre så mye, men...

Nå har jeg meldt min interesse for volleyball, så når bronkitten går over, skal jeg prøve meg på det...få tankene på andre ting :)

Så får vi se da...nytt møte i Mai...Trur jeg skal la alt med medisiner ligge da legen mener det er andre ting som skal til for at jeg skal få det bedre. Så får jeg heller bli positivt overraska om han skulle vise seg interessert i å hjelpe meg ut av depresjonen. Diagnosene har ikke såå mye å si lenger, jeg gir opp hele dette prosjektet...kommer ingen vei uansett...får bare lære å leve med depresjonssymptomer...de forsvinner vel etterhvert...og dukker opp igjen...og forsvinner....

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

For personer med bipolar lidelse er jeg ikke i tvil om at psykiatere gir best behandling (på gruppenivå).

Kanskje jeg skulle prøvd meg i behandling utenfor DPS da, finne noen med driftstilskudd. Trur ikke det er èn psykiater på psykoseteamet. Jeg vil bare komme meg ut av depresjonenes klør, leve et liv jeg føler er verdt å leve, ikke at ALT skal være et ork. Og med kognitiv terapi kunne jeg kommet litt videre i livet, sett litt mer nyansert på tingene som til nå er enten eller, ikke noen mellomløsning er mulig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...