Gå til innhold

NHD og andre - korte planlagte innleggelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fastlegen min har søkt om at jeg kan få korte planlagte innleggelser hver 3 - 4 måned etter at jeg hadde en kriseinnleggelse pga suicidalitet og sterk angst og innleggelsen gjorde bare gjorde meg godt. Ei hel uke var jeg veldig bra før det begynte å gå nedover igjen.  Kriseinnleggelsen varte i 4 dager og tror legen min søker om opphold på ei uke av gangen, men er ikke helt sikker. Lurer jo da på hvordan slike korte planlagte innleggelser er kontra kriseinnleggelse? Sliter mye med sterk angst, tankekjør, spenninger og depresjon (med noen få lyspunkt). Hva skjer under en slik kort planlagt innleggelse? Noen med erfaringer eller som vet? Litt greit å vite litt :-) 

Skrevet
3 timer siden, aase k. skrev:

Fastlegen min har søkt om at jeg kan få korte planlagte innleggelser hver 3 - 4 måned etter at jeg hadde en kriseinnleggelse pga suicidalitet og sterk angst og innleggelsen gjorde bare gjorde meg godt. Ei hel uke var jeg veldig bra før det begynte å gå nedover igjen.  Kriseinnleggelsen varte i 4 dager og tror legen min søker om opphold på ei uke av gangen, men er ikke helt sikker. Lurer jo da på hvordan slike korte planlagte innleggelser er kontra kriseinnleggelse? Sliter mye med sterk angst, tankekjør, spenninger og depresjon (med noen få lyspunkt). Hva skjer under en slik kort planlagt innleggelse? Noen med erfaringer eller som vet? Litt greit å vite litt :-) 

EN uke var du veldig bra? Det synes jeg hørtes veldig lite ut? Hva er diagnosene dine? Jeg har tro på planlagte innleggelser, spesielt om du klarer å kommunisere hva det var med innleggelsen du følte fungerte. Hva slags hjelp har du utenom? 

Skrevet

Var god en uke ja, dessverre valgte jeg å reise til familie, noe jeg ikke skulle gjort. Ikke greit når noen slenger med leppa uten å tenke seg om (voksen person) til stadighet og som stresser og maser. Har støttesamtale hos psyk sykepleier i kommunen og god oppfølging fra fastlegen. Diagnosen min er EUPF, men vil ha ny vurdering da jeg egentlig ikke oppfyller nok kriterier til den diagnosen. Men husker ikke helt hvorfor jeg fikk den diagnosen. Følelsene mine svinger lite egentlig. Er jeg deprimert så er jeg deprimert. 

Skrevet
3 minutter siden, aase k. skrev:

Var god en uke ja, dessverre valgte jeg å reise til familie, noe jeg ikke skulle gjort. Ikke greit når noen slenger med leppa uten å tenke seg om (voksen person) til stadighet og som stresser og maser. Har støttesamtale hos psyk sykepleier i kommunen og god oppfølging fra fastlegen. Diagnosen min er EUPF, men vil ha ny vurdering da jeg egentlig ikke oppfyller nok kriterier til den diagnosen. Men husker ikke helt hvorfor jeg fikk den diagnosen. Følelsene mine svinger lite egentlig. Er jeg deprimert så er jeg deprimert. 

Hvor søkes det om plass til deg, jeg tenker ikke på navnet men hva slags type avdeling er det? Hva tenker du at du kan få ut av oppholdet, hva ønsker du, hva er din "bestilling" om vi kan kalle det det. 

Skrevet

Allmennpsykiatrisk avdeling 2. Er usikker på hva legen mener jeg får ut av for h*n var litt utydelig, men jeg vil jo ha behandling. Alt annet prøvd uten hell. 

Skrevet

Er tilbud der jeg kan ha bra utbytte av, men tror en uke slik jeg forsto legen ville søke om kan bli for kort tid til å få godt nok utbytte av det. 

Skrevet
1 minutt siden, aase k. skrev:

Allmennpsykiatrisk avdeling 2. Er usikker på hva legen mener jeg får ut av for h*n var litt utydelig, men jeg vil jo ha behandling. Alt annet prøvd uten hell. 

Planlagte innleggelser kan være en fin måte å holde tilstanden i sjakk på synes jeg, spesielt om alt annet er forsøkt. I og med du kjente deg noenlunde stabil den påfølgende uken må det ha vært noe i innleggelsen som fungerte spesielt bra, viktig å få fatt i hva det var. Tenk igjennom hva du føler ville gjort deg godt. 

Skrevet

Jeg trenger å vite hva opplegg det er for slike korte planlagte innleggelser. Er i tvil om flere korte er bedre en et litt lengre behandlingsopphold. Har vært ustabil i lengre tid og var endelig en lege som faktisk hørte på meg og virkelig tok problemene på alvor. Første lege som har gjort det. Mye traumer og mobbing bak meg jeg ikke har fått bearbeidet og prøver forgjeves å få hjelp med det. Dessverre må jeg trenes til å prate om enkelte ting, men ingen forstår det selv om jeg prøver å forklare så godt jeg kan. På DPS ble jeg både sett og hørt. Ikke dagligkost for meg. 

Skrevet
14 timer siden, aase k. skrev:

Jeg trenger å vite hva opplegg det er for slike korte planlagte innleggelser. Er i tvil om flere korte er bedre en et litt lengre behandlingsopphold. Har vært ustabil i lengre tid og var endelig en lege som faktisk hørte på meg og virkelig tok problemene på alvor. Første lege som har gjort det. Mye traumer og mobbing bak meg jeg ikke har fått bearbeidet og prøver forgjeves å få hjelp med det. Dessverre må jeg trenes til å prate om enkelte ting, men ingen forstår det selv om jeg prøver å forklare så godt jeg kan. På DPS ble jeg både sett og hørt. Ikke dagligkost for meg. 

Det er ikke uvanlig at mennesker med din bakgrunn får diagnosen EUPF. Nå spør jeg litt på siden av det du skriver om men hvorfor er det ingenting annet som har fungert? Er det pga følelseskaos eller noe annet? Klarer du å åpne deg for behandler? 

Jeg synes det var hyggelig å høre at du traff en behandler/lege som du opplevde tok deg på alvor, du skriver at det var den første legen som gjorde dette, er det ingen andre som har lyttet til deg?

Skrevet
16 timer siden, aase k. skrev:

Er tilbud der jeg kan ha bra utbytte av, men tror en uke slik jeg forsto legen ville søke om kan bli for kort tid til å få godt nok utbytte av det. 

Jeg har ingen tro på langvarige innleggelser, jeg mener tvert i mot kan være direkte skadelig. Korte og planlagte innleggelser med faste mål er langt mer hensiktsmessig.

Skrevet

Ikke lett å åpne seg for noen når en ikke aner hvordan. Har blitt matet med at følelser er hysj hysj så sånt pratet vi aldri om hjemme. Ikke er det lett å fortelle noe når en ikke vet hva folk vil vite.  Jeg må ha konkrete spm å forholde meg til og ikke prate i hytt og vær slik jeg måtte tidligere. Jeg og fastlegen mistenker PTSD fordi det var etter en spes hendelse jeg virkelig begynte å slite. Var så og si voksen da det skjedde og dessverre har noen en lei tendens til stadig å rippe opp i det og det resulterer i atter en dårlig periode for meg. Er stadig på vakt for ting. Skvetter ofte for lyder bl.a.

Skrevet

Men hva slags opplegg er det for korte innleggelser? Hva slags plan er det for de som har korte innleggelser? Får de behandling? Hvor lenge varer som oftest en kort innleggelse? 

Skrevet

Artikkelen har jeg lest uten å bli mer klok. Dessverre. 

Skrevet
18 minutter siden, aase k. skrev:

Artikkelen har jeg lest uten å bli mer klok. Dessverre. 

Artikkelen beskriver hvordan dette har blitt praktisert i Levanger. Hvordan det evt praktiseres der du bor, kan kanskje ingen her inne svare på. 

Slik jeg ser det, så vil et slikt opplegg måtte være en del av et mer omfattende behandlingsopplegg for å være til nytte. Har du en behandler du forholder deg til jevnlig nå?

Skrevet

Jeg spør spm jeg trenger svar på, men som svar får jeg bare enda flere spm. Hvorfor er det så vanskelig å svare på noen få spm? Verste jeg vet er når folk går rundt grøten. 

Skrevet
21 minutter siden, aase k. skrev:

Jeg spør spm jeg trenger svar på, men som svar får jeg bare enda flere spm. Hvorfor er det så vanskelig å svare på noen få spm? Verste jeg vet er når folk går rundt grøten. 

Grunnen til at du ikke får så konkrete svar, er at praksis vil variere fra sted til sted. Hvis du først får innvilget planlagte innleggelser, så vil avdelingen sannsynligvis lage en individuelt tilpasset plan for dine innleggelser. Hva som skal skje under innleggelser vil jo både være avhengig av hva som er målsettingen og hvilke rammer avdelingen jobber innenfor.

Noen avdelinger har mye program i løpet av uken, andre steder skjer det knapt nok noe. Jeg har vanskelig for å se for meg at det er mulig å gjøre noe behandlingsmessig i løpet av en uke, når du ikke til vanlig er i et behandlingsopplegg i regi av avdelingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...