Gå til innhold

vondt etter rotspissamputasjon


klaravis

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 med en fortann som er rotfylt og satt krone på i -93, etter en skade på barneskolen. Frem til i høst har alt vært problemfritt. I høst begynte det derimot å gjøre vondt i denne tannen og i tannkjøttet over. Det tok en tid før jeg turde å gå til tannlegen med problemet... Men han fant da etter diverse rådslagninger med kollegaer ut at han ville sende meg til oralkirurg. Der var jeg i september. Det ble da foretatt rotspissamputasjon og lagt retrograd fylling, og masse granulasjonsvev ble fjernet. ( Trygdekontoret dekket dette, da det er en yrkesskade). Ble aldri bra etter denne operasjonen.

I løpet av høsten har jeg også skiftet vanlig tannlege, så det har vært litt styr att og frem. Har nå vært to ganger og tatt kontrollrtg.bilder hos min vanlige tannlege. Senest idag. Nå har jeg egentlig mer vondt enn hva jeg hadde før den første operasjonen. Jeg kjenner hele tiden på smerter, spesielt vondt blir det hvis jeg presser på tannen eller over tannkjøttet. Av og til kommer det også direkte ilinger ned i tannen. Tannlegen ser et mørkt felt på rtg.bilde, han mener dette er betennelsen. Men siden det ikke er så lenge siden inngrepet har det vært vanskelig for han å si om betennelsen har vært på retur eller om den han blusset opp igjen. Idag syns han dette mørke feltet var noe mindre enn det var for en måned siden. Han ville derfor vente en tid til, har fått ny kontrolltime i midten av febr. Men jeg lurer på, hva er det som skjer?? Hvorfor er det mer vondt nå enn det har vært tidligere, hvis betennelsen er på retur?? Jeg tror ikke jeg orker å gå sånn som dette i enda 1,5 måned. Hva tror du dette kan være, og hva vil du anbefale meg å gjøre nå? Andre som har opplevd noe lignende??? Jeg blir snart gal av å gå rundt og kjenne på dette, samtidig er jeg jo redd for om det kan være noe alvorlig i veien?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Det er nok på tide å ta fatt i tannlegene dine. Det er desverre ikke slik at all behandling alltid er vellykket. Usikkerhet når det gjelder hva som skjer med tannen din er jo en ekstra belasting for deg. Dersom tannlegen din er usikker synes jeg du skal la ham/henne henvise deg til en en med spesialkompetanse i rotfylling (endodonti) og/eller kirurgi.

Husk at folketrygden til en hver tid yter refusjon etter egne takster fordi dette er en gammel skoleskade/yrkesskade.

Selv om tannen i værste fall skulle gå tapt og du må ha en dyr bro for erstatte den, vil folketrygden yte denne refusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok på tide å ta fatt i tannlegene dine. Det er desverre ikke slik at all behandling alltid er vellykket. Usikkerhet når det gjelder hva som skjer med tannen din er jo en ekstra belasting for deg. Dersom tannlegen din er usikker synes jeg du skal la ham/henne henvise deg til en en med spesialkompetanse i rotfylling (endodonti) og/eller kirurgi.

Husk at folketrygden til en hver tid yter refusjon etter egne takster fordi dette er en gammel skoleskade/yrkesskade.

Selv om tannen i værste fall skulle gå tapt og du må ha en dyr bro for erstatte den, vil folketrygden yte denne refusjonen.

Du skriver at det er på tide å ta fatt i tannlegen? Hva skal jeg gjøre med ham da? Det virker som om han syns jeg maser fælt om dette, og han ønsker å se det hele an da han tror dette kan gå over av seg selv. Spesielt siden det er så kort tid siden inngrepet ble utført. Men jeg har rådført meg med en kamerat som også er tannlege ( men har få års yrkeserfaring), og han mener at det kan høres ut som om inngrepet er mislykket, og da vil det være riktig å gjennomføre en ny rotspissamputasjon. Og skal dette gjøres er det ingen vits i å utsette det lengst mulig, for det er ikke noe sunt å gå rundt med en infeksjon og dermed bakterier i kroppen.

Jeg må jo si at jeg ser ikke akkurat frem til en evt. reoperasjon. Selve inngrepet gikk greitt sist gang, men det som var så forferdelig, var å få bedøvelse i overkjevens front. Det gikk gjennom marg og bein, jeg trodde jeg skulle daue.....( Men samtidig ønsker jeg bare nå at noe skjer, for jeg orker ikke leve sånn i uvisshet m smerter lenger )...

Du skriver at dersom tannen må fjernes, yter trygdekontoret behandling med bro. Men jeg tenker ikke først og fremst i de baner, da syns jeg det høres bedre ut med implantat. Eller er det ikke det?? Ved broløsning må jo nabotennene også ødelegges. Trygdekontoret dekker vel egentlig all behandling uansett pris i og med at det er yrkesskade. Ser at du er rådgivende tannlege for et trygdekontor. I papirene fra trygdekontoret står det at jeg må ha forhåndsgodkjennelse fra trygdekontoret på alt som skal gjøres. Er dere ganske steile på dette eller?? I høst så snakka jeg bare med trygdekontoret og fikk muntlig klarsignal på dette før behandlingen ble satt igang. Går det an å gjøre fortsatt, for ellers tar det jo lang tid når det skal innom trygdekontoret først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...