Gå til innhold

NHD; Hva gjør jeg nå? DID...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev inn her for 2 1/2 måned siden og har gjennomgått boken "Tilbake til nåtid", som du anbefalte meg. Jeg fikk lite nytt ut av den. Det meste var kjent fra før, bortsett fra "Toleransevinduet". Det har vært et nyttig verktøy, men likevel lever mine søsken sine egne liv og tar fortvilende nok over min hverdag. I dag hadde jeg planer om å bake boller, men det spolerte en tenåringsjente for meg. Samboeren min kunne fortelle at når han kom hjem, var jeg negativ, mente at jeg påvirket ham negativt, ba ham gå ut av rommet, ville ikke ha middag fordi jeg var feit nok osv. Jeg husket ingenting av dette 3 timer senere... Jeg ville gå på apoteket og skaffe meg en suturskalpell for å "kutte store blodårer", som hun sa.

Tror du på DID-diagnosenfenomenet?

Her er tråden jeg skrev inn i slutten av november: http://forum.doktoronline.no/topic/408708-did-behandling-nhd/

Jeg ba om å bli henvist til ny terapeut, men da fikk jeg til svar at enten fortsatte jeg til den psykiatriske sykepleieren eller at de ikke hadde noe mer hjelp å tilby meg. Jeg takket for meg. Lederen for poliklinikken sa at om jeg hadde blitt henvist i dag, hadde jeg trolig fått en annen terapeut. Jeg tolker det som en delvis innrømmelse av at de har feilet med valg av terapeut. Nå har jeg ingen kontakt i det psykiatriske helsevesenet på mange år.

Hvordan skal jeg få kontroll over livet mitt? Det hjelper ikke at jeg forsøker å holde meg innenfor toleransevinduet. Hører jenta på 7 år en brøytebil ute, spretter hun frem og tar over, og jeg rekker ikke å tenke ordet "toleransevindu".

Anonymkode: 174ec...051

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev inn her for 2 1/2 måned siden og har gjennomgått boken "Tilbake til nåtid", som du anbefalte meg. Jeg fikk lite nytt ut av den. Det meste var kjent fra før, bortsett fra "Toleransevinduet". Det har vært et nyttig verktøy, men likevel lever mine søsken sine egne liv og tar fortvilende nok over min hverdag. I dag hadde jeg planer om å bake boller, men det spolerte en tenåringsjente for meg. Samboeren min kunne fortelle at når han kom hjem, var jeg negativ, mente at jeg påvirket ham negativt, ba ham gå ut av rommet, ville ikke ha middag fordi jeg var feit nok osv. Jeg husket ingenting av dette 3 timer senere... Jeg ville gå på apoteket og skaffe meg en suturskalpell for å "kutte store blodårer", som hun sa.

Tror du på DID-diagnosenfenomenet?

Her er tråden jeg skrev inn i slutten av november: http://forum.doktoronline.no/topic/408708-did-behandling-nhd/

Jeg ba om å bli henvist til ny terapeut, men da fikk jeg til svar at enten fortsatte jeg til den psykiatriske sykepleieren eller at de ikke hadde noe mer hjelp å tilby meg. Jeg takket for meg. Lederen for poliklinikken sa at om jeg hadde blitt henvist i dag, hadde jeg trolig fått en annen terapeut. Jeg tolker det som en delvis innrømmelse av at de har feilet med valg av terapeut. Nå har jeg ingen kontakt i det psykiatriske helsevesenet på mange år.

Hvordan skal jeg få kontroll over livet mitt? Det hjelper ikke at jeg forsøker å holde meg innenfor toleransevinduet. Hører jenta på 7 år en brøytebil ute, spretter hun frem og tar over, og jeg rekker ikke å tenke ordet "toleransevindu".

Du kan be fastlegen om henvisning til en privatpraktiserende avtalespesialist dersom du ønsker behandling.

Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

Du kan be fastlegen om henvisning til en privatpraktiserende avtalespesialist dersom du ønsker behandling.

Selvfølgelig ønsker jeg behandling, om det kan hjelpe, men hvordan vet jeg at terapeuten har kompetanse innen PTSD og dissosiasjon? Når jeg er gitt opp av det offentlige, har jeg da rett på andre terapeutr?

Jeg har sett på listen over privatpraktiserende terapeuter som har offentlig driftsavtale og ringt et par av de, men de sier at de ikke har kompetanse på dissosiasjon. Kanskje jeg må skrive brev?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ønsker jeg behandling, om det kan hjelpe, men hvordan vet jeg at terapeuten har kompetanse innen PTSD og dissosiasjon? Når jeg er gitt opp av det offentlige, har jeg da rett på andre terapeutr?

Jeg har sett på listen over privatpraktiserende terapeuter som har offentlig driftsavtale og ringt et par av de, men de sier at de ikke har kompetanse på dissosiasjon. Kanskje jeg må skrive brev?

Du må sannsynligvis enten ringe rundt til avtalespesialistene eller skrive et brev for å finne ut hvem som har den kompetansen du er ute etter. Alternativt så skal det også være en koordinator hos fritt sykehusvalg som har oversikt over både hvem som har ledig kapasitet og hvilken kompetanse den enkelte har.

Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

Du må sannsynligvis enten ringe rundt til avtalespesialistene eller skrive et brev for å finne ut hvem som har den kompetansen du er ute etter. Alternativt så skal det også være en koordinator hos fritt sykehusvalg som har oversikt over både hvem som har ledig kapasitet og hvilken kompetanse den enkelte har.

Ja, jeg kontaktet en slik, men han sa at de ikke hadde noen slik oversikt...

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kontaktet en slik, men han sa at de ikke hadde noen slik oversikt...

Helse Sør-Øst sier på sine nettsider at de har en slik oversikt og at fastleger kan henvende seg for informasjon:

"Helse Sør-Øst RHF har etablert en koordinerende enhet som har oversikt over ventetid og praksisprofil hos avtalespesialister i regionen innen psykisk helsevern. Koordinatorfunksjonen er en del av Velg behandlingssted. Her kan fastleger få informasjon slik at de raskt kan sende henvisning til egnet psykolog eller psykiater."

Hvordan det er i de andre helseregionene vet jeg ingenting om.

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurder å be fastlegen søke deg til Modum Bad, de har bred kompetanse på KPTSD og dissosiative lidelser. I mellomtiden skriver du et brev til hver av de terapeutene du ønsker, presenter situasjonen din og hva du ønsker hjelp til. Traumer har nær sagt alle behandlere mye erfaring med, jeg tror du vil nå bedre frem hos dem  dersom du skriver et kortfattet brev (max 1 side + kontaktinfo) om diagnose - kptsd, dissosiasjon, behandling som ikke har fungert og hva du trenger hjelp til.

Endret av XbellaX
Skrevet
9 minutter siden, XbellaX skrev:
13 minutter siden, XbellaX skrev:

Vurder å be fastlegen søke deg til Modum Bad, de har bred kompetanse på KPTSD og dissosiative lidelser.

Takk for svar. Ja, Modum Bad har jeg flere ganger vært ionne og lest på. Jeg spurte min tidl. terapeut om det, men hun mente at pasienter ble dårligere av å være der. Det tror jeg kommer an på person og livssituasjon. Men Modum Bad ser helst at man har et behandlerapparat når man kommer hjem etter oppholdet for oppfølgning.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, Modum Bad har jeg flere ganger vært ionne og lest på. Jeg spurte min tidl. terapeut om det, men hun mente at pasienter ble dårligere av å være der. Det tror jeg kommer an på person og livssituasjon. Men Modum Bad ser helst at man har et behandlerapparat når man kommer hjem etter oppholdet for oppfølgning.

Ja, du bør absolutt ha en fast behandler i hverdagen. Dersom du ønsker å gå privat bør du som sagt heller forsøke å sende brev fremfor å ringe. En henvisning kan du få din fastlege til å videresende i etterkant.

Modum kan være et godt sted for mennesker i din situasjon men som alle andre steder er det garantert noen som ikke er like fornøyd med oppholdet som de skulle ønske de var. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...