Gå til innhold

Forsvarlig bruk av Tramadol (NHD)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Siden Tramadol er avhengighetsskapende, lurer jeg på om det er forsvarlig å ta en tablett (50mg) 5 dager i uka for å fungere på jobb? 

Anonymkode: 18f77...c25

Skrevet

Synes dette høres lite lurt ut . 

Jeg hadde en gang et inngrep der jeg måtte bruke tramadol i noen dager. Måtte ta flere tabletter hver dag. Følte ingen rus/beroligende (selv om andre rundt påpekte at jeg var litt rar) , men var trøtt og sov hele tiden. Klarer ikke å se for meg tramadol skal være til hjelp på jobb. 

Anonymkode: c9444...3b4

Skrevet

50mg Tramadol er den laveste dosen du får. Trenger du det for smertebehandling er det jo ikke en enorm dose, men kroppen vil jo venne seg til den. I tillegg vil den ofte gi en liten antideppresiv effekt da den øker seratoninnivået i hjernen, dette kan da før til at du blir litt deprimert når du slutter. Disse skal forøverig ikke kombineres med SSRI.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Siden Tramadol er avhengighetsskapende, lurer jeg på om det er forsvarlig å ta en tablett (50mg) 5 dager i uka for å fungere på jobb? 

Det høres ikke så ille ut. Kan du innimellom veksle med paracetamol?

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det høres ikke så ille ut. Kan du innimellom veksle med paracetamol?

Det går helt fint. Takk for svar :-)

Beautiful_Creatures
Skrevet

Vil bare komme med en liten "advarsel". Jeg har nå vært oppe i doser på 400 mg daglig pga sterke smerter. Forsøker nå å trappe litt ned igjen og kombinerer nå med betennelsesdempende kur for å prøve å få bukt med noe av smertene. 

Jeg opplever en veldig ubehagelig midlertidig "depressiv" følelse for hver 50 mg jeg tar bort nedover. Det går over når man tar neste tablett og etter noen dager på samme når kroppen får vent seg til den nye dosen, men til andre som ikke er klar over dette tror jeg noen lett kunne tro at de plutselig har blitt deprimert "ut av det blå". 

Så vær forsiktig og ikke øk mer enn du absolutt må. Den er ikke morsom å trappe ned, for å si det mildt. 

PS: Jeg takler dette bra fordi jeg forstår grunnen til at dette skjer, men hadde jeg ikke skjønt ville jeg nok blitt ganske bekymret for helsa. 

Vil også påpeke at det selvfølgelig er stor forskjell på 50 mg og 400 mg, men tenkte at det uansett er greit å nevne siden dette er et forum hvor mange har opplevd depresjoner tidligere. 

Skrevet
Den 14. februar 2016 at 19.51, Beautiful_Creatures skrev:

Vil bare komme med en liten "advarsel". Jeg har nå vært oppe i doser på 400 mg daglig pga sterke smerter. Forsøker nå å trappe litt ned igjen og kombinerer nå med betennelsesdempende kur for å prøve å få bukt med noe av smertene. 

Jeg opplever en veldig ubehagelig midlertidig "depressiv" følelse for hver 50 mg jeg tar bort nedover. Det går over når man tar neste tablett og etter noen dager på samme når kroppen får vent seg til den nye dosen, men til andre som ikke er klar over dette tror jeg noen lett kunne tro at de plutselig har blitt deprimert "ut av det blå". 

Så vær forsiktig og ikke øk mer enn du absolutt må. Den er ikke morsom å trappe ned, for å si det mildt. 

PS: Jeg takler dette bra fordi jeg forstår grunnen til at dette skjer, men hadde jeg ikke skjønt ville jeg nok blitt ganske bekymret for helsa. 

Vil også påpeke at det selvfølgelig er stor forskjell på 50 mg og 400 mg, men tenkte at det uansett er greit å nevne siden dette er et forum hvor mange har opplevd depresjoner tidligere. 

Hvor lenge varte depresjonen hos deg da du trappet ned?. 

Har selv brukt 50mg daglig i ett par år og har nå kuttet de ut fordi jeg skal starte med SSRI.

Jeg brukte 25mg i 10 dager, så 12mg i 10 dager for så å ta 12mg annenhver dag i en uke.

Selv ved så lav dose har jeg merket en veldig depresjon ved vært nedtrappingssteg. Nå lurer jeg på hvor lang tid det tar før ting stabiliserer seg?, sliter også med litt svimmelhet.

Beautiful_Creatures
Skrevet
1 time siden, Angstlei skrev:

Hvor lenge varte depresjonen hos deg da du trappet ned?. 

Har selv brukt 50mg daglig i ett par år og har nå kuttet de ut fordi jeg skal starte med SSRI.

Jeg brukte 25mg i 10 dager, så 12mg i 10 dager for så å ta 12mg annenhver dag i en uke.

Selv ved så lav dose har jeg merket en veldig depresjon ved vært nedtrappingssteg. Nå lurer jeg på hvor lang tid det tar før ting stabiliserer seg?, sliter også med litt svimmelhet.

Hei!

Jeg kan ikke si dette sikkert men har en følelse at med Tramadol så er det ikke nødvendigvis mengden man trapper ned fra, men AT man faktisk trapper ned som gjør det. 

Jeg vil kanskje ikke direkte kalle det en depresjon, men mer en kjemisk reaksjon som gir flathet og tristhet i humøret. Egentlig er det som om man skulle trappet ned en ssri med ekstremt kort halveringstid, så kort som ingen ssri har. 

For meg så vil jeg kanskje si at jeg har en flathet i humøret et par dager, og så jevner det seg ut igjen. Er litt vanskelig å si for det kan også komme veldig akutt, og da kan det være at jeg har glemt en tablett. Da merkes det utrolig godt, som om man skulle bli akutt skikkelig deprimert og ting man ikke tenkte over for en time siden blir plutselig til et stort problem som jeg kan bli veldig trist av. Jeg vet når det skjer at "dette er bare nobligan", men det er umulig å stoppe det, nettopp fordi det er kjemisk. 

Så svaret mitt hjelper deg kanskje ikke så veldig, ettersom jeg selv også bare forsøker så godt jeg kan i dose og ser hva som skjer på veien. Det er liksom ingen mal og følge, og jeg tror ikke legen min forstår hvor mye dette går på psyken. 

Men kan jeg spørre deg om hvordan du klarer å få 25 mg og 12 mg ut av de kapslene? Det går jo ikke an å dele dem? Hvordan gjør du det?

På en måte hater jeg disse tablettene og skulle ønske jeg aldri begynte på dem. På en annen side hadde jeg ikke noe valg smertemessig. Jeg tåler ikke pinex forte. Har fortsatt sterke smerter, så gudene vet hvordan dette skal gå når jeg kommer lenger nedover i dose. Nå tar jeg i tillegg betennelsesdempende som tar "brodden" av en del, men med bare paracet kommer jeg ikke til å fungere. 

Jeg vet disse finnes i depot variant, men det gjør vel sikkert nedtrapping enda verre. Eller kanskje det hadde vært mer stabilt? Jeg vet ikke. Skulle ønske jeg hadde flere svar til deg, men det har jeg desverre ikke:-)

Beautiful_Creatures
Skrevet

En annen ting er at det er nok ikke så farlig å kombinere med ssri som noen skal ha det til. Jeg tar faktisk 50 mg zoloft uten problemer. Legen min sa at det var veldig doseavhengig, men på så lave doser som du tar kan jeg ikke tenke meg at det er farlig. 

Men for all del: hør på legen din, hvis vedkomne ikke vil ha deg på begge samtidig:-)

Skrevet (endret)
35 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev:

En annen ting er at det er nok ikke så farlig å kombinere med ssri som noen skal ha det til. Jeg tar faktisk 50 mg zoloft uten problemer. Legen min sa at det var veldig doseavhengig, men på så lave doser som du tar kan jeg ikke tenke meg at det er farlig. 

Men for all del: hør på legen din, hvis vedkomne ikke vil ha deg på begge samtidig:-)

Fikk klarsignal fra legen og psykiater på at 50mg skulle gå bra, men har lav terskel for å få kramper og bare det å vite at kombinasjonen kan være farlig har gjort at jeg ikke har klart å starte med SSRI. Håper at den værste depresjonen, oversensitiviteten og svimmelheten gir seg etter to uker uten bruk.

Prøvde i fjor å kutte rett ned fra 50mg til 0 og da ble jeg bare sittende å gråte samt at det gynget så ille akkurat som om man var ombord på en båt.

Bruker du 50mg tramadol sammen med Zoloft?

Håper at siden tramadol bedret humøret er en god indikasjon på at SSRI vil virke da begge øker seratonin nivået i hjernen, enn om på forskjellige måter.

Endret av Angstlei
Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Huff ja, det kan faktisk være så ille som du beskriver hvis man kutter Tramadol for raskt. Opplevd å gråte selv når det plutselige depressive setter inn. 

Ja jeg tar 50 mg zoloft sammen med nå 350 mg Tramadol. Er på nedtrapping, men er ikke lett. Har fått anbefalt å ikke gå ned mer enn max 50 mg pr 2-3 uker når det er slik. 

Men hvordan deler du tablettene? Skulle gjerne ha prøvd det når jeg kommer lenger ned i dose:-) Til deg @Angstlei altså (glemte å sitere). 

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet
12 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev:

Huff ja, det kan faktisk være så ille som du beskriver hvis man kutter Tramadol for raskt. Opplevd å gråte selv når det plutselige depressive setter inn. 

Ja jeg tar 50 mg zoloft sammen med nå 350 mg Tramadol. Er på nedtrapping, men er ikke lett. Har fått anbefalt å ikke gå ned mer enn max 50 mg pr 2-3 uker når det er slik. 

Men hvordan deler du tablettene? Skulle gjerne ha prøvd det når jeg kommer lenger ned i dose:-) Til deg @Angstlei altså (glemte å sitere). 

Jeg hadde vanlig nobligan og ikke depot. Det jeg gjorde først var å helle ut halvparten av innholdet i en 50mg kapsel, når det kom ned i de mindre dosene brukte jeg en vekt fra ebay som måler veldig små verdier. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...