Gå til innhold

NHD: Hjelp til valg av SSRI/SNRI ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slitt hele livet med angst, men etter lang tid med fysiske plager som har isolert meg mye er alt blitt mye værre.

Har diagnosene; GAD, Panikkangst og dystemi, har tidligere prøvd alt av SSRI'er, men muligens ikke lenge nok da jeg ikke fikk sove.

Har vel også nesten fobisk angst for medisiner grunnet grusomme bivirkninger da jeg var yngre(trisykliske), men skjønner nå at jeg trenger litt ekstra hjelp. Trapper ned på Benzodiazepiner og vil over på SSRI eller SNRI.

Hva av Ciralex eller Wellbutrin høres mest korrekt ut utifra mine diagnoser? Vil også så godt det lar seg gjøre minimere bivirkningene ved oppstart av slike og ser for meg f.eks å starte på 2.5mg cipralex og øke 2.5 i uken fram til jeg står på 10mg, når jeg 20mg får jeg insomnia. Selv om jeg et deprimert har jeg ingen mangel på energi. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skal ikke ha Wellbutrin, men SSRI. Cipralex er et godt valg. Du skal ta den om morgenen.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du skal ikke ha Wellbutrin, men SSRI. Cipralex er et godt valg. Du skal ta den om morgenen.

Hvorfor om morgenen? Jeg tar det om kvelden og funker perfekt...? Er det noen konsekvenser av å ta det på kvelden?

Skrevet
1 time siden, Fourvix skrev:

Hvorfor om morgenen? Jeg tar det om kvelden og funker perfekt...? Er det noen konsekvenser av å ta det på kvelden?

For noen virker den litt søvndyssende mens for andre virker den oppkvikkende. Skal ikke svare for NHD, men er ganske sikker på at det ikke har noe å si om du tar det på kvelden siden det virker fint for deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
6 timer siden, Fourvix skrev:

Individuelt svar til Angstlei som fikk søvnproblemer :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...