gråstein Skrevet 14. februar 2016 Skrevet 14. februar 2016 Hvis man er sosialt analfabet og ikke fungerer sammen med andre, er man da dømt til å bli taper i dagens ekstroverte verden? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 Skrevet 14. februar 2016 Neida i dag er det bare å sette på seg et headset, tafse på en mobil, twittre, snapchatte, instagramme og du er så sosial atte Anonymkode: b6751...fc9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 53 minutter siden, gråstein skrev: Hvis man er sosialt analfabet og ikke fungerer sammen med andre, er man da dømt til å bli taper i dagens ekstroverte verden? Føles litt slik, jeg ser egentlig på meg selv som ganske oppegående (over snittet) på det meste ut over det sosiale og engasjement/"drive"/'opplevd energi'/"positive følelser" området men det er vanskelig å få ting til når en ikke klarer å forholde seg til mennesker da blir en litt 'stuck' og ender fort opp som en taper. En er vel ikke dømt men det gjør ting betydelig vanskeligere og en må ha andre evner langt over normalen for å veie opp for det, og sikkert litt flaks også. Er sikkert en grunn til at asperger/spd folk blir trygdede ganske ofte. Samtidig er det kjipt siden alle ikke blir det da blir det jo alltid slik at andre eller en selv kan spekulere "ja han har sikkert vondt i vilja fordi han andre med den samme diagnosen jobber". Skal ikke være lett å være menneske, maurene har en fordel der de slipper å tenke så mye de kan bare just do it hele dagen lang Anonymkode: c7288...f26 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 Jeg tror jeg kunne vært sosial, hvis jeg virkelig ville. Men jeg mangler oftest lysten. 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 7 minutter siden, Worrysome plenty skrev: Jeg tror jeg kunne vært sosial, hvis jeg virkelig ville. Men jeg mangler oftest lysten. Har du gråstein lyst til å være sosial, og det er evnene som mangler eller begge? 0 Siter
gråstein Skrevet 15. februar 2016 Forfatter Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, Worrysome plenty skrev: Har du gråstein lyst til å være sosial, og det er evnene som mangler eller begge? Jeg har aldri vært det, så aner ikke hvordan jeg plutselig skulle vært det nå. Og har uansett ikke evnene. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 7 timer siden, gråstein skrev: Hvis man er sosialt analfabet og ikke fungerer sammen med andre, er man da dømt til å bli taper i dagens ekstroverte verden? Hei! Jeg tror vel at enten man er introvert eller ekstrovert at man vil streve om man er en sosial analfabet og ikke fungerer med andre. Selv er jeg med nokså målrettet innsats gått stegene fra: å virke fjern og introvert, til å fortsatt være introvert, men med en del ekstroverte teknikker (det siste er kun for å leve et godt liv, så en dyd av nødvendighet, slik jeg ser det) Det var kanskje på noen områder mindre slitsomt før, jeg slapp gå i selskaper, og jeg slapp ta et ansvar, fordi noen andre tok det. Men jeg trives bedre med å bli sliten, kunne fungere sosialt, ikke bekymre meg for et selskap og hvordan "overleve" det, men jeg tror nok det å ha barn krever at man justerer seg mer enn jeg kanskje hadde følt for/ orket om jeg ikke hadde barn. Jeg tror alle har det best med et liv enten man er introvert eller ekstrovert der man fungerer sosialt, og ikke opplever at det sosiale bare er en belastning, men for min del kom ikke kunnskapen om de mellommenneskelige rellasjoner og sosial smaltalk av seg selv, jeg leste om det og fikk det forklart og eksemplifisert. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 9 timer siden, gråstein skrev: Hvis man er sosialt analfabet og ikke fungerer sammen med andre, er man da dømt til å bli taper i dagens ekstroverte verden? Langt ifra. En må, som alle andre, finne seg arenaer der ens styrker kommer til sin rett og der ens svakheter minimeres. Det finnes utallige "vellykkede introverte". Men en må passe seg for ikke å bli "aggressivt sær" og ikke fremstå som en uvennlig og bitter grinebiter. 1 Siter
Madelenemie Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 38 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Langt ifra. En må, som alle andre, finne seg arenaer der ens styrker kommer til sin rett og der ens svakheter minimeres. Det finnes utallige "vellykkede introverte". Men en må passe seg for ikke å bli "aggressivt sær" og ikke fremstå som en uvennlig og bitter grinebiter. Hei! Men som introvert trenger man ikke være en sosial analfabet, en som ikke fungerer sammen med andre, jeg tror ikke introverte er speiselt sånn. Det er nok noe de fleste introverte har kjent på, men så velger de fleste introverte å møte sine medmennesker på en slags midten, og intro og ekstrovert er jo til fleste i en miks og på ulike måter og områder. Så bør man finne en måte å rellatere til andre som er mest mulig funksjonell og levedyktig på lang sikt. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 Man kan være ekstrovert og ikke fungere i en ekstrovert verden også. Ha akkurat de samme utfordringer som en introvert. Også da må man lære å tilpasse seg verden. Anonymkode: 2c61e...8d0 1 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 12 hours ago, gråstein said: Hvis man er sosialt analfabet og ikke fungerer sammen med andre, er man da dømt til å bli taper i dagens ekstroverte verden? * Det går kanskje an å lære seg / trene seg opp til å forstå og interagere med andre. 0 Siter
Trine Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan være ekstrovert og ikke fungere i en ekstrovert verden også. Ha akkurat de samme utfordringer som en introvert. Også da må man lære å tilpasse seg verden. Anonymkode: 2c61e...8d0 Hvordan kan en ekstrovert ha akkurat de samme utfordringene som en introvert? Er ikke den ekstroverte introvert da? 0 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 29 minutes ago, Trine said: Hvordan kan en ekstrovert ha akkurat de samme utfordringene som en introvert? Er ikke den ekstroverte introvert da? F.eks. angst. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 1 time siden, Trine skrev: Hvordan kan en ekstrovert ha akkurat de samme utfordringene som en introvert? Er ikke den ekstroverte introvert da? Hei! Jeg tenkte mer at de utpregete ekstroverte kan ha utfordringer som gir seg utslag i samme form for vansker, og de nevnte, sosial analfabet og at man ikke fungerer med andre. Jeg har erfart ulike ekstroverte mennesker, fra min mann, som blir godt likt, til enkelte andre som er så opptatt av å høre sin egen stemme og prate selv, at de verken ser eller lytter til det andre sier, husker navn el.l.. Kanskje skyldes det som PNG er inne på angst? jeg vet ikke, men sukess gjør de ikke sosialt. De husker ofte ikke andres navn, hva andre har sagt, eller hva andre er opptatt av, da syns jeg man til tross for talegaver, utadvendthet og at man er ekstrovert at man har sosiale vansker. Jeg blir nok, tross tilpasning, oppfattet som mer introvert enn de fleste, kanskje pga av blikket mitt, men jeg husker andres navn, lytter og prøver sette meg inn i, samt interessere meg for det andre sier, det liker andre, og det oppfatter de, og derfor går det greit å være introvert, men med en del justeringer Jeg syns likevel det er en del ekstra utfordringer ved å være introvert i en verden som tror ekstroverte verdier og læringsmetoder er det beste for alle, men...etter kontorlandskap kommer andre innfall og tider .-) 0 Siter
Trine Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 2 timer siden, PNG skrev: F.eks. angst. Er ikke enig. Man har andre og større problemer som ekstrovert med angst enn som introvert. Jeg kan gå med på at en ekstrovert kan ha mange av de samme problemene som en introvert, men har man akkurat de samme problemene så mener jeg at man er introvert. F.eks. en introvert liker å være alene og trenger mye tid for seg selv. En ekstrovert liker ikke å være alene, men klarer kanskje ikke være sammen med andre pga angst. Det er stor forskjell på de to. 0 Siter
Trine Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 43 minutter siden, Madelenemie skrev: Hei! Jeg tenkte mer at de utpregete ekstroverte kan ha utfordringer som gir seg utslag i samme form for vansker, og de nevnte, sosial analfabet og at man ikke fungerer med andre. Jeg har erfart ulike ekstroverte mennesker, fra min mann, som blir godt likt, til enkelte andre som er så opptatt av å høre sin egen stemme og prate selv, at de verken ser eller lytter til det andre sier, husker navn el.l.. Kanskje skyldes det som PNG er inne på angst? jeg vet ikke, men sukess gjør de ikke sosialt. De husker ofte ikke andres navn, hva andre har sagt, eller hva andre er opptatt av, da syns jeg man til tross for talegaver, utadvendthet og at man er ekstrovert at man har sosiale vansker. Jeg blir nok, tross tilpasning, oppfattet som mer introvert enn de fleste, kanskje pga av blikket mitt, men jeg husker andres navn, lytter og prøver sette meg inn i, samt interessere meg for det andre sier, det liker andre, og det oppfatter de, og derfor går det greit å være introvert, men med en del justeringer Jeg syns likevel det er en del ekstra utfordringer ved å være introvert i en verden som tror ekstroverte verdier og læringsmetoder er det beste for alle, men...etter kontorlandskap kommer andre innfall og tider .-) Det er helt sikkert mange ekstroverte som ikke fungerer sammen med andre. Introverte fungerer sammen med andre, de blir bare slitne av det. Syns ikke introvert og sosialt analfabet henger sammen. Jeg tror faktisk det er fler ekstroverte som er sosialt analfabet fordi de ikke tenker før de prater. Jeg tror ikke det atom man lytter og husker andres navn har noe med om man er introvert eller ekstrovert å gjøre. Du er introvert og husker andres navn. Jeg er introvert og husker ikke andres navn. Det har ikke noe med at jeg ikke bryr meg å gjøre. Jeg husker det bare ikke. Helt enig i at det er ekstra utfordringer for introverte. Kontorlandskap må vel være en av tidenes dårligste oppfinnelse selv for ekstroverte. Hvordan klarer folk konsentrere seg når det sitter 10 andre rundt en og prater om ulike ting? 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 9 timer siden, gråstein skrev: Jeg har aldri vært det, så aner ikke hvordan jeg plutselig skulle vært det nå. Og har uansett ikke evnene. Hvordan vet du at du ikke har evner når du aldri har forsøkt? Anonymkode: 92a93...790 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 10 minutter siden, Trine skrev: Det er helt sikkert mange ekstroverte som ikke fungerer sammen med andre. Introverte fungerer sammen med andre, de blir bare slitne av det. Syns ikke introvert og sosialt analfabet henger sammen. Jeg tror faktisk det er fler ekstroverte som er sosialt analfabet fordi de ikke tenker før de prater. Jeg tror ikke det atom man lytter og husker andres navn har noe med om man er introvert eller ekstrovert å gjøre. Du er introvert og husker andres navn. Jeg er introvert og husker ikke andres navn. Det har ikke noe med at jeg ikke bryr meg å gjøre. Jeg husker det bare ikke. Helt enig i at det er ekstra utfordringer for introverte. Kontorlandskap må vel være en av tidenes dårligste oppfinnelse selv for ekstroverte. Hvordan klarer folk konsentrere seg når det sitter 10 andre rundt en og prater om ulike ting? Ja det er nok litt sånn :-)enig i det. Men ang det lenger ned, ang introvert huske navn, introvert ikke huske navn, det der, jeg vet man kan bry seg mye om andre og ikke huske navn. Jeg har selv, rellativt nylig lært systemet, det er enkelt, og, som jeg tenker, skal det så lite til, før man blir likt, javel, så gjør jeg det:-) Jeg brydde meg om andre før også, jeg visste bare ikke at det var så viktig å huske navnet på hverandre. Det er et meget enkelt system, man bare knytter navnet til noe man har hørt før, ofte fungerer det best å lage sitt eget system, slik at om 20-40 mennesker etter hverandre sier sitt navn og alder, husker jeg dette. Men jeg husker det ikke, hvis jeg ikke har skrudd på systemet for riktig system, bare litt sløvhet, så bittelite, og jeg er helt i mitt eget, like blid, like fjern, og like mye bryr jeg meg egentlig om hver enkelt, men denne kraftanstrengelsen hjernemssig har jeg måttet foreta for at andre skal bli fornøyde. ( og må jeg tilkjennegi, siden det skal såpass lite til så er det enklere huske et navn, ant barn, jobb m.m., enn mye annet komplisert. Det blir litt som et system man lager der og da, et funksjonelt system. Egentlig er systemet enklere enn mange tror, hvis mennesker var bevisst hvor godt likt man blir om man husker noens navn, og hva de jobber med, tror jeg alle ville lært seg teknikken, i vertfall om man ønsker å fungere og ha det hyggelig med andre. Jeg vil vel heller si/skrive at systemet er så enkelt at det frigir mye tid og kapasitet i sosiale situasjoner, jeg trenger ikke tenke særlig mye, straks man i en setning, sier feks, " Din sønn John på 11 år , var det han som drev aktivt med turn?", skulle man ta feil og det er Christian som driver med turn, så betyr det ingenting, men foreldren legger gladelig ut om barnet sin aktivitet og deres egne ambisjoner på sitt barns vegne. Man står da og lytter, smiler høflig, og merker seg evt andre nøkkelsord i samtalene.) Skjønner du? 0 Siter
Trine Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 29 minutter siden, Madelenemie skrev: Ja det er nok litt sånn :-)enig i det. Men ang det lenger ned, ang introvert huske navn, introvert ikke huske navn, det der, jeg vet man kan bry seg mye om andre og ikke huske navn. Jeg har selv, rellativt nylig lært systemet, det er enkelt, og, som jeg tenker, skal det så lite til, før man blir likt, javel, så gjør jeg det:-) Jeg brydde meg om andre før også, jeg visste bare ikke at det var så viktig å huske navnet på hverandre. Det er et meget enkelt system, man bare knytter navnet til noe man har hørt før, ofte fungerer det best å lage sitt eget system, slik at om 20-40 mennesker etter hverandre sier sitt navn og alder, husker jeg dette. Men jeg husker det ikke, hvis jeg ikke har skrudd på systemet for riktig system, bare litt sløvhet, så bittelite, og jeg er helt i mitt eget, like blid, like fjern, og like mye bryr jeg meg egentlig om hver enkelt, men denne kraftanstrengelsen hjernemssig har jeg måttet foreta for at andre skal bli fornøyde. ( og må jeg tilkjennegi, siden det skal såpass lite til så er det enklere huske et navn, ant barn, jobb m.m., enn mye annet komplisert. Det blir litt som et system man lager der og da, et funksjonelt system. Egentlig er systemet enklere enn mange tror, hvis mennesker var bevisst hvor godt likt man blir om man husker noens navn, og hva de jobber med, tror jeg alle ville lært seg teknikken, i vertfall om man ønsker å fungere og ha det hyggelig med andre. Jeg vil vel heller si/skrive at systemet er så enkelt at det frigir mye tid og kapasitet i sosiale situasjoner, jeg trenger ikke tenke særlig mye, straks man i en setning, sier feks, " Din sønn John på 11 år , var det han som drev aktivt med turn?", skulle man ta feil og det er Christian som driver med turn, så betyr det ingenting, men foreldren legger gladelig ut om barnet sin aktivitet og deres egne ambisjoner på sitt barns vegne. Man står da og lytter, smiler høflig, og merker seg evt andre nøkkelsord i samtalene.) Skjønner du? Jaja, jeg har ikke problemer med å forstå det, men det hjelper ikke når man har hukommelse som en gullfisk og fokus som en død hest Jeg kan liksom ikke be om få få opplysningene skriftlig slik at jeg kan forsøke å memorisere dem 0 Siter
PNG Skrevet 15. februar 2016 Skrevet 15. februar 2016 1 hour ago, Trine said: Er ikke enig. Man har andre og større problemer som ekstrovert med angst enn som introvert. Jeg kan gå med på at en ekstrovert kan ha mange av de samme problemene som en introvert, men har man akkurat de samme problemene så mener jeg at man er introvert. F.eks. en introvert liker å være alene og trenger mye tid for seg selv. En ekstrovert liker ikke å være alene, men klarer kanskje ikke være sammen med andre pga angst. Det er stor forskjell på de to. Kanskje den ekstroverte har mer angst enn den introverte? Angstnivået varierer fra person til person. En annen ting er kanskje at introverte takler sosial eller agorafobi bedre. Store variasjoner fra individ til individ, vet du. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.