Gå til innhold

jeg har autisme og ikke asperger syndrom.

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

Jeg har høytfungerende autisme fordi jrg gadde språkproblemer til jeg var 3 år, men jeg har ingrn lærevansker, og ingen tilleggsdiagnoser. Er ikke det merkelig at jeg ikke har noen tillegsdiagnoser eller tilleggsvansker?

Skrevet
10 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Jeg har høytfungerende autisme fordi jrg gadde språkproblemer til jeg var 3 år, men jeg har ingrn lærevansker, og ingen tilleggsdiagnoser. Er ikke det merkelig at jeg ikke har noen tillegsdiagnoser eller tilleggsvansker?

Hei!

Nei det er ikke rart, mange med autisme har bare autisme, meg selv inkludert.

:-)

Blomsterfluen
Skrevet

Hva betyr det når noen ler av meg på facebook gruppe når jeg skriver om ting jeg har det vanskelig med som autist? Og etterpå skriver samme person "takk for den" til meg, etter å ha innrømmet at personen ler av meg?

Skrevet
35 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Hva betyr det når noen ler av meg på facebook gruppe når jeg skriver om ting jeg har det vanskelig med som autist? Og etterpå skriver samme person "takk for den" til meg, etter å ha innrømmet at personen ler av meg?

Jeg tipper det betyr at de mener dine problemer er små i forhold til dems. Det skal du ikke bry deg noe om.

Skrevet
28 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Hei!

Hvis noen ler av deg når du forteller om ting du har det vanskelig med som autist, så forteller det noe om personen som ler sin umodenhet. Bedre forklart, lille erfaring, lite kunnskap om enkeltomårder, og i ditt tilfelle nettopp konkrete vansker man har når man har autisme, alle som har autisme har vansker, alle uten unntak, så å le av det, viser bare kunnskapsmangel.

Når personen skriver "takk for den" til deg etterpå, så er dette pga av noe du skrev. Mange mennesker kan si/skrive/lire ut av seg flåseri og skit, men å bli fortalt ting selv, det kan være alt fra en god forklaring, kanskje ga du det, men ut av det kan de tolke/overtolke, å finne noe galt. Det nytter ikke gruble på sånt, man må kun forstå at mennesker som ler av alvorlige funksjonshemninger som autisme er, har sine egne problemer. Du bør ikke en gang egentlig, kaste bort tid og krefter på å svare sånne mennesker.

I tillegg må du huske på at det er nettroll overalt, de som skriver mest på nettet, har god tid:-)

De fleste som har god tid, er greie mennesker, og det gjelder de fleste, men inni mellom fins mennesker, med en sånn tomhet inni seg, at det eneste som fyller opp og demper smerten tomheten inni dem gir, er å få andre til å føle seg dårlige og mindreverdige, de lever, litt som parasitter på andre disse nett trollene. Konkret skrevet: Når andre blir lei seg, blir de glade/tilfreds, det er litt som mat for dem.

Derfor er det viktig at vi passer litt på hverandre:-) støtter hverandre, og sier i fra når vi ble lei oss, sånn kan man ta livet av nettrolls trolling. :-)

Blomsterfluen
Skrevet
54 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Hvis noen ler av deg når du forteller om ting du har det vanskelig med som autist, så forteller det noe om personen som ler sin umodenhet. Bedre forklart, lille erfaring, lite kunnskap om enkeltomårder, og i ditt tilfelle nettopp konkrete vansker man har når man har autisme, alle som har autisme har vansker, alle uten unntak, så å le av det, viser bare kunnskapsmangel.

Når personen skriver "takk for den" til deg etterpå, så er dette pga av noe du skrev. Mange mennesker kan si/skrive/lire ut av seg flåseri og skit, men å bli fortalt ting selv, det kan være alt fra en god forklaring, kanskje ga du det, men ut av det kan de tolke/overtolke, å finne noe galt. Det nytter ikke gruble på sånt, man må kun forstå at mennesker som ler av alvorlige funksjonshemninger som autisme er, har sine egne problemer. Du bør ikke en gang egentlig, kaste bort tid og krefter på å svare sånne mennesker.

I tillegg må du huske på at det er nettroll overalt, de som skriver mest på nettet, har god tid:-)

De fleste som har god tid, er greie mennesker, og det gjelder de fleste, men inni mellom fins mennesker, med en sånn tomhet inni seg, at det eneste som fyller opp og demper smerten tomheten inni dem gir, er å få andre til å føle seg dårlige og mindreverdige, de lever, litt som parasitter på andre disse nett trollene. Konkret skrevet: Når andre blir lei seg, blir de glade/tilfreds, det er litt som mat for dem.

Derfor er det viktig at vi passer litt på hverandre:-) støtter hverandre, og sier i fra når vi ble lei oss, sånn kan man ta livet av nettrolls trolling. :-)

Ok. Personen som skreiv haha er medlem i aspergergruppen jeg er medlem i og sa at h×n var asperger. Dette skjedde i aspergergruppa. Og så skrev peesonen halla halla til meg når jeg spurte etter en forklaring.

Skrevet
6 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Ok. Personen som skreiv haha er medlem i aspergergruppen jeg er medlem i og sa at h×n var asperger. Dette skjedde i aspergergruppa. Og så skrev peesonen halla halla til meg når jeg spurte etter en forklaring.

Ok:-)

Men da gjelder samme forklaring:-)

apropo:  har ikke alle i en asperger gruppe asperger :-) I følge Børge Holden har mange med asperger diagnose, ikke asperger:D

http://emaa.no/archives/199

Men det er ikke så viktig, men av og til, når mennesker ikke hadde vansker som barn, men plutselig fikk asperger som tenåring....da kan det hende det er noe annet enn gjenomgripende utviklingsforstyrrelse. Da har de et annet utgangspunkt enn oss som har snublet i ord og egne bein, og andres setninger, fra vi gikk i barnehagen. 

Det viktige blir da at vår utviklingsforstyrrelse forklarer sånt som annerledeshet i sosial omgang, ikke fordi vi ble mobbet, eller hadde det belastende, men pga av noe i oss selv. som gjorde at verden ble vanskeligere, og at andre oppfattet oss som sære, rare, annerledes, fra vi var små.

Når jeg har vært lei meg over at jeg måtte bli 30 år for å forstå at jeg "burde jo vært russ" eller, "jeg burde gått på helsestasjonen"(som de andre med små barn gjorde), eller, "jeg burde gått på trilletreffene", eller, "Jeg burde i det minste vært lei meg og tenkt over alt jeg ikke forstod jeg burde gjort", da var det litt ok å ha forklaringen autisme gir, for det jeg har fått til, av normalitet, har kommet etter diagnosen og hjelpen forklaringene ga. Og det siste der, har jeg så alt for lett for å miste av syne, hvor mye jeg trengte hjelpen diagnosen autisme ga meg. For den forklarte bare hvorfor ting hadde vært og alltid ville være vanskeligere for meg enn for de som slipper å ha autisme.

Skrevet
Den ‎15‎.‎02‎.‎2016 at 11.46, Blomsterfluen skrev:

Personer kan oppfatte det litt humoristisk , kanskje som en venn, uten at det betyr at han eller hun ler av i negativ forstand. Syns det er herlig å få folk til å le,  men ikke for en hver pris selvfølgelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...