Gå til innhold

Skepsis til SSRI fra lege på kirurgisk poliklinikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av vedvarende mageproblemer i flere år etter en utelandsreise har jeg i dag hatt utredningstime på kirurgisk poliklinikk. Jeg fortalte om utmattelsessymptomene jeg har, mageproblemene, og at jeg har gått på Efexor i litt over et år. Hun var svært kritisk til at jeg var satt på vanedannende medisiner (som hun kalte det) på grunn av min unge alder (28), og mente det bør foreligge svært gode grunner til å velge SNRI før det i det hele tatt skal være et tema. Jeg fortalte at hos tidligere fastlege har angst/helseangst/IBS fått skylden for symptomene mine. Legen på poliklinikken mente utredningen jeg har hatt er for mangelfull og bestilte derfor diverse prøver for å utelukke diverse underliggende årsaker som bakterier eller parasitter.

Jeg har uansett planer om å seponere Efexor, men har ikke orket å begynne med det enda. Jeg har nevnt for den nye fastlegen at jeg har lyst til å slutte, men han ville ikke at jeg skulle gjøre noe med det enda. Etter timen i dag føler jeg jo at jeg har enda et insentiv til å slutte med Efexor, men det er kanskje uansett greit å vente til jeg får svar på prøvene. Spørsmålet er hvor mye jeg skal vektlegge kritiske synspunkter på SSRI fra en lege på kirurgisk poliklinikk? Personlig syns jeg hun hadde et mer fornuftig syn på bruken av disse medisinene i forhold til mange i allmenmedisin. I tillegg hadde hun en pragmatisk tilnærming til mine symptomer som jeg har savnet tidligere hos fastlegen. Uansett er jeg glad for at jeg har kommet i gang med en grundig utredning, selv om fastlegen var usikker på om han ville henvise meg. Jeg har alltid vært ærlig og sagt til både forrige og nåværende fastlege at jeg har helseangst, men jeg lurer på om jeg har ødelagt litt for meg selv ved å si dette da jeg tror det er feil begrep. Jeg er ikke redd for å få sykdommer i fremtiden, men jeg føler meg syk og vil finne årsaken og behandle den riktig.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med at Efexor er vanedannende. Joda, man skal trappe ned over tid og man kan få endel seponeringssymptomer. Men om de var vanedannende så ville jeg tro det hadde vært opplyst i felleskatalogen. Hvor høy dose tar du?

Det er ikke helseangst å føle seg syk og å ønske å finne ut hva som feiler en. Går du på efexor pga helseangst og helseangsten er at du vil finne ut hvorfor du har mageproblemer? Det høres jo bare merkelig ut. Eneste grunnen da, til å ta efexor, er at det har en bivirkning som kan hjelpe på mageproblemene. Dersom problemet er at du er altfor løs i magen så kan efexor ha god effekt på det. Men ut ifra hva du skriver her så høres det ut som at du kan seponere efexor.

Skrevet
46 minutes ago, Trine said:

Jeg skjønner ikke helt dette med at Efexor er vanedannende. Joda, man skal trappe ned over tid og man kan få endel seponeringssymptomer. Men om de var vanedannende så ville jeg tro det hadde vært opplyst i felleskatalogen. Hvor høy dose tar du?

Det er ikke helseangst å føle seg syk og å ønske å finne ut hva som feiler en. Går du på efexor pga helseangst og helseangsten er at du vil finne ut hvorfor du har mageproblemer? Det høres jo bare merkelig ut. Eneste grunnen da, til å ta efexor, er at det har en bivirkning som kan hjelpe på mageproblemene. Dersom problemet er at du er altfor løs i magen så kan efexor ha god effekt på det. Men ut ifra hva du skriver her så høres det ut som at du kan seponere efexor.

Ja, jeg lurte også litt på hvorfor hun kalte det vanedannende siden det ikke vanligvis omtales som det. Men det er jo vanedannende i den forstand at kroppen venner seg til stoffet og dermed får seponeringssymptomer når man slutter. Benzo er jo noe alle leger kaller vanedannende og derfor er de forsiktige med å skrive det ut. Men jeg lurer på hvorfor de ikke nøler med å skrive ut SSRI og samtidig sier at man MÅ bruke det over lang tid for at det skal ha effekt. Hva er forskjellen på å være avhengig av SSRI eller avhengig av benzo? Jeg vet ikke hvordan det er å seponere benzo, men jeg vet hvordan det er å seponere SSRI og det var noen uker med helvete. Jeg tar 75mg Efexor og har tidligere gått et halvt år på 10mg Cipralex.

Jeg går på Efexor fordi jeg sa til legen at jeg sliter med perioder med ekstrem utmattelse, føler meg syk og er redd for at det er noe alvorlig. Fastlegen sjekket stoffskiftet og tok noen andre blodprøver og sa det ikke var mistanke om noen alvorlig sykdom og at det bare var angst. I tillegg har jeg også slitt med søvn i mange år, noe som forsterket mistanken hans om angst.

Efexor og Cipralex har ikke hjulpet på mageproblemer, men tvert i mot. Mageproblemene jeg har er kronisk løs avføring. Under oppstart av Cipralex var det ekstra ille, da fikk jeg akutt diaré.

Men det skal sies at det er først nå i det siste at jeg har vært særlig oppmerksom på dette med magesymptomene, så jeg burde kanskje ha pushet litt mer på dette fra starten av. Tidligere har jeg ikke selv klart å se sammenhengen mellom utmattelsen og mage/tarm-systemet, men det virker som det henger sammen. Problemet er at symptomene er så diffuse så det er vanskelig å forklare når jeg er hos legen. Men jeg har merket at når utmattelsen er på det verste så har jeg en rar følelse i magen. Når det verste har gitt seg (varierer fra 1-7 dager) merker jeg litt endring i avføringsmønsteret i form av mye luft, skum og slim. Jeg fortalte dette til legen for lenge siden og han sa at det bare er irritabel tarm, så da aksepterte jeg det. Men legen på poliklinikken i dag sa at ja, det kan godt være, men IBS er en utelukkelsesdiagnose så først må vi utelukke alle eventuelle årsaker. Jeg håper de klarer å påvise noe på prøvene og dermed finne riktig behandling. Det hadde vært en drøm å bli kvitt disse plagene!

Skrevet (endret)

Fikk brev fra poliklinikken i dag om at blodprøvene viste betydelig mangel på D-vitamin. Fikk også en resept på D-vitamintilskudd hvor jeg skal ta dobbel dose i 14 dager og deretter 1 dose daglig 3-6 måneder. Har skjønt at mangel på D-vitamin kan gi både utmattelse og muskel/leddsmerter, så hadde jo vært flott om jeg blir bedre ved bare å ta vitaminer. For noen år siden fikk jeg også den beskjeden av fastlegen etter noen blodprøver, det var da ikke betydelig, men minimal vitamin-D-mangel og han anbefalte sol og fisk. Jeg har vært mye mer ute og spist mye mer fisk etter dette så syns det er rart at det har gått feil vei. Kanskje resten av prøvene jeg venter på vil vise hva som kan være årsaken til mangelen.

Leste forøvrig også at mangel på D-vitamin kan gi depresjon (stod ikke noe om angst, men det henger jo ofte sammen) Kanskje dette har ført til at jeg har fått feil behandling, og at noe så enkelt som tilskudd av D-vitamin vil ha bedre effekt på meg enn SSRI.

EDIT: Det var forresten Medisinsk poliklinikk jeg var på, og på infeksjonsposten innenfor denne avdelingen. Altso ikke kirurgisk poliklinikk, vanskelig å holde styr på alle avdelingene og postene ;)

Endret av 737
Skrevet

Jeg tror ssri er mer som f.eks kortison. Kroppen tilføres et stoff som det ellers produserer selv. Det resulterer i at kroppen slutter å produsere dette stoffet selv. Slutter man brått på slike medisiner så får man et underskudd av dette stoffet. Man må seponere gradvis for at kroppen igjen skal begynne å produsere det selv. Benzo er preparater som gir en form for rus som man kan bli avhengig av. SSRI gir ingen rus. Dette er min ufaglærte konklusjon :P Vet ikke om det stemmer. Det som gjør at forklaringen skurrer er at noen typer SSRI kan man bråslutte på mens andre må trappes ned. Jeg gikk på 75mg Efexor. Så fikk jeg beskjed om å trappe opp. Etter å ha tatt 112,5 mg i 3 uker bestemte jeg meg for å heller slutte på dem. Jeg trappet ned til 75 mg igjen og gikk på det i nesten 2 uker, så trappet jeg ned til 37,5 mg og gikk på det i 4 (?) dager, før jeg sluttet helt. Slapp unna med noen dager med helvete. Fikk ingen symptomer før jeg sluttet helt. 

Jeg har også mangel på D-vit. Om det er betydelig mangel vet jeg ikke, men det var på 40 (ett eller annet). Jeg har aldri hatt D-vit.mangel før så jeg tenker det kanskje har vært lite sol i høst/vinter. Kroppen lagrer bare D-vit i 5 uker (mener det var 5 uker ihvertfall). 90% av D-vit får vi fra sola. Man skal spise mye fisk for å veie opp for det.

Jeg er også veldig spent på om jeg merker noe forskjell når jeg får opp nivået. Sliter veldig med stive muskler. Har alltid gjort det, men nå er det ekstremt. Depresjon har jeg alltid hatt så kan ikke skylde på vitaminmangel der. Det hadde jo vært fint om plagene dine skyldtes noe så enkelt som D-vit.mangel.

Skrevet

Ja jeg sliter også med muskel og skjelettplager sammen med utmattelsen, og alt dette kan komme av vitaminmangel så håper på å merke noe bedring etter hvert!

Da jeg sluttet på Cipralex hadde jeg 2 uker med helvete (brain zaps er helt forferdelig). Jeg merket heller ingen symptomer under nedtrapping, bare når jeg sluttet helt. Denne gangen har jeg tenkte å nedtrappe ganske fort, men bruke veeeeldig lang tid på den siste delen før jeg slutter. Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det enda, har jo lest om folk som sitter og tar ut litt og litt av granulatene inni kapselen så det har jeg egentlig litt lyst å gjøre selv. Men mener også å huske at de fikk tilbakemelding om at man IKKE skulle åpne kapselen og klusse med innholdet. Så vet ikke hvor lurt det er, men ser ikke helt hvorfor det skal være noe problem?

Skrevet

Ja, det kan jeg tenke meg. Jeg hadde litt sånn rar strømlyd i hodet som bare varte et sekund eller noe sånt, som gjerne kom når jeg holdt på å sovne. Det varte ikke lenge og var ikke nok til at det plaget meg veldig mye. Det var bare barnemat i forhold til lyden jeg hadde konstant da jeg hadde vakuum i mellomøret, og det holdt på i en hel mnd. Men jeg ble så kvalm og slapp.

Høres lurt ut å bruke lang tid på den siste delen. Jeg tror ikke det er noe problem å åpne kapselen, men du vil jo ikke få en nøyaktig dose. Eller, om det går an å telle innholdet så kan man jo gjøre det. Jeg tror de bare sier man ikke skal gjøre det fordi man ikke skal tukle med doser på egenhånd. Det er jo ikke samme medisin, men jeg fikk beskjed om å åpne kapselen og helle ut litt av innholdet da jeg testet ut Elvanse. Har også hørt at noen går over til et annet ssri som ikke gir seponeringsproblemer, så går de på dem litt før de slutter helt.

Skrevet
1 hour ago, 737 said:

Ja jeg sliter også med muskel og skjelettplager sammen med utmattelsen, og alt dette kan komme av vitaminmangel så håper på å merke noe bedring etter hvert!

Da jeg sluttet på Cipralex hadde jeg 2 uker med helvete (brain zaps er helt forferdelig). 

Vanedannende. Skumle greier.

Skrevet

Du er virkelig heldig som har møtt en så fornuftig lege, som ønsker å sørge for at du får en ordentlig utredning. Flesteparten av leger avfeier fort som psykisk, den type symptomer du beskriver. Især hvis èn lege har kommet til den konklusjonen, vil andre fort følge etter. Selv om utredningen ikke har vært god nok.

Mange leger er heller ikke klar over at årsakssammenhengen ofte kan være motsatt: At mage/tarm-problemer kan være årsak til psykiske symptomer og tretthet, ikke nødvendigvis motsatt.

Om du vil seponere medisinene eller ikke, må du jo velge selv. Uansett bør du heller trappe ned gradvis enn slutte brått. Hvis din nye lege finner noe som kan forklare symptomene dine, kan det jo være en idè å forsøke en periode uten medisiner og se hvordan det går. Du kan jo alltids begynne med dem senere en gang, dersom du skulle trenge dem.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...