Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i de siste ukene blitt mere og mere redd for å gå ut døra, særlig når det er blå himmel ute føler jeg ett ekstremt ubehag.
Selv når jeg ser mye åpen himmel på tv blir jeg klam i hånda.
Dette har kommet ganske brått, men jeg har presset meg ut ihvertfall en tur om dagen, da helst om kvelden, snør det har jeg ingen problemer.
Selv om jeg har 10 turer på rad uten panikk så gruer jeg meg voldsomt til hver gang jeg skal ut, og da kommer jo selvsagt panikken til slutt.
Prøver å tenke rasjonelt og tenke etter kognetiv metode, men når panikken slår ned og jeg ikke klarer og svelge og beina blir til gele så er det ikke lett.

Uansett, har ikke turt å google noe særlig rundt dette da jeg er som en svamp for å tiltrekke meg nye "fobier", men lurte på om dette jeg beskriver er agorafobi?

Skal begynne på Cipralex, kan denne har en gunstig effekt på dette?

Noen som har noen nyttige tips som kan hjelpe meg?

På forhånd takk for svar :).

Skrevet

Takker. Wow, det var som å leste historien om hele mitt liv med angst, alt var som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Rart jeg ikke har fått den diagnosen, skjønner nå at det ikke dreier seg om himmel, men om distanse fra det "trygge" hjemmet.

Trodde jeg holdt på å bli helt kvakkende gal, men skjønner nå litt mere om hva det dreier seg om.

Skrevet

Om du har agorafobi så har du problemer med å gå ut av døra selv når det snør. Uansett er det bra du ikke slutter å gå ut, da vil du bare bli værre.

Dette er diagnosekriteriene:

I ICD-10 må følgende kriterier være til stede for å stille diagnosen agorafobi:

• Angst i, eller unngåelse av minst to av følgende situasjoner:

- Menneskemengder
- Offentlige steder
- Å ferdes alene
- Å ferdes utenfor hjemmet

• Minst 2 angstsymptomer samtidig, minst 1 autonomt:

Autonome
- Hjertebank
- Munntørrhet
- Skjelving
- Svette

Andre
- Uvirkelighetsfølelse
- Frykt for å miste kontrollen
- Problemer med å trekke pusten
- Kvelningsfornemmelse
- Trykk i brystet
- Frykt for å dø
- Kvalme, urolig mage
- Hetetokter eller frysninger
- Dødhetsfølelse eller parestier

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Agorafobi kjennetegnes i korthet ved angst for å forlate det trygge reiret. Derfor ja, det er sannsynlig at du har agorafobi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...