Gå til innhold

Blir man aggressiv av dop?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tror jeg er individuelt og avhengig av hva slags dop.

Skrevet

Takk for svar. 

Jeg sliter så mye med dette i jobben min. Jeg takler dårlig kunder som er ruset på dop. Jeg synes alkohol er vanskelig nok. Jeg føler meg ikke trygg på dem i hele tatt. Vet ikke hvordan de reagerer. Skulle gjerne lært litt mer om hvordan man skal håndtere slike folk. 

Hadde en episode på jobben igjen i går som gjorde at jeg gruer meg skikkelig til å jobbe alene igjen og som fikk meg til å innse at jeg jobber på et sted som er spesielt utsatt for ustabile og rusede kunder. Jeg jobber på bensinstasjon, og jeg kommer til å si klart fra om at jeg ikke vil jobbe alene mer. 

Jeg har også vært redd for å bruke ransalarmen. Har vært så redd for å gjøre situasjoner mer dramatisk enn de er. Sånn følte jeg det i går også. Det tok meg 40 min før jeg våget å ringe politiet, fordi jeg var usikker på om det var "alvorlig nok" til å bruke slike ressurser. De tok det skikkelig på alvor, og det er jeg glad for. Da følte jeg at mine reaksjoner og min frykt var berettiget og ikke dramatisk. Jeg følte meg truet fra første stund. 

Anonymkode: ef38c...0d4

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg sliter så mye med dette i jobben min. Jeg takler dårlig kunder som er ruset på dop. Jeg synes alkohol er vanskelig nok. Jeg føler meg ikke trygg på dem i hele tatt. Vet ikke hvordan de reagerer. Skulle gjerne lært litt mer om hvordan man skal håndtere slike folk. 

Hadde en episode på jobben igjen i går som gjorde at jeg gruer meg skikkelig til å jobbe alene igjen og som fikk meg til å innse at jeg jobber på et sted som er spesielt utsatt for ustabile og rusede kunder. Jeg jobber på bensinstasjon, og jeg kommer til å si klart fra om at jeg ikke vil jobbe alene mer. 

Jeg har også vært redd for å bruke ransalarmen. Har vært så redd for å gjøre situasjoner mer dramatisk enn de er. Sånn følte jeg det i går også. Det tok meg 40 min før jeg våget å ringe politiet, fordi jeg var usikker på om det var "alvorlig nok" til å bruke slike ressurser. De tok det skikkelig på alvor, og det er jeg glad for. Da følte jeg at mine reaksjoner og min frykt var berettiget og ikke dramatisk. Jeg følte meg truet fra første stund. 

Det høres slitsomt ut. Jeg har også problemer med å takle folk som er rusa. Desverre har jeg ingen råd om hvordan man skal takle dem, siden jeg ikke takler dem selv.

Syns det høres ut som en god idé å si at du ikke vil jobbe alene. Om man stadig må forholde seg til ustabile mennesker så syns jeg ikke man skal jobbe alene. Det var bra du ringte politiet og at de tok det alvorlig.

Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Det høres slitsomt ut. Jeg har også problemer med å takle folk som er rusa. Desverre har jeg ingen råd om hvordan man skal takle dem, siden jeg ikke takler dem selv.

Syns det høres ut som en god idé å si at du ikke vil jobbe alene. Om man stadig må forholde seg til ustabile mennesker så syns jeg ikke man skal jobbe alene. Det var bra du ringte politiet og at de tok det alvorlig.

Ok. Kanskje andre har noen råd til oss? 

Det jeg er redd for, er at jeg mister vakter om jeg krever at vi er flere på vakt. Det er sånn de praktiserer ting hos oss. Og da står jeg uten jobb. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Kanskje andre har noen råd til oss? 

Det jeg er redd for, er at jeg mister vakter om jeg krever at vi er flere på vakt. Det er sånn de praktiserer ting hos oss. Og da står jeg uten jobb. 

Ja, vi får håpe det :)

Nå hadde jo jeg en helt annen type jobb enn det du har og i de fleste tilfeller kunne jeg jobbe alene, men dersom jeg hadde en jobb hos noen som ruset seg så nektet jeg dra alene. Da fikk de enten sende noen andre ellerså fikk noen være med meg. Men det er jo ikke like enkelt på en bensinstasjon. Egentlig syns jeg det er rart at man har lov til å jobbe alene på et sånt sted.

Ser problemet med å miste vakter. Kanskje du burde begynne å søke andre jobber slik at du ikke trenger jobbe på bensinstasjon så lenge. Det høres ikke ut som et bra sted for deg å jobbe.

Skrevet
43 minutter siden, Trine skrev:

Ja, vi får håpe det :)

Nå hadde jo jeg en helt annen type jobb enn det du har og i de fleste tilfeller kunne jeg jobbe alene, men dersom jeg hadde en jobb hos noen som ruset seg så nektet jeg dra alene. Da fikk de enten sende noen andre ellerså fikk noen være med meg. Men det er jo ikke like enkelt på en bensinstasjon. Egentlig syns jeg det er rart at man har lov til å jobbe alene på et sånt sted.

Ser problemet med å miste vakter. Kanskje du burde begynne å søke andre jobber slik at du ikke trenger jobbe på bensinstasjon så lenge. Det høres ikke ut som et bra sted for deg å jobbe.

Ja, det er veldig rart at det er lov, men det skal jo spares vet du. Vi må jobbe for to.

Det er uforsvarlig også pga andre risikofaktorer og det at vi har vaskehall, drivstoff og propan som vi ofte må ut av butikken for.

Når vi er ute kan folk bare stjele, i tillegg til at noen blir sure. Jeg er sikker på at vi mister kunder fordi vi er alene også. Kundene ser at vi er stresset, vi skal jo håndtere kunder, lage mat og ta oss av tipping og rikstoto på en og samme tid. 

Matpauser er også umulig, for ikke å snakke om de ganger vi må på do... 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig rart at det er lov, men det skal jo spares vet du. Vi må jobbe for to.

Det er uforsvarlig også pga andre risikofaktorer og det at vi har vaskehall, drivstoff og propan som vi ofte må ut av butikken for.

Når vi er ute kan folk bare stjele, i tillegg til at noen blir sure. Jeg er sikker på at vi mister kunder fordi vi er alene også. Kundene ser at vi er stresset, vi skal jo håndtere kunder, lage mat og ta oss av tipping og rikstoto på en og samme tid. 

Matpauser er også umulig, for ikke å snakke om de ganger vi må på do... 

Da kan jeg ikke forstå at det er lov. Man har jo krav på matpause. Høres ikke ut som en sunn arbeidsplass. Men ofte er det vel sånn på bensinstasjoner og steder hvor det jobber mange unge/studenter. Jeg hadde nok fått sparken ganske fort for jeg nekter å finne meg i slike ting.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De fleste aggressive blir mer aggressive når de ruser seg.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Har dere ikke rutiner på hvordan slike hendelser skal håndteres, om ikke bør jo slikt være greit å få ordnet slik at du/dere har en mal å gå etter.

Skrevet
3 timer siden, Trine skrev:

Da kan jeg ikke forstå at det er lov. Man har jo krav på matpause. Høres ikke ut som en sunn arbeidsplass. Men ofte er det vel sånn på bensinstasjoner og steder hvor det jobber mange unge/studenter. Jeg hadde nok fått sparken ganske fort for jeg nekter å finne meg i slike ting.

2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

De fleste aggressive blir mer aggressive når de ruser seg.

1 time siden, XbellaX skrev:

Har dere ikke rutiner på hvordan slike hendelser skal håndteres, om ikke bør jo slikt være greit å få ordnet slik at du/dere har en mal å gå etter.

Snakket med sjefen idag, som ville anmelde det. Hn kalte det et ran. Da er det kanskje ikke så rart at jeg reagerte som jeg gjorde likevel. Vi skal gå gjennom rutinene på dette.

Men jeg føler meg generelt utrygg på berusede mennesker. Særlig narkomane. Jeg føler at jeg ikke vet hvor jeg har dem, jeg venter liksom på at det skal bli noe. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med sjefen idag, som ville anmelde det. Hn kalte det et ran. Da er det kanskje ikke så rart at jeg reagerte som jeg gjorde likevel. Vi skal gå gjennom rutinene på dette.

Men jeg føler meg generelt utrygg på berusede mennesker. Særlig narkomane. Jeg føler at jeg ikke vet hvor jeg har dem, jeg venter liksom på at det skal bli noe. 

Så bra du snakket med sjefen din. Kanskje blir det endringer i rutinene. Om det var et ran så burde du vel få noe oppfølging, noen å prate med om det som skjedde?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes godt dere kan øve litt på slike situasjoner, alt man øver på (selv om det ikke blir helt det samme) blir litt mindre skremmende. I tillegg utarbeide maler slik at alle har klart for seg hva som skal gjøres ved lignende tilfeller. 

Skrevet

Får ingen hjelp eller oppfølgning. Prøver å bearbeide det selv. Skal ta det med rutiner videre, takk for råd.

Skrevet
15 timer siden, Trine skrev:

Så bra du snakket med sjefen din. Kanskje blir det endringer i rutinene. Om det var et ran så burde du vel få noe oppfølging, noen å prate med om det som skjedde?

Hvilken hjelp og oppfølgning får man etter en slik hendelse? Eller hvordan kommer jeg meg gjennom det på en best mulig måte på egen hånd når jeg ikke får noen hjelp? Har gått med en konstant klo i magen, og jeg klarer ikke gå tilbake til jobb. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken hjelp og oppfølgning får man etter en slik hendelse? Eller hvordan kommer jeg meg gjennom det på en best mulig måte på egen hånd når jeg ikke får noen hjelp? Har gått med en konstant klo i magen, og jeg klarer ikke gå tilbake til jobb. 

Jeg vet ikke, men et eller annet kriseteam tenker jeg. Vet ikke hvordan man kommer seg igjennom noe sånt på egenhånd. Jeg syns det bør være arb.giver sitt ansvar å ha et opplegg for situasjoner som dette.

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Jeg vet ikke, men et eller annet kriseteam tenker jeg. Vet ikke hvordan man kommer seg igjennom noe sånt på egenhånd. Jeg syns det bør være arb.giver sitt ansvar å ha et opplegg for situasjoner som dette.

Ok. Da vil jeg heller bare holde det for meg selv, jeg trenger ikke noe kriseteam. Det hadde hjulpet meg mye om jeg fikk snakke med kolleger om dette, men jeg føler at sjefen ikke bryr seg om det og at det ikke er alvorlig nok. Selv om jeg sliter mye med dette, så får jeg bare tanker om at jeg overreagerer og at det er best å holde det for meg selv pga det så jeg ikke dummer meg ut. Da jeg tok det opp med sjefen sa hn bare at akkurat det samme skjedde med hn og at den mannen ble dømt, og at alt sånt skal anmeldes. Hn sa også at vi skal gå gjennom rutiner på ransalarmen på neste møte som er om to uker. Så jeg får bare holde ut til da. Jeg skal til legen i morgen, kanskje kan hn hjelpe meg litt. Jeg går ikke tilbake til jobb nå pga at jeg føler meg så utrygg. Jeg vil heller ikke møte den mannen på nytt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da vil jeg heller bare holde det for meg selv, jeg trenger ikke noe kriseteam. Det hadde hjulpet meg mye om jeg fikk snakke med kolleger om dette, men jeg føler at sjefen ikke bryr seg om det og at det ikke er alvorlig nok. Selv om jeg sliter mye med dette, så får jeg bare tanker om at jeg overreagerer og at det er best å holde det for meg selv pga det så jeg ikke dummer meg ut. Da jeg tok det opp med sjefen sa hn bare at akkurat det samme skjedde med hn og at den mannen ble dømt, og at alt sånt skal anmeldes. Hn sa også at vi skal gå gjennom rutiner på ransalarmen på neste møte som er om to uker. Så jeg får bare holde ut til da. Jeg skal til legen i morgen, kanskje kan hn hjelpe meg litt. Jeg går ikke tilbake til jobb nå pga at jeg føler meg så utrygg. Jeg vil heller ikke møte den mannen på nytt. 

Et kriseteam er ikke så alvorlig som det høres ut som, man får snakke med noen som kan hjelpe deg til å håndtere situasjonen. Men kanskje dere kan snakke om det som skjedde på neste møte. Om du ikke klarer dra tilbake på jobb så mener jeg det er alvorlig nok til at du burde prate med noen om det. Ta det opp med legen din du. Hva så om du overreagerer, problemet er jo ikke noe mindre av den grunn.

Skrevet

Takk, Trine. Merker det hjelper litt å "snakke" med deg. Føle at noen forstår at dette har gjort noe med meg uansett hvor alvorlig det var. Jeg har også hatt tanker om at jeg skulle ha utløst ransalarmen, kanskje jeg ville blitt tatt mer alvorlig i RL da. Det var det sjefen gjorde og da stilte folk opp (var i en annen jobb). 

Jeg gikk forøvrig langtidsykemeldt (i 50%) og skulle egentlig ikke jobbet en gang, legen ga klar beskjed om det. Jeg har selv bedt om å få jobbe 50 % selv om legen har vært skeptisk. Men pga økonomien har jeg forsøkt å presse meg hardt etter jul, så jeg startet i full jobb. Jeg har sett at det ikke har gått men holdt ut fordi jeg mister mye inntekt når jeg må over på AAP om jeg fortsatt blir sykemeldt.

Nå har jeg tanker om at jeg lar bare legen få styre dette og gjøre som hn vil. Jeg skal si det i morgen.  Jeg orker ikke tilbake til jobben etter dette. Hendelsen fikk meg til å innse at det er for utrygt for meg og at jeg ikke er sterk nok til å jobbe der. Det også har gjort noe med meg, jeg føler at jeg er svak som ikke takler det bedre, for det er tydellgvis forventinger om at jeg burde taklet dette uten å få noe hjelp eller støtte, at dette er bare noe jeg skal klare å legge bak meg og ikke gjøre noe mer utav.

Jeg skal heller bruke energien og være aktiv og prøve å få hjelp av NAV til å finne en annen jobb til meg. Det er det jeg tenker nå. 

Skrevet

Glad det hjelper :) Kanskje skulle du utløst ransalarmen, men det gjorde du ikke og det får du ikke gjort noe med nå. Jeg kan godt forstå at det er vanskelig å vurdere situasjonen når du står midt oppi den.

Det er et problem det at man mister endel inntekt når man går over på aap. Spesielt om man ikke akkurat har mye penger til overs i utgangspunktet. Jeg vet jo ikke hvorfor du er sykemeldt, men om du tror du kan klare en annen jobb så er det nok lurt av deg å kontakte nav og få hjelp av dem til å finne noe annet. Vi er alle forskjellige og takler ting ulikt, det gjør deg ikke til en svak person fordet. Jeg burde kanskje ikke si det siden jeg selv føler jeg ikke takler ting som det er en selvfølge at man takler. Og jeg føler meg svak pga det. Men det er en forklaring på det og istedefor å føle seg svak så kan det være lurt å heller prøve å akseptere at det er slik man er og innrette livet etter det.

Syns det høres ut som en god idé å la legen styre. Jeg tror ikke det gagner deg å presse deg for mye og for lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...