Gå til innhold

Ubehagelig tvangstanke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne som er i midten av 20 årene og er midt i et samlivsbrudd som jeg selv valgte å gå ut av. Likevel er det tungt og tøft da vi har vært sammen i mange år og jeg føler jeg starter livet på nytt. Jeg skal snart flytte ut og flytte hjem til hjembyen min.

Jeg er en person som til tider tenker mye og har i perioder små tvangstanker, men de går som regel over etter kort tid. Et eks var da jeg hoppet tandemhopp (fallskjerm) i høst og opplevelsen var helt rå. Men dagene etter tenkte jeg tanker som at tenk hvis den mannlige instruktøren som jeg var festet til er en overgriper eller tenk hvis han strammet sikringsuystyret ekstra stramt for å være nær meg og at han nøt det?

Dette er syke tanker som jeg heldigvis fikk skyvert bort, for instruktøren var fantastisk flink og jeg følte meg jo trygg da vi hoppet. Men jeg fikk en klump i magen de dagene jeg tenkte på det. Nå i ettertid ser jeg på det som en fantastisk opplevelse den dagen jeg hoppet i fallskjerm.

Men nå når jeg er midt i et samlivsbrudd etter nesten 10 år sammen kommer det en svært ubehagelig tanke.

Jeg har hatt denne tanken en gang tidligere da jeg var ungdom kanskje 13/14 år men da forsvant den ganske fort. Den innebærer følgende:

Da jeg var liten (kanskje 4-5 år) hadde jeg blitt veldig trøtt og lagt meg i sengen uten å ha skiftet til pysj siden det sikkert ikke var planen at jeg skulle sovne. Det jeg husker er at jeg våkner av pappa er der også husker jeg egentlig at jeg tenkte at jeg Ikke ønsket å sove men heller være våken. Jeg tror jeg husker at pappa prøvde å skifte til nattpysj men ikke ville vekke meg. Samtidig tror jeg kanskje han hadde en vaskeklut og vasket, men jeg er ikke sikker. Fornuften min sier at pappa mente å ikke vekke meg og stelle meg for natten. Men så får jeg en sånn syk tanke at tenk hvis han gjorde noe seksuelt?? Blir kvalm bare av å skrive det ordet :(

Jeg har ingen minner som tilsier at det har skjedd  noe sånt oppover årene. Har jo verdens beste pappa. Derfor er det ubehagelig å tenke slik. Så skjønner ikke hvorfor jeg hadde denne tvangstanken den ene gangen da jeg var ungdom og nå når jeg er midt i et brudd. Jeg håper og tror denne tanken gir seg.

Andre som har hatt syke tanker. Selv om man egentlig vet at det kun er syke tanker?

Anonymkode: 34c71...e85

Skrevet

---------- Samtidig tror jeg kanskje han hadde en vaskeklut og vasket, men jeg er ikke sikker. Fornuften min sier at pappa mente å ikke vekke meg og stelle meg for natten. Men så får jeg en sånn syk tanke at tenk hvis han gjorde noe seksuelt?? Blir kvalm bare av å skrive det ordet :( ------------

Vasket i underlivet? 

Synes det er rart at et slikt minne har satt seg slik etter en så liten hendelse som vanligvis blir glemt (jeg kan for eksempel ikke huske de gangene jeg ble vasket på dagtid en gang). Jeg tror det ligger noe mer bak. 

Var du og pappa alene i huset da denne hendelsen skjedde?

Anonymkode: 53e19...abe

Skrevet

Jeg lå på magen husker jeg. Så hvis jeg ble vasket kan det ha vært på hender og bak men jeg husker ikke hva som skjedde etter jeg våknet.

Når du skreiv det du skreiv nå fikk jeg kjempevondt i magen. Jeg har ingen andre minner som skulle tilsi at noe seksuelt har skjedd. 

Som sagt hadde jeg lagt meg i sengen uten å ha skiftet til nattøy. 

Men har jo kun tenkt denne tanken en gang da jeg var 14 og nå når jeg er under stressende periode i en alder av 25. 

Likte ikke det svaret du ga meg......

Ts.

Gjest Gargamel
Skrevet

Tankene du har om instruktøren er ren fantasi, og du kan nok gå ut ifra at det samme gjelder minnet fra barndommen.

Du kan fort innbille deg at du husker ting som aldri har skjedd dersom du grubler mye rundt gamle, diffuse minner. Jeg er altså helt uenig i det andre svaret du fikk.

Skrevet

Takk for svar.

Føler meg litt bedre av det svaret du gav meg.

Jeg prøver å tenke at denne tanken egentlig ikke har plaget meg i alle disse årene bortsett fra en gang. Det bør være et tegn på at det kun er jeg som har en frykt for å tenke det verste også er det ubehagelig at man ikke husker alt siden det er så mange år siden.

Det verste er skammen jeg føler av å tenke slik og at jeg får en liten uro inni meg. Men jeg håper dette gir seg etterhvert slik at jeg kan starte livet med nye fargestifter etter samlivsbruddet.

Ts.

Skrevet

huff, jeg beklager så mye for det jeg skrev :( Jeg skulle tenkt meg mer om, og har ikke kompetanse/erfaringer som grunnlag for uttalelsen/spørsmålene. 

Det må være ekkelt/slitsomt for deg å ha slike tanker som dette.Dersom tankene blir vanskelige over lengre tid, håper jeg du kan snakke med noen om dette. 

*Unnskyldklem*

Skrevet

Det går fint. Skjønner at du kanskje var litt for rask med kommentaren.

Takk for unnskyldningen :)

Ts. 

Skrevet

Ønsker gjerne innspill fra andre?:)

Ts. 

Skrevet

Jeg har et lignende minne fra da jeg var i barnehagealder der jeg ligger helt naken i senga til storebroren min og foreldrene mine kommer inn og blir sinte fordi jeg er naken. Minnet dukket frem en gang for en del år siden og da slo tanken meg om det kunne vært noe seksuelt tilknyttet det, men så er jeg usikker på om minnet i det hele tatt er ekte eller om det bare har vært en vond drøm jeg har hatt en gang. Kanskje er deler av minnet ekte, men jeg har vridd på det og så er det den falske utgaven av minnet som har satt seg.

Jeg velger å fokusere på idéen om at tankene mine er feil fordi jeg vil ikke lage et problem for meg selv fra noe som mest sannsynlig er helt ufarlig, men jeg vet godt at det er ekkelt å ha slike tanker.

Anonymkode: 60ca7...32a

Skrevet

Takk for svar.

Ble litt lettet av å lese at jeg Ikke er alene med slitsomme og fæle tanker. Jeg er enig i det du skriver om at det beste er å fokusere på ideen om at tankene er feil for at det ikke skal være et problem for oss. Vi vet jo innerst inne at de er urealistiske.

Men jeg merker det er verst om morgenen når jeg går til jobb. Da må jeg tenke igjennom denne tanken selv om jeg sier til meg selv at det fornuftige er ikke gi tanken oppmerksomhet.

Merker at akkurat nå bedret det seg litt. Men ser for meg mer tenking i morgentidlig. Men som sagt satser jeg på at den blir glemt etterhvert.

Ts.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen andre minner som skulle tilsi at noe seksuelt har skjedd.

Som sagt hadde jeg lagt meg i sengen uten å ha skiftet til nattøy.

Hvis man skal se litt praktisk / rasjonelt på situasjonen (selv om det kanskje er helt feil vinkling), så er det jo totalt usannsynlig at en overgriper skulle prøve seg akkurat den kvelden det var ekstra vanskelig.  Det er langt enklere å krysse grensene med et barn som har på seg pysj, enn hvis det er påkledt.

Faren din kledde sikkert av og på deg en rekke ganger uten at det skjedde noe som helst.  Du ville nok husket det i motsatt fall.  Så jeg er sikker på at du har riktig holdning til disse tankene - de kommer som et resultat av stress og fantasi / tanker på høygir.  Ikke tenk på dem som noe farlig eller forbudt, bare la dem passere som når det dukker opp minner fra en drøm eller noe du har lagt bak deg, uten å gi dem oppmerksomhet.

Nicklusheletida
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

---------- Samtidig tror jeg kanskje han hadde en vaskeklut og vasket, men jeg er ikke sikker. Fornuften min sier at pappa mente å ikke vekke meg og stelle meg for natten. Men så får jeg en sånn syk tanke at tenk hvis han gjorde noe seksuelt?? Blir kvalm bare av å skrive det ordet :( ------------

Vasket i underlivet? 

Synes det er rart at et slikt minne har satt seg slik etter en så liten hendelse som vanligvis blir glemt (jeg kan for eksempel ikke huske de gangene jeg ble vasket på dagtid en gang). Jeg tror det ligger noe mer bak. 

Var du og pappa alene i huset da denne hendelsen skjedde?

Må du slutte å fantasere og lage griller i hodet på trådstarter da.

Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne som er i midten av 20 årene og er midt i et samlivsbrudd som jeg selv valgte å gå ut av. Likevel er det tungt og tøft da vi har vært sammen i mange år og jeg føler jeg starter livet på nytt. Jeg skal snart flytte ut og flytte hjem til hjembyen min.

Jeg er en person som til tider tenker mye og har i perioder små tvangstanker, men de går som regel over etter kort tid. Et eks var da jeg hoppet tandemhopp (fallskjerm) i høst og opplevelsen var helt rå. Men dagene etter tenkte jeg tanker som at tenk hvis den mannlige instruktøren som jeg var festet til er en overgriper eller tenk hvis han strammet sikringsuystyret ekstra stramt for å være nær meg og at han nøt det?

Dette er syke tanker som jeg heldigvis fikk skyvert bort, for instruktøren var fantastisk flink og jeg følte meg jo trygg da vi hoppet. Men jeg fikk en klump i magen de dagene jeg tenkte på det. Nå i ettertid ser jeg på det som en fantastisk opplevelse den dagen jeg hoppet i fallskjerm.

Men nå når jeg er midt i et samlivsbrudd etter nesten 10 år sammen kommer det en svært ubehagelig tanke.

Jeg har hatt denne tanken en gang tidligere da jeg var ungdom kanskje 13/14 år men da forsvant den ganske fort. Den innebærer følgende:

Da jeg var liten (kanskje 4-5 år) hadde jeg blitt veldig trøtt og lagt meg i sengen uten å ha skiftet til pysj siden det sikkert ikke var planen at jeg skulle sovne. Det jeg husker er at jeg våkner av pappa er der også husker jeg egentlig at jeg tenkte at jeg Ikke ønsket å sove men heller være våken. Jeg tror jeg husker at pappa prøvde å skifte til nattpysj men ikke ville vekke meg. Samtidig tror jeg kanskje han hadde en vaskeklut og vasket, men jeg er ikke sikker. Fornuften min sier at pappa mente å ikke vekke meg og stelle meg for natten. Men så får jeg en sånn syk tanke at tenk hvis han gjorde noe seksuelt?? Blir kvalm bare av å skrive det ordet :(

Jeg har ingen minner som tilsier at det har skjedd  noe sånt oppover årene. Har jo verdens beste pappa. Derfor er det ubehagelig å tenke slik. Så skjønner ikke hvorfor jeg hadde denne tvangstanken den ene gangen da jeg var ungdom og nå når jeg er midt i et brudd. Jeg håper og tror denne tanken gir seg.

Andre som har hatt syke tanker. Selv om man egentlig vet at det kun er syke tanker?

Jeg hadde ikke lagt noe i disse tankene, vi mennesker får i blant både underlige og ubehagelige tanker i hodet uten at det betyr noe som helst. Fokuser på fremtiden din, du fremstår som en tøff og oppegående ung kvinne med ben i nesen, jeg er sikker på du klarer å orientere deg på nytt etter et vondt brudd. Skulle tankene, uansett innhold, bli for styrende/altoppslukende -strevsomme eller vanskelige å håndtere i hverdagen kontakter du fastlegen din for å få råd om hva du bør gjøre videre.

Endret av XbellaX
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har hatt mange syke tvangstanker.  I flere år kjempet jeg mot dem, uten at det førte til noe annet enn at de ble verre og mer langvarige. Når den ene endelig slapp taket, dukket det opp en ny fra uventet kant. Hver gang. 

Nå har jeg det nesten aldri lenger. Dvs. tankene kommer fortsatt - men de forsvinner igjen etter få sekunder.

Dette har jeg gjort:

• Aksepterer at tankene kun er brain-spam.  Jeg sier faktisk det til meg selv når merkelige og vonde tanker dukker opp. "Ah, det er jo bare brain-spam. Ingenting å feste seg ved.
  • Sier til meg selv at tanker kun er tanker. Uansett hvor syke de er, er de ikke farlige.
  • Går på SSRI (10 mg Cipralex).  Disse fikk jeg etter en depresjon for noen år siden. I tillegg til å fjerne depresjonen, viste de seg å gjøre hele min mentale tilstand bedre - inkludert hangen til å kverne på syke tanker.  

Skrevet

Ts her.

Akkurat ferdig på jobb og ble gla av å se tilbakemeldinger fra dere. Tusen takk :) Føler det hjelper. 

Skrevet

Ønsker gjerne flere innspill :)

Ts.

Skrevet

Du kan google "OCD false memories" så ser du at dette er ganske vanlig, nesten typisk for tvangstanker. Man kan lure på om man har blitt misbrukt, om man glemte å låse døren, om man har drept noen, forårsaket en ulykke, hva som helst. Tvangstankene lager falske bilder i hodet (av alt fra en ulåst dør til et åsted for drap). Det er sånn tvangstanker er.

Syke tanker? Vel, tvangstanker er en manifestasjon av det du frykter mest. Det har en tendens til å være ganske sykt. De færreste frykter en softis med jordbærstrø. Det er derfor tvangslidelse er en angstlidelse, tankene er syke, ubehagelige og skaper angst og uro. Men så lenge du har innsikten i behold og med den fornuftige delen av hjernen egentlig skjønner at det du frykter ikke er sant, så er det ikke noe å være urolig for!

Skrevet
Den Thursday, February 18, 2016 at 9.58, laban skrev:

Kanskje du ikke skal tro så mye hilsen fra en som opplevde mange overgrep fra far med nattøy på

Anonymkode: c2d90...30c

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: c2d90...30c

Ts her. Hva mener du med det? 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Hva mener du med det? 

Den anonyme får det til å se ut som om det var jeg som skrev det der med å "ikke tro så mye" (det er pga. mislykket sitat, jeg tror ikke det var med vilje).  Det var ikke jeg som skrev det. 

Men vedkommende har uansett misforstått meg, og det framgår forhåpentligvis av svaret mitt ovenfor her - jeg mener ikke at nattøy forhindrer overgrep, jeg mener tvert imot - at det er lite sannsynlig at noe skulle ha skjedd akkurat den gangen du lå der i fulle klær.  Men jeg vet jo at ikke tøyet er noe hinder hvis det virkelig er en overgriper på ferde, jeg mente det bare som en avledning av den tanken du allikevel ikke tror på.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...