Gå til innhold

NHD - Lat eller deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg trener, jeg går tur, jeg prøver å gjøre ting jeg må gjøre og liker å gjøre, men det er vanskelig å konsentrere seg om noe av det. Det eneste som delvis distraherer meg fra uro og selvhat er å sove og å lage mat, men det er begrenset hvor mye av dagen jeg klarer å fylle med disse tingene og det er mye jeg egentlig må gjøre som ikke blir gjort. Jeg skammer meg veldig over at jeg ikke fungerer slik jeg burde.

Du får sikkert dette spørsmålet ofte, men hvordan vet man om man er deprimert og ikke bare lat? En psykiater har gitt meg diagnosen moderat depresjon og jeg tar Cipralex, men jeg synes det er vanskelig å akseptere en slik diagnose fordi jeg føler at jeg ikke fortjener det.

Hilsen k27

Anonymkode: 9fe88...2ab

Skrevet

Det har ingen hensikt å tenke over. Alt et menneske gjør styres uansett av kjemiske reaksjoner, enten det er depresjon eller latskap. Jeg syns også det blir litt unødvendig å "dømme" de late som ikke kvalifiserer for en diagnose. Vi er alle mennesker, og det er umulig å kjenne et annet menneskes sinnstilstand. Det har vel en betydning for behandling i helsevesenet og/eller sosialmedisinsk.

Skrevet
4 minutter siden, PNG skrev:

Det har ingen hensikt å tenke over. Alt et menneske gjør styres uansett av kjemiske reaksjoner, enten det er depresjon eller latskap. Jeg syns også det blir litt unødvendig å "dømme" de late som ikke kvalifiserer for en diagnose. Vi er alle mennesker, og det er umulig å kjenne et annet menneskes sinnstilstand. Det har vel en betydning for behandling i helsevesenet og/eller sosialmedisinsk.

Er du lat er det bare å ta seg sammen sier det.

Anonymkode: 87556...410

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Er du lat er det bare å ta seg sammen sier det.

Anonymkode: 87556...410

Egeninnsats er til store nytte ved depresjon og... ser ikke forskjellen, alt er kjemiske reaksjoner. Det finnes ikke noe "åndelig" som kan være problemet ved latskap.

Skrevet
2 minutter siden, PNG skrev:

Egeninnsats er til store nytte ved depresjon og... ser ikke forskjellen, alt er kjemiske reaksjoner. Det finnes ikke noe "åndelig" som kan være problemet ved latskap.

Latskap er et varig personlighetstrekk. Depresjon er episodisk. Dessuten har en flere andre symptomer ved depresjon. 

Skrevet
Just now, gråstein said:

Latskap er et varig personlighetstrekk. Depresjon er episodisk. Dessuten har en flere andre symptomer ved depresjon. 

(Latskap kan være episodisk, depresjon kan være "varig".)

Ja, det er flere symptomer ved depresjon. Men en kommer ikke utenom at det i begge tilfeller har med hjernens kjemiske/biologiske tilstand å gjøre, i tillegg til at det hjelper å gjøre noe med saken.

Om du har lyst til å dømme, så er du fri til det... du er ikke alene der, nesten hele samfunnet gjør det samme. :)

Jeg hadde nok dømmet selv, hadde jeg visst jeg ikke var lat - men det er jeg. En kan jo være begge deler også. Dvs. at latskapen overstiger hva som er rimelig å forvente ut i fra de depresjonssymptomene man har.

Skrevet
2 minutter siden, PNG skrev:

(Latskap kan være episodisk, depresjon kan være "varig".)

Ja, det er flere symptomer ved depresjon. Men en kommer ikke utenom at det i begge tilfeller har med hjernens kjemiske/biologiske tilstand å gjøre, i tillegg til at det hjelper å gjøre noe med saken.

Om du har lyst til å dømme, så er du fri til det... du er ikke alene der, nesten hele samfunnet gjør det samme. :)

Jeg hadde nok dømmet selv, hadde jeg visst jeg ikke var lat - men det er jeg. En kan jo være begge deler også. Dvs. at latskapen overstiger hva som er rimelig å forvente ut i fra de depresjonssymptomene man har.

Jeg dømmer ingen, jeg siterte NHD ;)

Men jeg tror latskap KAN man gjøre noe med selv. Det er vanskeligere med depresjon.

Uten at jeg er ekspert da, vel.

Skrevet
Just now, gråstein said:

Jeg dømmer ingen, jeg siterte NHD ;)

Men jeg tror latskap KAN man gjøre noe med selv. Det er vanskeligere med depresjon.

Uten at jeg er ekspert da, vel.

Ja det er vanskeligere ved depresjon, men det er ingen vesensforskjeller mellom hva som er årsaken (ved depresjon vet man noe om hvordan det biokjemiske kommer til utrykk, men det er såklart et biokjemisk utrykk ved latskap og - selv om det er ukjent), og det at man kan gjøre noe med det (ved depresjon kan man gjøre noe med det selv, men man kan også ha nytte av behandling som medikamenter).

Skrevet

Altså, for å bevege oss mot topic:

Jeg syns ikke det har noen hensikt å tenke over om man på en måte "fortjener" å være lat, via en diagnose og medisinering. Hvis man trenger medisiner, så tar man dem. Og så gjør man det beste ut av situasjonen, hvis det er hva man ønsker vel å merke. Så bryr man seg ikke om denne "valueringen" av mennesker, enten det er selvopphøyende eller selvnedsenkende (som er TS sin situasjon).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Akkurat for deg TS, er jeg sikker på at dette er depresjon.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg trener, jeg går tur, jeg prøver å gjøre ting jeg må gjøre og liker å gjøre, men det er vanskelig å konsentrere seg om noe av det. Det eneste som delvis distraherer meg fra uro og selvhat er å sove og å lage mat, men det er begrenset hvor mye av dagen jeg klarer å fylle med disse tingene og det er mye jeg egentlig må gjøre som ikke blir gjort. Jeg skammer meg veldig over at jeg ikke fungerer slik jeg burde.

Du får sikkert dette spørsmålet ofte, men hvordan vet man om man er deprimert og ikke bare lat? En psykiater har gitt meg diagnosen moderat depresjon og jeg tar Cipralex, men jeg synes det er vanskelig å akseptere en slik diagnose fordi jeg føler at jeg ikke fortjener det.

Hilsen k27

Anonymkode: 9fe88...2ab

Kjenner noe til det der. Du må heller gjøre noe bra, sette grenser for deg selv, en at du hele tiden skal føle at du ikke strekker til. Det er typisk depresjon.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...