Gå til innhold

Ravende psykotisk mann, hva ville NHD og dere andre ha gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I byen i dag var jeg vitne til en åpenbart psykotisk mann, tror han var i 50-60 årene. Han gikk rundt og stod stille og kjeftet på noen som ikke var der/"usynlige" mennesker. Han begynte også å gråte innimellom. Jeg hadde lyst til å gå bort til ham og prøve å roe ham ned, men turde ikke. Noen tenåringsjenter stod og fniste og kniste mens de kikket på ham og snakket sammen. Han hadde det ikke godt med seg selv. Jeg kunne selvsagt ha prøvd å få tak i politiet, men det virket litt overilt der og da. Han virket ikke  som noen trussel for noen, men jeg vet jo ikke hvordan han hadde tedd seg om noen hadde grepet inn. Kanskje hadde han blitt voldelig.

Hvis noen f.eks. snubler og slår seg er vi gjerne raske til å komme vedkommende til unnsetning. Likedan hvis noen tydelig har brystsmerter e.l. Men hva gjør man med psykisk syke mennesker, ala han jeg beskrev? 

Hva hadde du gjort, NHD? Og dere andre? 

Endret av anbr42
Skrevet

Jeg tror folk ikke vet hva de skal gjøre i slike situasjoner, så de gjør ingenting. 

Skrevet

Jeg tror jeg ville ringt til legevakt eller politi. 

Anonymkode: 5da8a...69a

Skrevet (endret)
43 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror folk ikke vet hva de skal gjøre i slike situasjoner, så de gjør ingenting. 

Nemlig. Jeg synes det burde være noen retningslinjer man kan følge i slike situasjoner. Jeg gikk bare videre, men med dårlig samvittighet. Jeg ville jo hjelpe, men turde ikke. Jeg visste jo heller ikke hva jeg burde gjøre. Stakkars mann. :(

Endret av Gjest
Skrevet
2 minutter siden, Rådvilla skrev:

Nemlig. Jeg synes det burde være noen retningslinjer man kan følge i slike situasjoner. Jeg gikk bare videre, men med dårlig samvittighet. Jeg ville jo hjelpe, men turde ikke. Jeg visste jo heller ikke hva jeg burde gjøre. Stakkars mann. :(

Nei det er ikke godt å si, her er det ei dame som går og snakker og noen ganger skriker hun. Tror folk har blitt vant til det. Og en mann som snakker om universet og energier, folk er vant til det og. Jeg tenker jo at hun snakker med hjelperne sine, og han er jo ikke helt på jordet heller. 

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei det er ikke godt å si, her er det ei dame som går og snakker og noen ganger skriker hun. Tror folk har blitt vant til det. Og en mann som snakker om universet og energier, folk er vant til det og. Jeg tenker jo at hun snakker med hjelperne sine, og han er jo ikke helt på jordet heller. 

Men hvis det er "hjelperne" sine han snakker med, hvorfor kjefter han på dem og gråter? Jeg tror det er demoner. :(

Skrevet
Et øyeblikk siden, Rådvilla skrev:

Men hvis det er "hjelperne" sine han snakker med, hvorfor kjefter han på dem og gråter? Jeg tror det er demoner. :(

Ja det kan være noe fra lavere plan og, det er ikke greit. Tenker jo på det, hun dama stod jo og så ned i fjorden og skreik, lurer på hva hun så da. Sikkert ikke noe kjekt iallefall. 

Skrevet
7 minutter siden, Rådvilla skrev:

Demoner finnes ikke.

Anonymkode: e2d7d...690

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Demoner finnes ikke.

Anonymkode: e2d7d...690

Jo, det gjør de. Er vel ikke noe rart at demoner finnes hvis såkalte hjelpere finnes. Begge deler er fra åndeverdenen, og hva får deg til å tro at ånder bare er gode? Det finnes onde også, og de kalles demoner.

Skrevet
11 minutter siden, Rådvilla skrev:

Jo, det gjør de. Er vel ikke noe rart at demoner finnes hvis såkalte hjelpere finnes. Begge deler er fra åndeverdenen, og hva får deg til å tro at ånder bare er gode? Det finnes onde også, og de kalles demoner.

Hverken hjelpere eller demoner finnes. Heller ikke julenissen.

Skrevet
Et øyeblikk siden, gråstein skrev:

Hverken hjelpere eller demoner finnes. Heller ikke julenissen.

Det er så tåpelig å skrive sånt. Klart det finnes, og folk velger sin tro. Man får tro på det man vil. 

motorPrøysen
Skrevet

Hvis du er bekymret for den ustabile personen selv eller andre kan du ringe politiet i slike situasjoner.

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er så tåpelig å skrive sånt. Klart det finnes, og folk velger sin tro. Man får tro på det man vil. 

Nei, det er ikke tåplig. Det finnes null beviser for eksistensen av slikt. Men folk må gjerne tro på fantasi og tullball for min del.

Skrevet (endret)
1 minutt siden, gråstein skrev:

Nei, det er ikke tåplig. Det finnes null beviser for eksistensen av slikt. Men folk må gjerne tro på fantasi og tullball for min del.

Ja det må de, fantasien er virkelig og er ditt sterkeste redskap til å skape. 

Endret av stjernestøv
Skrevet (endret)
36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det må de, fantasien er virkelig og er ditt sterkeste redskap til å skape.

hva er poenget med å tro på tullball?

Endret av gråstein
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

At noen tror noe finnes, betyr ikke at det finnes.

Skrevet

Hva jeg ville gjort? Jeg ville gått ut fra at denne mannens situasjon var velkjent for helsevesenet, og at han sikkert hadde vært inne i psykiatrien i løpet av de siste ukene. Likeledes at han minst en gang i døgnet treffer en eller annen fra kommunens psykiatriteam. Derfor ville jeg ikke gjort noe som helst, men antatt at når det ble for ille, ville han bli tatt inn til behandling.

Skrevet
18 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

At noen tror noe finnes, betyr ikke at det finnes.

Alt finnes egentlig har jeg lest. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Alt finnes egentlig har jeg lest. 

Du skal ikke tro alt du leser.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du skal ikke tro alt du leser.

Nei det er vel noe i det og...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...