Gå til innhold

Ravende psykotisk mann, hva ville NHD og dere andre ha gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva jeg ville gjort? Jeg ville gått ut fra at denne mannens situasjon var velkjent for helsevesenet, og at han sikkert hadde vært inne i psykiatrien i løpet av de siste ukene. Likeledes at han minst en gang i døgnet treffer en eller annen fra kommunens psykiatriteam. Derfor ville jeg ikke gjort noe som helst, men antatt at når det ble for ille, ville han bli tatt inn til behandling.

Hm,

Jeg ville selv blitt bekymret og ringt politiet,

Men med det du skriver, tenker jeg på min onkel nr 1, nå er nr 2 like om hjørnet og like "gal", jeg vet ikke jeg hva som skjer. Men jeg vet at nr 1 var inne i systemet, de kom hjem til han, men særlig bra var det jo ikke. Nå står nr 2 for tur, han gjemmer seg, har skrudd av lyset, er der inne, men selv om psykiatrien er obs, (jeg har ringt dem) så skal han få lov å holde på. Kanskje har de rett på det, ikke vet jeg, jeg hører bare på det de sier.

Jeg aner ikke om dette er riktig, jeg mener han burde fått hjelp nå, i form av noe som kan få han fra å gjemme seg, hva nå det er som ligger bak. ( inni mellom tror jeg han er bipolar, for om ca bare 2-3 mnd så er han back to fight, og verdensmester. Men når han gjemmer seg, da må jeg alltid på banen, spesielt mannen min, han må ned å prøve å få kontakt, (noe som irriterer min mann mer og mer) og jeg må berolige andre om at dette har pågått omtrent fra han var 15 år, og at han nok ikke tar livet sitt, eller hva det er.

Jeg syns vel sånne mennesker burde vært inne for utredning, så kunne de selv om det var ufrivillig fått et bedre liv-.

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Alt finnes egentlig har jeg lest. 

Også julenissen? :P

Skrevet
9 minutter siden, gråstein skrev:

Også julenissen? :P

Ja men ikke sånn at han kommer på julekvelden,men alt man tror på finnes på astral planet. Men ingen her tror på min tro,så jeg slutter å skrive om det nå. 

Skrevet
18 timer siden, gråstein skrev:

Hverken hjelpere eller demoner finnes. Heller ikke julenissen.

Jo, julenissen finnes. Jeg tror jeg er i slekt med han også for han ligner forbausende mye på pappa.

Skrevet
35 minutter siden, Trine skrev:

Jo, julenissen finnes. Jeg tror jeg er i slekt med han også for han ligner forbausende mye på pappa.

Hei!

Så heldig du er :rolleyes:

Skrevet
2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Så heldig du er :rolleyes:

Ja, jeg vet det :D Men jeg får ikke noen flere pakker fordet :(;)

Skrevet
30 minutter siden, Trine skrev:

Ja, jeg vet det :D Men jeg får ikke noen flere pakker fordet :(;)

ok

Hadde jeg hatt julenissen til pappa ville jeg hatt flere pakker enn andre :lol:

Men det må være fint å ha en sånn type pappa, det er vel en som er lun og god, og av det blir man vel trygg, tror jeg.

Skrevet
12 minutter siden, Madelenemie skrev:

ok

Hadde jeg hatt julenissen til pappa ville jeg hatt flere pakker enn andre :lol:

Men det må være fint å ha en sånn type pappa, det er vel en som er lun og god, og av det blir man vel trygg, tror jeg.

Haha...julenissen hos oss er pappa, men pappa ligner veldig lite på en typisk julenisse. Men så lenge det er barn til stede så må man visst ha en julenisse og det er alltid pappa som får den jobben. Men han er altfor tynn for å være julenisse :P Vet ikke om han kan kalles særlig lun og god. Mer bestemt og konsekvent, men han er snill ihvertfall.

Skrevet
18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva jeg ville gjort? Jeg ville gått ut fra at denne mannens situasjon var velkjent for helsevesenet, og at han sikkert hadde vært inne i psykiatrien i løpet av de siste ukene. Likeledes at han minst en gang i døgnet treffer en eller annen fra kommunens psykiatriteam. Derfor ville jeg ikke gjort noe som helst, men antatt at når det ble for ille, ville han bli tatt inn til behandling.

Men er det ikke uansvarlig å bare anta og tro og "gå ut i fra" at vedkommende får eller har hjelp? Er ikke det like uansvarlig som f.eks. å være første vitne til en bilulykke men bare kjøre videre og anta/gå ut i fra at vedkommende sikkert får hjelp av noen andre? Eller å se en person ute i fjorden som holder på å drukne, en som får hjerteinfarkt, eller en som faller ned en trapp, gå videre og bare anta og tro at de får hjelp av noen andre?

Kanskje det stiller seg annerledes med psykiatriske tilfeller. Men hva om han mannen var såkalt "ny-psykotisk"? Hvordan kan man vite om noen er en gammel kjenning av politi og helsevesen, eller en som plutselig ble gal på et kjøpesenter? 

Skrevet
20 timer siden, motorPrøysen skrev:

Hvis du er bekymret for den ustabile personen selv eller andre kan du ringe politiet i slike situasjoner.

Jeg opplevde ham ikke som noen trusel, bare som en det var veldig, veldig synd på. 

Skrevet
20 timer siden, gråstein skrev:

Nei, det er ikke tåplig. Det finnes null beviser for eksistensen av slikt. Men folk må gjerne tro på fantasi og tullball for min del.

Null beviser? Prøv å se på ulike programmer på TV om paranormale hendelser før du uttaler deg. F.eks. Åndenes Makt på tvNorge, A Haunting eller brødrene Klinge på Investigation Discovery. Du vil bli overrasket. ;)

Skrevet
3 timer siden, Rådvilla skrev:

Null beviser? Prøv å se på ulike programmer på TV om paranormale hendelser før du uttaler deg. F.eks. Åndenes Makt på tvNorge, A Haunting eller brødrene Klinge på Investigation Discovery. Du vil bli overrasket. ;)

Dette er underholdningsprogrammer på kommersiell tv du ikke skal ta alt for alvorlig. Når du ser en tryllekunster dra en hvit kanin opp av hatten på scenen, tror du virkelig han tryller denne frem fra ingenting?

Anonymkode: e2d7d...690

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
4 timer siden, Rådvilla skrev:

Men er det ikke uansvarlig å bare anta og tro og "gå ut i fra" at vedkommende får eller har hjelp? Er ikke det like uansvarlig som f.eks. å være første vitne til en bilulykke men bare kjøre videre og anta/gå ut i fra at vedkommende sikkert får hjelp av noen andre? Eller å se en person ute i fjorden som holder på å drukne, en som får hjerteinfarkt, eller en som faller ned en trapp, gå videre og bare anta og tro at de får hjelp av noen andre?

Kanskje det stiller seg annerledes med psykiatriske tilfeller. Men hva om han mannen var såkalt "ny-psykotisk"? Hvordan kan man vite om noen er en gammel kjenning av politi og helsevesen, eller en som plutselig ble gal på et kjøpesenter? 

Folk blir ikke plutselig gal på et kjøpesenter :-)

Skrevet

Alltid er det noen som skal stikke nesa si i saker de ikke har noe med .Du kan ikke sammenligne trafikk uhell der du har plikt 5il å stoppe og hjelpe til eller ved fare for liv.

Anonymkode: a2428...b86

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alltid er det noen som skal stikke nesa si i saker de ikke har noe med .Du kan ikke sammenligne trafikk uhell der du har plikt 5il å stoppe og hjelpe til eller ved fare for liv.

Anonymkode: a2

Hva er det du fabler om, da? Stikke nesa i andres saker jeg ikke har noe med? Det må du forklare nærmere. Jeg synes i all fall at man burde ha plikt til å hjelpe uansett om det er fare for liv eller ikke. Har noen det vondt på en eller annen måte, burde man forsøke å hjelpe uansett. Men du hadde kanskje gått videre om du f.eks. så en gammel dame skli på isen og skade seg? Antakelig er det ikke fare for livet hennes, men hun trenger jo hjelp for det. Men da hadde du bare gått videre og tenkt at du ikke ville stikke nesa di opp i andres saker? Skjerp deg!

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Folk blir ikke plutselig gal på et kjøpesenter :-)

Ok, if you say so...

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er underholdningsprogrammer på kommersiell tv du ikke skal ta alt for alvorlig. Når du ser en tryllekunster dra en hvit kanin opp av hatten på scenen, tror du virkelig han tryller denne frem fra ingenting?

Anonymkode: e2d7d...690

Nei, selvsagt ikke. Men hvis du har sett disse programmene om helt vanlige folk som opplever paranormale ting, så tror jeg ikke at du hadde tenkt at de var noen knakende gode skuespillere. Det de sier de har opplevd, tror jeg på. Jeg tror ikke at de er skuespillere. I så fall burde de revurdere utdannelsen sin og jobbene sine og heller satse på en karriere i filmbransjen, for der hadde de nemlig da gjort det bra!

Skrevet

Ja det kan jeg forklare det er forskjell på å ligge skadet på isen etter fall og  at noen opfører seg litt anderledes en gjennomsnittet. 

Ja jeg hadde gått forbi vis personen ikke bare om hjelp eller var i akutt fare for å skade seg selv .

Og nei jeg er ikke en som bare går forbi jeg har stoppet  en gang for en gammel mann som falt sammen på et kjøpesenter og en gang for en narkoman som sank sammen gågata,og gjør det igjen når det er nødvendig. 

Grunnen til at jeg mener at du  ikke skal ta lett på å blande seg inn i andres liv er fordi du kan gi denne personen mer trøbbel enn hjelp.Skulle feks politiet komme og eventuelt skremme han eller gjøre han forlegen? Skulle han bli kjørt på legevakta og kanskje vente i flere timer for en sjekk ?

Nei enig med NHD det er mest sannsynlig at denne personen er kjent og under oppsikt av rette instans. 

Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan jeg forklare det er forskjell på å ligge skadet på isen etter fall og  at noen opfører seg litt anderledes en gjennomsnittet. 

Ja jeg hadde gått forbi vis personen ikke bare om hjelp eller var i akutt fare for å skade seg selv .

Og nei jeg er ikke en som bare går forbi jeg har stoppet  en gang for en gammel mann som falt sammen på et kjøpesenter og en gang for en narkoman som sank sammen gågata,og gjør det igjen når det er nødvendig. 

Grunnen til at jeg mener at du  ikke skal ta lett på å blande seg inn i andres liv er fordi du kan gi denne personen mer trøbbel enn hjelp.Skulle feks politiet komme og eventuelt skremme han eller gjøre han forlegen? Skulle han bli kjørt på legevakta og kanskje vente i flere timer for en sjekk ?

Nei enig med NHD det er mest sannsynlig at denne personen er kjent og under oppsikt av rette instans. 

Ja, jeg forstår det du sier. Det er bare det at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre i situasjonen med denne mannen. Jeg så jo at han trengte hjelp, men jeg visste ikke hvordan jeg kunne hjelpe ham. Det er jo en løsning på det jeg har vært ute etter hele tiden siden jeg startet tråden. Hva gjør man i slike situasjoner? Jeg spurte hva NHD og andre ville ha gjort fordi jeg selv ikke visste hva jeg skulle gjøre eller burde ha gjort. 

Men nå har jeg lært, både fra NHD, deg, og andre i denne tråden at Psykotiske Mennesker skal man bare ignorere og overlate til seg selv, og håpe og anta og tro at noen andre tar seg av dem og hjelper dem. Greit å lære, sånn at jeg vet det til en annen gang. :blink:

Endret av Gjest
Skrevet
12 timer siden, Rådvilla skrev:

Nei, selvsagt ikke. Men hvis du har sett disse programmene om helt vanlige folk som opplever paranormale ting, så tror jeg ikke at du hadde tenkt at de var noen knakende gode skuespillere. Det de sier de har opplevd, tror jeg på. Jeg tror ikke at de er skuespillere. I så fall burde de revurdere utdannelsen sin og jobbene sine og heller satse på en karriere i filmbransjen, for der hadde de nemlig da gjort det bra!

Ser virkelig de klarsynte i programmet Åndenes maktavdøde mennesker som går rundt i den alder og de klær de døde i, og som år etter år går og drar i skuffer, dører, flasker og gafler? Dersom de gjør det, så må verden være skrudd sammen på en veldig underlig måte. Det er et interessant vitenskapelig spørsmål om det finnes slike ånder, og det finnes gode tester man kan gjøre på klarsynte og deres evner.

I programserien Folkeopplysningen lot Andreas Wahl fire klarsynte undersøke samme hus, og de sa helt feilaktige og motsigende ting, og demonstrerte dermed at det de sa var feil. Jeg utfordrer herved TVNorges klarsynte – Lena Ranehag, Lilli Bendriss og Gro-Helen Tørum – til å undersøke ett og samme hus i en test som Andreas Wahl og Jan-Ole Hesselberg lager og gjennomfører på grundig, vitenskapelig vis. Dersom de ikke vil være med på en slik test, er det god grunn til å være skeptisk til at de har overnaturlige evner.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte61006410/sesong-1/episode-4#

Anonymkode: b5823...4d2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...