Gå til innhold

"Hjemmetesting"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok SCID II- testen for meg selv, og scorer ikke helt men "høyt" på flere av pf-ene... Er det sannsynlig at jeg har en pf da? Vurderer faktisk å lyve på testen dersom jeg må gå igjennom den på utredning....

Jeg føler egentlig at på grunn av ting som har skjedd og personer jeg har måttet omgåes med at det er helt "rett" at jeg svarer på det som gir en "score" på testen. Jeg er redd for at jeg etter en evt. utredning skal bli sykeliggjort og at det er jeg som hadde "skylda" eller "feil" for at ting er slik de er fordi jeg evt. har en pf. 

Huff :S 

Anonymkode: 7fc0e...eaa

Skrevet

hvis jeg skulle gå til legen å unngå å få min diagnose, med påfølgende behandling, hva skulle det da være godt for?jeg har og en stigmatiserende psyk. Diagnose. De har jo taushetsplikt, så hva er du redd for?

Anonymkode: 59f9c...1f6

Skrevet

Jeg fikk en PF diagnose imens jeg hadde flere personer i blandt mine nærmeste som mishandlet meg psykisk i livet mitt .Behandler gikk aldri i dybden i terapi timene på de menneskene som sto meg nærmest. Selv forstod jeg ikke hvor misshandlende disse menneskene var på det tidspunktet, og mye av det de gjorde ga meg en følelse av skyld og skam,og var ikke noe jeg snakket høyt om .

Nå skjønner jeg godt at det ikke var meg det var noe galt  fordi jeg skiftet i syn på disse menneskene altså fra at de var ok  til å synes dårlig om dem. For vis de gjorde noe som var snilt prøvde jeg desperat å holde fast i det, men det varte aldri lenge ,og da er det lett at en blir oppfattet som ustabil i sitt forhold til andre,selv om det er den andres feil.

I dag har jeg ikke den PF diagnosen lenger og holder disse menneskene på avstand. 

Kanskje psykiatrien  litt oftere burde undersøke litt bedre om de menneskene som omgir pasienten før de gir pasienten en ekstra byrde med stigmatiserende diagnoser. 

Så pass på at alle viktige fakta kommer frem. Forklar deg så godt som du kan.

Har du  andre personer som du har gode og stabile forhold til så husk å nevne det det kan virke uviktig der og da men er viktig når diagnoser skal settes.

Anonymkode: 59c8e...f2b

Skrevet

Jeg har mer enn nok symptomer på engstelig/unnvikende pf, men jeg har ikke diagnosen fordet. Årsaken er at de samme symptomene bedre kan forklares med ubehandlet ADHD. Du får ikke en pf bare fordi du scorer høyt på noen av dem. Om dune symptomer skyldes noe annet enn pf så får du ikke nødvendigvis diagnosen. Men kanskje får du en sånn diagnose til å begynne med fordi de må sette noe, men vet ikke helt hva. Uansett, jeg er enig med 1f6, hva er du så redd for.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å diagnostisere PF, bl.a. med SCID II, er for spesialister. Det er ikke noe som verken fastleger, sosionomer eller psykiatriske sykepleiere skal gjøre. Det betyr at "selvtesting" er meningsløst.

Forutsetningen for å få hjelp i psykiatrien er at en er dønn ærlig. Å tilbakeholde viktig informasjon er som å lyve: Da kan en ikke hjelpes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...