Gå til innhold

Intelligens

Plight of the Common Man

Anbefalte innlegg

Plight of the Common Man
Skrevet

Er det sånn at intelligens er det samme som det å være flink i fag som medisin, ingeniørfag, økonomi, forskning. Og de som ikke er flinke er ikke intelligente. Jeg tenker ikke på intelligens definiert innen psykolog/nevrologi, men hva folk flest tenker om begrepet.

Skrevet
5 minutter siden, Plight of the Common Man skrev:

Er det sånn at intelligens er det samme som det å være flink i fag som medisin, ingeniørfag, økonomi, forskning. Og de som ikke er flinke er ikke intelligente. Jeg tenker ikke på intelligens definiert innen psykolog/nevrologi, men hva folk flest tenker om begrepet.

Intelligens er det samme, eller som rette og slett betyr å ha "evnen til å tenke"

Plight of the Common Man
Skrevet
7 minutes ago, FGT said:

Intelligens er det samme, eller som rette og slett betyr å ha "evnen til å tenke"

Ok, sånn ja.

Skrevet
50 minutter siden, Plight of the Common Man skrev:

Intelligens er ikke knyttet til spesifikke fagdisipliner, men folk med gode kognitive evner ender nok ofte opp i disse fagdisiplinene. Men Norges mest intelligente jobber vel på bilverksted? 

Btw: visste du at verbale evner korrelerer høyere med genenerelt godt kognitivt evnenivå enn non-nonverbale ferdigheter innen matematikken f.eks? 

Plight of the Common Man
Skrevet
2 minutes ago, Janus30 said:

Btw: visste du at verbale evner korrelerer høyere med genenerelt godt kognitivt evnenivå enn non-nonverbale ferdigheter innen matematikken f.eks? 

Hva så?

Skrevet
40 minutter siden, Plight of the Common Man skrev:

Ok, sånn ja.

Nå ja. Alle med en fungerende hjerne har evnen til å tenke, også personer i PU-området. En med bedre  kognitive evner er derimot langt sterkere til å motta og innarbeide ny lærdom, for deretter å kunne bruke denne kunnskapen i en kontekst som er ulik den kunnskapen/ferdigheten ble lært i. Fleksibilitet i bruk av kunnskap er blant flere mål på kognitivt evnenivå. 

Jeg skal gi deg et bedre svar i morgen om jeg får tid. Jeg tar evnetester (IQ-tester) i min jobb, så dette feltet kan jeg litt om:) 

Veldig spennende felt forresten!

Plight of the Common Man
Skrevet
Just now, Janus30 said:

Veldig spennende felt forresten!

Ja det er spennende med tester.

Plight of the Common Man
Skrevet
36 minutes ago, Janus30 said:

Jeg skal gi deg et bedre svar i morgen om jeg får tid. Jeg tar evnetester (IQ-tester) i min jobb, så dette feltet kan jeg litt om:) 

Bra.

Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Intelligens er ikke knyttet til spesifikke fagdisipliner, men folk med gode kognitive evner ender nok ofte opp i disse fagdisiplinene. Men Norges mest intelligente jobber vel på bilverksted? 

Trodde de kjørte drosje?

Anonymkode: 6b18f...9ec

Plight of the Common Man
Skrevet
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Trodde de kjørte drosje?

Tror de fleste drosjesjafører og bilmekanikere skjønner at IQ-teoriene bare modellerer noe uhyre komplekst som hjernen... noe "the educated fool" ikke har ofret noen tanker.

Skrevet
1 minutt siden, Plight of the Common Man skrev:

Tror de fleste drosjesjafører og bilmekanikere skjønner at IQ-teoriene bare modellerer noe uhyre komplekst som hjernen... noe "the educated fool" ikke har ofret noen tanker.

Noe i den duren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...