Gå til innhold

Er ikke pedofili en legning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så på nyhetene i ettermiddag at en psykolog uttalte seg om at det var så vanskelig å behandle pedofile og at de (fagmijøet )ikke skjønte hvorfor.

Jeg har alltid tenkt at pedofili er en legning akkurat som heterofile eller homofile, men at det finnes grader .Noen mennesker er bifile og noen pedofile liker bare barn imens andre liker både barn og voksne. Så har en homofile pedofile og heterofile pedofile altså en gruppe med store variasjoner. 

Vis det er en legning så går det vel ikke annet å kurere like lite som en kan foranere en som er normalt heteroseksuelle til homoseksuelle 

Tar jeg feil er ikke pedofili en legning men en sykdom? 

Anonymkode: fd6ea...679

Skrevet

Det er en legning,går ikke an å kurere. 

Skrevet

Det var ingen forskjell på de pedofile som hadde fått en form for behandling og de som ikke hadde fått behandling når det kom til å gjøre nye overgrep. Så hvorfor behandling da? Kanskje for å at de skal få en form for innsikt? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen forskjell på de pedofile som hadde fått en form for behandling og de som ikke hadde fått behandling når det kom til å gjøre nye overgrep. Så hvorfor behandling da? Kanskje for å at de skal få en form for innsikt? 

Mulig det men tror ikke de får innsikt. De burde vært på en øde øy. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, pedofili er en legning og dermed svært vanskelig (umulig?) å endre. Noen av de utallige legninger som finnes er definert som sykelige - deriblant pedofili. Det er mer et politisk valg enn et medisinsk.

Jeg mener imidlertid at for å gjennomføre pedofile handlinger trenges mer enn legning. Det trengs også en perosnlighetsforstyrrelse som gjør at en aksepterer å alvorlig skade et annet menneske for å tilfredsstille seg selv. Dessverre ser jeg begrepet pedofili lite brukt i forbindelse med incest.

Legning kategoriseres etter objektet for ens seksuelle preferanser.

Skrevet
48 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, pedofili er en legning og dermed svært vanskelig (umulig?) å endre. Noen av de utallige legninger som finnes er definert som sykelige - deriblant pedofili. Det er mer et politisk valg enn et medisinsk.

Jeg mener imidlertid at for å gjennomføre pedofile handlinger trenges mer enn legning. Det trengs også en perosnlighetsforstyrrelse som gjør at en aksepterer å alvorlig skade et annet menneske for å tilfredsstille seg selv. Dessverre ser jeg begrepet pedofili lite brukt i forbindelse med incest.

"Det trengs også en perosnlighetsforstyrrelse som gjør at en aksepterer å alvorlig skade et annet menneske for å tilfredsstille seg selv."

Hvilken pf? Og er ikke denne uttalelsen litt stigmatiserende overfor de som har en pf? 

Anonymkode: c05cf...3a7

Skrevet

Å gjennomføre en pedofil handling innebærer voldtekt. Personer som begår voldtekt har en klar overhyppighet av anti/dyssosial pf evt trekk som ligger nær opp til diagnosen.

Nei, uttalelsen er ikke stigmatiserende. Men er en medlem av Krenkedes Landsforbund, vil en sikkert kunne oppfatte også dette på den måten.

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Å gjennomføre en pedofil handling innebærer voldtekt. Personer som begår voldtekt har en klar overhyppighet av anti/dyssosial pf evt trekk som ligger nær opp til diagnosen.

Nei, uttalelsen er ikke stigmatiserende. Men er en medlem av Krenkedes Landsforbund, vil en sikkert kunne oppfatte også dette på den måten.

Jeg har ikke nevnt noe om å bli krenket av uttalelsen, ei heller tenkt tanken. 

Anonymkode: c05cf...3a7

Skrevet

Jeg tenkte heller ikke på deg :-) Men i Norge har det blitt slik at straks noen uttaler seg klart og tydelig om noe, er det noen som tar det ille opp.

Skrevet
7 timer siden, stjernestøv skrev:

Mulig det men tror ikke de får innsikt. De burde vært på en øde øy. 

Den katolske kirken hadde faktisk planer om å kjøpe nettopp en øy og sende sine pedofile prester dit. Mener de ble stoppet av daverende kardinal Ratzinger (fordi omplassering og kurerende bønner fungerer mye bedre).

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så på nyhetene i ettermiddag at en psykolog uttalte seg om at det var så vanskelig å behandle pedofile og at de (fagmijøet )ikke skjønte hvorfor.

Jeg har alltid tenkt at pedofili er en legning akkurat som heterofile eller homofile, men at det finnes grader .Noen mennesker er bifile og noen pedofile liker bare barn imens andre liker både barn og voksne. Så har en homofile pedofile og heterofile pedofile altså en gruppe med store variasjoner. 

Vis det er en legning så går det vel ikke annet å kurere like lite som en kan foranere en som er normalt heteroseksuelle til homoseksuelle 

Tar jeg feil er ikke pedofili en legning men en sykdom? 

Jeg tror at pedofili er en legning, medfødt - noe du ikke får gjort noe med. 

Men jeg mener det er stor forskjell på å ha denne legningen, til å faktisk gå til det steget å utføre seksuelle handlinger mot barn. Er enig med NHD som sier at her vil andre faktorer/diagnoser spille inn. Og behandling kan i dette tilfellet hjelpe slik at den pedofile ikke begår overgrep mot barn...

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hei!

Spørsmål nr 1:

Hvis det er en utbredt oppfatning blant psykiatere at pedofili er en legning man ikke kan kureres for, hvorfor får ikke dette da virkninger for straffenivå, gjentagelsesfare og behov for beskyttelse ( jmf samfunnet) og resistans mot behandling.?

nr 2: Hvorfor  er å ha behov for seksuell tilfredstillelse for pedofile, annerledes, enn seksuell tilfredstillelse som både heterofile og homifile søker og oppnår feks ved å kjøpe "lovlige" seksuelle tjenester men oftest av kvinner som selger sin kropp i fortvilelse?

De pedofile bryter nåværende straffelov for seksuell lavalder (det vet jeg), men jeg ser ikke at personlighetsforstyrrelsen, rent objektivt, er så mye verre eller fremtredende enn for de andre grupper som kjøper tilfredstillelse og er så "heldige" og tilfeldigvis være innenfor loven. Det blir i så fall veldig mange, veldig syke, 

3) Kan det ikke hende at seksuelle preferanser og behov er så sterke, at heldig er man om de er innenfor lovverket?

4) Kan det hende at seksualitet er en så sterk drift i oss alle, at det blir en forenkling å si at straks man liker mindreårige så er man veldig syk?

Skrevet
6 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Spørsmål nr 1:

Hvis det er en utbredt oppfatning blant psykiatere at pedofili er en legning man ikke kan kureres for, hvorfor får ikke dette da virkninger for straffenivå, gjentagelsesfare og behov for beskyttelse ( jmf samfunnet) og resistans mot behandling.?

Jeg kan kke forholde meg til ditt valg mht oppdeling i ulike spørsmål, men vil knytte noen kommentarer til dette med straffenivå. Det er handlingen som sådan som er straffverdig, ikke personlighetstrekk eller legning som sådan. Jeg kan ike derfor se at manglende kurering for legning skal kunne ha betydning for straffenivå osv.

Jeg antar dog at det kan være mulig å behandle en person for de personlighetsforstyrrelsene som vedkommende må ha i tillegg til sin legning, jf NHD, men det får evt han uttale seg om.

Skrevet
29 minutter siden, Madelenemie skrev:

2: Hvorfor  er å ha behov for seksuell tilfredstillelse for pedofile, annerledes, enn seksuell tilfredstillelse som både heterofile og homifile søker og oppnår feks ved å kjøpe "lovlige" seksuelle tjenester men oftest av kvinner som selger sin kropp i fortvilelse?

Fordi voksne mennesker kan samtykke i å ha sex?

Skrevet
39 minutter siden, morsan skrev:

Jeg kan kke forholde meg til ditt valg mht oppdeling i ulike spørsmål, men vil knytte noen kommentarer til dette med straffenivå. Det er handlingen som sådan som er straffverdig, ikke personlighetstrekk eller legning som sådan. Jeg kan ike derfor se at manglende kurering for legning skal kunne ha betydning for straffenivå osv.

Jeg antar dog at det kan være mulig å behandle en person for de personlighetsforstyrrelsene som vedkommende må ha i tillegg til sin legning, jf NHD, men det får evt han uttale seg om.

ok,

Så kanskje er det derfor dommer straffes såpass mildt og med kommentar om at forbedring/behandling er mulig.

Jeg tenker alltid, at tull, en pedofil har sin legning, og som jeg/du må ha sex, må den pedofile ha sex, tross alt er seksualitet en alt for sterk drift i oss, til at vi skal forvente at noen, av seg selv, greier undertrykke den, fordi straffenivået, og synet på seksuell straffealder er 15 år.

Skrevet
28 minutter siden, Maglor skrev:

Fordi voksne mennesker kan samtykke i å ha sex?

Ja det kan de,

men det er mange voksne, juridisk, som heller ikke kan det,

eller voksne av mange andre grunner,

Skrevet (endret)
35 minutter siden, Madelenemie skrev:

Ja det kan de,

men det er mange voksne, juridisk, som heller ikke kan det,

eller voksne av mange andre grunner,

Sikter du til at homofilt samliv var forbudt i Norge helt frem til 1972?

Transvestittisme, sadomasochisme og fetisjisme (vanskelig å stave riktig!) var forøvrig definert som sykdom av helsedirektoratet frem til for seks år siden.

Jeg tror fordommer er på vikende front selv om man til tider opplever moralsk panikk og moralens voktere får lovfestet noe av idiotien sin. 

Å leve ut pedofili medfører som sagt voldtekt og man kan ikke leve det ut. Vedkommende får finne en løsning med dukker, kostymer, evt kjemisk kastrering. Hvis du tenner på brann så er det greit å tenne på noen pappkasser og nyte, men ulovlig å brenne ned rådhuset selv om det kanskje er en våt drøm.

Endret av Maglor
Skrevet
32 minutter siden, Maglor skrev:

Sikter du til at homofilt samliv var forbudt i Norge helt frem til 1972?

Transvestittisme, sadomasochisme og fetisjisme (vanskelig å stave riktig!) var forøvrig definert som sykdom av helsedirektoratet frem til for seks år siden.

Jeg tror fordommer er på vikende front selv om man til tider opplever moralsk panikk og moralens voktere får lovfestet noe av idiotien sin. 

Å leve ut pedofili medfører som sagt voldtekt og man kan ikke leve det ut. Vedkommende får finne en løsning med dukker, kostymer, evt kjemisk kastrering. Hvis du tenner på brann så er det greit å tenne på noen pappkasser og nyte, men ulovlig å brenne ned rådhuset selv om det kanskje er en våt drøm.

Nei jeg siktet ikke til det,

selv om det er et interesant tema, men ikke det jeg tenkte på nå.

Jeg siktet til at mange ulike ting kan bidra til at mennesker ikke er istand til å ta avgjørelser som er gode for seg selv.

Jeg vet om min, jeg var et lett offer for menn som ville vise meg spennende ting, de skjønte at dyr, særlig amfibier var spennende. Men det var ikke skillpadder eller småhaier, eller ståorm, de egentlig ville vise meg, de ville lokke meg hjem til seg for å ha sex med meg. 

Jeg tror jeg utgjør en liten del av noe alvorlig, jeg tror det at jeg har autisme, og ser normal ut, medførte at mange menn ikke forstod at det de gjorde var galt, jeg var jo for smart, for å være et offer. Men jeg var likevel et offer, jeg trengte at mannen våknet i mannen, og jeg var heldig og erfarte det. De fleste jenter jeg kjenner med autisme, har blitt utsatt for ufrivillig seksualisserte overgrep. At det er lite forkus på min gruppe, er greit nok, noen ting gjør at vi er lite representative for skadene de fleste opplever av sex når man minst forestilte seg det, ønsket og forventet det.. (mennesker med autisme tar mindre skade enn normalt av overgrep, det betyr ikke at det er greit )Det som er viktigere er at mange utsettes for sex, uten å være modne for det, da blir det til et seksuelt overgrep. Det blir også til et overgrep, når "nød" medfører at man må selge kroppen sin, 

Da jeg fikk mitt første barn, hørte jeg om en dame, som helsesøster måtte besøke, hun hadde fått sitt fjerde barn, dette som alle de andre før, skulle tas fra henne. Helsesøster forklarte meg at hun var psykisk utviklingshemmet, at ingen av barna hadde samme fedre. Jeg kjenner henne ikke, men jeg har aldri glemt historien, hvorfor skulle hun måtte få så mange barn, miste dem alle etter tur, hvor var de som skulle beskyttet henne?

Jeg tror det er mange sånne jenter, og de krever vår stemme og vår kampvilje og motstand,

for noen mennesker er lettere å utnytte enn andre, enten de er som henne, eller som meg, vi trenger at vår sårbarhet blir tatt hånd om, at dere som er friske ser vår begrensing.

(men jeg greier meg fint altså:-) men jeg har fått en hjelp, jeg har forstått er sjelden, jeg trakk vinnerloddet i psykiaterkøen, og det kan ikke alle gjøre. Så derfor gjør jeg det jeg må, står på for å gi andre den samme informasjonen, de samme rettighetene, og den samme sosialdemokratiske stemme og likhet, i den grad jeg greier det) 

Klem 

Skrevet (endret)
19 minutter siden, Madelenemie skrev:

Nei jeg siktet ikke til det,

selv om det er et interesant tema, men ikke det jeg tenkte på nå.

Jeg siktet til at mange ulike ting kan bidra til at mennesker ikke er istand til å ta avgjørelser som er gode for seg selv.

Jeg vet om min, jeg var et lett offer for menn som ville vise meg spennende ting, de skjønte at dyr, særlig amfibier var spennende. Men det var ikke skillpadder eller småhaier, eller ståorm, de egentlig ville vise meg, de ville lokke meg hjem til seg for å ha sex med meg. 

Jeg tror jeg utgjør en liten del av noe alvorlig, jeg tror det at jeg har autisme, og ser normal ut, medførte at mange menn ikke forstod at det de gjorde var galt, jeg var jo for smart, for å være et offer. Men jeg var likevel et offer, jeg trengte at mannen våknet i mannen, og jeg var heldig og erfarte det. De fleste jenter jeg kjenner med autisme, har blitt utsatt for ufrivillig seksualisserte overgrep. At det er lite forkus på min gruppe, er greit nok, noen ting gjør at vi er lite representative for skadene de fleste opplever av sex når man minst forestilte seg det, ønsket og forventet det.. (mennesker med autisme tar mindre skade enn normalt av overgrep, det betyr ikke at det er greit )Det som er viktigere er at mange utsettes for sex, uten å være modne for det, da blir det til et seksuelt overgrep. Det blir også til et overgrep, når "nød" medfører at man må selge kroppen sin, 

Da jeg fikk mitt første barn, hørte jeg om en dame, som helsesøster måtte besøke, hun hadde fått sitt fjerde barn, dette som alle de andre før, skulle tas fra henne. Helsesøster forklarte meg at hun var psykisk utviklingshemmet, at ingen av barna hadde samme fedre. Jeg kjenner henne ikke, men jeg har aldri glemt historien, hvorfor skulle hun måtte få så mange barn, miste dem alle etter tur, hvor var de som skulle beskyttet henne?

Jeg tror det er mange sånne jenter, og de krever vår stemme og vår kampvilje og motstand,

for noen mennesker er lettere å utnytte enn andre, enten de er som henne, eller som meg, vi trenger at vår sårbarhet blir tatt hånd om, at dere som er friske ser vår begrensing.

(men jeg greier meg fint altså:-) men jeg har fått en hjelp, jeg har forstått er sjelden, jeg trakk vinnerloddet i psykiaterkøen, og det kan ikke alle gjøre. Så derfor gjør jeg det jeg må, står på for å gi andre den samme informasjonen, de samme rettighetene, og den samme sosialdemokratiske stemme og likhet, i den grad jeg greier det) 

Klem 

Jeg har problem med å skjønne deg nå...

Mener du at fordi det finnes psykisk utviklingshemmede og autister som ikke kan samtykke til sex i voksen alder så er det ingen forskjell på å leve ut sin legning enten du er pedofil eller hetro/homofil? 

Men den posten der fikk meg ihvertfall delvis til å forstå hvorfor du svartmaler så mange kvinner med offer-penselen.

Endret av Maglor

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...