bibben Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Jeg er blitt anbefalt å prøve medisinsk yoga grunnet stivhet i kroppen og muskelsmerter. Finnes det noen i Dol-samfunnet som har erfaringer med dette eller lignende treningsformer? Jeg er veldig skeptisk og gruer meg til å prøve, så jeg blir takknemlig for litt info om hva dette er og hvordan det virker. Spesielt er jeg redd for ikke å komme opp og ned fra gulvet. Jeg har fått vite at man kan benytte stoler i enkelte tilfelle, så det er en slags betryggelse. Hvis du har råd, vink eller erfaringer blir jeg glad! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 2 timer siden, bibben skrev: Jeg er blitt anbefalt å prøve medisinsk yoga grunnet stivhet i kroppen og muskelsmerter. Finnes det noen i Dol-samfunnet som har erfaringer med dette eller lignende treningsformer? Jeg er veldig skeptisk og gruer meg til å prøve, så jeg blir takknemlig for litt info om hva dette er og hvordan det virker. Spesielt er jeg redd for ikke å komme opp og ned fra gulvet. Jeg har fått vite at man kan benytte stoler i enkelte tilfelle, så det er en slags betryggelse. Hvis du har råd, vink eller erfaringer blir jeg glad! Jeg ser ingen grunn til å være skeptisk bibben. Medisinsk Yoga brukes på blant annet på Feiring, Catosenteret og Radiumhospitalet og er blitt mer og mer utbredt innen tradisjonell helse de siste årene 5- 6 årene. Fokuset er myke bevegelser, avspenning og pust, med andre ord helt ufarlig og veldig rolig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3681889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Den 26.02.2016 at 22.44, bibben skrev: Jeg er blitt anbefalt å prøve medisinsk yoga grunnet stivhet i kroppen og muskelsmerter. Finnes det noen i Dol-samfunnet som har erfaringer med dette eller lignende treningsformer? Jeg er veldig skeptisk og gruer meg til å prøve, så jeg blir takknemlig for litt info om hva dette er og hvordan det virker. Spesielt er jeg redd for ikke å komme opp og ned fra gulvet. Jeg har fått vite at man kan benytte stoler i enkelte tilfelle, så det er en slags betryggelse. Hvis du har råd, vink eller erfaringer blir jeg glad! Jeg går på medisinsk yoga :-) Gikk for første gang i høst, og går nå i vinter på kurs nr 2. Det kan sikkert variere litt fra instruktør til instruktør, men hovedelementene der jeg går, er følgende: Stort fokus på avslapping og pusting Stort fokus på konsentrasjon Tøying av rygg og nakke Der jeg er, er det stol til de som trenger det. Nå i vinter, er det ei dame som bruker det. Ellers bruker de fleste tykke yogaputer (som instruktøren låner ut) når de sitter på golvet. Jeg bruker ikke det. Mange har også teppe eller pute under knærne eller under hodet når vi ligger på ryggen. Jeg liker best å ligge og sitte rett på yogamatta. Alle øvelser gjøres med øynene lukket, så det er ikke mye vi kikker på hverandre. ikke noe press på kult tøy eller spenstig trent kropp der jeg er i alle fall :-) Anbefales! Bare spør hvis du lurer på mer :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 35 minutter siden, påskelilje skrev: Jeg går på medisinsk yoga :-) Gikk for første gang i høst, og går nå i vinter på kurs nr 2. Det kan sikkert variere litt fra instruktør til instruktør, men hovedelementene der jeg går, er følgende: Stort fokus på avslapping og pusting Stort fokus på konsentrasjon Tøying av rygg og nakke Der jeg er, er det stol til de som trenger det. Nå i vinter, er det ei dame som bruker det. Ellers bruker de fleste tykke yogaputer (som instruktøren låner ut) når de sitter på golvet. Jeg bruker ikke det. Mange har også teppe eller pute under knærne eller under hodet når vi ligger på ryggen. Jeg liker best å ligge og sitte rett på yogamatta. Alle øvelser gjøres med øynene lukket, så det er ikke mye vi kikker på hverandre. ikke noe press på kult tøy eller spenstig trent kropp der jeg er i alle fall :-) Anbefales! Bare spør hvis du lurer på mer :-) Tusen takk påskelilje for veldig nyttig svar! Det ble jeg veldig glad for. Det er særlig dette med å komme opp og ned av gulvet jeg har vært bekymret for. I tillegg kan jeg ikke sitte med knærne i bøy på gulvet så det ville være godt med en stol og evt. puter. Det betyr også mye for meg at man kan være "privat" i betydningen ikke er så eksponert for hverandres blikk. Jeg har fått tilbud om en prøvetime, så det tenker jeg å benytte meg av. Det jeg håper å få ut av et slikt kurs er økt bevegelighet og rett og slett bli litt mykere hvis mulig. Takk for muligheten til å komme med flere spørsmål. Det kan nok tenkes det dukker flere opp! God dag til deg :o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Den 27. februar 2016 at 1.10, XbellaX skrev: Jeg ser ingen grunn til å være skeptisk bibben. Medisinsk Yoga brukes på blant annet på Feiring, Catosenteret og Radiumhospitalet og er blitt mer og mer utbredt innen tradisjonell helse de siste årene 5- 6 årene. Fokuset er myke bevegelser, avspenning og pust, med andre ord helt ufarlig og veldig rolig. Takk bella for svaret ditt! I shall give it a try :o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Et øyeblikk siden, bibben skrev: Tusen takk påskelilje for veldig nyttig svar! Det ble jeg veldig glad for. Det er særlig dette med å komme opp og ned av gulvet jeg har vært bekymret for. I tillegg kan jeg ikke sitte med knærne i bøy på gulvet så det ville være godt med en stol og evt. puter. Det betyr også mye for meg at man kan være "privat" i betydningen ikke er så eksponert for hverandres blikk. Jeg har fått tilbud om en prøvetime, så det tenker jeg å benytte meg av. Det jeg håper å få ut av et slikt kurs er økt bevegelighet og rett og slett bli litt mykere hvis mulig. Takk for muligheten til å komme med flere spørsmål. Det kan nok tenkes det dukker flere opp! God dag til deg :o) Jeg har vært plaget med vond nakke etter et uhell for to år siden, og de nakkeplagene forvant i løpet av kurset i høst. Det kan selvsagt være tilfeldig, men jeg tror nå det var yogaen som gjorde det :-) Ryggen har ikke blitt noe bedre, men jeg opplever det som godt og riktig å tøye på den måten vi gjør på kurset. Sånn egentlig bør en gjøre yoga hver dag for å få full uttelling. Det gjør ikke jeg. Har den 1,5 timene en gang i uka, og så gjør jeg noen av tøyeøvelsene innimellom andre ting noen av dagene resten av uka, men aldri fullt yogaprogram. Ta prøvetimen du, og fortell meg hvordan det var! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 1 minutt siden, påskelilje skrev: Jeg har vært plaget med vond nakke etter et uhell for to år siden, og de nakkeplagene forvant i løpet av kurset i høst. Det kan selvsagt være tilfeldig, men jeg tror nå det var yogaen som gjorde det :-) Ryggen har ikke blitt noe bedre, men jeg opplever det som godt og riktig å tøye på den måten vi gjør på kurset. Sånn egentlig bør en gjøre yoga hver dag for å få full uttelling. Det gjør ikke jeg. Har den 1,5 timene en gang i uka, og så gjør jeg noen av tøyeøvelsene innimellom andre ting noen av dagene resten av uka, men aldri fullt yogaprogram. Ta prøvetimen du, og fortell meg hvordan det var! Tusen takk, det skal jeg gjøre! Godt å høre at du har opplevd positive endringer som følge av yogaen. Jeg skal forholde meg tålmodig og positivt avventende og gjøre så godt jeg kan. Det er så lett å bli blendet av fordommer og feiloppfatninger om hvordan noe er. Selv har jeg tenkt på yoga som et halv-obskurt tilbud til slangemennesker, men ved å orientere meg litt ser jeg hvor feil jeg har tatt. Godt da med et forum som DOL der en møter på så mye velvillighet til å dele og råde oss som er litt skeptiske og uvitende på ulike felt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Må bare si en ting til. Det varierer sikkert en del fra instruktør til instruktør hvor "åndelige" de er. Hun jeg har, er veldig flink med øvelsene, men ikke særlig god når hun skal forklare koplingen til mantra/chakra og hva nå søren alle ordene er ;-) Jeg tar nå ikke det åndelige så himla nøye, og det tror jeg ikke så mange gjør heller. Mediyoga skal egentlig ikke være så veldig åndelig, men jeg tror nok min instruktør trekker inn en del mer åndelighet enn det egentlig skal være, og det blir liksom litt kleint. Men jeg og venninna mi prøver å ignorere akkurat det og fokusere på de gode øvelsene :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 1 time siden, påskelilje skrev: Må bare si en ting til. Det varierer sikkert en del fra instruktør til instruktør hvor "åndelige" de er. Hun jeg har, er veldig flink med øvelsene, men ikke særlig god når hun skal forklare koplingen til mantra/chakra og hva nå søren alle ordene er ;-) Jeg tar nå ikke det åndelige så himla nøye, og det tror jeg ikke så mange gjør heller. Mediyoga skal egentlig ikke være så veldig åndelig, men jeg tror nok min instruktør trekker inn en del mer åndelighet enn det egentlig skal være, og det blir liksom litt kleint. Men jeg og venninna mi prøver å ignorere akkurat det og fokusere på de gode øvelsene :-) Jeg er også glad for dette siste du nå har skrevet, og jeg skal bestrebe meg på å ikke bli for opphengt i eventuelt fokus på mye åndelighet (noe jeg har et anstrengt forhold til). Jeg skal som du skriver fokusere på de gode øvelsene og å ikke bli for "selvopptatt" i betydningen kritisk til administrasjonen av armer og ben. Jeg har nå gjort en avtale om prøvetime denne uken, og er spent på hvordan dette blir. Jeg må mobilisere godvilje og åpenhet. Takk for engasjement og gode stalltips! Ha en fin dag :o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410218-medisinsk-yoga-noen-med-erfaringer/#findComment-3682782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.