Gå til innhold

tips til bordekking

Anbefalte innlegg

Hei!

Til urban mann med rundt tall trenger jeg tips til bordekking.

Utgangspunktet er hvite duker og hvitt servise, ant gjester er 80, 

Trenger tips til hvordan pynte bordene, valg av blomster, evt hvordan presentere dette, evt annen pynt, løpere, levende lys osv...

Blir glad for noens erfaringer, evt tips til passende "leker"/noe gøy gjerne mens vi sitter til bords.

Alle tips mottas med takk.

Anonymkode: e60c1...f1f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

ant gjester er 80

Blir glad for noens erfaringer, evt tips til passende "leker"/noe gøy gjerne mens vi sitter til bords.

Med 80 personer tror jeg ikke det er så mye annet enn sanger som er egnet mens dere sitter ved bordet.  Men det trenger ikke bare være sanger til jubilanten, det finnes sanger som passer som velkomst, som avslutning, som ikke er skrevet "rett fram" (men som rebus med tegninger eller slik at man må snurre på arket), osv. i det uendelige.

Hvis det skal være noe underholdning (er mange av gjestene barn?), synes jeg det skal tas etter middagen - og at det skal være frivillig.  Men dette må du nesten bestemme ut fra ditt kjennskap til gjestene - noen hater alt sånt, andre synes det hører med i festlig lag.  Generelt synes jeg nok at et selskap for en mann som fyller runde år, ikke skal gjøres om til en barnebursdag.  Men det kommer jo an på om det er flest småbarnsfamilier eller flest 50-åringer til stede.  Jeg var i et gullbryllup for mange år siden der alle måtte være med på en lek for å tilfredsstille den ene 4-5-åringen som var der, og det syntes jeg var helt unødvendig, selv om jeg hadde småbarn selv.    

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682769
Del på andre sider

påskelilje

Jeg er enig med laban i at det ikke trenger å være så mye underholdning under middagen. Et par sanger (dersom gjestene liker å synge) og et par taler holder i løpet av middagen. I eldstemanns konfirmasjon sang også den ene dattera under middagen, og det var jo også veldig fint :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682773
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, laban skrev:

Med 80 personer tror jeg ikke det er så mye annet enn sanger som er egnet mens dere sitter ved bordet.  Men det trenger ikke bare være sanger til jubilanten, det finnes sanger som passer som velkomst, som avslutning, som ikke er skrevet "rett fram" (men som rebus med tegninger eller slik at man må snurre på arket), osv. i det uendelige.

Hvis det skal være noe underholdning (er mange av gjestene barn?), synes jeg det skal tas etter middagen - og at det skal være frivillig.  Men dette må du nesten bestemme ut fra ditt kjennskap til gjestene - noen hater alt sånt, andre synes det hører med i festlig lag.  Generelt synes jeg nok at et selskap for en mann som fyller runde år, ikke skal gjøres om til en barnebursdag.  Men det kommer jo an på om det er flest småbarnsfamilier eller flest 50-åringer til stede.  Jeg var i et gullbryllup for mange år siden der alle måtte være med på en lek for å tilfredsstille den ene 4-5-åringen som var der, og det syntes jeg var helt unødvendig, selv om jeg hadde småbarn selv.    

Ok takk for innspill.

Og takk for det med sanger. Har du forslag til sanger da som ville vært hyggelig?

Det kommer ikke mange barn, så jeg tenkte på leker for de voksne, i bryllup har jeg opplevd dette, ikke mye men litt, jeg misliker jo alt sånt, men nå skal jeg jo lage en fest til en som liker sånt og er temmelig annerledes enn meg.

Det skal være musikalske innslag.

En gang sendte de noe rart, ekkelt, under bordet man skulle gjette hva det var, det har vært andre lekeaktige ting i andre brylluper, heller ikke mye, men da har jeg gått min vei, jeg misliker sånt sterkt, men jeg overlever det, hvis det betyr mye for noen. Min mann er en som liker litt moro innslag.

Vi har pianist, og innslagene ellers blir varierte, vet ikke enda hvor mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682803
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er enig med laban i at det ikke trenger å være så mye underholdning under middagen. Et par sanger (dersom gjestene liker å synge) og et par taler holder i løpet av middagen. I eldstemanns konfirmasjon sang også den ene dattera under middagen, og det var jo også veldig fint :-)

Ok:-) takk

Men leker for festglade voksne, har du noe tips? quiz? eller er det teit?

Jeg skal lage bord på enten 8 eller 10 gjester, så da ville vel quizen, bli på bordet man satt. Vil dette være ok? Og hva kan premier være? og kunne premien vært at bordet som vant må danse fugledansen på scenen:lol:? og de som tapte får en gratis forelesning med en meterolog?  eller er dette å gå over streken, og ikke gøy?

Denne festen skal vare inn i morgentimene, så det er mye tid utenom middagen og kaffe og kaker og nattmat, det eneste jeg ikke aner er hvordan jeg skal overleve. Vil en quiz være best sent på kvelden? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682804
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, Lillemus skrev:

Det holder lenge med noen taler og sanger! Man trenger IKKE selskapsleker ved bordet...!!! IKKE.

Ellers er det kanskje greit å ta utgangspunkt i om jubilanten har noen spesielle interesser og pynte deretter? Maritimt, jakt, sykkel, friluft, frimerker, bil....

Takk

hovedinteressen er penger :-) aksjer altså....;)

Det er gøy å planlegge, hvordan jeg skal greie så mange timer vet jeg ikke....men kanskje om jeg er med til nattmaten settes frem, så kan jeg dra? Er dette greit? Da har jeg allerede nådd en lite behagelig grense, 

Takketalen, når skal jeg holde denne, etter kaffen? Må jeg kjøpe inn likører og wisky til kaffe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682806
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal lage bord på enten 8 eller 10 gjester, så da ville vel quizen, bli på bordet man satt. Vil dette være ok? Og hva kan premier være? og kunne premien vært at bordet som vant må danse fugledansen på scenen:lol:? og de som tapte får en gratis forelesning med en meterolog?  eller er dette å gå over streken, og ikke gøy?

Denne festen skal vare inn i morgentimene, så det er mye tid utenom middagen og kaffe og kaker og nattmat, det eneste jeg ikke aner er hvordan jeg skal overleve. Vil en quiz være best sent på kvelden? 

Quiz pleier jo å være gøy da, og engasjere mange :-) Men ikke under middagen - ta det seinere.

Del inn i flere temaer, og så lager du eller andre (kanskje du har noen ungdommer som kan lage dette?) spørsmål. Temaer jeg liker, er geografi (bilder av kjente bygninger/steder, spørsmål om hovedstaden i landene, hvilke land det og det landet grenser til osv.), litteratur (forsiden av flere bøker, og så oppgi tittel og forfatter), ordak (oppgi deler av ordtak, så skal deltakerne si resten) osv.

Jeg synes ikke premien trenger å være mer enn en pose twist til vinnerlaget - de fleste gjør det jo ikke for gevinstens skyld. Haha - likte jo egentlig taperpremien godt - det hadde vært supergøy :-)

Henteleken er jo også gøy (kanskje litt utover kvelden). Da skal hvert bord ha en som løper, og så har du en liste med ting som må finnes i rommet, og så gjelder det å bli fortest ferdig.

Hvis dere skal røre dere, så kan dere ha lappeleken. Da må du ha nummererte lapper/pappbiter/trebiter fra 1 til for eksempel 50, og legge dem tilfeldig rundt i lokalet. Så må hver gruppe ha en terning, og så går de til det nummeret de får. For eksempel 5 - finn nr 5 og samle gruppa der. Når alle er samlet, kast termingen. Hvis de får 4, må de legge på (5+5=9) og finne lapp nr 9 og gå til den og samle gruppa der. Den gruppa som kommer først til 50, har vunnet.

Musikalske innslag er jo også flott, hvis det er noen blant gjestene som kan synge eller spille :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682811
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Quiz kan være morsomt. Tvungen dans foran alle er IKKE morsomt. Premien bør være en pose twist eller noe, som en annen foreslo. Dropp andre selskapsleker, jeg hadde hatet det som pesten om jeg var i selskapet. Ta quizen mens man har kaffe og kaker, ellers mingler vel de fleste rundt eller sitter og snakker med hverandre. Om det absolutt skal være leker så sørg for at det er et rom de andre som ikke vil delta kan trekke seg tilbake til mens de andre leker seg. Herregud så kjedelig jeg er. Men jeg hater virkelig selskapsleker. Seriøst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682900
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Lillemus skrev:

Quiz kan være morsomt. Tvungen dans foran alle er IKKE morsomt. Premien bør være en pose twist eller noe, som en annen foreslo. Dropp andre selskapsleker, jeg hadde hatet det som pesten om jeg var i selskapet. Ta quizen mens man har kaffe og kaker, ellers mingler vel de fleste rundt eller sitter og snakker med hverandre. Om det absolutt skal være leker så sørg for at det er et rom de andre som ikke vil delta kan trekke seg tilbake til mens de andre leker seg. Herregud så kjedelig jeg er. Men jeg hater virkelig selskapsleker. Seriøst.

Skjønner deg kjempegodt, jeg hater det selv!

Men virker veldig populært på min manns jobb, han elsker det.

Da tar jeg quiz, jeg liker ikke det heller jeg, men nå gjør jeg jo noe jeg ikke ville likt få selv, så det blir å prøve tenke hva en annen liker.

I vertfall er det lettere, enten man er med, eller man er som meg av de som går sin vei, når quiz og andre selskapsleker begynner, Når bordet deltar kan jo de som vil quize og de som ikke vil gå en tur.

Men du skulle bare ant hvor mye forferdelige festligheter de har på min manns jobb:-( 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682929
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, påskelilje skrev:

Quiz pleier jo å være gøy da, og engasjere mange :-) Men ikke under middagen - ta det seinere.

Del inn i flere temaer, og så lager du eller andre (kanskje du har noen ungdommer som kan lage dette?) spørsmål. Temaer jeg liker, er geografi (bilder av kjente bygninger/steder, spørsmål om hovedstaden i landene, hvilke land det og det landet grenser til osv.), litteratur (forsiden av flere bøker, og så oppgi tittel og forfatter), ordak (oppgi deler av ordtak, så skal deltakerne si resten) osv.

Jeg synes ikke premien trenger å være mer enn en pose twist til vinnerlaget - de fleste gjør det jo ikke for gevinstens skyld. Haha - likte jo egentlig taperpremien godt - det hadde vært supergøy :-)

Henteleken er jo også gøy (kanskje litt utover kvelden). Da skal hvert bord ha en som løper, og så har du en liste med ting som må finnes i rommet, og så gjelder det å bli fortest ferdig.

Hvis dere skal røre dere, så kan dere ha lappeleken. Da må du ha nummererte lapper/pappbiter/trebiter fra 1 til for eksempel 50, og legge dem tilfeldig rundt i lokalet. Så må hver gruppe ha en terning, og så går de til det nummeret de får. For eksempel 5 - finn nr 5 og samle gruppa der. Når alle er samlet, kast termingen. Hvis de får 4, må de legge på (5+5=9) og finne lapp nr 9 og gå til den og samle gruppa der. Den gruppa som kommer først til 50, har vunnet.

Musikalske innslag er jo også flott, hvis det er noen blant gjestene som kan synge eller spille :-)

Ok da blir det quiz.

også kanskje henteleken, jeg kan ha den i reserve, og si i fra til toastmaster at lodder stemningen for det.

Det er flere musikalske innslag, profesjonell pianist, men også barna skal bidra. Samt meg:-) Jeg skriver på en tale, og jeg skal være morsom, for jeg har lest om taler, og kanskje skal jeg gjøre noe min mann ville likt, men jeg vet ikke om jeg tørr, men det skal jeg tenke på. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682930
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du foreslår med fugledansen og foredrag kan fungert hvis folk er godt i farta og har litt "over the top" humor, men du driver et litt høyt spill, for noen vil synes det er fælt å danse foran andre.

Når det gjelder leker så kan det fungere, men ikke for mye! Én lek kan løsne stemningen noen ganger, men folk liker gjerne å prate og underholde seg selv mesteparten av tiden. En quiz er ok, for folk velger hvor mye de vil engasjere seg.

Hvis noen barn eller ungdommer kan synge, spille piano e.l så er det et hyggelig innslag på en runddag. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682934
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Gargamel skrev:

Det du foreslår med fugledansen og foredrag kan fungert hvis folk er godt i farta og har litt "over the top" humor, men du driver et litt høyt spill, for noen vil synes det er fælt å danse foran andre.

Når det gjelder leker så kan det fungere, men ikke for mye! Én lek kan løsne stemningen noen ganger, men folk liker gjerne å prate og underholde seg selv mesteparten av tiden. En quiz er ok, for folk velger hvor mye de vil engasjere seg.

Hvis noen barn eller ungdommer kan synge, spille piano e.l så er det et hyggelig innslag på en runddag. 

ok,

det blir qiuz, spørsmålene gleder jeg meg til å lage;) og jeg gleder meg over å slippe ta del i terrorren, man slipper det som vertinne. :-) 

Har du bedre forslag enn twist til premie? Og bør jeg i takketalen, overrekke blomster til de som har hjulpet meg?

Og holder jeg denne etter kaffen ? Kan jeg da avsluttningvis si, "nå overlater jeg natten til dere unge, gjør den ikke for farlig?" (det siste er jo litt tull, så da skal jeg le) Gjør jeg da noe feil? (jeg planlegger å dra hjem rundt midnatt, og jeg vil ikke komme i en situasjon der jeg ikke har ivaretatt min rolle som vertinne skikkelig og i følge regler for etikette m.m.. Men samtidig skal jeg være i en forfatning der jeg greier dra hjem)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682941
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg brukte store sjokoladegullmedaljer en gang, og da ble det spontan synging av nasjonalsangen.

Det spiller ingen rolle hva det er, for det er jo bare symbolsk. Twist er bra.

Jeg synes avslutningen du har planlagt er bra. Du kan dette her:-) Det er helt greit å trekke seg tilbake og overlate festen til de yngre ved midnatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3682957
Del på andre sider

mariaflyfly
2 timer siden, Lillemus skrev:

Amen.

Jeg dør innvendig av selskapsleker. Både fugledansen i plenum, samt foreslåtte lappelek og hentelek kunne glatt fått meg til å forlate hele festen. Fugledansen med umiddelbar og endelig virkning, de to andre hadde jeg tatt en lang røykepause fra. Og jeg røyker ikke.

Men jeg liker quiz, altså. Bare ikke hvis det er alt for langt utpå kvelden og folk begynner å bli småfulle.

Kjedelig som ikke utstår selskapsleker? Nope. Jeg vil heller kalle det sivilisert! :D

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3683001
Del på andre sider

På Søstrene Grene får du små salt- og pepperbøsser samt diverse krukker for 10-15 kr stykket. Her i byen får man det samme til samme pris på bruktbutikker også. Artig ide å pynte med mat :)

Støtter ellers de andre ad tommel-opp for quiz og tommel-ned for fugldans og andre "morsomme" dum-deg-ut-leker.. ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3683021
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg brukte store sjokoladegullmedaljer en gang, og da ble det spontan synging av nasjonalsangen.

Det spiller ingen rolle hva det er, for det er jo bare symbolsk. Twist er bra.

Jeg synes avslutningen du har planlagt er bra. Du kan dette her:-) Det er helt greit å trekke seg tilbake og overlate festen til de yngre ved midnatt.

:lol:

de fleste er aldersmessig eldre enn meg da, men du skjønte det? ironien? 

Det virker som du liker en god fest, stemmer det? Det gjør min mann i vertfall, han er så glad i fest og morro, at skriver han feks dette:

"kommer hjem, er på vei mot bussen nå, kollegaene drar på fredagspils",

så tar jeg poenget fort (jeg har skjønt dette systemet av å ville bli oppfordret til å gjøre noe man har lyst til, men avstår fra av plikt og ansvarsfølelse, husker ikke hvem som forklarte meg det...muligens min pensjonerte psykiater), også skriver jeg tilbake, " nei nei ikke kom hjem, gå på fredagspils du også".

Da gjør han det istedet, jeg merker han virkelig har godt av det, han er et sånt menneske som lader batteriene sine, med en øl, høy musikk på et utested, gapskratt og flåseri(min opplevelse av det). (når han kommer hjem er han enda mer blid og avslappet og han syns ofte jeg er ekstra vakker..(jeg tror det er alkoholen)) Vi er veldig forskjellige, og som han elsker og respekterer meg, vil jeg vise at jeg også forstår hans behov, og at man ofte kan ha andre behov, selv om man i bunn og grunn bare elsker hverandre. Jeg har tenkt å ta med litt av dette i talen, fordi jeg respekterer han veldig, fordi han har vist en pålitelighet og evne til  holde ut utfordringer, vansker, motgang og det man ikke trodde skulle bli sånn. Det minner meg om hans yndlingsprogram, "staden der ingen kunne tru nokon kunne bu", han elsker det, ikke minst, når vi kjører på ferie, vi "krangler" om hvem som skal kjøre bilen, og jeg vinner oftere enn han, jeg løper fort:-) men mens jeg kjører, ler han godt, når han ser en gård i 80 graders vinkel eller et bittelite hus på toppen av et fjell, han er morsom når han sier, "Hei se opp på der, enda en norsk tulling som staten skal legge opp strøm og bredbånd til".

Jeg syns han er morsom:-) vet ikke om du skjønner humoren? men det vi deler er ganske lik humor på mange områder. Jeg tror nærmest han fikk siste jobb fordi han kom meg en selvironisk kommentar på slutten, men ja, det er jo mer, masse masse testinger, for å få en jobb i dag, så det var sikkert andre ting også:-)

Takk der fikk jeg noe mer til talen min:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3683058
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

På Søstrene Grene får du små salt- og pepperbøsser samt diverse krukker for 10-15 kr stykket. Her i byen får man det samme til samme pris på bruktbutikker også. Artig ide å pynte med mat :)

Støtter ellers de andre ad tommel-opp for quiz og tommel-ned for fugldans og andre "morsomme" dum-deg-ut-leker.. ;)

ok:-)

Takk, godt med erfaringer og tips, jeg prøver bare lage en fest til en svært festglad mann, som bare blir yngre og yngre.

Altså aldersmessig, ikke, men skiutstyret blir proffere, turene lengre og selv om det er mye positivt med dette, dvs sunn livsstil, så er han alltid forklarende om hvor ung alle tror han er, de nye på jobb, tar feil av alderen hans, og det er han fornøyd med. Det er jo hyggelig han holder seg godt.

Jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder etter hvert, jeg fikk noen ideer fra å se ulike bord, men ikke minst leste jeg tror det var på Trines matblogg, under hva et koldtbord må ha, hun skrev at maldonsalt, en god olivenolje, balsamico, pepperkvern og noe mer, MÅ stå på et hvert mindre bord ved koldtbord. Jeg skal lage mange mindre bord, for er lei av langbord og hestesko, men min fetter sa jeg ikke burde gjøre bordene for små, så han mente 10 personer pr bord var best. Han sa da blir det mer spennende å snakke, samtalen går lettere, jeg tenkte, rart og jaha, for jeg tenkte motsatt. Siden han kan det sosiale, (mer enn de fleste, han er homofil, og jeg syns han kan bedre smaåltalk enn de aller beste. Han er et hyggelig menneske å være med, så dette faller helt naturlig for han)

Jeg begynte med å hente noen ideer fra danske borddækningssider, mange var for røffe, noen for minimalistiske, men jeg syns mange gode ideer, å bruke, selv om jeg nok vil ha det litt mykere, litt koseligere, og avslappet. Det er derfor jeg vil unngå stivpynting av bord. Vi skal ha linservietter, men jeg skal ikke brette dem sånn at de står opp, men legge de, på en fin måte, sånn at det ser avslappende ut, og ja, slapper serviettene av, da er det bare å senke skuldrene. (håper du skjønner).

kanskje skal jeg legge på et lite anton berg egg, men i vertfall en liten kvist med noen grønt..kanksje, og navnelapene skal ha navnene vakkert skrevet:-) Min datter har så pen håndskrift, så nå drar vi nytten av det.

Takk for tips, kommer du på noe mere lurt, er jeg glad, det er mye igjen.

feks om jeg skal legge noe under tallerkene på de hvite dukene, jeg så et sted, at pene, litt store løpere, var brettet litt uvørent, under hver tallerken, det så interessant ut, men skal jeg ha så mange som 80 må jeg finne en annen løsning enn ferdige løpere. Hvis jeg går forbi butikken jeg så det i, skal jeg ta bilde og legge ut:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3683062
Del på andre sider

Gjest Gargamel
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

:lol:

de fleste er aldersmessig eldre enn meg da, men du skjønte det? ironien? 

Det virker som du liker en god fest, stemmer det? Det gjør min mann i vertfall, han er så glad i fest og morro, at skriver han feks dette:

"kommer hjem, er på vei mot bussen nå, kollegaene drar på fredagspils",

så tar jeg poenget fort (jeg har skjønt dette systemet av å ville bli oppfordret til å gjøre noe man har lyst til, men avstår fra av plikt og ansvarsfølelse, husker ikke hvem som forklarte meg det...muligens min pensjonerte psykiater), også skriver jeg tilbake, " nei nei ikke kom hjem, gå på fredagspils du også".

Da gjør han det istedet, jeg merker han virkelig har godt av det, han er et sånt menneske som lader batteriene sine, med en øl, høy musikk på et utested, gapskratt og flåseri(min opplevelse av det). (når han kommer hjem er han enda mer blid og avslappet og han syns ofte jeg er ekstra vakker..(jeg tror det er alkoholen)) Vi er veldig forskjellige, og som han elsker og respekterer meg, vil jeg vise at jeg også forstår hans behov, og at man ofte kan ha andre behov, selv om man i bunn og grunn bare elsker hverandre. Jeg har tenkt å ta med litt av dette i talen, fordi jeg respekterer han veldig, fordi han har vist en pålitelighet og evne til  holde ut utfordringer, vansker, motgang og det man ikke trodde skulle bli sånn. Det minner meg om hans yndlingsprogram, "staden der ingen kunne tru nokon kunne bu", han elsker det, ikke minst, når vi kjører på ferie, vi "krangler" om hvem som skal kjøre bilen, og jeg vinner oftere enn han, jeg løper fort:-) men mens jeg kjører, ler han godt, når han ser en gård i 80 graders vinkel eller et bittelite hus på toppen av et fjell, han er morsom når han sier, "Hei se opp på der, enda en norsk tulling som staten skal legge opp strøm og bredbånd til".

Jeg syns han er morsom:-) vet ikke om du skjønner humoren? men det vi deler er ganske lik humor på mange områder. Jeg tror nærmest han fikk siste jobb fordi han kom meg en selvironisk kommentar på slutten, men ja, det er jo mer, masse masse testinger, for å få en jobb i dag, så det var sikkert andre ting også:-)

Takk der fikk jeg noe mer til talen min:-)

Ja, jeg skjønte ironien i fugledansen og meterologiforelesning. Minner litt om "Nytt på Nytt" premiene. Det er et litt høyt spill med sånn crazy-humor, fordi det alltid er noen som ikke er med på notene.

Ja, jeg er veldig glad i fest. Helst av den typen hvor man drikker øl, løser verdensproblemer og flåser med folk man gjerne kjenner litt fra før. Jeg er ikke fullt så glad i møte "masse nye spennende mennesker" som jeg kan sirkulere rundt og tørrprate med :P. Men må man så må man....

Det virker som du har masse bra stoff til talen din, så det blir nok bra. Kunsten er å destillere ut det morsomste og viktigste, så ikke talen blir for lang. Jo mer man sier, desto mindre får folk med seg. Sånn tenker jeg, men du får gjøre det på din måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3683150
Del på andre sider

1. Bordpynting: La det være lavt iallfall, og ikke høyt slik at det sperrer for folka sikt over bordet. 

2. Quiz: husker ikke navnet på nettstedet nå, men var på arrangement der quizen var skrevet inn på en nettside og med 3-4 svaralternativer til hvert spørsmål. Lagene måtte bruke en telefon per lag og logge seg på ved hjelp av en kode og lage seg et lagnavn. Spørsmålene ble vist på storskjerm (lerret) via en PC der QuizMaster hadde logget seg på quizen de hadde laget. De viste fram pluss leste opp spørsmål og alternativene. På telefonene hos lagene kunne man se kun svarnummer, ikke spørsmål. Man fikk mer poeng jo raskere man svarte, såfremt svaret var riktig. Det ble derfor bra tempo på dette. Denne nettsida holdt track på hvilket lag som hadde mest poeng osv. Kjekk måte å organisere quiz for mange på. 

3. Dette er et eksempel på en slags blanding av tale/underholdning og selskap-"lek" som du kan ha ved bordet. Den driter ikke ut noen. Jeg overvar denne på et lag en gang. Det løste opp stemningen. Se litt ned på siden "pakkeleken på rim". Du skaffer én pakke til jubilanten (bare noe lite/enkelt, men skal i følge leken være noe han har på seg til slutt, så kanskje en løsbart eller et slips el noe), og så må en person (du?) lese opp versene ett og ett  og pakken skal sendes fra en gjest til en annen for hvert vers,  til den ender opp hos jubilanten. 

http://www.byas.no/article/har-du-provd-pakkelek-pa-rim-566e9f551474306c008b4632

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410273-tips-til-bordekking/#findComment-3683307
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...