Gå til innhold

tips til bordekking

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, morsan skrev:

2. Quiz: husker ikke navnet på nettstedet nå, men var på arrangement der quizen var skrevet inn på en nettside og med 3-4 svaralternativer til hvert spørsmål. Lagene måtte bruke en telefon per lag og logge seg på ved hjelp av en kode og lage seg et lagnavn. Spørsmålene ble vist på storskjerm (lerret) via en PC der QuizMaster hadde logget seg på quizen de hadde laget. De viste fram pluss leste opp spørsmål og alternativene. På telefonene hos lagene kunne man se kun svarnummer, ikke spørsmål. Man fikk mer poeng jo raskere man svarte, såfremt svaret var riktig. Det ble derfor bra tempo på dette. Denne nettsida holdt track på hvilket lag som hadde mest poeng osv. Kjekk måte å organisere quiz for mange på. 

Kahoot- genialt! :) Støtter ellers pkt 1 til fulle, og 3 høres også grei ut for anledningen til ts. Har hatt no lignende på jobb der folk er forskjellige og partnere kjenner hverandre dårligere, og det er som du sier en icebreaker :)

Endret av Kayia

Fortsetter under...

mariaflyfly
1 time siden, morsan skrev:

2. Quiz: husker ikke navnet på nettstedet nå, men var på arrangement der quizen var skrevet inn på en nettside og med 3-4 svaralternativer til hvert spørsmål. Lagene måtte bruke en telefon per lag og logge seg på ved hjelp av en kode og lage seg et lagnavn. Spørsmålene ble vist på storskjerm (lerret) via en PC der QuizMaster hadde logget seg på quizen de hadde laget. De viste fram pluss leste opp spørsmål og alternativene. På telefonene hos lagene kunne man se kun svarnummer, ikke spørsmål. Man fikk mer poeng jo raskere man svarte, såfremt svaret var riktig. Det ble derfor bra tempo på dette. Denne nettsida holdt track på hvilket lag som hadde mest poeng osv. Kjekk måte å organisere quiz for mange på. 

Kahoot.

Norskoppfunnet spill, designet for skole. 😊

https://getkahoot.com

3 timer siden, mariaflyfly skrev:

Kahoot.

Norskoppfunnet spill, designet for skole. 😊

https://getkahoot.com

Kahoot er faktisk kjempegøy! :) Da resten av "kjernefamilien" ville ha kahoot i jentungens konfirmasjon nektet jeg først, tenk å sitte der i selskap og knote med en mobil liksom!? Men jentungen viste meg det i forkant og jeg overga meg kjapt - det var kjempeartig! De lagde en kahoot med en del spørsmål om jentungen og ett spørsmål om hver av oss fire foreldre og broren - stoooor suksess i selskapet! :) Men det var den eneste selskapsleken også.

I guttungens hadde vi Geografitime - han er sykt god på alle verdens hovedsteder (jentungen også!) og pappan hadde skrevet opp en del land (av de ikke helt vanlige for å kalle det det) på lapper som en del av gjestene fikk trekke og lese høyt og guttungen skulle si hovedstaden. :)

AnonymBruker
19 timer siden, Gargamel skrev:

Ja, jeg skjønte ironien i fugledansen og meterologiforelesning. Minner litt om "Nytt på Nytt" premiene. Det er et litt høyt spill med sånn crazy-humor, fordi det alltid er noen som ikke er med på notene.

Ja, jeg er veldig glad i fest. Helst av den typen hvor man drikker øl, løser verdensproblemer og flåser med folk man gjerne kjenner litt fra før. Jeg er ikke fullt så glad i møte "masse nye spennende mennesker" som jeg kan sirkulere rundt og tørrprate med :P. Men må man så må man....

Det virker som du har masse bra stoff til talen din, så det blir nok bra. Kunsten er å destillere ut det morsomste og viktigste, så ikke talen blir for lang. Jo mer man sier, desto mindre får folk med seg. Sånn tenker jeg, men du får gjøre det på din måte.

:-)

Det er ingen fare for at den blir for lang, jeg misliker å snakke i forsamlinger, men kan gjøre det av plikt og kjærlighet. 

Jeg tenker sette de som kjenner hverandre på samme bord faktisk, det blir nok anledning senere til å snakke/bli kjent med andre. I vertfall tenkte jeg det er hyggeligst for gjestene, jeg vet mange ikke gjør det sånn, men jeg hører mennesker syns det er litt anstrengende å bli satt sammen med fremmede. Stemmer det? Eller kan jeg sette 4 som kjenner hverandre og 4 som ikke kjenner hverandre på samme bord?

Jeg liker ikke fester! Jeg overlever dem bare, syns mye unødvendig styr, men man må jo møtes på halvveien. 

Jeg har en bok jeg fører all planlegging i, nå var jeg på Fretex for å finne kjole, men fant ikke, men jeg fant 4 veldig pene dype boller, så jeg håper finne 6 til, til blomsterdekorasjonene jeg forestiller meg. De er enkle. Bollene på Fretex kostet bare 10 kr stykk, også fikk jeg så fine skinn støveletter, ser helt nye ut, med lammeskinn inni:-) De var utrolig flotte, så da har jeg sko faktisk i mange vintre frem over. De kostet 159.- kr

Jeg så en rød kjole på et senter, på en kjolebutikk, den var kanskje litt fin...men den kostet 999.-kr og det passer meg dårlig nå, oppi alle kostnader og alt som gjenstår.

Men heldigvis har jeg system i boken, alt er ført inn av forberedelser og gjester og regnskap m.m.

Anonymkode: e60c1...f1f

AnonymBruker
13 timer siden, morsan skrev:

1. Bordpynting: La det være lavt iallfall, og ikke høyt slik at det sperrer for folka sikt over bordet. 

3. Dette er et eksempel på en slags blanding av tale/underholdning og selskap-"lek" som du kan ha ved bordet. Den driter ikke ut noen. Jeg overvar denne på et lag en gang. Det løste opp stemningen. Se litt ned på siden "pakkeleken på rim". Du skaffer én pakke til jubilanten (bare noe lite/enkelt, men skal i følge leken være noe han har på seg til slutt, så kanskje en løsbart eller et slips el noe), og så må en person (du?) lese opp versene ett og ett  og pakken skal sendes fra en gjest til en annen for hvert vers,  til den ender opp hos jubilanten. 

http://www.byas.no/article/har-du-provd-pakkelek-pa-rim-566e9f551474306c008b4632

Tusen takk!!

nr 1 har jeg tenkt på, 

nr 2 kjempebra forslag, skal se om jeg finner den nettsiden:-)

nr 3 skal se på det nå:-)

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Kayia skrev:

Pst. Utviklet i Trondheim ved NTNU faktisk *patriot* ;)

Brukes jo på UIO også, tror alle unntatt meg liker tenke under stress;)

Dette var et superbra tips, kunne ikke blitt bedre, og så flott at alle kan bruke sine smartphones.

Jeg fikk tips om å lage en quiz om min mann, dvs spørsmål av typen, hva han liker, svaralternativer, yndlingslåt, m.m

Hva tror du er best, sånn moroquiz eller faktaquiz?

Og har du/dere forslg til spørsmål ?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker sette de som kjenner hverandre på samme bord faktisk, det blir nok anledning senere til å snakke/bli kjent med andre. I vertfall tenkte jeg det er hyggeligst for gjestene, jeg vet mange ikke gjør det sånn, men jeg hører mennesker syns det er litt anstrengende å bli satt sammen med fremmede. Stemmer det? Eller kan jeg sette 4 som kjenner hverandre og 4 som ikke kjenner Anonymkode: e60c1...f1f

JAAAA! Jeg hater slike selskaper der man bare blir plassert sammen med folk man overhode ikke kjenner og aldri kommer til å treffe igjen og ikke har den ringeste interesse av å bli bedre kjent med. :) Sett i alle fall noen som kjenner hverandre på samme bord.

Gjest Gargamel
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen fare for at den blir for lang, jeg misliker å snakke i forsamlinger, men kan gjøre det av plikt og kjærlighet. 

Jeg tenker sette de som kjenner hverandre på samme bord faktisk, det blir nok anledning senere til å snakke/bli kjent med andre. I vertfall tenkte jeg det er hyggeligst for gjestene, jeg vet mange ikke gjør det sånn, men jeg hører mennesker syns det er litt anstrengende å bli satt sammen med fremmede. Stemmer det? Eller kan jeg sette 4 som kjenner hverandre og 4 som ikke kjenner hverandre på samme bord?

Det er nok forskjellig hva folk mener om det, men det stemmer at noen ikke liker å havne sammen med bare fremmede. På den annen side er sånne fester en god anledning til å bli kjent med flere, så man bør kanskje legge opp til litt blanding.

Jeg synes forslaget med 4+4 er bra. Jeg synes uansett par skal få sitte sammen.

AnonymBruker
37 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er nok forskjellig hva folk mener om det, men det stemmer at noen ikke liker å havne sammen med bare fremmede. På den annen side er sånne fester en god anledning til å bli kjent med flere, så man bør kanskje legge opp til litt blanding.

Jeg synes forslaget med 4+4 er bra. Jeg synes uansett par skal få sitte sammen.

ok takk,

Jeg greier dette. 

Nå tror jeg alt går bedre hvis jeg slipper mer negativitet og spydigheter, jeg orker ikke mer, og ikke greier jeg svare dem heller:-(

Jeg gjør så godt som jeg kan, og jeg skal få til quiz, to taler og alt som må til, men da må jeg slippe å få høre at de tviler på meg.

Heldigvis er barna imponert og spesialisthelsetjenesten. Både over mengden arbeide gjort og talen min

Bordplassering: De fleste synes det er hyggelig med noen som de kjenner fra før, så jeg syne sman bør unngå komplett blanding. 4+4 kan funke, men det kan også bli litt for tydelig skille mellom "leirene". Greit å tenke litt på alder, livssituasjon, personlighet osv.

Man kan plassere folk parvis, eller også "partnerbytte", ved at man har en venninnes mann til bords, og egen mann fx vis a vis. Begge deler går like bra. Fordelen ved å splitte parene slik er at ikke enslige føler seg fullstendig til overs.

Og prøv å unngå at noen som anses for å være "snill og grei og kan snakke med alle" plasseres med den umulige onkelen fordi hun antas å være den eneste som "takler" han. he he... been there! Og var ikke min onkel, men brudens, i et bryllup jeg var i en gang. Bruden sa etterpå at valget med å plassere han hos meg var helt bevisst...

mariaflyfly
1 time siden, morsan skrev:

Og prøv å unngå at noen som anses for å være "snill og grei og kan snakke med alle" plasseres med den umulige onkelen fordi hun antas å være den eneste som "takler" han. he he... been there! Og var ikke min onkel, men brudens, i et bryllup jeg var i en gang. Bruden sa etterpå at valget med å plassere han hos meg var helt bevisst...

Hahaha! :D Min nabo er en sånn som alltid blir plassert ved siden av den gale onkelen. Det slår visst aldri feil. :D

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tips om å lage en quiz om min mann, dvs spørsmål av typen, hva han liker, svaralternativer, yndlingslåt, m.m

Hva tror du er best, sånn moroquiz eller faktaquiz?

Jeg tro på en mix, både motto, fakta og spørsmål om mannen din :) Denne festen tror jeg blir gøy!

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør jeg det sånn. Har du noe eksempel på spørsmål du kunne sendt meg?

Om du googler "spørsmål til quiz" kommer det masse steder med spørsmål. Prøv der, litt vanskelig å komme med spørsmål når jeg ikke vet hva dere syns er vanskelig, lett eller morsomt :) Husk at det er morsomst når alle greier noe... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...