Gå til innhold

Liv på andre planeter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 minutes ago, stjernestøv said:

Å. Jeg har hørt flere ganger unger som hsr ssgt mamma...ropt på meg. Tror det er dem fra andre dimensjoner.

Jeg syns det er merkelig at behandlingsopplegget ditt ser ut til å være ganske åpen for at dette ikke er symptomer på sykdom. At du må få ha din tro, og så videre. Hadde det vært noe annet om man hadde snakket om at CIA spanet på en?

stjernestøv
1 minutt siden, Onion skrev:

Jeg syns det er merkelig at behandlingsopplegget ditt ser ut til å være ganske åpen for at dette ikke er symptomer på sykdom. At du må få ha din tro, og så videre. Hadde det vært noe annet om man hadde snakket om at CIA spanet på en?

Ja det hadde vært annerledes. Tro er en privat ting. 

stjernestøv
3 minutter siden, Onion skrev:

Det er ikke tro, det er hallusinasjoner og vrangforestillinger.

Det er sikkert delte meninger om det. Sykepleieren sa jeg måtte tro det jeg ville. Hvis jeg fikk angst og sånt var det ikke bra. Jeg har ikke angst nå. 

7 minutter siden, Onion skrev:

Sykepleieren hadde sagt at han trodde psykiateren ville anbefalle å øke risperdal så de ser nok ikke på det som bare tro. Jeg tror heller de prøver finne en ballanse mellom hva hun kan ha av overtro og hvor mye medisin hun bør ta. Hun er jo mer aktiv nå og det veier kanskje litt opp for det andre?

Annonse

1 minute ago, Trine said:

Sykepleieren hadde sagt at han trodde psykiateren ville anbefalle å øke risperdal så de ser nok ikke på det som bare tro. Jeg tror heller de prøver finne en ballanse mellom hva hun kan ha av overtro og hvor mye medisin hun bør ta. Hun er jo mer aktiv nå og det veier kanskje litt opp for det andre?

Dose-reduksjonen veier opp for dette siden hun har blitt mer aktiv ja, men jeg syns de skal si det som det er.

1 minutt siden, Onion skrev:

Dose-reduksjonen veier opp for dette siden hun har blitt mer aktiv ja, men jeg syns de skal si det som det er.

Ja, det har du forsåvidt rett i. Man er ikke nødvendigvis syk selv om man tror på ånder og de ønsker vel ikke å sykeliggjøre det. Nå hadde vel sykepleieren sagt at hun vær nær en psykose så at de mener at dette er greit er nok i såfall en liten feiltolkning fra Stjernestøv sin side. 

14 minutes ago, Trine said:

Ja, det har du forsåvidt rett i. Man er ikke nødvendigvis syk selv om man tror på ånder og de ønsker vel ikke å sykeliggjøre det. Nå hadde vel sykepleieren sagt at hun vær nær en psykose så at de mener at dette er greit er nok i såfall en liten feiltolkning fra Stjernestøv sin side. 

Åja, visste ikke det, leser bare i noen tråder. Kan bli litt for mye av det gode.

AnonymBruker
12 timer siden, stjernestøv skrev:

Tror du på det?

Eller tror du mennesker er alene i Universet? Lite sannsynlig i og med at universet er uendelig?

Nei. Universet er ikke uendelig, men bare veldig stort i følge vitenskapen.

Det egentlig irrelevant å ha noen oppfatning om liv andre steder i universet, for vi får ikke svar på spørsmålet likevel. Liv andre steder i universet er i praksis umulig å bevise, mest på grunn av store avstander.

Forsøk på å bevise utenomjordisk liv bærer preg av kvasivitenskap. De som tror på muligheten likevel, bruker den mest som en sutteklut for sitt eget private verdensbilde.

Anonymkode: 6716d...373

10 timer siden, stjernestøv skrev:

Hun fikk barn med aliens ja. Og de opererte i kroppen hennes, liker ikke de grå jeg. Det var jo de hun hadde med å gjøre, men noen tror det er oss fra fremtiden. Ser ikke så lyst ut da.

Har Gry JJ barn?  Det har jeg i så fall ikke fått med meg.  Men de ble kanskje igjen i verdensrommet?

Ikke la slike historier skremme deg.  De er ikke mer virkelige enn science fiction-filmer.  Verden har virkelig nok med de problemer menneskene skaper for seg selv, her på jorda.

Annonse

Gjest Gargamel
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forsøk på å bevise utenomjordisk liv bærer preg av kvasivitenskap. De som tror på muligheten likevel, bruker den mest som en sutteklut for sitt eget private verdensbilde.

Synes du er litt tøff mot NASA nå. Mye av de de driver med handler om å lete etter utenomjordisk liv. Mars Pathfinder er et eksempel. James Webb -teleskopet som bl.a. skal analysere atmosfæren til eksoplaneter er et annet. Er det kvasivitenskap?

Hvis du ikke tror på muligheten så lurer jeg på hvordan du har kommet frem til en sånn konklusjon. Det er enorme avstander, og det skal i alle fall godt gjøres å motbevise at det finnes liv andre steder. Det får meg til å tro at du har et verdensbilde mer basert på tro enn kunnskap.

AnonymBruker
15 minutter siden, Gargamel skrev:

Synes du er litt tøff mot NASA nå. Mye av de de driver med handler om å lete etter utenomjordisk liv. Mars Pathfinder er et eksempel. James Webb -teleskopet som bl.a. skal analysere atmosfæren til eksoplaneter er et annet. Er det kvasivitenskap?

Religiøse tror ikke på liv på andre planeter. Dette strider mot guds ord og guds plan.

Anonymkode: cc41f...8c6

6 hours ago, AnonymBruker said:

Forsøk på å bevise utenomjordisk liv bærer preg av kvasivitenskap.

For en teit uttalelse. Hvorvidt det finnes utenomjordisk liv er et helt verifiserbart spørsmål. Vitenskapen bør alltid utforske det ukjente, såfremt det dreier seg om noe observerbart. Det er menneskets interesse for oppdagelser som har ført oss til dagens teknologiske nivå.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Den 4.3.2016 at 13.12, Onion skrev:

For en teit uttalelse. Hvorvidt det finnes utenomjordisk liv er et helt verifiserbart spørsmål. Vitenskapen bør alltid utforske det ukjente, såfremt det dreier seg om noe observerbart. Det er menneskets interesse for oppdagelser som har ført oss til dagens teknologiske nivå.

Det er umulig eller mer presist: så ekstremt inderlig vanskelig å finne utenomjordisk liv med naturvitenskaplige metoder at sannsynligheten i praksis er lik null. Har du tenkt over hvorfor? Se på dette for du hengir deg til "vitenskaplige" fantasier:

1. I vår solsystem er det bare Jorden som i praksis har temperaturer som passer for nødvendige organiske kjemiske reaksjoner (organiske: som involverer Carbon) skal kunne foregå. Så her er ikke liv andre steder i vårt solsystem og har aldri vært det heller. De som påstår noe annet lider av overtro på naturvitenskaplige metoder.

2. Avstanden til nærmeste stjerne som teoretisk kunne ha hatt liv er minst 4,3 lysår unna. Det vil si at med de aller raskeste rakettene ville man brukt flere titalls tusen år på å komme fram dit og undersøke!

3. Påstått besøk fra fremmede sivilisasjoner tror stort sett bare tilhengere av Däniken og slike fantaster på. Slike teoretiske vesener ville nemlig hatt de samme enorme avstandene å forsere.

4. Siste alternativ: Radioastronomiske undersøkelser. Fra alle antenner, medregnet regnet retningsvirkende antenner, "smøres" signalet utover omtrent som en kjegle med spissen i radiokilden. Og når signalet blir spredd utover, svekkes energien i signalet på den teoretiske flaten til en mottakerantenne. På svært store avstander som i astronomien svekkes signaler fra en teoretisk intelligens veldig med avstanden. Signalstyrken minker med kvadratet av avstanden! Selv om man kan forsterke opp et signal tusenvis av ganger, vil det lett forstyrres av signaler fra stjernes som sender ut elektromagnetisk stråling i radiospekteret. Her er flere andre grunner til at man ikke kan regne med å ta imot slike signaler.

Noen fantaster tror likevel på at det lar seg gjøre. Sakser følgende sitat fra en blogg jeg ikke har link på nå:

Antagelsen om intelligent liv andre steder i verdensrommet fikk radioastronomer til å sende ut en kodet melding i håp om kontakt. Fra Arecibo-observatoriet på Puerto Rico ble en radiomelding sendt ut i verdensrommet 16. november 1974. Den var menneskehetens første forsøk på å bruke radiobølger til å kommunisere aktivt sin eksistens for fremmede sivilisasjoner. Arecibo-meldingen ble sendt en gang via frekvensmodulerte radiobølger. Den var rettet mot stjerneklyngen M13 som påstås å være omtrent 25 000 lysår unna. Et eventuelt svar kunne man i så fall motta tidligst om 50 000 år og blir slik sett helt uten verdi for oss og våre nærmeste etterkommere. Astronomene regner ikke en gang med at stjernene i M13 vil være på det aktuelle stedet når meldingen kommer! Propagandaverdien er kanskje ikke null for noen astronomer.

(Du kan nok finne lignende beskrivelse på Wikipedia i en litt annen form.)

Men uansett: Sitatet illustrerer veldig dumskapen i å lete etter utenomjordisk liv. Om det finnes eller ikke får vi umulig vite i vår levetid. Så spørsmålet blir ubesvart og bare spekulasjoner. Det er i alle fall ikke til noen nytte å gjøre troen på utenomjordisk liv til en del av et privat verdensbilde.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig eller mer presist: så ekstremt inderlig vanskelig å finne utenomjordisk liv med naturvitenskaplige metoder at sannsynligheten i praksis er lik null.

Hva slags metoder, annet enn naturvitenskaplige, skal man bruke? Åndelige? Gudelige?

Anonymkode: 6dff4...09b

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags metoder, annet enn naturvitenskaplige, skal man bruke? Åndelige? Gudelige?

Anonymkode: 6dff4...09b

Ingen. Problemet lar seg ikke løse. Bruk tiden til noe nyttig her på kloden i stedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...