Gå til innhold

Godhetens metningspunkt: Så tolerang at man utsletter seg selv

Anbefalte innlegg

Positivt at en fra kultureliten tør ta et oppgjør med islamismen og venstresidens unnfallenhet.

Utdrag av intervju med Lars Saabye Christensen fra Aftenposten:

- Leve som før? Det er ikke som før! Frykten er til stede. Men det skumleste er hvis tilliten blir borte og mistankene sprer seg. Tillit er limet som holder et samfunn sammen. Mistankene river det opp. Svekkes tilliten til hverandre når vi setter oss inn i en drosje, og tilliten til dem som styrer det hele, er vi ille ute.

GODHETENS METNINGSPUNKT. Så hva gjør vi da? Lars Saabye Christensen vet ikke. Men han opplever at godheten også kan nå et metningsepunkt, og spør selv: Hvor lenge kan man synge «Imagine» etter en trussel?

- Jeg tror det er viktig å rendyrke noen verdier vi kanskje har latterligglort, som at toleransen dessverre har sine grenser. Toleransen, like som dialogen, må være kritisk. Man kan bli så tolerant at man utsletter seg selv. Man kan bli så god at man nesten blir slem. Da vipper reaksjonene over i det sentimentale, og det føler jeg ubehag ved.

Forfatteren mener de harde og uforsonlige ordene etter terroren i Paris var på sin plass. For språket setter en grense, og den grensen var for ham helt nødvendig.

- I disse globale tider er det viktig a huske at mennesket ikke er grenseløst. Livet er lokalt. Vi har også et ansvar for våre nærmeste.

- Som ung tilhørte du venstresiden, men i Norge er det Frp som har stått for en slik tankegang. Synes du det er ubehagelig?

- Nei. Jeg er ikke et politisk menneske, og håper jeg tenker i andre baner enn programmer og partier. I dag forekommer det meg at deler av venstresiden, som en gang talte folkets sak, nå baktaler folk. Det er det som skjer når politikk erstattes av moralisme, og man ikke evner eller vil forstå folks uro og bekymring, og i stedet setter diagnoser gjennom å mistenkeliggjøre. For meg spiller det ingen rolle hvilket parti som sier hva. Det jeg hører på, er hva de sier. Og venstresiden har knapt et språk for det som skjer nå.

Fortsetter under...

Når jeg ikke skjønner hva han snakker om, eller vet hva venstresiden mener... så har jeg nok meldt meg ut av samfunnet, sluttet å følge med på hva samfunnet i alle fall...

Altså. Hva er det som "skjer nå"? Det har vært noe terror. Men det var da terror i Europa før i tiden også, se f.eks. RAF og IRA... men hva vet jeg, jeg bare scroller over overskriftene. Ser mye på Netflix...

Jeg ser mindre og mindre nyheter, da nyhetene er så veike, og ukritiske til dette godhetstyrraniet. Viss faen er det synd på syrere, og irakere, og tildels folk fra tilbakestående Afganistan. Men det kommer til ett punkt når vi må kaste inn håndkledet. Jeg synes vi kan gi de alle MIDLERTIDIG asyl, men ikke for att de skal bosette seg her, fast... Vi kommer til å gå under. Seriøst, hvordan kan noen tro att det funker å assimilere hundretusener fra midtøsten? Noen ganger skulle jeg ønske jeg var naiv, men det er jeg altså ikke.

21 minutes ago, Inner self said:

Jeg ser mindre og mindre nyheter, da nyhetene er så veike, og ukritiske til dette godhetstyrraniet. Viss faen er det synd på syrere, og irakere, og tildels folk fra tilbakestående Afganistan. Men det kommer til ett punkt når vi må kaste inn håndkledet. Jeg synes vi kan gi de alle MIDLERTIDIG asyl, men ikke for att de skal bosette seg her, fast... Vi kommer til å gå under. Seriøst, hvordan kan noen tro att det funker å assimilere hundretusener fra midtøsten? Noen ganger skulle jeg ønske jeg var naiv, men det er jeg altså ikke.

Nå har USA begynt å sende elitesoldater på tokt, kirurgiske angrep for å ta ut ledere og befri fanger. Delta Force er vel grenen.

AnonymBruker
Den 5.3.2016 at 11.54, slabbedask skrev:

Lars Saabye Christensen

I dag forekommer det meg at deler av venstresiden, som en gang talte folkets sak, nå baktaler folk. Det er det som skjer når politikk erstattes av moralisme, og man ikke evner eller vil forstå folks uro og bekymring, og i stedet setter diagnoser gjennom å mistenkeliggjøre. For meg spiller det ingen rolle hvilket parti som sier hva. Det jeg hører på, er hva de sier. Og venstresiden har knapt et språk for det som skjer nå.

Veldig, veldig godt formulert! :)

Anonymkode: 9ced9...efc

Annonse

AnonymBruker
Den 3/6/2016 at 21.23, Onion skrev:

Når jeg ikke skjønner hva han snakker om, eller vet hva venstresiden mener... så har jeg nok meldt meg ut av samfunnet, sluttet å følge med på hva samfunnet i alle fall...

Altså. Hva er det som "skjer nå"? Det har vært noe terror. Men det var da terror i Europa før i tiden også, se f.eks. RAF og IRA... men hva vet jeg, jeg bare scroller over overskriftene. Ser mye på Netflix...

Du får begynne å se på nyheter og lese aviser. 

Anonymkode: 49433...b08

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...