Gå til innhold

Hjelpe venner med klage til NAV

Anbefalte innlegg

påskelilje

Jeg har noen venner som har det forferdelig trangt økonomisk. Han har bare hatt deltidsjobber de siste årene, og er nå uten jobb. Får ikke mer dagpenger. Hun har ikke vært i jobb, er gravid og har fått utbetalt fødselspenger (engangsutbetaling). For første gang i sitt liv, har han søkt om sosialstønad (jeg er usikker på begrepene her - men i alle fall penger til livsopphold). De har fått avslag. NAV mener at de kan bruke av fødselspengene i månedene fremover, og at de derfor ikke er stønadberettiget.

Er dette riktig? Er det ikke meningen at fødselspengene skal brukes til å kjøpe et minimum av utsyr til barnet + dekking av livsopphold for mor mens hun er hjemme med babyen? Er det korrekt at far ikke har rett på noe økonomisk hjelp? Han er så fortvilet - har vært rundt overalt for å få seg jobb, men får ikke napp. Han ønsker jo fremst av alt å forsørge seg og familien selv, men akkurat nå er de i en fortvilet situasjon.

Jeg skal hjelpe dem med å formulere en klage til NAV. Dette har jeg aldri gjort før, og skulle gjerne hatt noen innspill på om de har noen muligheter for å få innvilget noe stønad?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410466-hjelpe-venner-med-klage-til-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har noen venner som har det forferdelig trangt økonomisk. Han har bare hatt deltidsjobber de siste årene, og er nå uten jobb. Får ikke mer dagpenger. Hun har ikke vært i jobb, er gravid og har fått utbetalt fødselspenger (engangsutbetaling). For første gang i sitt liv, har han søkt om sosialstønad (jeg er usikker på begrepene her - men i alle fall penger til livsopphold). De har fått avslag. NAV mener at de kan bruke av fødselspengene i månedene fremover, og at de derfor ikke er stønadberettiget.

Er dette riktig? Er det ikke meningen at fødselspengene skal brukes til å kjøpe et minimum av utsyr til barnet + dekking av livsopphold for mor mens hun er hjemme med babyen? Er det korrekt at far ikke har rett på noe økonomisk hjelp? Han er så fortvilet - har vært rundt overalt for å få seg jobb, men får ikke napp. Han ønsker jo fremst av alt å forsørge seg og familien selv, men akkurat nå er de i en fortvilet situasjon.

Jeg skal hjelpe dem med å formulere en klage til NAV. Dette har jeg aldri gjort før, og skulle gjerne hatt noen innspill på om de har noen muligheter for å få innvilget noe stønad?

Det kan være de har krav på frirettshjelp. Flere advokater har spesialisert seg på NAV-saker. Sjekk vilkårene for frirettshjelp på http://www.frirettshjelp.no/

Anonymkode: ca435...d05

påskelilje
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være de har krav på frirettshjelp. Flere advokater har spesialisert seg på NAV-saker. Sjekk vilkårene for frirettshjelp på http://www.frirettshjelp.no/

Anonymkode: ca435...d05

Ja, det er en mulighet. Har prøvd å lese litt på nav sine sider. Ikke lett å finne frem der :-(

Fant en side der en kunne hente ut skjema for klage. Men ingen av valgene gjelder "økonomisk sosialhjelp"

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Klage+p%C3%A5+vedtak

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-sosialhjelp:

Hvilken av disse skal en velge da?

Hjelpes meg, for en jungel å finne frem i!

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, det er en mulighet. Har prøvd å lese litt på nav sine sider. Ikke lett å finne frem der :-(

Fant en side der en kunne hente ut skjema for klage. Men ingen av valgene gjelder "økonomisk sosialhjelp"

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/Klage+p%C3%A5+vedtak

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/%C3%B8konomisk-sosialhjelp:

Hvilken av disse skal en velge da?

Hjelpes meg, for en jungel å finne frem i!

Sakset fra siden du NAV siden du henviste til:

"

Hvem kan få?

For å kunne få økonomisk sosialhjelp må du

• oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel
  • være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på"

Engangsutbetaling ved fødsel regnes med i økonomiske ytelser.

Endret av Høstløv
påskelilje
4 minutter siden, Høstløv skrev:

Sakset fra siden du NAV siden du henviste til:

"

Hvem kan få?

For å kunne få økonomisk sosialhjelp må du

• oppholde deg lovlig i Norge. For å ha fulle rettigheter må du ha lovlig opphold og fast bopel
  • være ute av stand til å forsørge deg selv ved arbeid, egne midler eller ved andre økonomiske ytelser som du kan ha krav på"

Engangsutbetaling ved fødsel regnes med i økonomiske ytelser.

Å, så bra du var der, Høstløv :-) Håpet at du skulle svare!

Betyr dette at det er liten grunn for å få medhold i klagen, siden de får en annen økonomisk ytelse akkurat nå? Altså at de skal klare seg på de 46.000 i mars, april, mai (når babyen kommer) og videre utover? Når kan de evt søke på nytt? Far håper jo selvsagt at det skal ordne seg med jobb, men dersom det ikke gjør det - hva skal de da gjøre?

Far er norsk statsborger og de har fast bopel (er gift).

Endret av påskelilje
17 minutter siden, påskelilje skrev:

Betyr dette at det er liten grunn for å få medhold i klagen, siden de får en annen økonomisk ytelse akkurat nå? Altså at de skal klare seg på de 46.000 i mars, april, mai (når babyen kommer) og videre utover? Når kan de evt søke på nytt? Far håper jo selvsagt at det skal ordne seg med jobb, men dersom det ikke gjør det - hva skal de da gjøre?

Far er norsk statsborger og de har fast bopel (er gift).

Her blir det bare litt synsing fra min side, men jeg synes ikke det er så rart at de ikke får "sosialstøtte" (eller hva det heter) om de nylig har fått utbetalt fødselspenger. Skjønner at ikke disse varer ut året, men teoretisk sett kan jo mye skje før de er oppbrukt. Uansett utbetales vel ikke støtte lenge i forkant.

Endret av Xtra

Annonse

44 minutter siden, påskelilje skrev:

Ja, det er bortkastet å klage i en slik situasjon. Det beste nå er nok at de bruker fødselspengene fornuftig, fortsetter med jobbsøking og om behovet fortsatt er tilstede om noen måneder, så kan de søke sosialhjelp på nytt.

Madelenemie
6 timer siden, påskelilje skrev:

Hei!

Selv om noen mener man ikke kan klage hadde jeg klagd.

Jeg kan ikke nok om dette, men sunn fornuft tilsier at en mor som venter barn trenger forutsigbarhet og økonomisk trygghet m.m., babyen trenger en del utstyr, og kanskje kan de søke bostøtte?

Så skaffet en bekreftelse fra lege på nødvendigheten for økonomisk trygging på lengre sikt for familien, både for mors og barns fremtidiige helse, gjerne er erklæring der mors ressurser, både som omsorgsperson og ansvarlig m.m. kommer tydelig frem, men at nåværende situasjon preget av usikkerhet for enhver ville føles vanskelig.

Kanskje tatt med noe om at foreldrene er nøkterne, prøver i den grad de kan å kjøpe utstyr til baby brukt, men det de trenger er økonomisk trygghet på sikt, en mer langsiktig plan, slik at man slipper uroe seg,  samt muligheter til å møte sitt barns behov på elementært nivå. slikt som med, klær, seng, vogn, babycall, kremer, stellebord osv...

(man kunne vist til barnekonvensjonen, men jeg ville ventet med dette til en evt klage)

(jeg har selv hjulpet en nabo. Jeg fikk selv hjelp, og omtrent på samme måte hjelper jeg andre)

(det er ofte når man har det som aller vanskeligst at man trenger at andre orker å stå på for en. )

3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg kan ikke nok om dette, men sunn fornuft tilsier at en mor som venter barn trenger forutsigbarhet og økonomisk trygghet m.m., babyen trenger en del utstyr, og kanskje kan de søke bostøtte?

Så skaffet en bekreftelse fra lege på nødvendigheten for økonomisk trygging på lengre sikt for familien, både for mors og barns fremtidiige helse, gjerne er erklæring der mors ressurser, både som omsorgsperson og ansvarlig m.m. kommer tydelig frem, men at nåværende situasjon preget av usikkerhet for enhver ville føles vanskelig.

Kanskje tatt med noe om at foreldrene er nøkterne, prøver i den grad de kan å kjøpe utstyr til baby brukt, men det de trenger er økonomisk trygghet på sikt, en mer langsiktig plan, slik at man slipper uroe seg,  samt muligheter til å møte sitt barns behov på elementært nivå. slikt som med, klær, seng, vogn, babycall, kremer, stellebord osv...

(man kunne vist til barnekonvensjonen, men jeg ville ventet med dette til en evt klage)

(jeg har selv hjulpet en nabo. Jeg fikk selv hjelp, og omtrent på samme måte hjelper jeg andre)

(det er ofte når man har det som aller vanskeligst at man trenger at andre orker å stå på for en. )

Grunnen til at jeg er uenig med deg i dette, er at det å klage på vedtak som klart er i samsvar med reglene fort vil gjøre at NAV er mindre lydhøre den dagen man har noe å klage over.

I en ideell verden hadde folk fått dekket alle sine behov slik du ønsker, men dette er noe man i så fall må jobbe for politisk og ikke gjennom å forsøke å få NAV med på det slik dagens regelverk er utformet.

påskelilje
16 timer siden, Xtra skrev:

Her blir det bare litt synsing fra min side, men jeg synes ikke det er så rart at de ikke får "sosialstøtte" (eller hva det heter) om de nylig har fått utbetalt fødselspenger. Skjønner at ikke disse varer ut året, men teoretisk sett kan jo mye skje før de er oppbrukt. Uansett utbetales vel ikke støtte lenge i forkant.

Jeg tenkte at fødselspengene var til mor (og ment å vare noen måneder etter fødselen), og at ikke far får avslag pga penger som er tildelt mor. Men jeg aner jo ingenting om dette, og det ser ut som om du har rett i det du skriver.

påskelilje
16 timer siden, Høstløv skrev:

Det betyr vel at de skal bruke opp pengene før de kan få økonomisk sosialhjelp.

De kan søke igjen, når de ikke har mer penger, men må sørge for at forfalte regninger er betalt.

Ja, det var det de hadde sagt på NAV, at de måtte bruke av disse pengene først. Så da må de gjøre det i mars og april og evt mai (jeg har sett budsjettet deres, og pengene vil muligens holde litt ut i mai), og så må de søke på nytt i slutten av april, dersom far ikke har fått jobb?

Skjønte ikke siste del av siste setning. De betaler selvsagt alt de kan av regninger, men dersom de for eksempel i mai ikke har penger til strøm fordi de må kjøpe mat eller bleier, så kan de jo ikke betale! De får bostøtte, (ca 1/3 av det husleia er), og det er eneste inntekt de har nå, dersom en ser bort fra fødselspengene.

Annonse

påskelilje
16 timer siden, Dorthe skrev:

I "gamle" dager skulle fødselspengene vare i tre mnd, men det er en evighet siden jeg har kjent noen i den situasjonen.

Det høres logisk ut. Men det er himla stramt da, kun å ha dette som inntekt i tre måneder, samtidig som de må kjøpe noe til babyen. De er veldig innstilt på å kjøpe det de kan brukt.

påskelilje
15 timer siden, frosken skrev:

Ja, det er bortkastet å klage i en slik situasjon. Det beste nå er nok at de bruker fødselspengene fornuftig, fortsetter med jobbsøking og om behovet fortsatt er tilstede om noen måneder, så kan de søke sosialhjelp på nytt.

Synes du helt ærlig altså at jeg ikke burde hjelpe dem med å klage? Burde jeg heller tilby meg å være med dem på neste møte med NAV (aner ikke når det er)? Jeg vil jo det aller beste for dem, og helst skulle jeg ønske jeg kunne hjelpe far med å få jobb, men jeg vet ikke om noe jeg heller.

påskelilje
10 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg rekker ikke å få tak i noen bekreftelse fra lege nå, før klagefristen går ut. Og ut i fra det de andre sier her, så er det nytteløst å klage. Kanskje jeg heller skal tilby meg å være med dem og snakke med NAV neste gang de skal det (de snakker ikke flytendenorsk)?

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Synes du helt ærlig altså at jeg ikke burde hjelpe dem med å klage? Burde jeg heller tilby meg å være med dem på neste møte med NAV (aner ikke når det er)?

Er det ikke sånn at det opplyses om klage- / ankemuligheter i alle vedtak fra NAV?  Mener det står nederst i vedtak om barnetrygd, fødselspenger osv., (selv når man får det man søker om) at man kan klage inn avgjørelsen hit og dit og slik og sånn.    I så fall går det jo an å klage, men det er sikkert ikke mye vits i hvis NAV bare har fulgt reglene.

Hvis de er usikre i norsk, er det nok en stor fordel å ha med seg noen som forstår alt som blir sagt, inkludert "byråkratispråk", på møter.  Du kan jo bistå med å få et svar på når de kan søke på nytt og hvordan de skal forholde seg angående faste utgifter - bør de be om utsettelse på regninger for å få fødselspengene til å vare en bestemt tid, eller skal de dokumentere hva de går til og søke et visst antall uker før de ser det er tomt?

Hjelp dem med å få tak i rimelig, brukt babyutstyr i god stand.  Jeg vet ikke om det er noen papirmølle forbundet med barnetrygd i 2016 eller om det går automatisk, men sjekk i hvert fall at de ikke møter noen hindre der - den blir jo etterbetalt, men for dem er det vel et poeng at det går raskt og knirkefritt.

påskelilje
26 minutter siden, laban skrev:

Er det ikke sånn at det opplyses om klage- / ankemuligheter i alle vedtak fra NAV?  Mener det står nederst i vedtak om barnetrygd, fødselspenger osv., (selv når man får det man søker om) at man kan klage inn avgjørelsen hit og dit og slik og sånn.    I så fall går det jo an å klage, men det er sikkert ikke mye vits i hvis NAV bare har fulgt reglene.

Hvis de er usikre i norsk, er det nok en stor fordel å ha med seg noen som forstår alt som blir sagt, inkludert "byråkratispråk", på møter.  Du kan jo bistå med å få et svar på når de kan søke på nytt og hvordan de skal forholde seg angående faste utgifter - bør de be om utsettelse på regninger for å få fødselspengene til å vare en bestemt tid, eller skal de dokumentere hva de går til og søke et visst antall uker før de ser det er tomt?

Hjelp dem med å få tak i rimelig, brukt babyutstyr i god stand.  Jeg vet ikke om det er noen papirmølle forbundet med barnetrygd i 2016 eller om det går automatisk, men sjekk i hvert fall at de ikke møter noen hindre der - den blir jo etterbetalt, men for dem er det vel et poeng at det går raskt og knirkefritt.

Jo, det står at de kan klage innen tre uker - dvs at vi har en uke på oss. Men jeg ble litt usikker på det Frosken sa, at en heller burde spare klagen til en virkelig hadde bruk for det....

Det med barnetrygd er viktig ja! Har jeg ikke tenkt på. Jeg tror jeg skal hjelpe med en klage, men foreberede dem på at de trolig ikke får medhold, og at jeg kan være med på neste møte.

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Jo, det står at de kan klage innen tre uker - dvs at vi har en uke på oss. Men jeg ble litt usikker på det Frosken sa, at en heller burde spare klagen til en virkelig hadde bruk for det....

Jeg er enig med frosken i at man ikke bør klage hvis det er opplagt at NAV har fulgt regelverket.  Jeg mente bare at det i utgangspunktet alltid opplyses om klage- og ankerett, så det er ikke så vanskelig å finne ut av formalitetene.  Men man må jo klage på vedtaket, ikke på reglene - og det virker ikke som om det er noe poeng i denne omgang.

Dette er i samsvar med NAVs regler og det har ingen hensikt å klage på avslaget. Så lenge man har penger på konto, så får man ikke sosialstøtte. Slik var det da eldstemann ble født. Jeg endte opp med å gå ut i jobb da han var to-tre måneder. Noen venner av meg søkte sosialstøtte for en stund siden og da regnet de med penger som sto på kontoen for tannlegebehandling som foreldrene til en hadde satt inn. Altså var det irrelevant for NAV at disse pengene ikke var til daglig bruk, men gitt i gave til pågående fiksing av tenner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...