Gå til innhold

Burde alle hatt samme trygd?

Lik samfunnslønn til alle trygda?  

7 stemmer

1. 1. Lik samfunnslønn til alle trygda?

• Ja
      3
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde alle hatt samme trygd, uansett tidligere inntekt - også sosialklienter (som nå er en slags pariakaste)? Det er jo ikke sånn at de som har tjent mest og betalt skatt f.eks. får enerom og bedre behandling på sykehus. Lik samfunnslønn til alle trygda?

Anonymkode: bee35...673

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/410673-burde-alle-hatt-samme-trygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er naturlig at det er likheter mellom systemene for trygd og pensjon: Har man betalt høye beløp inn i mange år, får man noe mer utmen alle får noe uansett.

Ikke dermed sagt at jeg synes alle regler i trygde- eller pensjonssystemet er rettferdige, for jeg har absolutt ikke full oversikt over dem.  Men jeg synes dette grunnprinsippet er greit.  Inkludert at folk behandles likt av det offentlige på sykehus o.l.

AnonymBruker
5 hours ago, laban said:

Jeg synes det er naturlig at det er likheter mellom systemene for trygd og pensjon: Har man betalt høye beløp inn i mange år, får man noe mer utmen alle får noe uansett.

Alle burde hatt lik tygd og lik pensjon fra det offentlige. 

Anonymkode: 292cb...eef

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle burde hatt lik tygd og lik pensjon fra det offentlige. 

Anonymkode: 292cb...eef

Jeg tror det er lettere å få folk til å delta i "spleiselaget" med en positiv innstilling, når de ser en viss sammenheng mellom inn og ut. Vi har jo langt fra lik skatt.

AnonymBruker
43 minutter siden, laban skrev:

Jeg tror det er lettere å få folk til å delta i "spleiselaget" med en positiv innstilling, når de ser en viss sammenheng mellom inn og ut. Vi har jo langt fra lik skatt.

16 timer siden, Wretch skrev:

Nei, det bør lønne seg å ha jobbet / betalt skatt. Ikke fordi det er rettferdig, men fordi det er smart for samfunnet.

Så sånn er det.

En kunne jo bare redusert skatten til de rike tilsvarende og gitt dem lik trygd som fattigfolket, da "lønner det seg like mye å jobbe" bare en får pengene i hånda isteden for at de går til forsikringspreminen for "luksustrygdbonus"

Mulig dere enten tenker gitt at dagens skattesatser ikke endres så ville å redusere utbetalinger til de rike vært en for stor omfordeling fra rik til fattig at det ville være samfunnsøkonomisk dårlig siden vi allerede "straffer" rike folk ganske hardt her i landet, eller at dere tenker at ved å blande alt i en uoversiktelig suppe hvor en ikke helt ser hvor mye en får ut av hva en betaler inn klarer en til å lure mer penger fra de rike uten at de skjønner at de blir lurt ? :P 

PS: Folkelige sitater fra FRP det liker vi ;) 

PS2: Beklager dersom jeg misforstår/er dum, er autistisk

Anonymkode: 296d8...2ec

Annonse

AnonymBruker

Nei. Det går bare ikke.

Noen har jobbet i mange år før de har endt på trygd. Da har mange av disse naturlig nok tatt opp gjelde, blant annet for å få seg et sted å bo. Går man over på trygd, kan man normalt klare å betale på samme lån. Har man hatt høy lønn, må man regne med at boliglån også er tilsvarende høyt. Skal da alle få samme trygd, havner disse ut i alvorlige gjeldsproblem og får det mye verre enn alle andre.

Dessuten, lik trygd for alle, vil føre til at høytlønnede vil subsidiere andre enda mer enn nå (tenk på progressiv skatt). Høytlønnede blir enda mer avhengig av å skaffe seg privat forsikringer og pensjonsordninger som kan komme i tillegg til utbetalinger av NAVs trygder.

Ser du hvordan dette går? Likhetsmanien river unna grunnlaget for lojalitet og politisk støtte til offentlige velferdsordninger. Da er veien kort til å kreve nedlegging av trygdeordninger man selv aldri kan få nytte av. For deretter å bare bruke private forsikringer. Da vil garantert noen ikke få forsikringer - nemlig de fleste lavlønte og de med kroniske sykdommer.

Anonymkode: 18e2d...689

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

En kunne jo bare redusert skatten til de rike tilsvarende og gitt dem lik trygd som fattigfolket, da "lønner det seg like mye å jobbe" bare en får pengene i hånda isteden for at de går til forsikringspreminen for "luksustrygdbonus"

Mulig dere enten tenker gitt at dagens skattesatser ikke endres så ville å redusere utbetalinger til de rike vært en for stor omfordeling fra rik til fattig at det ville være samfunnsøkonomisk dårlig siden vi allerede "straffer" rike folk ganske hardt her i landet, eller at dere tenker at ved å blande alt i en uoversiktelig suppe hvor en ikke helt ser hvor mye en får ut av hva en betaler inn klarer en til å lure mer penger fra de rike uten at de skjønner at de blir lurt ? :P 

PS: Folkelige sitater fra FRP det liker vi ;) 

PS2: Beklager dersom jeg misforstår/er dum, er autistisk

Kanskje du trenger et autisme-kort.

Anonymkode: 12ca0...7fb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...