Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei! Jeg har nå lest en bok nesten ferdig, jeg er glad jeg har klart lese en bok kronologisk, ofte hopper jeg hit og dit, jeg vil ha svar fort. (særlig gjelder dette en viss type bøker der ord gjentaes og jeg blir sånn, "så kom til poenget") Men denne gangen pga av fastbinding på fly, hadde jeg jo lite å gjøre, noe måtte jeg gjøre for å få tiden til å gå og uroen håndterbar. Da jeg oppdaget at jeg normalt ville gått glipp av vikitge poenger, om jeg ikke var tvunget til å sitte stille i mange timer, forstod jeg at min natur er utålmodig, og jeg kan miste vesentlige poenger av at jeg ikke tar meg tid til å lese ferdig. Men midt uti boken kom poenger vesentlige og viktige, jeg stod i fare for å miste disse poengene, å starte prosjektet før jeg hadde all nødvendig informasjon. Det viktige poenget som kom ca midt uti boken, var at man ikke skulle starte noe som helst ryddeprosjekt før man hadde spurt seg selv hva man vil oppnå med det. Og her var ikke vage svar greit, for hvert svar skulle man stille seg selv nye spørsmål av typen, hvorfor det....sånn snirkler man seg inn mot kjernen. For den ene livets store ryddebegivenhet, må forberedes grundig, man må ha visjon, mål, og tankene rundt hvorfor klare. Jeg skal nå sette i gang med å skrive ned mål og ønsker. Det eneste problemet jeg har, er at jeg greier ikke bestemme meg helt for hvilken stil jeg vil oppnå interiørmessig? Jeg liker mest av alt minimalissme, særlig japansk interiør, men så kommer en masse greier og skaper problemer. Det ene er at jeg liker, men vil ikke bli oppfattet som et strengt militærmenneske, jeg vil være litt sånn ryddig-rotete, sånn som Nigella, hun søler og er ikke perfeksjonist. Det er som om jeg har et slags kompleks fordi jeg liker og alltid har likt orden, nå som jeg skal være som alle andre, vil jeg ikke bli oppfattet feilaktig som perfeksjonist. Jeg har mye å rydde i og skape orden i, selv om ting ser ryddig ut, så lagrer jeg for mye ting, og tankene mine blir ikke frie, jeg greier ikke slappe av, da jeg stadig må rydde....Jeg skal nå lære meg å takke nei til arvetøy, kosetøy er forbudt , jeg skal heller ikke tilby andre det jeg skal kvitte meg med, for ikke å legge mitt rot over på andre, jeg skal bare spørre andre, er det noe du trenger? kommer jeg så over det i ryddeprosjektet, så skal jeg gi det til dem, alt annet skal til fretex. Jeg skal starte med de lette tingene og rydde etter kategori, ikke rydde rom for rom, egentlig anbefales det å sette av 6 mnd til denne livsbegivenheten, men jeg har ikke så mye å rydde i føler jeg, men når det kommer til det vanskeligste bilder og brev, som skal taes sist, da tror jeg jeg også vil trenge tid, ikke minst i de kassene er det rot. Men jeg ser bare ikke rotet, men rotet er der, og jeg tror mye vil bli bedre bare jeg får orden og mer luft og renere linjer rundt meg. Det var fint å slkrive dette, jeg syns det nå er rarere å lese at jeg skammer meg litt over min minimalistiske smak, jeg ser på bilder av det nå, og det er jo vakkert og slett ikke kaldt:-) Så kanskje jeg skal hoppe ut i målene og visjonen:-) Dette er bare bittelitt av en smak på den skjønnhet jeg liker ved japansk interiør og hagedesign. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 21 minutter siden, Madelenemie skrev: Jeg skal nå lære meg å takke nei til arvetøy, kosetøy er forbudt , jeg skal heller ikke tilby andre det jeg skal kvitte meg med, for ikke å legge mitt rot over på andre, jeg skal bare spørre andre, er det noe du trenger? kommer jeg så over det i ryddeprosjektet, så skal jeg gi det til dem, alt annet skal til fretex. Jeg er ikke minimalist og vil bare kommentere akkurat det som handler om arv / gjenbruk i sitatet ovenfor: Ikke nekt de andre familiemedlemmene å ha noen "koseplagg" hvis de har stor glede av dem. Man trenger selvsagt ikke mer enn ett eller to slike "koseantrekk", men det er litt strengt å forby dem helt. Reduser heller litt på pentøy eller annet som brukes veldig sjelden. Eksempel fra min egen verden: Ikke ta fra meg joggebuksa (som jeg ikke jogger i, men bruker på kveldstid), ta heller vinterkåpa som omtrent bare brukes når jeg skal i juleselskap... Det er ikke alltid så lett å svare på spørsmål om det er noe man trenger, hvis det f.eks. handler om å arve barnetøy. Et alternativ til å spørre direkte slik du beskriver, er å sortere ut tøy som passer i kjønn og (omtrentlig) størrelse, og si til mottakeren at det de ikke har bruk for eller som ikke passer / faller i smak, kan de bare gi videre til Fretex. Slik har søsteren min og jeg gjort det i alle år mens vi hadde barn som kunne arve tøy etter hverandre. Slike tilfeller synes jeg ikke er å dytte eget rot over på andre, det er jo lett å finne Fretex-containere her i byen - og selv om ikke alle klarer å svare f.eks. "tenåringsdatteren min trenger yttertøy og kjoler" på spørsmål om de trenger noe, kan det godt hende det blir mottatt med glede 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Er ikke du ryddig nok da? Synes det virker som om dere har godt system på det meste i huset. Vær litt forsiktig med å stramme dette inn ytterligere, når du har mange andre i familien å ta hensyn til. Bare et forhåpentligvis godt råd, altså :-) Vi får besøk til helga av en elev fra et annet land, som skal bo hos oss en uke, og vi har derfor ryddet temmelig bra i loftstua :-) Og jeg må innrømme at det er deilig å få vekk rot, få kastet det vi ikke bruker og få rommet litt mer luftig :-) I går ryddet jeg ei bokhylle med bl.a. permer med informasjon fra ungene gikk i barnehagen og småskolen - ikke noe vits i å ta vare på dem!!!! Og det gjenstår å flytte noen bøker nå fra TV-benken og bort i bokhylla, så blir det bra! Jeg hadde bestemt meg for å rydde vaskerommet i vinter - gå gjennom alt - men jeg har ikke fått gjort det. Burde gjøre det før svigermor kommer i mai - da har jeg litt press på meg. Det er masse rot oppå skapene og inni skapene - det er det verste :-( Det som er der ellers går jeg gjennom av og til, og det blir deilig når vi kan legge vintertøyet helt bort (har en helg på fjellet igjen før vi kan gjøre det). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Synes minimalistiske rom er deilig å være i. Vi har ikke mye på veggene i stua, og vi har ikke gardiner på det store vinduet. Mannen min ville helst hatt både gardiner og mye bilder, men jeg har ikke lyst - liker luftige tomme vegger :-) Men vi har ikke noen spesiell stil altså, siden ingen av oss er noe særlig interessert i interiør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 41 minutter siden, laban skrev: Jeg er ikke minimalist og vil bare kommentere akkurat det som handler om arv / gjenbruk i sitatet ovenfor: Ikke nekt de andre familiemedlemmene å ha noen "koseplagg" hvis de har stor glede av dem. Man trenger selvsagt ikke mer enn ett eller to slike "koseantrekk", men det er litt strengt å forby dem helt. Reduser heller litt på pentøy eller annet som brukes veldig sjelden. Eksempel fra min egen verden: Ikke ta fra meg joggebuksa (som jeg ikke jogger i, men bruker på kveldstid), ta heller vinterkåpa som omtrent bare brukes når jeg skal i juleselskap... Det er ikke alltid så lett å svare på spørsmål om det er noe man trenger, hvis det f.eks. handler om å arve barnetøy. Et alternativ til å spørre direkte slik du beskriver, er å sortere ut tøy som passer i kjønn og (omtrentlig) størrelse, og si til mottakeren at det de ikke har bruk for eller som ikke passer / faller i smak, kan de bare gi videre til Fretex. Slik har søsteren min og jeg gjort det i alle år mens vi hadde barn som kunne arve tøy etter hverandre. Slike tilfeller synes jeg ikke er å dytte eget rot over på andre, det er jo lett å finne Fretex-containere her i byen - og selv om ikke alle klarer å svare f.eks. "tenåringsdatteren min trenger yttertøy og kjoler" på spørsmål om de trenger noe, kan det godt hende det blir mottatt med glede Hei! Ok jeg leser en bok som heter magisk oppryddning, og i denne boken lærer en av også av feilene forfatteren selv har gjort, hun er som meg manisk på å ha det ryddig:-) Og hun har ryddet andres rom, til det skammelige som hun skriver. Med det mener jeg at omtrent slik er det: Irriterer man seg over andres rot, har man sannsynligvis noe ugjort på ryddefronten selv, så rydding gjelder ens egne arenaer, ansvarsområder, så vil man ofte, når alt dette får foregår i stillhet, og ingen skal se at man rydder, smitte andre med orden, helt uten at man sier noe om rydding til andre. man rydder sine egne ting, sine egne ansvarsområder, samtidig øves ens egen tålmodighet opp, fordi det dreier seg like mye om en tankeendring som selve den overfladiske ryddeprosessen. Jeg tror ikke det er så lett for meg å forklare dette kort og oppsummert, men det virket meget fornuftig på meg, slik det er forklart, ikke minst fordi forfatterens egne og mange feil, forklarer hvorfor rydding bør skje når ingen ser på, og begrenses til ens egne arenaer, samt hvor viktig målene er, FØR man starter ryddingen. Uten mål og visjon klart, dør ryddeengasjementet fort ut. Så mål, visjon og hva man ønsker oppnå, ved en slik livsstilsendring er helt grunnleggende å ha plassert, FØR man tenker på å kaste noe, eller rydde noe. Videre er det ikke bare å starte å rydde, man må lære å rydde først. Forfatteren har kastet bort som hun skriver mange år, på å rydde forgjeves, fordi hun trodde på andres råd, jeg har selv kastet bort mye tid, men selvsagt lært av det, men jeg er glad jeg slipper gå i samme fallgruver som forfatteren har gjort, og forklarer grundig hvorfor blir feller. Et eksempel er at jeg ofte har startet på mitt livs ryddesjau, og det ved å starte på loivets vanskeligste områder, det er som forfatteren skriver ikke særlig lurt, så det fins en rekkefølge man må følge. Den starter med klær, og ender med ting av effeksjonsverdi:-) Tiden det tar å rydde i klær, kjenne på om ting betyr noe for en eller ikke, for så å bare omgi seg med ting man liker, tiden det tar, er en tid full av læring, og da først kan man lettere greie rydde i ting med affeksjonsverdi:-) Jeg kunne tenke jobbe med dette:-) Men først må jeg lære, øve og få til selv:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) 26 minutter siden, Madelenemie skrev: Ok jeg leser en bok som heter magisk oppryddning, og i denne boken lærer en av også av feilene forfatteren selv har gjort, hun er som meg manisk på å ha det ryddig:-) Forfatteren har kastet bort som hun skriver mange år, på å rydde forgjeves, fordi hun trodde på andres råd, jeg har selv kastet bort mye tid, men selvsagt lært av det, men jeg er glad jeg slipper gå i samme fallgruver som forfatteren har gjort, og forklarer grundig hvorfor blir feller. Et eksempel er at jeg ofte har startet på mitt livs ryddesjau, og det ved å starte på livets vanskeligste områder, det er som forfatteren skriver ikke særlig lurt, så det fins en rekkefølge man må følge. Den starter med klær, og ender med ting av affeksjonsverdi:-) Joda, jeg kjenner til teoriene hennes, jeg vil bare minne om at hun ikke er noen gud. Hun forbyr f.eks. å rydde rom for rom, kun etter kategori er lovlig. Det er sikkert greit det, særlig hvis man bor alene. Jeg tror ikke familien min ville blitt overbegeistret om jeg hadde kastet alles klær i en haug og tatt det derfra, i stedet for å rydde i barnas klesskap og -skuffer ved slutten av hver sesong. Man kan fint lese en bok og få noen ideer selv om man ikke kjøper hele totalsystemet. Vi har ikke så mange sengesett at de trenger å stå ved siden av hverandre som bøker i en hylle, for å si det sånn. Lykke til uansett, bare ikke overkjør familien din - det er ikke alle som er erke-minimalister. Man må finne en balanse. Jeg vet at ryddeguruen vil at man bare skal beholde ting som skaper glede - det er en avgjørelse som alle eiere / brukere av tingen må få være med på å ta. Endret 29. mars 2016 av laban 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 Et øyeblikk siden, laban skrev: Joda, jeg kjenner til teoriene hennes, jeg vil bare minne om at hun ikke er noen gud. Hun forbyr f.eks. å rydde rom for rom, kun etter kategori er lovlig. Det er sikkert greit det, særlig hvis man bor alene. Jeg tror ikke familien min ville blitt overbegeistret om jeg hadde kastet alles klær i en haug og tatt det derfra, i stedet for å rydde i barnas klesskap og -skuffer ved slutten av hver sesong. Man kan fint lese en bok og få noen ideer selv om man ikke kjøper hele totalsystemet. Vi har ikke så mange sengesett at de trenger å stå ved siden av hverandre som bøker i en hylle, for å si det sånn. Lykke til uansett, bare ikke overkjør familien din - det er ikke alle som er erke-minimalister. Man må finne en balanse. Ok, Men nettopp det der har jeg tenkt på, det er derfor jeg skrev om å øve sin tålmodighet ved å rydde sine egne områder. Grunnen til at jeg kunne tenkt meg virkelig å jobbe med dette, er også at jeg ser at selv om rydde etter kategori er det beste, for det tror jeg, så går man ikke til angrep på andres privatområder, det er respektløst,. Likevel som mor, så har jeg veldig mye ansvar for klesområder og steder, alt fra diverse boder, loft, gulv til tak skap, der jeg samler på mye, som rett og slett aldri blir brukt, fordi jeg tenker men det kan jo bli brukt neste vinter. Vi har for mye i den kategorien der. Og når jeg rydder mitt klesskap, som ikke inneholder så mange klær egentlig som jeg bruker, så er det gode stabler med klær som er blitt kategorisert som fremtidige koseklær, de fleste bruker jeg aldri, men istedet for å innse at dette er klær jeg ikke kommer til å bruke, det meste arvet, så reduserer jeg de til kategorien koseklær, og den kategorien utgjør en stor del av mine klær. På den måten slipper jeg kvitte meg med ting, men orden blir det ikke på den måten. Så er viktig spørsmål, skal man egentlig gå i klær man ikke liker i sitt eget hjem? HVorfor? Så mange grunner for å ta i tu med mitt eget samlebehov. Istedet syns jeg det var mange gode tips, hvorfor ikke frigjøre vinterskoene jeg for 4 de året på rad tenker kanskje min mann vil bruke neste vinter, de er fine, men hvorfor skal de være henvist til en boks i et lite rom uten lys, for min del kjennes det bedre å gi slipp på ting tidligere, rett og slett la skoene få være sko, la de få nytt liv, gjerne gjennom fretex, Men fordi jeg har et mål og en klarere visjon med hva jeg vil med dette, så handler dette kun overfladisk om å rydde, dypere sett handler det for min del, om å skape en slik ro, at jeg venner meg til å slappe av, og ikke trenger febrilsk rydde plutselig i masse papirer, dager før en eksamen....jeg er ikke alene om å få sånne akutte behov særlig før eksamen eller en viktig tidsfrist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 19 minutter siden, Madelenemie skrev: Men nettopp det der har jeg tenkt på, det er derfor jeg skrev om å øve sin tålmodighet ved å rydde sine egne områder. Og når jeg rydder mitt klesskap, som ikke inneholder så mange klær egentlig som jeg bruker, så er det gode stabler med klær som er blitt kategorisert som fremtidige koseklær, de fleste bruker jeg aldri, Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at du kan / bør kvitte deg med egne klær du ikke bruker. Jeg ville bare minne om at folk har ulikt behov for og syn på både koseklær og oppbevaringssystemer Hun ryddeguruen har ikke monopol på hva som gir trivsel og glede for alle, man må velge ut og følge det som man kjenner seg igjen i. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 9 minutter siden, laban skrev: Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at du kan / bør kvitte deg med egne klær du ikke bruker. Jeg ville bare minne om at folk har ulikt behov for og syn på både koseklær og oppbevaringssystemer Hun ryddeguruen har ikke monopol på hva som gir trivsel og glede for alle, man må velge ut og følge det som man kjenner seg igjen i. Ok, Men hvis du ikke leste det ut av det jeg skrev, så har jeg vel formulert meg upresist. Jeg mener faktisk at selv om hun har mange gode poenger, så kunne jeg tenket meg å gjøre mye mer familievennlig, altså konseptet hennes, men en del av ideene syns jeg er meget gode, og jeg har gjort mye av samme erfaring. Et spørsmål til deg: Sett at jeg ender denne livsbegivneheten med sukess, dvs at jeg oppnår mine mål, da kunne jeg selv tenkt meg å jobbe med dette, gi andre hjelp, hvordan gjør jeg evt dette, uten å stå i fare for å stjele av hennes ideer? Mye av det hun skriver har jeg selv erfart og er mitt eget, en del av det er ideer jeg ikke har hatt, men ser er bra og virksomme, så hvordan unngår jeg evt tyveri, hvis jeg starter opp selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicklusheletida Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Jeg ryddet vekk mannen først og etter det går ryddinga som en lek. Derfor trenger jeg ingen slik bok, men dette anbefales ikke til deg altså Ellers synes jeg det virker tidkrevende med all den planlegginga i steden får å bare rydde 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 7 minutter siden, Madelenemie skrev: Men hvis du ikke leste det ut av det jeg skrev, så har jeg vel formulert meg upresist. Jeg mener faktisk at selv om hun har mange gode poenger, så kunne jeg tenket meg å gjøre mye mer familievennlig, altså konseptet hennes, men en del av ideene syns jeg er meget gode, og jeg har gjort mye av samme erfaring. Et spørsmål til deg: Sett at jeg ender denne livsbegivenheten med suksess, dvs at jeg oppnår mine mål, da kunne jeg selv tenkt meg å jobbe med dette, gi andre hjelp, hvordan gjør jeg evt dette, uten å stå i fare for å stjele av hennes ideer? Mye av det hun skriver har jeg selv erfart og er mitt eget, en del av det er ideer jeg ikke har hatt, men ser er bra og virksomme, så hvordan unngår jeg evt tyveri, hvis jeg starter opp selv? Det er ikke sikkert du var upresis, men jeg vet jo at du kan oppfatte råd og ideer litt for bokstavelig (ref. diskusjonen om hvor ofte man bør skifte klær) samtidig som du er veldig effektiv, så jeg ville bare advare mot å innføre guruens "regler" overfor hele familien uten varsel Angående metoden i Norge får du starte her: http://slankditthjem.no/ Det er en interiørarkitekt som har laget en norsk variant http://romforsjelen.no/hurra-www-slankditthjem-no-lansert/ Jeg vedder på at du aller først må gå på kurs, før du får starte noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 14 minutter siden, laban skrev: Det er ikke sikkert du var upresis, men jeg vet jo at du kan oppfatte råd og ideer litt for bokstavelig (ref. diskusjonen om hvor ofte man bør skifte klær) samtidig som du er veldig effektiv, så jeg ville bare advare mot å innføre guruens "regler" overfor hele familien uten varsel Angående metoden i Norge får du starte her: http://slankditthjem.no/ Det er en interiørarkitekt som har laget en norsk variant http://romforsjelen.no/hurra-www-slankditthjem-no-lansert/ Jeg vedder på at du aller først må gå på kurs, før du får starte noe som helst. Ok, takk for linkene Jeg ble vel heller sjokkert over at Kondo tok seg frihet til å kaste andres ting? Så nei tok nok ikke alt bokstavelig, mer enn mange gode råd. Ok, jeg går ikke kurs, så da får det bli med den tanken:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 2 minutter siden, Madelenemie skrev: Ok, jeg går ikke kurs, så da får det bli med den tanken:-) Jeg vet jo ikke at du må gå på kurs, men det er jo tydelig at noen allerede har "tatt patent på" en norsk versjon. Men hvis dette blir like "stort" i Norge som i USA, trengs det nok mer enn et par ryddekonsulenter i Trondheim etter hvert. Så du får følge med 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 29 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Jeg ryddet vekk mannen først og etter det går ryddinga som en lek. Derfor trenger jeg ingen slik bok, men dette anbefales ikke til deg altså Ellers synes jeg det virker tidkrevende med all den planlegginga i steden får å bare rydde Ok, Planleggingen er fordi dette ikke bare en rydding, men livsstilsendring, Det er snakk om en livsbegivenhet, ikke noe man stadig driver med. Det er jo flott om du slipper rydde etter at du ryddet vekk mannen Jeg tror neppe det er løsningen for meg, da jeg roter, så selv om han roter mer, er vi mange rotekopper, og jeg starter med meg selv Så få vi se om dette blir en metode og en suksess:-) Det er jo for tidlig å vite noe om:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 2 minutter siden, laban skrev: Jeg vet jo ikke at du må gå på kurs, men det er jo tydelig at noen allerede har "tatt patent på" en norsk versjon. Men hvis dette blir like "stort" i Norge som i USA, trengs det nok mer enn et par ryddekonsulenter i Trondheim etter hvert. Så du får følge med Yepp:-) I will:-) Kanskje autisme-talentet mitt endelig vil komme til nytte Jeg har nemmelig bilder av hvordan dukkene mine satt på rekke og rad og etter høyde med presis avstand, jeg har en slags medfødt symmetri Men du får gi meg et tips er du snill, for mye ang trendene går meg hus forbi:-) Kanskje jeg kunne lagd et eget konsept, "lei en autist og få ende på rotet" Det er ingen god løsning, men det kan være starthjelp:-) 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Jeg er også veldig begreistret for japansk interiør og japanske hager. Sånt er praktfullt. Rydding? Der har jeg en del å gjøre. Japansk kultur er har mye fint. Stor respekt for hverandre. Stor sans for orden. Lytter til den som snakker er ferdig, før man selv tar ordet. Men jeg misliker at de så lett begår selvmord. Nifst. Anonymkode: 4160b...dec 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også veldig begreistret for japansk interiør og japanske hager. Sånt er praktfullt. Rydding? Der har jeg en del å gjøre. Japansk kultur er har mye fint. Stor respekt for hverandre. Stor sans for orden. Lytter til den som snakker er ferdig, før man selv tar ordet. Men jeg misliker at de så lett begår selvmord. Nifst. Anonymkode: 4160b...dec mm. men så vidt jeg vet er Guyana, og enkelte deler av Australia på selvmordstoppen, Tror mye er en myte om Japan, og Norge ligger ikke så dårlig an heller, for å være på topp på selvmordstoppen. Men igjen, det er leit at noen kjenner livet så uutholdelig at de vil ta sitt liv, men igjen, jeg syns ikke vi som samfunn har noen rett til å kreve av andre at de skal leve et liv vi ikke selv ville kunne greid å leve. Selvmord er leit, det bør likevel være et valg og en menneskerett. den lille sorg det gir oss i et brøkdels sekund, , er en ende på den enorme vedvarende sorg andre får en slutt på, den smerte som kan bli for umulig å bære alene, , det må få være den enkeltes frie valg. Og det må vi tåle, det er her vi møter vår begrensing som mennesker, vi kan ikke leve livet for noen, vi kan ikke ta noens valg, vi kan kun respektere hverandre, og med det også de smertefulle valg enkelte ikke greier unngå å ta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: mm. men så vidt jeg vet er Guyana, og enkelte deler av Australia på selvmordstoppen, Tror mye er en myte om Japan, og Norge ligger ikke så dårlig an heller, for å være på topp på selvmordstoppen. Men igjen, det er leit at noen kjenner livet så uutholdelig at de vil ta sitt liv, men igjen, jeg syns ikke vi som samfunn har noen rett til å kreve av andre at de skal leve et liv vi ikke selv ville kunne greid å leve. Selvmord er leit, det bør likevel være et valg og en menneskerett. den lille sorg det gir oss i et brøkdels sekund, , er en ende på den enorme vedvarende sorg andre får en slutt på, den smerte som kan bli for umulig å bære alene, , det må få være den enkeltes frie valg. Og det må vi tåle, det er her vi møter vår begrensing som mennesker, vi kan ikke leve livet for noen, vi kan ikke ta noens valg, vi kan kun respektere hverandre, og med det også de smertefulle valg enkelte ikke greier unngå å ta. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Selvmord_i_Japan Anonymkode: c2a9d...b5a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 17 timer siden, laban skrev: Det er ikke sikkert du var upresis, men jeg vet jo at du kan oppfatte råd og ideer litt for bokstavelig (ref. diskusjonen om hvor ofte man bør skifte klær) samtidig som du er veldig effektiv, så jeg ville bare advare mot å innføre guruens "regler" overfor hele familien uten varsel Angående metoden i Norge får du starte her: http://slankditthjem.no/ Det er en interiørarkitekt som har laget en norsk variant http://romforsjelen.no/hurra-www-slankditthjem-no-lansert/ Jeg vedder på at du aller først må gå på kurs, før du får starte noe som helst. Den dagen en interiørarkitekt får komme inn i mitt hus og rydde i mine ting så vokser det istapper i helvete. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maglor Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 44 minutter siden, Lillemus skrev: Den dagen en interiørarkitekt får komme inn i mitt hus og rydde i mine ting så vokser det istapper i helvete. 1 Interior designer coming to you soon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/410809-lest-en-bok/#findComment-3689430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.