stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, frosken skrev: Fastlegen vil vite om det finnes noen aktuelle tilbud rettet mot sykelig overvekt som kunne vært til hjelp for deg. Dersom du skal få en vekt du er mer fornøyd med, så vil det beste være en svært langsom vektnedgang over lang tid. F.eks. en kg pr måned. For å få til dette trenger du en langsiktig plan og det går an å få noe hjelp og støtte underveis. Bare en kilo pr mnd? Det er jo deprimerende Er så lei meg og deppa nå, alt dette har jeg skapt selv selvfølgelig. Ja jeg trenger hjelp til å gå ned i vekt, men vet ikke om det finnes. Kan jo prøve å høre med legen da. 0 Siter
frosken Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev: Bare en kilo pr mnd? Det er jo deprimerende Er så lei meg og deppa nå, alt dette har jeg skapt selv selvfølgelig. Ja jeg trenger hjelp til å gå ned i vekt, men vet ikke om det finnes. Kan jo prøve å høre med legen da. Ved langsom vektnedgang er et mye mindre sannsynlig at søtsuget ditt øker og at du hiver innpå store mengder søtsaker. Et slikt opplegg som jeg snakker om, vil også handle om innøving av en hensiktsmessig livsstil som du kan orke å leve med i mange år fremover. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 2 minutter siden, frosken skrev: Ved langsom vektnedgang er et mye mindre sannsynlig at søtsuget ditt øker og at du hiver innpå store mengder søtsaker. Et slikt opplegg som jeg snakker om, vil også handle om innøving av en hensiktsmessig livsstil som du kan orke å leve med i mange år fremover. Ok. Håper noen kan hjelpe meg. Er så fortvilet. Har så lyst på røyk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 33 minutter siden, stjernestøv skrev: Bare en kilo pr mnd? Det er jo deprimerende Det er vel mer deprimerende å gå opp? Hadde du begynt for ett år siden hadde du veid 12 kg mindre nå... Anonymkode: 527e9...fcc 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er vel mer deprimerende å gå opp? Hadde du begynt for ett år siden hadde du veid 12 kg mindre nå... Anonymkode: 527e9...fcc Jævlig morsomt! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 6 minutter siden, stjernestøv skrev: Jævlig morsomt! Det var ikke ment sånn. Jeg stusser virkelig på at det er "deprimerende" å gå ned med en kg i måneden. Poenget er at det blri mange kilo over tid. Anonymkode: 527e9...fcc 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke ment sånn. Jeg stusser virkelig på at det er "deprimerende" å gå ned med en kg i måneden. Poenget er at det blri mange kilo over tid. Anonymkode: 527e9...fcc Jeg MÅ gå ned mer enn en kilo pr mnd, det må da være mulig. Har mye å gå ned, er overvektig og stygg. Vet jeg selv har skapt et monster. 0 Siter
bibben Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 5 minutter siden, stjernestøv skrev: Jeg MÅ gå ned mer enn en kilo pr mnd, det må da være mulig. Har mye å gå ned, er overvektig og stygg. Vet jeg selv har skapt et monster. Kjære Stjernestøv. Jeg vil gjerne dele noe med deg. Jeg har nettopp opplevd noe som har gjort sterkt inntrykk på meg. For noen dager siden måtte jeg oppsøke en legespesialist som kunne fortelle meg at mine plager i all hovedsak var knyttet til min overvekt. Jeg hadde en lang, alvorlig samtale med denne legen. Jeg fikk en støkk da han utredet konsekvensene av vedvarende overvekt for meg. Han hjalp meg med å legge opp en fornuftig plan. Denne spesialisten er ledende på feltet og treffer mange pasienter med livsstilssykdommer så han vet virkelig hva han snakker om. Han sa at ideel nedgang er 1 kg i måneden. Dette for å unngå jo-jo-slanking og øke sjansene for en varig vektreduksjon som også er overkommelig. Jeg tenkte først at det var da veldig lite, og at det ville være frustrerende at det gikk så langsomt. Nå i løpet av dagene som er gått tenker jeg helt annerledes på det. Jeg tenker at jeg har fått hjelp til å starte et løp, et prosjekt som er gjennomførbart og som ikke skaper fallit slik vidunderkurene ofte gjør. Han sa at jeg for Guds skyld måtte holde meg unna kurer. Jeg håper at du får til en god samtale med et menneske som du stoler på og som kan støtte deg i prosessen. Kanskje har du en god fastlege eller om psykepleieren kan få en slik funksjon. Legen som jeg referer til skrev i epikrisen at jeg vil trenge betydelig støtte og hjelp i prosessen for å nå målet med 1kg i året i 4 år fremover. Jeg tar små steg, men tanken om at dette faktisk er overkommelig har skapt mer optimisme enn utålmodighet. Jeg ønsker deg alt godt. 2 Siter
XbellaX Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 (endret) 19 minutter siden, stjernestøv skrev: Jeg MÅ gå ned mer enn en kilo pr mnd, det må da være mulig. Har mye å gå ned, er overvektig og stygg. Vet jeg selv har skapt et monster. Det blir jo helt absurd å snakke om at du ikke er fornøyd med å gå ned èn kg i måneden når du ikke klarer å spise noenlunde normalt i en ukes tid. Ja, du har endel utfordringer som gjør vektnedgang vanskelig. Ja, endel av dette kan settes på diagnosekortet ditt, en annen slump kan settes på medisinene du bruker, ( en annen slump på ren skjær latskap og feilprioriteringer, slik er det for resten av oss også) -og ja det er helt forjævlig at det skal være slik men sånn er det altså. Ok, så hvor står vi da? Medisinene trenger du utvilsomt men kan et bytte her være aktuelt? Da må du forhøre deg med din lege. Hva med et strengere opplegg lik Grete Roede hvor du får hjelp og veiledning og matplaner, kan det være noe for deg? Nå aner jeg ikke hva slikt koster men jeg kan tenke meg at fastlegen også kan hjelpe deg med å finne en god veileder som kan lage en slags matplan for deg, eller har kjennskap til et bredere opplegg slik frosken nevner. Jeg kom til å tenke på Evjeklinikken men jeg vet ikke hvordan psyken din ville håndtert det, jeg tror du har det langt bedre med et opplegg der du bor. Slankekurer er bare tull, tenk langsiktig, da er sjansene for å falle tilbake litt mindre, og så får du som resten av oss jobbe med hodet ditt og parkere tankene om at "jammen det går ikke fort nok". Endret 16. april 2016 av XbellaX 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 2 minutter siden, bibben skrev: Kjære Stjernestøv. Jeg vil gjerne dele noe med deg. Jeg har nettopp opplevd noe som har gjort sterkt inntrykk på meg. For noen dager siden måtte jeg oppsøke en legespesialist som kunne fortelle meg at mine plager i all hovedsak var knyttet til min overvekt. Jeg hadde en lang, alvorlig samtale med denne legen. Jeg fikk en støkk da han utredet konsekvensene av vedvarende overvekt for meg. Han hjalp meg med å legge opp en fornuftig plan. Denne spesialisten er ledende på feltet og treffer mange pasienter med livsstilssykdommer så han vet virkelig hva han snakker om. Han sa at ideel nedgang er 1 kg i måneden. Dette for å unngå jo-jo-slanking og øke sjansene for en varig vektreduksjon som også er overkommelig. Jeg tenkte først at det var da veldig lite, og at det ville være frustrerende at det gikk så langsomt. Nå i løpet av dagene som er gått tenker jeg helt annerledes på det. Jeg tenker at jeg har fått hjelp til å starte et løp, et prosjekt som er gjennomførbart og som ikke skaper fallit slik vidunderkurene ofte gjør. Han sa at jeg for Guds skyld måtte holde meg unna kurer. Jeg håper at du får til en god samtale med et menneske som du stoler på og som kan støtte deg i prosessen. Kanskje har du en god fastlege eller om psykepleieren kan få en slik funksjon. Legen som jeg referer til skrev i epikrisen at jeg vil trenge betydelig støtte og hjelp i prosessen for å nå målet med 1kg i året i 4 år fremover. Jeg tar små steg, men tanken om at dette faktisk er overkommelig har skapt mer optimisme enn utålmodighet. Jeg ønsker deg alt godt. Jo takk. Sykepleieren tar ikke overvekten på alvor, får se hva psykiateren sier. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 3 minutter siden, XbellaX skrev: Det blir jo helt absurd å snakke om at du ikke er fornøyd med å gå ned èn kg i måneden når du ikke klarer å spise noenlunde normalt i en ukes tid. Ja, du har endel utfordringer som gjør vektnedgang vanskelig. Ja, endel av dette kan settes på diagnosekortet ditt, en annen slump kan settes på medisinene du bruker, ( en annen slump på ren skjær latskap og feilprioriteringer, slik er det for resten av oss også) -og ja det er helt forjævlig at det skal være slik men sånn er det altså. Ok, så hvor står vi da? Medisinene trenger du utvilsomt men kan et bytte her være aktuelt? Da må du forhøre deg med din lege. Hva med et strengere opplegg lik Grete Roede hvor du får hjelp og veiledning og matplaner, kan det være noe for deg? Nå aner jeg ikke hva slikt koster men jeg kan tenke meg at fastlegen også kan hjelpe deg med å finne en god veileder som kan lage en slags matplan for deg, eller har kjennskap til et bredere opplegg slik frosken nevner. Jeg kom til å tenke på Evjeklinikken men jeg vet ikke hvordan psyken din ville håndtert det, jeg tror du har det langt bedre med et opplegg der du bor. Slankekurer er bare tull, tenk langsiktig, da er sjansene for å falle tilbake litt mindre, og så får du som resten av oss jobbe med hodet ditt og parkere tankene om at "jammen det går ikke fort nok". Ok. Ja det skyldes nok litt ev hvert. Vil bytte medisin. 0 Siter
XbellaX Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev: Ok. Ja det skyldes nok litt ev hvert. Vil bytte medisin. Jeg tror det Stjerna, jeg tror det er mange grunner og det er det som gjør vekt og kilo til et rent mareritt for deg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 Et øyeblikk siden, XbellaX skrev: Jeg tror det Stjerna, jeg tror det er mange grunner og det er det som gjør vekt og kilo til et rent mareritt for deg. Ja det er et rent mareritt, og merker at det gjør meg deprimert. Var sur både i går og i dag. 0 Siter
XbellaX Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 (endret) 6 minutter siden, stjernestøv skrev: Ja det er et rent mareritt, og merker at det gjør meg deprimert. Var sur både i går og i dag. Jeg synes ikke det er det minste rart at du er både lei deg og sur. Du ønsker jo bare å få dette til men du makter det ikke alene.Det er mange friske mennesker som ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd, du har med din diagnose endel ekstra utfordringer i hverdagen. Dersom du har drøftet dette med psykepleieren og han ikke ser ut til å egentlig forstå hvor vanskelig dette er for deg så hadde jeg bedt om konkret hjelp fra fastlegen. Endret 16. april 2016 av XbellaX 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 (endret) 3 minutter siden, XbellaX skrev: Jeg synes ikke det er det minste rart at du er både lei deg og sur. Du ønsker jo bare å få dette til men du makter det ikke alene.Det er mange friske mennesker som ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd, du har med din diagnose endel ekstra utfordringer i hverdagen. Dersom du har drøftet dette med psykepleieren og han ikke ser ut til å egentlig forstå hvor vanskelig dette er for deg så hadde jeg bedt om konkret hjelp fra fastlegen. Ja kan jo be om hjelp fra fastlegen, men skal jo til psykiater snart, hvis han er det da. Sykepleieren kaller han bare legen. Har vurdert å ta masse piller og, men vil jo ikke dø fra ungene. Har det tungt nå- Endret 16. april 2016 av stjernestøv 0 Siter
frosken Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, stjernestøv skrev: Ja kan jo be om hjelp fra fastlegen, men skal jo til psykiater snart, hvis han er det da. Sykepleieren kaller han bare legen. Har vurdert å ta masse piller og, men vil jo ikke dø fra ungene. Har det tungt nå- Det er sjelden du skriver at du er så fortvilet som akkurat nå. Er det noe du kan gjøre som kan få deg til å bli litt mindre fortvilet? Har du noen du kan være sammen med i kveld slik at du ikke er alene med tankene dine? 0 Siter
XbellaX Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, stjernestøv skrev: Ja kan jo be om hjelp fra fastlegen, men skal jo til psykiater snart, hvis han er det da. Sykepleieren kaller han bare legen. Har vurdert å ta masse piller og, men vil jo ikke dø fra ungene. Har det tungt nå- Jeg ser du kaver og strever, hold deg fast. Det er mange som er glad i deg på dette forumet, hissigproppen. I blant føler jeg du blir litt glemt av din behandler, jeg håper din fastlege er noenlunde oppegående. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, frosken skrev: Det er sjelden du skriver at du er så fortvilet som akkurat nå. Er det noe du kan gjøre som kan få deg til å bli litt mindre fortvilet? Har du noen du kan være sammen med i kveld slik at du ikke er alene med tankene dine? Skal jo spise pølser med sønnen min, men kan ikke si hva jeg tenker til han. Men han har jo spurt meg både i går og i dag hva det er med meg, om jeg er oppgitt osv..merker det jo. Jeg er jo sur og lei,har bare lyst å sove da slipper jeg å være våken. Ligger bare i sofaen, orker ingenting. Men skal steike pølser. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 16. april 2016 Forfatter Skrevet 16. april 2016 4 minutter siden, XbellaX skrev: Jeg ser du kaver og strever, hold deg fast. Det er mange som er glad i deg på dette forumet, hissigproppen. I blant føler jeg du blir litt glemt av din behandler, jeg håper din fastlege er noenlunde oppegående. Får prøve på det. Tror ikke sykepleieren bryr seg, han ser jo på meg som frisk. Føler meg deppa og tung, er lei av energier og overvekt. Lei av meg selv og mine svakheter. 0 Siter
frosken Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 18 minutter siden, stjernestøv skrev: Skal jo spise pølser med sønnen min, men kan ikke si hva jeg tenker til han. Men han har jo spurt meg både i går og i dag hva det er med meg, om jeg er oppgitt osv..merker det jo. Jeg er jo sur og lei,har bare lyst å sove da slipper jeg å være våken. Ligger bare i sofaen, orker ingenting. Men skal steike pølser. Kan dere ikke prøve å finne noe dere kan se sammen på tv i kveld? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.