Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da er det vel verdt å prøve latuda?

Det må legen din svare på. Hvis det ikke virker, så er det jo ikke noe vits i, selv om du ikke legger på deg. 

Men jeg skjønner ikke at det skulle skade å prøve, det er jo bare sånn man finner ut både av om det virker og om du får bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Et øyeblikk siden, Fionys skrev:

Medisin vil sikkert ikke gjøre så store forskjellen med selve vekta, men kanskje den kan hjelpe deg slik at du klarer å ta tak i vektproblemet ditt på en bedre måte.

Ja håper det, legen mente jo det var seroquel men jeg tror det er risperdal og. Snakket med en som tar zyprexa i dag, han har samme problemet med overspising. Han sluttet med den en periode og da gikk det bedre, men han var redd noen skulle finne ut at han sluttet. Noen er lojale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det må legen din svare på. Hvis det ikke virker, så er det jo ikke noe vits i, selv om du ikke legger på deg. 

Men jeg skjønner ikke at det skulle skade å prøve, det er jo bare sånn man finner ut både av om det virker og om du får bivirkninger.

Ok. Jeg er redd for å ta latuda men er så klar for forandring, så håper jeg får lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, XbellaX skrev:

 

En ting av gangen, Latuda først. Lykke til i morgen :-) 

edit: oppfølging vedr din overvekt( ikke kun mht til medisinbytte, tar du dette med fastlegen?)

 

Må vel til legen da ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal ta opp vektproblemet, at du kjenner energier og at du vil prøve en annen medisin fordi du føler bivirkningene av dem du tar er for alvorlige (vektøkning kan jo bli et alvorlig problem, så det er ikke løgn å si det). Så syns jeg du skal fortelle om hverdagen din. At du for det meste er hjemme og gjør ingenting og at du blir utslitt av å dra på dagsenteret. At du ønsker å dra dit, men at det er vanskelig når du blir så ødelagt av det.

Du kan jo lese litt fort igjennom trådene du har startet her og se hvilke ting som plager deg. Du har skrevet mye på dol som du burde sagt til psykiateren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Trine skrev:

Syns du skal ta opp vektproblemet, at du kjenner energier og at du vil prøve en annen medisin fordi du føler bivirkningene av dem du tar er for alvorlige (vektøkning kan jo bli et alvorlig problem, så det er ikke løgn å si det). Så syns jeg du skal fortelle om hverdagen din. At du for det meste er hjemme og gjør ingenting og at du blir utslitt av å dra på dagsenteret. At du ønsker å dra dit, men at det er vanskelig når du blir så ødelagt av det.

Du kan jo lese litt fort igjennom trådene du har startet her og se hvilke ting som plager deg. Du har skrevet mye på dol som du burde sagt til psykiateren.

Ok, har skrevet ned litt om hvorfor jeg vil ha latuda nå, men kommer ikke på noe mer. Men skal si at jeg føler mye energier og blir sliten av å gå på dagsenteret. Får se om han har noen spørsmål da, jeg har ikke spørsmål som jeg kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Masse lykke til i morgen! :) Det viktige er at du er åpen og ærlig med det du sliter med og formidler her inne. Kanskje du skal vise sykepleieren det du skriver her inne? Om jeg var han ville jeg få god innsikt gjennom det du formidler her på dol. Du bør også be om en vurdering av legen i morgen. Klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
46 minutter siden, Kayia skrev:

Masse lykke til i morgen! :) Det viktige er at du er åpen og ærlig med det du sliter med og formidler her inne. Kanskje du skal vise sykepleieren det du skriver her inne? Om jeg var han ville jeg få god innsikt gjennom det du formidler her på dol. Du bør også be om en vurdering av legen i morgen. Klem til deg!

Tusen takk :) 

Viste han et innlegg en gang, han virket ikke så interessert. Får ikke sove nå på tross av 200 mg seroquel, så den hjelper ikke for tiden. Har jo vært på dagsenteret og hos foreldrene mine i dag, og fikk en telepatisk beskjed. "Ingen piller". Ja det var jo oppløftendes. Takk for klemmen og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Tusen takk :) 

Viste han et innlegg en gang, han virket ikke så interessert. Får ikke sove nå på tross av 200 mg seroquel, så den hjelper ikke for tiden. Har jo vært på dagsenteret og hos foreldrene mine i dag, og fikk en telepatisk beskjed. "Ingen piller". Ja det var jo oppløftendes. Takk for klemmen og :) 

Fortell om disse telepatiske beskjedene du "får" - det er viktig at han får vite om dette. Lykke til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Fortell om disse telepatiske beskjedene du "får" - det er viktig at han får vite om dette. Lykke til i morgen!

Takk for det :) Ja jeg får vel fortelle om evnene mine og. Det folk ikke vil høre om her. Beklager at jeg skrev om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Takk for det :) Ja jeg får vel fortelle om evnene mine og. Det folk ikke vil høre om her. Beklager at jeg skrev om det. 

Ja, det må du fortelle om. Lykke til i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

At jeg skulle gjøre så mye i dag,håper vival hjelper litt. Nå hadde jeg fått 5 mg og 50 stk igjen av en an lege. Fikk jo bare 2 mg og 20 stk av fastlegen. Har nå ei stund nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes det er svært mange som blander kortene når det gjelder hva som er pasientens oppgave og hva som er legens oppgave.

Pasientens fremste oppgave er å fortelle mest mulig korrekt hvordan en har det, hva som er problemet og hva en vil ha hjelp til. Så er det legens oppgave å stille diagnose, sammenfatte problemstillingen og foreslå behandling.

Å gå til legen skiller seg på vesentlige punkter fra å gå på Rema der det er kunden selv som plukker det en vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes det er svært mange som blander kortene når det gjelder hva som er pasientens oppgave og hva som er legens oppgave.

Pasientens fremste oppgave er å fortelle mest mulig korrekt hvordan en har det, hva som er problemet og hva en vil ha hjelp til. Så er det legens oppgave å stille diagnose, sammenfatte problemstillingen og foreslå behandling.

Å gå til legen skiller seg på vesentlige punkter fra å gå på Rema der det er kunden selv som plukker det en vil ha.

Det er en beklagelig situasjon at vi ikke lengre er der hvor man stolte 100% på legen og hans behandling, men det er jo et faktum i 2016. Psykiatrien er jo i så måte ikke annerledes, på mange måter verre enn andre områder i medisin. 

Alt er så gjennomsiktig nå, mht erfaringer, feilbehandling og kompetanse, og informasjon er så lett tilgjengelig. Enig med deg i at vi ikke skal være der hvor vi går til legen og "bestiller" en medisin, men jeg tror ikke man skal underslå det faktum at vi pasienter er vesentlig bedre opplyst nå enn for 30 år siden. På godt og vondt. 

Da er det tilsvarende viktig at også "motparten" (legene) er det og er klar over konsekvensene av dårlig arbeid. Slik jeg oppfatter Stjernestøv så er hun tilnærmet neglisjert av sin behandler og det gir selvsagt en grobunn for egne ønsker, samt fortvilelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes det er svært mange som blander kortene når det gjelder hva som er pasientens oppgave og hva som er legens oppgave.

Pasientens fremste oppgave er å fortelle mest mulig korrekt hvordan en har det, hva som er problemet og hva en vil ha hjelp til. Så er det legens oppgave å stille diagnose, sammenfatte problemstillingen og foreslå behandling.

Å gå til legen skiller seg på vesentlige punkter fra å gå på Rema der det er kunden selv som plukker det en vil ha.

Hei!

Jeg syns du gir et forenklet svar på en mer sammensatt problemstilling.

Fordi med internet har verden endret seg.

På godt og vondt googler mennesker også sine helseplager, og ofte kan de på snevre enkeltområder mer enn både fastlege eller spesialist, det betyr ikke at de ser helhet og ikke trenger legen/spesialiten til å se hva som er faglig forsvarlig, fornuftig  og mulig.

Jeg har mer enn en gang blitt takket av både fastlege og psykiatere for å medbringe ny og interessant informasjon, den siste psykiateren takket veldig for en meget interessant doktoravhandling, og imponerte meg ved at han faktisk hadde lest den da jeg kom, Selv om jeg ofte har med ny informasjon, så vet jeg jo at jeg ikke er fagperson, men jeg setter pris på at leger ofte er interessert i å se på nye studier, forskning og kunnskap. Det blir annerledes lege-pasient forholdet etter som pasientene ofte har lest mye selv, samt har god basiskunnskap i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg synes det er svært mange som blander kortene når det gjelder hva som er pasientens oppgave og hva som er legens oppgave.

Pasientens fremste oppgave er å fortelle mest mulig korrekt hvordan en har det, hva som er problemet og hva en vil ha hjelp til. Så er det legens oppgave å stille diagnose, sammenfatte problemstillingen og foreslå behandling.

Å gå til legen skiller seg på vesentlige punkter fra å gå på Rema der det er kunden selv som plukker det en vil ha.

Ja, slik ser en lege det.  Men det hender noen ganger at pasienten må foreslå tiltak selv om man skal komme noen vei. F.eks : Jeg ønsker å bli henvist dit eller dit. Eller jeg ønsker at han nå får slik eller sånn hjelp. Det er faktisk helt nødvendig noen ganger. En gang sa jeg til fastlegen at jeg nektet å ta ansvar for min meget syke baby hjemme etter at han mente det ikke var nødvendig med sykehusinnleggelse. Hun lå flere dager på intensiven og det var like før respirator . Det blir for sløvt å bare fortelle om symptomer når legen ikke skjønner alvoret og noen leger kan virkelig være sløve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg svarer de siste tre under ett:

Ja, det er helt ok og ønskelig at pasienten kommer med ønsker og forslag. Men dette skal i så fall komme etter beskrivelsen av vanskene, symptomene, funksjonsproblemene. Disse (sykehistorien) må alltid ligge i bunnen for beslutningen om hvilke tiltak som kan settes inn.

Jeg vil ikke at en pasient skal komme til meg og be om/forlange f.eks. Latuda uten at jeg får et klart innblikk i sykehistorien og de nåværende vansker/problemer. Jeg kan ikke ta ansvar for å skrive ut resept uten at jeg har en klar formening om hensikten (indikasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg svarer de siste tre under ett:

Ja, det er helt ok og ønskelig at pasienten kommer med ønsker og forslag. Men dette skal i så fall komme etter beskrivelsen av vanskene, symptomene, funksjonsproblemene. Disse (sykehistorien) må alltid ligge i bunnen for beslutningen om hvilke tiltak som kan settes inn.

Jeg vil ikke at en pasient skal komme til meg og be om/forlange f.eks. Latuda uten at jeg får et klart innblikk i sykehistorien og de nåværende vansker/problemer. Jeg kan ikke ta ansvar for å skrive ut resept uten at jeg har en klar formening om hensikten (indikasjonen).

Jeg innrømmer gjerne at jeg er en fæl pasient for de fleste leger å ha, siden jeg spør så mye. Men (for å ta en tidligere aktuell problemstilling) hvis jeg spør en psykiater om "hvilken del av virkningen til Zeldox er det som hjelper meg" (slik at jeg eventuelt kunne få en annen medisin som fungerer spesifikt på dette med færre bivirkninger) så skaper det ikke tillit å få et halvhånlig svar av typen "nei men så flink du er til dette, da. Du burde vært psykiater". 

Nå er jo (heldigvis for alle parter) ikke alle like fæle som meg. Men jeg tror helsevesenet som sagt bør ta inn over seg at dr.Google har kommet for å bli, og at vi er mer opplyste enn før. Det gjelder jo ikke bare medisin. På "mine" fagområder merker jeg at ansatte, kunder, osv. er vesentlig mer opplyste innenfor økonomi, juss eller rettigheter (men kanskje ikke plikter ;-) enn før. Det er nok rett og slett slik samfunnet, med bedre tilgang på informasjon, har blitt. Og det trenger ikke være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...