Gå til innhold

Fra psykiatriens perspektiv.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Er man kun psykotisk hvis man er redd? Bare lurer. Altså hvis man har såkalte vrangforestillinger? Må man være redd for å være psykotisk? Det er vel da man lider under det? I går hadde jeg kontakt med en avdød og syns det var fantastisk, da er jeg vel ikke psykotisk? Så og en engel av lys forflytte seg på naboen vegg, og i himmelen var det masse lys partikler i ulike farger. I dag har jeg vært sliten, men ikke opplevd noe spesielt. Vi var på fjellet og grillet, fikk skikkelig bakkekontakt. Jaja energier kjenner jo jeg alltid.

Skrevet

Kan du ikke la være å tenke så mye på om du er psykotisk eller ikke og heller se på hvor mye det du opplever plager deg eller omgivelsene dine og funksjonen din? 

Du vet hva svaret er. Etter "læreboka" er alt som omhandler engler, lys, energier, kontakt med avdøde, osv. psykotisk. Men det trenger jo ikke i seg selv å bety så mye, det avgjørende er jo om det gjør hverdagen din bedre eller verre?

Du kommer aldri til å kunne lære "psykiatrien" at det du opplever ikke er psykose. Det kan du bare gi opp. Men du kan fokusere på om du får et bedre liv med eller uten dette.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Kan du ikke la være å tenke så mye på om du er psykotisk eller ikke og heller se på hvor mye det du opplever plager deg eller omgivelsene dine og funksjonen din? 

Du vet hva svaret er. Etter "læreboka" er alt som omhandler engler, lys, energier, kontakt med avdøde, osv. psykotisk. Men det trenger jo ikke i seg selv å bety så mye, det avgjørende er jo om det gjør hverdagen din bedre eller verre?

Du kommer aldri til å kunne lære "psykiatrien" at det du opplever ikke er psykose. Det kan du bare gi opp. Men du kan fokusere på om du får et bedre liv med eller uten dette.

Sykepleieren var her i dag, han hadde lært masse sa han. Vil ha et bedre liv med dette, det tror jeg jeg klarer nå. Tar jo til og med medisiner, det er minimalt åndelige opplevelser jeg har. Men det er da litt. Vil jo slutte med seroquel, men skal ha psykiateren med på det. 

stjernestøv
Skrevet
36 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Men må man ikke være redd? 

Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men må man ikke være redd? 

Må man ikke være redd, for hva?

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Må man ikke være redd, for hva?

Må man være redd for å være psykotisk? Det er det jeg lurer på. 

Skrevet

Jeg var ikke alltid redd da jeg hadde manisk psykose, hadde det veldig spennende, men da jeg trodde venninna mi skulle drepe meg og jeg hadde HiV var jeg redd

Skrevet
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Må man være redd for å være psykotisk? Det er det jeg lurer på. 

Nei. Men ved psykose er det ofte redselen som gjør at man ber om hjelp, fordi man skjønner ikke selv at man er psykotisk.

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg var ikke alltid redd da jeg hadde manisk psykose, hadde det veldig spennende, men da jeg trodde venninna mi skulle drepe meg og jeg hadde HiV var jeg redd

Det høres jo ut som en psykose ja, når jeg leser i gamle papirer ser det ut som jeg har evner. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Nei. Men ved psykose er det ofte redselen som gjør at man ber om hjelp, fordi man skjønner ikke selv at man er psykotisk.

Ok. Jeg skjønner mye og har alltid skjønt mye. Men det er angsten som er verst ja, er ikke redd nå. 

stjernestøv
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Ja det er fungeringen i hverdagen som teller, eller mener du at Lilli Bendriss og prinsessen er psykotisk? Lider de av noe? 

AnonymBruker
Skrevet

Finn på noe å gjøre istedenfor å sitte på nettet og kverne på dette som du har tatt opp MANGE ganger før..

Ta deg et bad, les i ei bok, løs kryssord, sett en brøddeig (kanskje litt seint, men, men..)rydd i et skap, vask tøy, gå deg en runde eller to i gata der du bor. Skriv dagbok. osv 

Synes du det er for seint i kveld så finner du på noe å gjøre i morgen, annet enn å sitte på nettet. Bare et velmenende råd.

God kveld!

Anonymkode: 6c225...ded

stjernestøv
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn på noe å gjøre istedenfor å sitte på nettet og kverne på dette som du har tatt opp MANGE ganger før..

Ta deg et bad, les i ei bok, løs kryssord, sett en brøddeig (kanskje litt seint, men, men..)rydd i et skap, vask tøy, gå deg en runde eller to i gata der du bor. Skriv dagbok. osv 

Synes du det er for seint i kveld så finner du på noe å gjøre i morgen, annet enn å sitte på nettet. Bare et velmenende råd.

God kveld!

Ja jeg sitter for mye på nettet, kunne jo prøvd å lese bok. God dag!

stjernestøv
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

God kveld!

Har lest den før, men skal prøve å lese den igjen. "Kontakt med andre virkeligheter". 

Skrevet
35 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har lest den før, men skal prøve å lese den igjen. "Kontakt med andre virkeligheter". 

Jeg tror du vil ha godt av å lese litteratur som handler om andre ting enn andre virkeligheter. Slike bøker vil jo bare bygge oppunder problemene du har.

stjernestøv
Skrevet
6 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg tror du vil ha godt av å lese litteratur som handler om andre ting enn andre virkeligheter. Slike bøker vil jo bare bygge oppunder problemene du har.

Jeg vil ha kontakt med andre virkeligheter. 

Skrevet

Hvis du synes det er så fint å ha kontakt med det "åndelige" og kjenne "energier" så ser jeg ikke hva som er problemet. Liker du det så fortsetter du med det, liker du det ikke så må du fokusere på noe annet.

stjernestøv
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Fionys skrev:

Hvis du synes det er så fint å ha kontakt med det "åndelige" og kjenne "energier" så ser jeg ikke hva som er problemet. Liker du det så fortsetter du med det, liker du det ikke så må du fokusere på noe annet.

Ja jeg liker å ha kontakt med det åndelige, alt er egentlig åndelig og alt er egentlig energi. Energi som flyter inn i hverandre, derfor kjenner jeg det. Nei jeg ser ikke hva som er problemet jeg heller, kan jo bare slutte på seroquel. Eller trappe ned litt. 

Endret av stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja jeg liker å ha kontakt med det åndelige, alt er egentlig åndelig og alt er egentlig energi. Energi som flyter inn i hverandre, derfor kjenner jeg det. Nei jeg ser ikke hva som er problemet jeg heller, kan jo bare slutte på seroquel. Eller trappe ned litt. 

Forsvinner "energier" når du går å seroquel?

Tror du må prøve å akseptere og slå deg til ro med at du må bruke medisiner også tror jeg at du må finne deg en hobby og slutte å overtenke alt.

Det er mange som må bruke medisiner resten av live av ulike grunner, det er jo en grunn til at man i utgangspunktet startet med medisiner.

Jeg må også ta medisin hver dag selv om jeg skulle ønske jeg slapp det. Med hjelp av medisin har jeg klar å begynne å jobbe 50% noe jeg mest sannsynlig ikke hadde klart uten medisin. Dessverre så gir medisin meg noen bivirkninger  som jeg ikke liker bl.a. at følelsene min har flatet helt ut, jeg blir ikke trist og heller ikke glad, men jeg har godtatt at jeg må ha medisin for å fungere.

Tror man må tenke at medisiner er et hjelpe middel og at man må gjøre resten av jobben selv. Jeg sier ikke at det er lett, men av og til så må man skifte fokus og tenke på de små ting som faktisk er bra. Man kan fort havne i et negativt tankemønster.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Fionys skrev:

Forsvinner "energier" når du går å seroquel?

Tror du må prøve å akseptere og slå deg til ro med at du må bruke medisiner også tror jeg at du må finne deg en hobby og slutte å overtenke alt.

Det er mange som må bruke medisiner resten av live av ulike grunner, det er jo en grunn til at man i utgangspunktet startet med medisiner.

Jeg må også ta medisin hver dag selv om jeg skulle ønske jeg slapp det. Med hjelp av medisin har jeg klar å begynne å jobbe 50% noe jeg mest sannsynlig ikke hadde klart uten medisin. Dessverre så gir medisin meg noen bivirkninger  som jeg ikke liker bl.a. at følelsene min har flatet helt ut, jeg blir ikke trist og heller ikke glad, men jeg har godtatt at jeg må ha medisin for å fungere.

Tror man må tenke at medisiner er et hjelpe middel og at man må gjøre resten av jobben selv. Jeg sier ikke at det er lett, men av og til så må man skifte fokus og tenke på de små ting som faktisk er bra. Man kan fort havne i et negativt tankemønster.

Ja energien, lysene og det åndelige forsvinner av seroquel, nå tar jeg jo 200 mg og. Men jeg har et savn, spesielt etter lysene. Har følt meg litt mer åndelig nå som jeg har begynt på latuda, men det er mye som mangler. Ikke sikkert latuda virker enda en gang, får se hvordan det går fremover. 

Du kan ikke prøve mindre dose medisiner da? Jeg blir verken glad eller trist på høye doser, nå føler jeg. Det er sånn det skal være, det sa sykepleieren og. Nei får se hvordan det går fremover, føler bare en trang til å kutte på medisiner sånn at jeg kan være fri. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...