Gå til innhold

Hva betyr å kveme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hva "å kveme" betyr?

F.eks. folk som kvemer i kassakøen. Er det det samme som å tulle?

Anonymkode: 5f9f9...d16

Det er det samme som å mase/si/tenke/skrive om det samme om og om igjen. Ref en kvern som går rundt og rundt.

AnonymBruker
4 hours ago, Gargamel said:

Det er det samme som å mase/si/tenke/skrive om det samme om og om igjen. Ref en kvern som går rundt og rundt.

2 hours ago, Gargamel said:

Oj. Leste feil. Å kveme er å snakke tull/surre.

Så hva blir noe kvernekveming da?

Anonymkode: e8511...59a

Annonse

Blomsterfluen
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på samkvem når jeg ser ordet kveme. Da tror jeg det betyr at de kliner.

Blomsterfluen
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte på samkvem når jeg ser ordet kveme. Da tror jeg det betyr at de kliner.

Nei. Jeg tok feil, for når jeg googlet det betyr kveme en klossete person.

Gjest Gargamel
4 timer siden, Trine skrev:

Du altså, skjerpings :P Har aldri hørt ordet kveme bli brukt før. Vet du hvorfor det heter kveme?

Om jeg virkelig skal skjerpe meg, så tror jeg kanskje det kommer fra norrønt kvæmr som betyr kjapp/lettvint. Det har blitt til kvæm, på gammeldansk, (som ordet bekvem stammer fra)

"Lettvint" kan sikkert gjennom århundrene skifte betydning til slurvete/overfladisk, så kanskje kveme kommer derfra?

AnonymBruker
1 hour ago, Gargamel said:

Om jeg virkelig skal skjerpe meg, så tror jeg kanskje det kommer fra norrønt kvæmr som betyr kjapp/lettvint. Det har blitt til kvæm, på gammeldansk, (som ordet bekvem stammer fra)

"Lettvint" kan sikkert gjennom århundrene skifte betydning til slurvete/overfladisk, så kanskje kveme kommer derfra?

Er dette en subliminal krenkelse?

Anonymkode: e8511...59a

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...