Gå til innhold

Har du erfaring med unge på 13?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Trine said:

Hmm, høres ut som noen legger skylden over på andre enn den det faktisk gjelder her ;) 

Enig. Greit at jenta har kraftig ADHD og er helt propell, men å legge all skyld på henne for at sønnen skeier ut blir for dumt. Hvis han er frisk og velfungerende må man kunne forvente at han har bedre impulskontroll enn dette og ikke lar seg overtale til å bli med på allslags tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, tonie skrev:

Enig. Greit at jenta har kraftig ADHD og er helt propell, men å legge all skyld på henne for at sønnen skeier ut blir for dumt. Hvis han er frisk og velfungerende må man kunne forvente at han har bedre impulskontroll enn dette og ikke lar seg overtale til å bli med på allslags tull. 

Ja, det tenker jeg også, og uansett om man er frisk eller ikke så kan man jo ikke klandre andre for sine valg. Men jeg må jo si jeg lurer litt på hvor foreldrene var oppi alt dette? Det er jo de som har ansvaret for 13åringen, ikke hun kjæresten med adhd og som kanskje er eldre enn sønnen og som ingen vet hvor bor. Men jeg skal nevne dette for min storesøster, som var den av oss som fant på mest faenskap (hun var litt mer opptatt av å være kul, noe som jo involverer gutter og alkohol, jeg fikk løpt fra meg i skogen), og si at alt tullet hun fant på i tenårene ikke var hennes skyld, hun bodde jo tross alt sammen med ei med adhd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trine skrev:

Men jeg må jo si jeg lurer litt på hvor foreldrene var oppi alt dette? Det er jo de som har ansvaret for 13åringen, ikke hun kjæresten med adhd og som kanskje er eldre enn sønnen og som ingen vet hvor bor.

Så vidt jeg husker, var både foreldrene og søsknene så aktive i fordømmelsen av dette kjæresteforholdet som man kan forlange, og vel så det.  Jeg gjetter på at det handlet en god del om pubertetsopprør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Så vidt jeg husker, var både foreldrene og søsknene så aktive i fordømmelsen av dette kjæresteforholdet som man kan forlange, og vel så det.  Jeg gjetter på at det handlet en god del om pubertetsopprør. 

Høres ut som pubertetsopprør ja, men man kan vel ikke skylde på ei turbojente med adhd++++++++ fordet? Som om hun har mer ansvar for sønnen enn det foreldrene har. Man har selv ansvar for egne valg, foreldre er der for å holde barna mest mulig på rett spor, andre mennesker er der for å prøve å dra folk av sporene de prøver å holde seg på. Det er kun foreldrene som kan fysisk stoppe barnet i å havne på feil spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

Høres ut som pubertetsopprør ja, men man kan vel ikke skylde på ei turbojente med adhd++++++++ fordet?

Det var ikke det jeg mente, heller.  Jeg kommenterte bare det med "hvor var foreldrene" - de var svært tydelige på hva de mente om hele greia.    

Det er svært vanlig at ungdommer tiltrekkes av noe som bryter med de føringer som foreldrene har lagt.  Det finnes f.eks. uendelig mange eksempler på at tidligere superprektige tenåringsjenter synes det er moro med "slemme gutter" - en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, laban skrev:

Det var ikke det jeg mente, heller.  Jeg kommenterte bare det med "hvor var foreldrene" - de var svært tydelige på hva de mente om hele greia.    

Det er svært vanlig at ungdommer tiltrekkes av noe som bryter med de føringer som foreldrene har lagt.  Det finnes f.eks. uendelig mange eksempler på at tidligere superprektige tenåringsjenter synes det er moro med "slemme gutter" - en stund. 

Jada, men kanskje det ikke er nok å bare være tydelig på det. Jeg har da selv vært tenåring så jeg vet godt hva det vil si. Hadde jeg havnet skikkelig ut på skråplan på den tiden så hadde pappa låst meg inne. Sikkert ikke lov, men hva gjør man?  Det hjelper ikke å bare være tydelig på hva man mener, for det driter de fleste tenåringer i.

Poenget mitt med det jeg skrev var at man ikke kan skylde på en 3. person for sin sønns oppførsel. Det mener jeg uansett hvor mye foreldrene har uttrykt sitt misnøye om forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Trine skrev:

Poenget mitt med det jeg skrev var at man ikke kan skylde på en 3. person for sin sønns oppførsel. Det mener jeg uansett hvor mye foreldrene har uttrykt sitt misnøye om forholdet.

Jeg er slett ikke uenig med deg i det, jeg prøvde bare å si at foreldrene absolutt ikke var passive tilskuere, uten å dra fram for mye av en gammel sak som egentlig ikke er min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, Trine skrev:

Hmm, høres ut som noen legger skylden over på andre enn den det faktisk gjelder her ;)  Men jeg måtte bare kommentere det for det var så ekstremt stigmatiserende, det du skrev.

Hvem legger skylden på hvem etter din oppfatning? Hva er stigmatiserende mente du?

Anonymkode: 9b008...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, tonie skrev:

Enig. Greit at jenta har kraftig ADHD og er helt propell, men å legge all skyld på henne for at sønnen skeier ut blir for dumt. Hvis han er frisk og velfungerende må man kunne forvente at han har bedre impulskontroll enn dette og ikke lar seg overtale til å bli med på allslags tull. 

Du er på villspor. Jeg har ikke lagt all skyld på henne, men hun fikk lurt ham opp i noe som han ikke var moden nok til å forstå. Enkelte begriper jo ikke at vi snakker om en 13-åring her. Det skal ikke forundre meg at noen her med ADHD-diagnose identifiserer seg med den propell-jenta. Nå er han blitt voksen og har lagt av seg tullet han fant på i tidlig pubertet for lenge siden.

Anonymkode: 9b008...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem legger skylden på hvem etter din oppfatning? Hva er stigmatiserende mente du?

Anonymkode: 9b008...a6c

Du legger skylden på jenta. Jeg mener det er stigmatiserende å skrive "En periode var jeg dypt fortvilet over at han hadde funnet seg ei jente med ADHD++++++++" Det er omtrent som å skrive "En periode var jeg dypt fortvilet over at han hadde funnet seg ei jente som var fra Afganistan++++++++"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Trine skrev:

Du legger skylden på jenta. Jeg mener det er stigmatiserende å skrive "En periode var jeg dypt fortvilet over at han hadde funnet seg ei jente med ADHD++++++++" Det er omtrent som å skrive "En periode var jeg dypt fortvilet over at han hadde funnet seg ei jente som var fra Afganistan++++++++"

Haha. Ikke all skyld, da. Men hun hun hadde en stor del av skylden for det som skjedde. Hun skjønte nok at hvis jeg fikk vite hvor han var, hadde jeg kommet for å hente ham ved midnatt, om så med politiets hjelp til å få ham hjem. Jeg visste bare ikke hvor hun bodde da han forsvant. Jeg snakket med politiet i den anledning og var nær ved å melde ham savnet fordi han ikke kom hjem om natten. Fortvilelsen over at han ikke kom hjem, er vel noen for avstumpet til å skjønne, uten å påstå det gjelder deg. Man sier fra når man blir borte, det er bare alminnelig folkeskikk. Er det for mye å forvente synes du?

"ADHD++++++++ " var min betegnelse på ei som var nokså skrudd i øverste etasje, men som min da umodne sønn synes bare var en festlig personlighet. Om du eller andre her har ADHD og synes mitt utsagn var støtende, så legg merke til alle plussende. Dette var langt, langt verre enn bare ADHD. "Afganistan++++++++ " .... at det går an! Få heller beina på jorda, da. Venstrevridde har det med å trekke rasismekortet for omtrent alt de ikke liker. 

Anonymkode: 9b008...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke latt min 13-åring (forsvarlig jente) vært alene en natt en gang. Tenk om det skjedde innbrudd eller brann? De er tross alt ikke SÅ store (som de tror). Heldigvis har det heller ikke vært ytret noe ønsket om det.

Å la en 13-åring være alene i helgen flere helger, syns jeg er bekymringsfullt.

Anonymkode: f99ff...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Ikke all skyld, da. Men hun hun hadde en stor del av skylden for det som skjedde. Hun skjønte nok at hvis jeg fikk vite hvor han var, hadde jeg kommet for å hente ham ved midnatt, om så med politiets hjelp til å få ham hjem. Jeg visste bare ikke hvor hun bodde da han forsvant. Jeg snakket med politiet i den anledning og var nær ved å melde ham savnet fordi han ikke kom hjem om natten. Fortvilelsen over at han ikke kom hjem, er vel noen for avstumpet til å skjønne, uten å påstå det gjelder deg. Man sier fra når man blir borte, det er bare alminnelig folkeskikk. Er det for mye å forvente synes du?

"ADHD++++++++ " var min betegnelse på ei som var nokså skrudd i øverste etasje, men som min da umodne sønn synes bare var en festlig personlighet. Om du eller andre her har ADHD og synes mitt utsagn var støtende, så legg merke til alle plussende. Dette var langt, langt verre enn bare ADHD. "Afganistan++++++++ " .... at det går an! Få heller beina på jorda, da. Venstrevridde har det med å trekke rasismekortet for omtrent alt de ikke liker. 

Anonymkode: 9b008...a6c

Nei, jeg syns ikke det er for mye å forvente og jeg forstår at man blir stressa når ungen ikke kommer hjem. Men jeg har selv ADHD, men var så strengt og konsekvent oppdratt at å finne på å stikke av uten å si ifra i en alder av 13 år var fullstendig uhørt. Det er jo litt komisk da at du skylder på ei med ADHD for sprell din normalt oppegående 13åring gjorde.

Hahaha, jeg er langt unna venstrevridd og vil nok i endels øyne bli sett på som smårasistisk, så her tok du grundig feil gitt ;) Poenget er at folk med ADHD er akkurat like forskjellige som folk uten ADHD. At det følger en masser + tegn hjelper jo ikke. Du uttrykker at her var ADHD'en til denne gale jenta problemet. Vel, min erfaring er at jenter med ADHD er lettere å overtale. Så hvem vet, kanskje det var sønnen din som var hjernen bak alt. Uansett, jeg driter i hvordan du ser på folk med ADHD og kommenterte bare for å opplyse deg om at det du tror slett ikke alltid er tilfelle. Og uansett hvordan du vrir og vrenger på det så var det du skrev ekstremt stigmatiserende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Du er på villspor. Jeg har ikke lagt all skyld på henne, men hun fikk lurt ham opp i noe som han ikke var moden nok til å forstå. Enkelte begriper jo ikke at vi snakker om en 13-åring her. Det skal ikke forundre meg at noen her med ADHD-diagnose identifiserer seg med den propell-jenta. Nå er han blitt voksen og har lagt av seg tullet han fant på i tidlig pubertet for lenge siden.

Anonymkode: 9b008...a6c

Er det en ADHD-unge i en gjeng er det gjerne han eller hun som får skylden uansett hvem det egentlig var som dro med seg de andre på noe galt. Jeg har sett det altfor mange ganger. Voksne mennesker med ganske ufyselige holdninger til unger som allerede har en utfordrende hverdag. Sønnen min gikk i klasse med en slik propellgutt, og det var så altfor enkelt å skylde på ham hver gang det var noe. Det var nesten alltid han som satt igjen med svarteper selv om det ofte var de andre englene som stod for regien. Hadde han vært tilstede var saken klar, og det visste de andre ungene å bruke. Den gutten var det ikke mye vondt i. Det var faktisk oftest han som ble lurt med på ugagn fordi han hadde så dårlig impulskontroll. Kanskje det du forteller om her er helt korrekt fremstilt, men jeg liker ikke måten du omtaler denne jenta. Dessuten høres det ikke ut som du kjente henne engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, tonie skrev:

Er det en ADHD-unge i en gjeng er det gjerne han eller hun som får skylden uansett hvem det egentlig var som dro med seg de andre på noe galt. Jeg har sett det altfor mange ganger. Voksne mennesker med ganske ufyselige holdninger til unger som allerede har en utfordrende hverdag. Sønnen min gikk i klasse med en slik propellgutt, og det var så altfor enkelt å skylde på ham hver gang det var noe. Det var nesten alltid han som satt igjen med svarteper selv om det ofte var de andre englene som stod for regien. Hadde han vært tilstede var saken klar, og det visste de andre ungene å bruke. Den gutten var det ikke mye vondt i. Det var faktisk oftest han som ble lurt med på ugagn fordi han hadde så dårlig impulskontroll. Kanskje det du forteller om her er helt korrekt fremstilt, men jeg liker ikke måten du omtaler denne jenta. Dessuten høres det ikke ut som du kjente henne engang. 

Slike historier tror jeg dessverre det er mange av. Derfor likte jeg så godt å høre nevøen min fortelle om en klassekamerat da de var i 10års alderen. Han sa at kameraten hadde en "urosykdom" og at denne sykdommen gjorde at han fikk medisiner. Han presiserte at kameraten ikke var slem, men det skjedde av og til noen uhell som ingen kunne noe for :-)

Den samme nevøen hadde for øvrig også en klassekamerat han mente var slem. Da jeg spurte om ikke han også kunne ha en slags sykdom som gjorde det vanskeligere for ham å oppføre seg ordentlig, svarte nevøen kontant at når man hele tiden klarer å slippe døren akkurat slik at noen klemmer fingrene sine, så er man ikke syk men slem;-) 

(Dette har ikke så mye med saken å gjøre, jeg er bare mimrete i dag fordi nevøen akkurat ble ferdig med siste eksamen på vgs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Den 11.06.2016 at 17.50, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skriver til alle dere som har hatt egne eller andres barn i hus/eller på annen måte har hatt ansvar for ungdommer som nettopp har bikket tenårene.

Hva synes dere om at en 13-åring er alene hjemme mange helger på rad? Er det greit? Er det så viktig for et ungt individ å oppleve autonomi og mestring at en som voksen greit kan prioritere å dra på hytta uten ungdommen?

I dette tilfellet blir det spilt dataspill til de sene nattetimer. Er det greit i helgene å snu litt på døgnet?

Jeg håper at dere kan gi meg innspill og fornuftige tanker rundt dette. Jeg er i villrede hva jeg skal tenke om saken og vil nødig være for overbeskyttende og prippen i mine motforestillinger.

Takker for alle som bidrar :o)

Anonymkode: 476d7...6a8

Jeg har ei på snart 15 og nei, det er fortsatt ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, frosken skrev:

(Dette har ikke så mye med saken å gjøre, jeg er bare mimrete i dag fordi nevøen akkurat ble ferdig med siste eksamen på vgs.)

Gratulerer :)  Han har, så vidt jeg husker, hatt god hjelp av sin tante opp gjennom årene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Vi har barn på 12, 15 og 17. Han eldste var 3-4 dager alene i fjor sommer og muligens sommeren før. De to yngste har aldri vært alene. Tror helt sikkert at hun på 15 kunne klart seg fin en helg alene, men det har aldri vært aktuelt. Å la en 13-åring være hjemme alene mange helger, virker helt hårreisende. En moden 13-åring kunne sikkert klare det en enkelt gang, men et virker velidg stusslig å forlate ham/henne på denne måten gang eter gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

Gratulerer :)  Han har, så vidt jeg husker, hatt god hjelp av sin tante opp gjennom årene!

Han synes i grunnen at jeg skylder ham en stor takk for leksene han har gjort de siste 6 årene;-) 

Det hender forøvrig at jeg lurer på hvordan det går med fotballgutten din og lekselesingen - rart med alle disse dol-ungene man synes man kjenner litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har ei på snart 15 og nei, det er fortsatt ikke aktuelt.

Oi oi! De vokser til disse DOL-barna. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...