Gå til innhold

Infekjson etter kirurgisk fjernet visdomstann


Schjølberg

Anbefalte innlegg

Schjølberg

Fjernet mandag, altså fire dager siden, visdomstann i underkjeven kirurgisk. såret ble sydd med tre sting. knappe 16 timer senere ble vi sendt på 72-timers mestringsøvelse, altså ikke mat/søvn/hvile i det hle tatt,  konstant fysisk tung belastning. Skjønte at dette ikke var en veldig god ide, da jeg kjente smerter utover øvelsen men tenkte ikke videre over dette.

Ser nå at tannkjøttet rundt inngrepet  er svært hovent og deler av kjøttet mellom under og overkjeven er lilla og delvis gult og blått. regner med at dette er en infeksjon og burde derfor gå på penicillinkur. Smerter forplanter seg til andre nærtliggende tenner og kjeven, samt litt nedover nakken.

Siden det nå er fredag har jeg ikke mulighet  til å gå til den militære tannlegen før tirsdag da jeg har time for å fjerne sting.

Skal  også på dimmiteringsfest i helgen.

Skal også fjerne de resterende fem visdomstennene i høst.

Mitt spørsmål er da; er dette alvorlig? i såfall burde jeg kontakte en lege, og kan legen skrive ut penicillin mtp.at dette ikke er legens fagfelt? burde jeg avstå fra alkohol og snus til dette løser seg?

Endret av Schjølberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
29 minutter siden, Schjølberg skrev:

Fjernet mandag, altså fire dager siden, visdomstann i underkjeven kirurgisk. såret ble sydd med tre sting. knappe 16 timer senere ble vi sendt på 72-timers mestringsøvelse, altså ikke mat/søvn/hvile i det hle tatt,  konstant fysisk tung belastning. Skjønte at dette ikke var en veldig god ide, da jeg kjente smerter utover øvelsen men tenkte ikke videre over dette.

Ser nå at tannkjøttet rundt inngrepet  er svært hovent og deler av kjøttet mellom under og overkjeven er lilla og delvis gult og blått. regner med at dette er en infeksjon og burde derfor gå på penicillinkur. Smerter forplanter seg til andre nærtliggende tenner og kjeven, samt litt nedover nakken.

Siden det nå er fredag har jeg ikke mulighet  til å gå til den militære tannlegen før tirsdag da jeg har time for å fjerne sting.

Skal  også på dimmiteringsfest i helgen.

Skal også fjerne de resterende fem visdomstennene i høst.

Mitt spørsmål er da; er dette alvorlig? i såfall burde jeg kontakte en lege, og kan legen skrive ut penicillin mtp.at dette ikke er legens fagfelt? burde jeg avstå fra alkohol og snus til dette løser seg?

Det kan bli alvorlig. Du burde kontakte lege. Snus og alkohol er selvfølgelig ikke lurt med infeksjon i munnen.

Anonymkode: cdaaf...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Schjølberg skrev:

Fjernet mandag, altså fire dager siden, visdomstann i underkjeven kirurgisk. såret ble sydd med tre sting. knappe 16 timer senere ble vi sendt på 72-timers mestringsøvelse, altså ikke mat/søvn/hvile i det hle tatt,  konstant fysisk tung belastning. Skjønte at dette ikke var en veldig god ide, da jeg kjente smerter utover øvelsen men tenkte ikke videre over dette.

Ser nå at tannkjøttet rundt inngrepet  er svært hovent og deler av kjøttet mellom under og overkjeven er lilla og delvis gult og blått. regner med at dette er en infeksjon og burde derfor gå på penicillinkur. Smerter forplanter seg til andre nærtliggende tenner og kjeven, samt litt nedover nakken.

Siden det nå er fredag har jeg ikke mulighet  til å gå til den militære tannlegen før tirsdag da jeg har time for å fjerne sting.

Skal  også på dimmiteringsfest i helgen.

Skal også fjerne de resterende fem visdomstennene i høst.

Mitt spørsmål er da; er dette alvorlig? i såfall burde jeg kontakte en lege, og kan legen skrive ut penicillin mtp.at dette ikke er legens fagfelt? burde jeg avstå fra alkohol og snus til dette løser seg?

Du bør så avgjort kontakte lege snarest mulig! Infeksjoner i munnen er også legers fagfelt.

Det er viktig å avstå fra snus akkurat nå. Hvis du får antibiotika for infeksjonen, så kan du spørre legen om du kan drikke noe alkohol. Det er sannsynligvis best om du ikke drikker noe, men man er generelt mindre restriktive enn tidligere når det gjelder kombinasjon av alkohol og antibiotika. Det viktigste nå er at du sørger for å få legetilsyn før du evt. starter med festingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schjølberg

Fikk gått til en allmennlege i dag, det var infeksjon. Ble satt på 660mg weifapenin 2 tbl 3 ganger daglig samt skylling med corsodyl i tilknyting tannpuss.

alkohol i mindre mengder skulle ikke være et problem, og han mente at snus heller ikke skulle by på problemer, men skal i alle fall trappe ned forbruket betydelig.

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke seks visdommmstenner.

Noe antibiotika skal man visst nok ikke kombinere med alkohol, men generelt er det ikke et problem. Nå har du jo spurt legen også og fått bekreftet at det går bra. Snus er bare et problem rett før og rett etter en operasjon. Det er noe med nikotin og koagulering som ikke er helt bra. Tror blodet koagulerer senere pga nikotinet. Skal ikke prøve å utdype det nærmere. Men slik jeg har forstått det så skal man ikke røyke/snuse rett før og rett etter en operasjon pga faren for blødning. Men 4 dager etter er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trine skrev:

Man har ikke seks visdommmstenner.

Noe antibiotika skal man visst nok ikke kombinere med alkohol, men generelt er det ikke et problem. Nå har du jo spurt legen også og fått bekreftet at det går bra. Snus er bare et problem rett før og rett etter en operasjon. Det er noe med nikotin og koagulering som ikke er helt bra. Tror blodet koagulerer senere pga nikotinet. Skal ikke prøve å utdype det nærmere. Men slik jeg har forstått det så skal man ikke røyke/snuse rett før og rett etter en operasjon pga faren for blødning. Men 4 dager etter er ikke noe problem.

Det kan man faktisk ha. Det viste seg at min niese hadde seks, de to siste lå bak de "vanlige", slik at når de vanlige ble fjernet, så vokste det frem nye to steder.  3 av tennene er trukket og tre er operert ut. Kjevekirurgen ga litt kvantumsrabatt da han tok de to siste;-)  Faren hennes hadde for øvrig fem visdomstenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Schjølberg skrev:

Fikk gått til en allmennlege i dag, det var infeksjon. Ble satt på 660mg weifapenin 2 tbl 3 ganger daglig samt skylling med corsodyl i tilknyting tannpuss.

alkohol i mindre mengder skulle ikke være et problem, og han mente at snus heller ikke skulle by på problemer, men skal i alle fall trappe ned forbruket betydelig.

takk for svar.

Så bra at du kom deg til legen. Grunnen til at du bør være forsiktig med snus akkurat nå, er av hensyn til slimhinnene i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schjølberg

Har faktisk 6 visdomstenner, 2 nede og 4 oppe. Disse 4 ligger og sperrer hveramdre slik at de ligger helt skjult, men tannlegen ønsker at disse fjernes av kirurg da de kan "spise opp" jekslene de presser mot. 

Ang dette med nikotinet så gir det mening, prøver likevel å begrense bruken da jeg regner med at tobakk (og alt det andre skumle) i såret ikke gjør ting bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...