nathalie20 Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Hjelp.. Jeg lurer på om du kan hjelpe meg litt.. Jeg er ganske så overvektig; - 161 høy og veier ca. 82-85kg. Ganske diger. Ingen leger lytter til mine frustrasjoner rundt dette. Jeg har et sunt kosthold, trener regelmessig og har dessuten en jobb hvor jeg er i mye aktivitet. Likevel går jeg ikke ned i vekt. Jeg har prøvd alt fra Nutrilett, Hollywood 2000, Slimline, og mange andre typer slankepiller og pulver. Ingenting hjelper i det hele tatt. Jeg har prøvd å sulte meg, men det sier seg selv at ikke går i lengden. Nå begynner jeg å bli ganske desperat! legene jeg har vært hos har bare bedt meg om å trene mer og spise sunnere. Ja, jøss... I følge mitt aktivitetsnivå og hvor lite jeg spiser, så burde jeg egentlig vært radmager. Noen har bedt meg om å gå til legen for å sjekke stoffskifte og sånt, men legene har utelukket det uten å undersøke. Jeg er rett og slett bare feit, og det er min egen skyld! Dette er forferdelig, - jeg hater kroppen min, og hater at folk dømmer meg om hvor lat jeg er og hvor usunn mat jeg spiser bare fordi jeg ser ut som jeg gjør. Nå vil jeg ha hjelp! Har du noen råd?? Jeg er med på ALT!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41238-alternativ-medisin-til-overvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Kjære nathalie, Det finnes en rekke helsekostprodukter som i ulike forsøk har vist å kunne hjelpe til ved slanking. Blant annet gjelder dette kitosan, CLA, guar gum, krom og garcinia. Alle har vært sterkt markedsført i ukeblader og helsekostforretninger. Problemet er at effekten er så liten (noen forsøk viser også at de ikke virker) at de i høyden gir et tap av fettmasse på 0,5 kg/mnd. Personlig synes jeg ikke det er verdt pengene. Når det gjelder slanking for øvrig synes det å være bred enighet blant fagfolk om at et vekttap på ca. 0,5 kg fettmasse per uke er passe. Dette oppnås lettest gjennom å minske inntaket med ca. 250 kcal daglig gjennom å kutte ut "tomme" kalorier i desserter, brus,kaker og søtsaker. I tillegg anbefales å være mere fysisk aktiv gjennom å mosjonere med middels intensitet (rask gåtur) 45 minutter daglig eller høyere intensitet (løping, ski) 30 minutter daglig. Dette skulle øke forbruket av kalorier med ca 300. Disse tiltakene vil gi en jevn nedgang i vekt og sørge for at du kommer i form og beholder muskelmassen. Opplegget høres kjedelig ut sammenlignet med mange mirakelkurer, men etter å ha vært lege i mer enn 15 år har jeg erfaring for at det virkelig hjelper. En annen sak er at det kan være vanskelig å gjennomføre dette alene, så jeg vil anbefale at du tar kontakt med en lege som har interesse for dette og vil følge deg opp under slankingen. Jeg vil ikke anbefale å kutte ut frokosten for eksempel hvis du spiser 1-2 brødskiver uten smør. Da kommer kroppen i ubalanse fra morgenen av og du har lettere for å putte i deg raske kullhyrater som sjokolade etc. Det er bedre å spise mindre til middag. Hvis du blir sulten mellom måltidene kan du innta frukt og grønnsaker. Husk også på å drikke mye. Gjerne et glass vann før hvert måltid og sammen med frukten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41238-alternativ-medisin-til-overvekt/#findComment-155396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Kanskje du spiser for lite, og at kroppen din trenger _mere_ mat for å begynne å forbrenne mer.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41238-alternativ-medisin-til-overvekt/#findComment-155400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Du skriver at du har prøvd alt - men har du prøvd Grete Roede? Der lærer du deg å spise riktig, og ikke minst at du må spise _nok_ og _regelmessig_ for å holde forbrenningen i gang. Dersom du har brukt en mengde lavkaloridietter (som pulverkurene er), kan det godt hende du har forstyrret forbrenningen din en del, og at du trenger litt kostveiledning for å komme på rett kjøl igjen. Det å sulte seg, setter bare kroppen på sparebluss, slik at den tviholder på kalorier og væske. Det beste med Grete Roede, foruten at du får ordentlig, faglig oppfølging, er at du kan spise god, vanlig mat og slipper å sulte deg. Dermed øker sjansene for å holde seg på rett kjøl. Det er også mulig at du er borti en del skjulte kaloribomber, uten å vite om det. Det er dessverre mange misforståelser ute og går rundt kosthold og slanking, takket være ukeblader og "venninnemyter". Meld deg på et Grete Roede-kurs: Det er absolutt verdt pengene. Der får du også en kroppsanalyse om du vil, på kjøpet. Du kan lese om kursene og noen kom-i-gang-tips på: http://www.greteroede.no Og NB! Pass på at du drikker nok vann! Hvis du har lyst til å maile meg for utveksling av motivasjon og tips, er adressen min: [email protected] (du må lime og kopiere hele) Jeg driver nemlig og slanker meg ned etter røykeslutt og svangerskap. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41238-alternativ-medisin-til-overvekt/#findComment-155410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.