Gå til innhold

Tannlege - ikke råd


Zyprexus

Anbefalte innlegg

Raskt spørsmål:

Hva gjør en person som har slitt med sterke smerter i tennene i mange uker og ikke har råd til tannlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Zyprexus skrev:

Raskt spørsmål:

Hva gjør en person som har slitt med sterke smerter i tennene i mange uker og ikke har råd til tannlege?

Jeg håper noen kan komme opp med et godt, konkret råd til deg. Jeg ville bare skyte inn at jeg i den perioden jeg gikk på Zyprexa fikk reduksjon i tannlegekostnadene. Utifra ditt nick antar jeg at du har erfaring med det medikamentet (eller andre AP'r).

Jeg håper at du finner en løsning. God bedring :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Zyprexus skrev:

Raskt spørsmål:

Hva gjør en person som har slitt med sterke smerter i tennene i mange uker og ikke har råd til tannlege?

Hvis du bruker en fast tannlege, så kan du kontakte vedkommende og spørre om du kan få utsatt betalingen noe. Mange tannleger godtar også oppdeling av fakturaen dersom beløpet blir høyt.

Tidligere kun man også unntaksvis søke om økonomisk sosialhjelp fra nav til tannlegeutgifter, jeg vet imidlertid ikke om dette fortsatt gjelder.

Dersom du som følge av medikamentbruk både har høy munntørrhet og dette har medført økt tendens til hull, så kan det være at du kan få tannbehandling til svært reduserte kostnader. Det er din tannlege som vurderer om du oppfyller kriteriene for dette:

Det ytes stønad til tannbehandling i de tilfeller hyposalivasjon har ført til økt kariesaktivitet. Stønad ytes kun i de tilfeller der det foreligger dokumentasjon på hyposalivasjon over tid, minimum ett år. Unntak fra observasjonstiden på ett år kan gjøres der det foreligger svært forhøyet kariesaktivitet og dersom verdiene for ustimulert saliva er <0,10ml/min og for stimulert saliva <0,70ml/min.

Helfo yter først og fremst stønad til konserverende tannbehandling (fyllinger og fyllingsmaterialer) for påførte kariesskader. Dersom tenner går tapt, kan pasienten også få stønad til tannprotetisk behandling for de tapte tennene.

Legemidler er den vanligste årsaken til munntørrhet. Det å ta et legemiddel som potensielt kan gi munntørrhet, er imidlertid ikke god nok dokumentasjon for å få stønad etter denne bestemmelsen.

Hyposalivasjon må dokumenteres ved kliniske funn som underbygger at pasienten har tilstanden, og at dette har medført økt kariesaktivitet.

Behandlingen dekkes etter refusjonstakst.

Fra: https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege#tilstand-10:-hyposalivasjon-(munntørrhet)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, frosken skrev:

Hvis du bruker en fast tannlege, så kan du kontakte vedkommende og spørre om du kan få utsatt betalingen noe. Mange tannleger godtar også oppdeling av fakturaen dersom beløpet blir høyt.

Tidligere kun man også unntaksvis søke om økonomisk sosialhjelp fra nav til tannlegeutgifter, jeg vet imidlertid ikke om dette fortsatt gjelder.

Dersom du som følge av medikamentbruk både har høy munntørrhet og dette har medført økt tendens til hull, så kan det være at du kan få tannbehandling til svært reduserte kostnader. Det er din tannlege som vurderer om du oppfyller kriteriene for dette:

Det ytes stønad til tannbehandling i de tilfeller hyposalivasjon har ført til økt kariesaktivitet. Stønad ytes kun i de tilfeller der det foreligger dokumentasjon på hyposalivasjon over tid, minimum ett år. Unntak fra observasjonstiden på ett år kan gjøres der det foreligger svært forhøyet kariesaktivitet og dersom verdiene for ustimulert saliva er <0,10ml/min og for stimulert saliva <0,70ml/min.

Helfo yter først og fremst stønad til konserverende tannbehandling (fyllinger og fyllingsmaterialer) for påførte kariesskader. Dersom tenner går tapt, kan pasienten også få stønad til tannprotetisk behandling for de tapte tennene.

Legemidler er den vanligste årsaken til munntørrhet. Det å ta et legemiddel som potensielt kan gi munntørrhet, er imidlertid ikke god nok dokumentasjon for å få stønad etter denne bestemmelsen.

Hyposalivasjon må dokumenteres ved kliniske funn som underbygger at pasienten har tilstanden, og at dette har medført økt kariesaktivitet.

Behandlingen dekkes etter refusjonstakst.

Fra: https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege#tilstand-10:-hyposalivasjon-(munntørrhet)

 

Ved munntørhet pga medisiner kan en få dekt halve kostnadene. Det er din tannlege som vurderer om du faller inn under denne kategorien, og som søker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Du kan spørre tannlegen om du kan utsette betalingen. Eller så kan du kanskje forhøre deg om det er mulig å få det dekket eller noe sånnt... 

Det er dyrt å gå til tannlegen. Jeg har noen hull som han sa at han måtte ta før eller siden nede på tennene. Men jeg drøyer det nå, for det er så dyrt. Drøyer det lengst mulig, men det som er kjipt er hvis man må rotfylle. Da koster det en dryss av penger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel kanskje for seint med dette rådet, men det er egne tannlege forsikringer å få kjøpt. Jeg betaler 2000,- i året, får dekket behandlinger pr gang opp til 40 000,- egenandel 500.

Må gå til sjekk hos tannlege en gang hver 15. måned, og betale det selv. Får litt billigere forsikring siden det går gjennom fagforeninga. lofavør.

Kjøper du forsikring og ber om dekning, vil selskapet sjekke tann journalen din for å se om skaden oppstod før du kjøpte forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Du kan spørre tannlegen om du kan utsette betalingen. Eller så kan du kanskje forhøre deg om det er mulig å få det dekket eller noe sånnt... 

Det er dyrt å gå til tannlegen. Jeg har noen hull som han sa at han måtte ta før eller siden nede på tennene. Men jeg drøyer det nå, for det er så dyrt. Drøyer det lengst mulig, men det som er kjipt er hvis man må rotfylle. Da koster det en dryss av penger. 

 

Å utsette reparasjon av hull kan vel fort bli veldig dyrt, som du også er inne på. Antakelig lurere å be om betalingsutsettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Å utsette reparasjon av hull kan vel fort bli veldig dyrt, som du også er inne på. Antakelig lurere å be om betalingsutsettelse.

Det er sant. Det skal koste noe vanvittig om man må rotfylle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...