Gå til innhold

spiral ikke vondt?? JO!! Fram med fakta.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei nå blir det for mange som deler erfaringer her.Liker å lese andres erfaringer. Men  overlegen liker ikke for lange tråder. Så nå er det vel nådd grensa å vel så det. Skyndt dokk å si det dokk vil før det er for sent!!

Anonymkode: 9beb1...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jeg tror Dorthe mener livmorkanalen og livmorhalsen som en del av fødselskanalen?  Det var i alle fall slik jeg tolket det da jeg leste det.  

Jeg har hatt et fullbårent barn i livmoren, som ble hentet ut via keisersnitt fordi jeg aldri fikk åpning. Dermed har ikke livmorhalsen, livmorkanalen og livmormunnen vært ekspandert, og vil dermed være trangere enn om barnet hadde kommet ut den veien.

Dette er forklaringen jeg har fått av min gynekolog. 

OK, det gir mer mening! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville håpet mannen kunne sterilisere seg - der det var "naturlig" - for å slippe å ta ansvar for prevensjon etter altfor mange år på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Jeg ville håpet mannen kunne sterilisere seg - der det var "naturlig" - for å slippe å ta ansvar for prevensjon etter altfor mange år på p-piller.

Men hvis du velger hormonspiral er du faktisk beskyttet mot livmorkreft :-)  og er du riktig heldig slipper du også menstruasjon.

http://forskning.no/medisiner-sykdommer-kreft/2016/07/livmorkreft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hørt om at man beskyttes bedre mot livmorkreft. Hjelper ikke det når man ikke vil ha spiral inni seg. Noen foretrekker spiral andre foretrekker noe annet. Noen er tøff nok til å ta i mot krampesmertene under innsetting og etterpå. Andre kan ikke fordra tanken en gang. Heldigvis så finnes det mange muligheter i prevensjons verden. :)

Anonymkode: 9beb1...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har hørt om at man beskyttes bedre mot livmorkreft. Hjelper ikke det når man ikke vil ha spiral inni seg. Noen foretrekker spiral andre foretrekker noe annet. Noen er tøff nok til å ta i mot krampesmertene under innsetting og etterpå. Andre kan ikke fordra tanken en gang. Heldigvis så finnes det mange muligheter i prevensjons verden. :)

Anonymkode: 9beb1...576

Nå tror jeg Mette Moen blir streng!! Lang tråd.. mange meninger. Det tror jeg hun liker dårlig!!

Anonymkode: a929c...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg Mette Moen blir streng!! Lang tråd.. mange meninger. Det tror jeg hun liker dårlig!!

Anonymkode: a929c...319

Jeg trodde det var ønskelig her jeg - med diskusjoner, refleksjoner, digresjoner osv... Regner med at Ts klarer å skille ut nyttig og ønskelig informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cilie skrev:

Jeg trodde det var ønskelig her jeg - med diskusjoner, refleksjoner, digresjoner osv... Regner med at Ts klarer å skille ut nyttig og ønskelig informasjon. 

Ja enig.Men du vil heller ikke ha hissig Mette på deg. Det høres ubehagelig ut. Det er ved refleksjoner av andres erfaringer at man lærer.

Anonymkode: 9beb1...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja enig.Men du vil heller ikke ha hissig Mette på deg. Det høres ubehagelig ut. Det er ved refleksjoner av andres erfaringer at man lærer.

Anonymkode: 9beb1...576

HvIlke tråder mener du hun har vært slik i da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg må hele tiden sjekke om det er kommet ekstra spørsmål til meg. Det er en ekstra tjeneste jeg tilbyr hvis det viser seg nødvendig. Med lange tråder må jeg åpne igjen og igjen, det tar tid.

Så hvis dere ønsker denne tjeneste av meg, så må jeg være streng.

Hvis dere går fra å diskutere smerte ved spiralinnsetting til livmorkreft og sterilisering, så må det bli ny tråd, ellers blir det bare rot.

Så enten svarer jeg bare en gang eller så ber jeg om at tråden avsluttes, så jeg får siste ordet.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne tråden fremstår ikke som et "spørsmål til legen", men som et tema for diskusjon. Er ikke dette forumet åpen for det? Burde du heller be om at folk skriver "Til gynekologen: XX" i overskriften? Eventuelt at du svarer at tråden avsluttes fra din side, og at dersom noen ønsker legesvar bør DE starte ny tråd, fremfor at småpraterne må starte ny tråd? 

Siden tidenes morgen har noe av attraksjonen med DOL, og som altså sikrer eierne av stedet aktivitet og bidrar til treff, vært nettopp dette at folk fortsetter praten i trådene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, morsan skrev:

Men denne tråden fremstår ikke som et "spørsmål til legen", men som et tema for diskusjon. Er ikke dette forumet åpen for det? Burde du heller be om at folk skriver "Til gynekologen: XX" i overskriften? Eventuelt at du svarer at tråden avsluttes fra din side, og at dersom noen ønsker legesvar bør DE starte ny tråd, fremfor at småpraterne må starte ny tråd? 

Siden tidenes morgen har noe av attraksjonen med DOL, og som altså sikrer eierne av stedet aktivitet og bidrar til treff, vært nettopp dette at folk fortsetter praten i trådene. 

Veldig enig i det Morsan skriver her! Dette er jo noe av særegenheten med DOL :-)

Har lagt merke til at gynekologen har dette synspunktet, i motsetning til de fleste andre fagpersonene her (det er jo ikke så mange, da). Vi lærer jo veldig mye av hverandre, og det er jo DOLs styrke - nettopp den kombinasjonen av fagperson og vanrlige folk med livserfaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, påskelilje skrev:

Veldig enig i det Morsan skriver her! Dette er jo noe av særegenheten med DOL :-)

Har lagt merke til at gynekologen har dette synspunktet, i motsetning til de fleste andre fagpersonene her (det er jo ikke så mange, da). Vi lærer jo veldig mye av hverandre, og det er jo DOLs styrke - nettopp den kombinasjonen av fagperson og vanrlige folk med livserfaring.

 

Kan ikke bare Mette få det siste ordet nå? Jeg liker hennes tilgjengelighet for svar. Så ikke kluss til, at hun faktisk tilbyr seg denne flotte tjenesten. For oss alle fortvilede kvinner som trenger hjelp til alle verdens døgnets tider. Godt å ha henne her. Vi som spør får heller skrive i overskriften at vi ønsker en "debatt" da. Inkludert ekspert svar fra Mette selvfølgelig :D 

Hilsen lottalotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 22.32, Bokormen123 skrev:

 

17 minutter siden, lottalotta skrev:

Kan ikke bare Mette få det siste ordet nå? Jeg liker hennes tilgjengelighet for svar. Så ikke kluss til, at hun faktisk tilbyr seg denne flotte tjenesten. For oss alle fortvilede kvinner som trenger hjelp til alle verdens døgnets tider. Godt å ha henne her. Vi som spør får heller skrive i overskriften at vi ønsker en "debatt" da. Inkludert ekspert svar fra Mette selvfølgelig :D 

Hilsen lottalotta.

En god løsning er vel viktigere enn hvem som får det siste ordet? Forstår selvsagt Mettes frustrasjon, men Morsans forslag er etter min mening en glimrende løsning for alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari- skrev:

 

Tror ikke det handler om at Mette vil ha siste ordet, men snarere at hun går inn på alle tråder hvor hun har deltatt der det er nye innlegg. Dette gjør hun jo som en ekstratjeneste, fordi det ofte er oppfølgingsspørsmål.  Dermed tar det henne mer tid å komme til innleggene der man virkelig er ute etter hennes svar.

 

Men ellers enig i betraktningene om at vanlige brukeres synspunkter er av interesse også i spørsmål der ekspert svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det enten bør opprettes et eget forum ("Spør gynekologen") for dialog med (kun) fagperson, slik at Gynekologi og graviditet blir et vanlig forum der hvem som helst kan debattere - eller at morsans forslag blir hovedregelen.  Det blir jo omtrent som på Psykiatri (hvor man setter NHD i overskriften og vet at han ikke nødvendigvis svarer på oppfølgingsspørsmål).

Det blir litt spesielt hvis ikke brukerne kan diskutere og dele erfaringer i et forum for graviditet, da bør Gynekologi og Graviditet splittes.

I denne tråden her var det etter min mening ingenting i startinnlegget som tydet på at trådstarter primært var ute etter et fagsvar, tvert imot. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at det er vanskelig å gjøre forskjell og svarer derfor på 99% av spørsmålene, Men jeg skal legge om mine rutiner så dere kan diskutere så lenge dere ønsker det.

Fint med denne oppklarende diskusjon

Vennlig hilsen Mette

 

PS når det etterlyses fakta, så er det vel bare eksperten som kan gi det? Jeg måtte kontakte spiralforskere i andre land for å komme med fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg skulle forsåvidt ønske jeg kanskje hadde googlet dette, før jeg i dag dro til Gynekologen for å få satt inn hormonspiral. Eventuelt tatt paracet/ osv. Selve innsettingen var så som så, litt vondt et lite "au"! Nå kommer du til å kjenne litt murring i magen og kanskje litt mensensmerter. JA, jeg skal faen meg love deg at det var mye verre en mensensmerter, jeg fant ingen behagelige stillinger da jeg kom hjem, kaldsvetta, var kvalm og hadde så f@ vondt i magen. Spydde ut alt innhold fra magesekken, svetta og skalv på baderomsgulvet. ENDELIG kom samboeren hjem, han forstod at det var ulikt meg å jamre meg i slike smerter. Han fikk kjøpt paracet + bind og etter 1 time til i smerter slo hvertfall placeboeffekten til. Jeg har fortsatt vondt i magen/livmoren nå 5 timer etter innsettelse, og håper det forsvinner fort som fy. (Vet ikke om det spiller inn at jeg aldri har født før og hadde liten livmor). Men helt usensurert min opplevelse, som jeg vil si var fryktelig vond. Prisen kom på 1799,- for de som lurer på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hannj33 skrev:

Jeg skulle forsåvidt ønske jeg kanskje hadde googlet dette, før jeg i dag dro til Gynekologen for å få satt inn hormonspiral. Eventuelt tatt paracet/ osv. Selve innsettingen var så som så, litt vondt et lite "au"! Nå kommer du til å kjenne litt murring i magen og kanskje litt mensensmerter. JA, jeg skal faen meg love deg at det var mye verre en mensensmerter, jeg fant ingen behagelige stillinger da jeg kom hjem, kaldsvetta, var kvalm og hadde så f@ vondt i magen. Spydde ut alt innhold fra magesekken, svetta og skalv på baderomsgulvet. ENDELIG kom samboeren hjem, han forstod at det var ulikt meg å jamre meg i slike smerter. Han fikk kjøpt paracet + bind og etter 1 time til i smerter slo hvertfall placeboeffekten til. Jeg har fortsatt vondt i magen/livmoren nå 5 timer etter innsettelse, og håper det forsvinner fort som fy. (Vet ikke om det spiller inn at jeg aldri har født før og hadde liten livmor). Men helt usensurert min opplevelse, som jeg vil si var fryktelig vond. Prisen kom på 1799,- for de som lurer på det også.

Stakkar deg!! Blir så provosert av at gynekologer og leger skal bagatisere at det er liksom ikke vondt å sette inn spiral!! Kan dem ikke heller forberede kvinnen på smerter da? Men da er det vel nedgang i spiral innsetting blant kvinner som skjer?? Spiral er jo positivt i mange ting. Men absolutt ikke noe alle vil ha.  Aldri spiral i min skjede!!

Anonymkode: 9beb1...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...