Gå til innhold

6-åring med tannlegeskrekk!


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Dette har blitt et kjempeproblem. 6-åringen har en sinnsyk tannlegeskrekk, og stivner helt i stolen. Vi vet ikke hvorfor, det har bare blitt slik. Nå har hun knekt en jeksel, og har to som går i forråtnelse, hun har hatt tannbyll en gang, og i kveld dukket det jaggu opp en ny....

Situasjonen er fortvilende, vi har prøvd å bygge opp tilliten hennes ved hyppige tannlegebesøk og tilvenning hos tannpleier, vi har tilogmed betalt dyrt hos privat tannlege (fordi hun var mye roligere og koseligere enn skoletannlegen) men ingenting virker.

Jenta er til utredning for cøliaki, vi mistenker sterkt at hun har det, siden mor har det og hadde samme symptomer som liten. Men ingen har til nå kunnet svare på om dette kan være årsaken til de dårlige tennene. (skoletannlegen ville ikke høre snakk om det i det hele tatt)

Nå er det prekært hos den lille jenta, hun plages hver dag. Det må da kunne gå an å få operert/trukket ut de tre verste jekslene, og reparert de andre hullene (5) under lett narkose? Så hadde det jo vært lettere å følge opp tannhelsen og fortsette å bygge tilliten ved vedlikhold av tennene etter det?

Men det er det heller ingen som vil svare på, og vi blir avspist hver gang vi spør noen. Vi kan jo få gjort det privat, men da må jeg vinne i lotto først....

En evt. cøliakidiagnose vil nok ikke foreligge før tidligst til våren, og så lenge kan hun ikke gå. Hvor mange tannbyller skal jenta ha før vi får hjelp? Skal tennene bare råtne bort?

Jeg lider som mor når jeg ser hvor vondt hun har det, mine tenner er like dårlige, så jeg vet hvordan det er. Fyller jeg et hull, slår det fort sprekker rundt fyllingen og danner nye hull... Neverending story...

Hva skal vi gjøre?

Jeg har også tre visdomstenner som burde opereres ut. Jeg trakk den første, men måtte sitte nesten to timer i stolen, med en tannlege som svettet i pannen og som så ganske fortvilet ut. Det viste seg etterpå at tannen hadde "krok" som jeg sa, men denne syntes ikke på røngtenbildene. Jeg fikk vite for noen år siden at alle mine visdomstenner har det. Det kostet kr. 600,- å trekke den visdomstanna fordi det ble så komplisert. Burde jeg ikke bli henvist til et offentlig sykehus og få dekket operasjon der?

Dette ble langt, men jeg håper på svar fra tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Slik tannlegeskrekk kombinert med dårlig tannhelse er litt av et problem.

At barnet har cøliaki kan være en medvirkende årsak til den dårlige tannhelsen, men det er nok desverre kosholdsvaner og skrantende hygiene i forhold til barnets tannproblem som er hovedårsaken. Alle barn å vårt land har rett til gratis tannlegebehandling. Dette gjelder også behandling i narkose om det skulle være påkrevet. Jeg synes du skal ta kontakt med en høyre administrativ person der du bor eller univbersitetstannklikken i Bergen eller Oslo. Den rådgivende tannlege som er tilknyttet trygdekontoret på hjemstedet ditt vil også kunne vite å hjelpe dere.

Dersom ungen får diagnosen cøliaki vil dette kunne være grunnlaget for bidrag fra folktrygden også i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Slik tannlegeskrekk kombinert med dårlig tannhelse er litt av et problem.

At barnet har cøliaki kan være en medvirkende årsak til den dårlige tannhelsen, men det er nok desverre kosholdsvaner og skrantende hygiene i forhold til barnets tannproblem som er hovedårsaken. Alle barn å vårt land har rett til gratis tannlegebehandling. Dette gjelder også behandling i narkose om det skulle være påkrevet. Jeg synes du skal ta kontakt med en høyre administrativ person der du bor eller univbersitetstannklikken i Bergen eller Oslo. Den rådgivende tannlege som er tilknyttet trygdekontoret på hjemstedet ditt vil også kunne vite å hjelpe dere.

Dersom ungen får diagnosen cøliaki vil dette kunne være grunnlaget for bidrag fra folktrygden også i voksen alder.

Jeg ble nesten litt fornærmet når jeg leste svaret ditt. Dårlig tannhygiene? Er det ikke bra nok å pusse tennene to ganger pr dag, og skylle med fluor? Godteri kun Lørdager.

Enn jeg, da? Er det min "skyld" også, da, at emaljen slår sprekker rundt fyllingene?

Jeg ser du arbeider ved odontologisk fakultet i Oslo, da ser du vel en del til Dr. Harald Ulvestad, kan du spørre ham om samenhengen cøliaki/tannhelse, og hvordan vi bør gå frem? Vi bor på et lite sted i Østfold, der ingen av tannlegene (kun 1 offentlig) kan hjelpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...