Gå til innhold

Brasiliansk voksing av underlivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det skadelig for underlivet over lengre tid, å ta brasiliansk voksing? Tenker på bakterie flora. Lettere å få bakterier der nede? Vis du forstår hva jeg mener.

 

Anonymkode: 57ba0...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kjenner til er det ikke vitenskapelige undersøkelser på nevnte behandling. Jeg forestiller meg at kvinner har fått kjønnshår for å beskytte underlivet og kan ikke se medisinsk fordel ved å fjerne hårene. Det må være ren kosmetikk.

Det er ulikt hva den enkelte kvinne tåler, så det er bare å prøve seg frem.

Som gynekolog kunne jeg tenke meg å få synspunkter på fjerning av kjønnshår. Hvorfor fjerner kvinner hår i dette området?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg fjerner hårene for jeg liker meg selv best glattbarbert. Underlivet blir så mykt og godt!  Det å være så hårløs er en behagelig følelse. Deiligere å ha truse på. Føler meg freshere uten hår. :D 

En gang jeg var litt uheldig. skulle shave meg med høvel med skarpe blad. Glapp taket over ene "leppa" og hørte Ritz. Revnet 1-2 cm. Blødde fra åpen sprekk. Turte ikke ringe lege. (kjedelig å forklare den bommerten) så jeg dusjet underlivet i iskaldt vann og stripset det. (hadde strips etter føflekk fjerning)Det grodde gudskjelov fort. Ømt og stivt i 1-2 dager. Ble heldigvis ikke infeksjon i såret. :D Slapp med skrekken.

Anonymkode: 57ba0...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk, andre synspunkter?

Jeg er blant dem som ikke fjerner kjønnshårene. Er i midten av førtiårene og singel, og må innrømme at det til tider fyller meg med litt hodebry med tanke på å finne meg ny partner. Det er slikt et press på at det skal være glattbarbert fra alle kanter får en inntrykk fra, men jeg kommer likevel ikke til å gjøre det. Men vet jo ikke hvordan en fremtidig partner vil reagere da. Det er ganske vanskelig hele greia. Føler snart at det bare er dere gynekologer som vi er på lag med:)

Anonymkode: ab7f7...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk, andre synspunkter?

Når jeg var yngre gjorde jeg det fordi min samboer likte det, nå har vi ikke sex lenger så hårene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blant dem som ikke fjerner kjønnshårene. Er i midten av førtiårene og singel, og må innrømme at det til tider fyller meg med litt hodebry med tanke på å finne meg ny partner. Det er slikt et press på at det skal være glattbarbert fra alle kanter får en inntrykk fra, men jeg kommer likevel ikke til å gjøre det. Men vet jo ikke hvordan en fremtidig partner vil reagere da. Det er ganske vanskelig hele greia. Føler snart at det bare er dere gynekologer som vi er på lag med:)

Anonymkode: ab7f7...6ee

Jeg tror ikke det er en forventning at kvinner skal være glattbarberte i den aldersgruppen, eller er det? Det spiller ingen rolle for min del, men jeg kan jo ikke snakke for alle.

Kanskje gynekologen kan si noe om hvor vanlig det er i forskjellige aldersgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke det er en forventning at kvinner skal være glattbarberte i den aldersgruppen, eller er det? Det spiller ingen rolle for min del, men jeg kan jo ikke snakke for alle.

Kanskje gynekologen kan si noe om hvor vanlig det er i forskjellige aldersgrupper.

Min erfaring er at her på DOL fjerner så godt som alle kvinner i førtiårene det meste av hår, mens det i min omgangskrets er mindre vanlig. Og det selv om jeg har en relativt "urban" og "ungdommelig" omgangskrets, dog i øvre ende av aldersgruppen.

 

Men denne mindre krets har jo lite å si for den store statistikken ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg nok mer velstelt overfor en mann helt barbert, ev "frisert" i forhold til ikke. Men for egen del er det enklest med litt!! hår. Synes det også er ok med hår hos mannen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. september 2016 at 22.29, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det jeg kjenner til er det ikke vitenskapelige undersøkelser på nevnte behandling. Jeg forestiller meg at kvinner har fått kjønnshår for å beskytte underlivet og kan ikke se medisinsk fordel ved å fjerne hårene. Det må være ren kosmetikk.

Det er ulikt hva den enkelte kvinne tåler, så det er bare å prøve seg frem.

Som gynekolog kunne jeg tenke meg å få synspunkter på fjerning av kjønnshår. Hvorfor fjerner kvinner hår i dette området?

Vennlig hilsen Mette

Jeg tenker som deg; at hårene i utgangspunktet er der for å beskytte. Men kanskje de snart har utspilt sin rolle i denne delen av verden i hvert fall, folk vasker seg jo stort sett daglig. Finnes jo eksempler på andre ting som visdomstenner og det trettende ribbeinsparet som ennå er en del av kroppen hos noen, men som ikke lenger har en reell funksjon. Personlig føler jeg f.eks. at jeg raskere begynner å lukte svette under armene dersom jeg ikke har barbert vekk hårene (til tross for deodorant), som om svettelukten er vaskeligere å vaske bort fra hår enn fra hud. Jeg vet ikke om det er sånn, men jeg har en opplevelse av det.

Men det er neppe av hygieniske årsaker at folk vil være hårløse. Jeg merker jo selv at jeg ikke gidder å barbere leggene engang hvis jeg vet at det ikke er sånn at noen kommer til å se de uten klær på i nærmeste fremtid, så for min del handler det om estetikk. Ikke at jeg er født til å tenke at hårløst er penere enn det motsatte, men samfunnet rundt meg har vel fortalt meg at det er hårløst som er det normale/penest. I butikkene finner man en rekke håfjerningsprodukter, og reklamefilmene går på TV. Store plakater av hårløse kvinner. Og undertøysmodellene har da ikke hår utenfor de minimale stringtrusene sine.

Anonymkode: c2736...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. september 2016 at 21.31, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Takk, andre synspunkter?

Som anonym over her er jeg usikker på om hårene har samme betydning som beskyttelse i et samfunn som vårt, der man vasker seg hyppig. Også jeg har tenkt at det er litt motsatt, og har merket at jeg lettere lukter svette (spesielt på stressende dager) når jeg ikke er nybarbert under armene. 

For mitt vedkommende er det sånn at jeg føler meg mer tilpass både for meg selv og sammen med mannen min når jeg er barbert/frisert nedentil. Jeg føler meg ikke presset til dette, men ser på dette som en del av min personlige hygiene og stell av meg selv på linje med å bruke dag- og nattkrem, rense huden, ta på og fjerne maskara, bruke leppestift etc. Jeg MÅ ingenting av dette, men føler meg mer vel, frisk og presentabel når jeg gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎09‎.‎2016 at 22.29, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Som gynekolog kunne jeg tenke meg å få synspunkter på fjerning av kjønnshår. Hvorfor fjerner kvinner hår i dette området?

 

Er kvinne midt i 40-årene. Jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig blant mine venninner/bekjente. Det med hårfjerning er noe vi sjelden eller aldri snakker om. Når jeg er i svømmehall, ser jeg at de fleste har hår, men mange barberer nok noe på sidene, slik at det ikke blir så bredt.

Jeg gjør det, tar sidene, og trives best med at det er et mørkt hårfelt på noen cm midt på. Det må ikke bli for langt, da blir det "jungel" :lol:

Har glattbarbert meg 2-3 ganger, men trivdes ikke med det i det hele tatt, syntes at jeg så altfor jenteaktig ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har funnet en vitenskapelig artikkel om temaet. (For de som forstår engelsk). Den er amerikansk og der har man nok et litt annet syn på hårvekst enn man har i Skandinavia. Det vakte oppsikt da Julia Roberts avslørte at hun hadde hår under armene!

Hilsen Mette

J Sex Med. 2015 Jan;12(1):48-58. doi: 10.1111/jsm.12763. Epub 2014 Nov 14.

Pubic hair preferences, reasons for removal, and associated genital symptoms: comparisons between men and women.

Author information

  • 1Georgia College & State University, Milledgeville, GA, USA.

Abstract

INTRODUCTION:

Pubic hair grooming and removal are common behaviors among men and women. However, little is known about the reasons for grooming, preferred pubic hairstyle of sexual partners, and symptoms associated with regular grooming.

AIMS:

This study aims to assess pubic hair removal/grooming practices, pubic hairstyle preferences, and genital outcomes associated with pubic hair removal among men and women in a college sample.

METHODS:

Data were gathered from 1,110 participants (671 women and 439 men) at a large public Midwestern university and a small Southern public university.

MAIN OUTCOME MEASURES:

Items assessed demographics, pubic hair grooming and removal practices in the past 4 weeks, reasons for pubic hair status, preference for pubic hairstyle of sexual partners, and symptoms associated with removal and grooming.

RESULTS:

Most (95%) participants had removed their pubic hair on at least one occasion in the past 4 weeks with shaving being the most commonly reported hair removal technique by women (82%) and men (49%). Women were significantly more likely to report their typical status as hair-free (50% vs. 19%; χ(2) = 165.528, P < 0.001) and men were significantly more likely to prefer a hair-free sexual partner (60% vs. 24%; χ(2) = 211.712, P < 0.001). Genital itching was experienced on at least one occasion by 80.3% of pubic hair groomers and was the most commonly reported side effect.

CONCLUSION:

Genital grooming and pubic hair removal are common practices among both men and women of college-age. Women are likely to report stronger associations with feelings of cleanliness, comfort, sex appeal, social norms of their peer group, and affordability as reasons for their chosen pubic hair style. Women also report more experiences with genital side effects of pubic hair removal, an expected result as women are removing pubic hair more frequently and more completely than their male counterparts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tillater meg å oversette til norsk. :D

INTRODUCTION:

Kjønnshår stell og fjerning er vanlige atferd blant menn og kvinner. Men lite er kjent om årsakene til stell, foretrukket kjønnshår frisyre av seksualpartnere , og symptomer assosiert med regelmessig stell.

AIMS:
Denne studien tar sikte på å vurdere kjønnshår fjerning / grooming praksis, kjønnshår frisyre preferanser, og genital utfall assosiert med skam hårfjerning blant menn og kvinner i et college prøve.

METHODS:

Data ble samlet inn fra 1110 deltakere (671 kvinner og 439 menn) en stor offentlig Midwestern universitet og en liten Southern offentlig universitet.

MAIN OUTCOME MEASURES:

Elementer som vurderes demografi, kjønnshår stell og fjerning av praksis i de siste 4 ukene, årsakene til kjønnshår status, preferanse for kjønnshår frisyre seksualpartnere , og symptomer forbundet med fjerning og grooming.

 

RESULTS:

De fleste (95%) deltakere hadde fjernet sine skam håret på minst én anledning de siste 4 ukene med barbering er den hyppigst rapporterte hårfjerning teknikken av kvinner (82%) og menn (49%). Kvinner var betydelig mer sannsynlig å rapportere sine typiske status som fri for hår (50% vs. 19%; χ (2) = 165.528, P <0,001) og menn var signifikant mer sannsynlig å foretrekke en hårfri seksuell partner (60% vs. 24%; χ (2) = 211,712, p <0,001). Genital kløe ble opplevd minst ett tilfelle av 80,3% av kjønnshår groomers og var den hyppigst rapporterte bivirkning.

CONCLUSION:

Genital stell og kjønnshår hårfjerning er vanlig praksis blant både menn og kvinner i college-alder. Kvinner er sannsynlig å rapportere sterkere assosiasjoner med følelser av renslighet, komfort, sex appeal, sosiale normer for sine jevnaldrende , og kostnader som årsaker til deres valgte kjønnshår stil. Kvinner rapporterer også flere opplevelser med genital bivirkninger av kjønnshår hårfjerning, et forventet resultat som kvinner fjerner kjønnshår oftere og mer fullstendig enn sine mannlige kolleger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer disse tallene med det du erfarer, Mette?

Jeg synes det var litt rart at det i undersøkelsen ikke ble skilt mellom full hårfjerning og noe hårfjerning.

Som tidligere sagt, har ikke jeg sett mange kvinner som har fjernet alt av hårvekst, og liker det ikke selv heller, men jeg vil tro at dette varierer både fra person til person, kanskje fra aldersgruppe til aldersgruppe, og muligens også i ulike sosiale grupper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som jeg nevnte, er forholdene i USA mht hår nok annerledes enn i Norge, men det ble etterlyst forskning, og det var hva jeg kunne finne.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Den 15.09.2016 at 12.44, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke det er en forventning at kvinner skal være glattbarberte i den aldersgruppen, eller er det? Det spiller ingen rolle for min del, men jeg kan jo ikke snakke for alle.

Kanskje gynekologen kan si noe om hvor vanlig det er i forskjellige aldersgrupper.

Jo da, det er det :) Jeg er 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Som jeg nevnte, er forholdene i USA mht hår nok annerledes enn i Norge, men det ble etterlyst forskning, og det var hva jeg kunne finne.

Hilsen Mette

Men vet ikke du hva som er vanlig i Norge? Du må jo ha møtt utallige kvinner gjennom praksisen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...