Gå til innhold

Skal uføre bare legge seg rett ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere tenker at uføre i aktivitet burde være i jobb. De er for frisk til uføretrygd.

Jeg er delvis uføretrygdet på grunn av psykisk lidelse. Risikerte å falle helt ut av arbeidslivet. Jeg svinger mye. Har lengre gode perioder, lengre dårlige perioder og veldig ustabile perioder. Men jeg prøver å gjøre det jeg kan for å holde meg oppe. Sosial kontakt, fjellturer og litt ute på reise har gjort godt for meg. Jeg prøver å få til det jeg har anledning til.  Kan være vanskeligere i dårlige perioder.

Men når jeg klarer dette, får jeg på følelsen av at andre mener jeg er for frisk for uføretrygd. Ingen som sier noe direkte, men når jeg hører på mange holdninger, forstår jeg det.

Får lyst til å gjemme meg under jorden. Den eneste plassen jeg fortjener når jeg ikke klarer å være i fullt arbeid.

Anonymkode: 07844...035

Skrevet

Jeg håper for din del at du en dag greier å gi totalt blaffen i hva andre måtte tenke, mene og tro! Siden du har trygd har du så godt som garantert "fortjent" den. 

Folk som skuler stygt på og baksnakker trygdede, kan ikke annet enn å være misunnelige. I beste fall. I verste fall er de selv psyke. Eller kanskje aller helst dumme i hodene sine. Altså lav iq. 

Så ikke bry deg. Du og legen(e) og nav vet årsaken til din trygd. Andre skal du bare drite i.

Skrevet

Jeg er enig med Rådvilla. Skulle ønske du ga blaffen i hva noen få måtte tenke om dette. Forsøk slutte å føle noe rundt noe som er usagt. Jeg er selv ufør og føler ikke at jeg behøver forsvare mitt behov for å gjøre gode glade ting for meg selv enkelte dager når jeg mestrer detJeg behøver ikke stå til rette for noen. 

Anonymkode: 330ca...2e7

Skrevet

Sliter med det samme. Men vet ikke om "systemet" har rett heller. Hvem vet, egentlig, det er bare å gi opp å få svar.

Anonymkode: 1cb1c...149

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hva dere vil frem til her. Men uføretrygd skal jo lette litt på burden for det som sliter med å gå i full jobb, eller at det er vanskelig å finne jobb som kan passe. Vet ikke hvordan reglene er nå, men før var det  i hvert fall slik at en måtte være minst 50 %  redusert av fysisk eller psykisk sykdom eller lyte som det også kalte det. Så hva er problemet i dag ? Det som ergrer meg litt av og til at når enkelte snakker om uføretrygd, så skal en nesten ikke ses, eller blir holdt nede for hvis du kan bevege deg fritt og holder på med noen aktiviteter , så "burde du ikke ha trygd, for du er uføretrygdet så hold deg i bakgrunnen." Skal en ta fra all verdighet og begavelse for de noen ikke kan fungere 100% i en jobb. Det er jo ikke bare jobben de skal fungere i , for mange ville kunne klare det, men hva slags liv har de etter arbeidstid ? Hvor mye krefter og overskudd har en igjen ? Hvis en har familieliv , og kanskje små barn i tillegg, så er det svært  viktig å ha litt overskudd til dem også. Så det er en avveiing også i forhold til hva slags kvalitets liv en har ikke bare på jobb, men også i det mer private. Vær glad hvis du fortjener trygd, og får det. Det er så mange andre verdier du kan legge vekt på. Du kan bruke de krefter du har  på mange andre ting , samt at du da også kan styre livet mer ut fra din helsesituasjon, når du har trygd. Ja du kan være samfunnsnyttig med trygd også, en at du kanskje måtte presse deg igjennom en kjedelige jobb som ikke ga deg så mye annet en lønn.

Endret av FGT
Skrevet
9 minutter siden, FGT skrev:

Ja du kan være samfunnsnyttig med trygd også, en at du kanskje måtte presse deg igjennom en kjedelige jobb som ikke ga deg så mye annet en lønn.

Er det ikke litt umoralsk å kreve at andre skal slite på jobben for at en selv skal slippe en kjedelig jobb slik at en kan ha overskudd til fritidsinteresser?

Anonymkode: 62f10...420

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt umoralsk å kreve at andre skal slite på jobben for at en selv skal slippe en kjedelig jobb slik at en kan ha overskudd til fritidsinteresser?

Er det ikke det som skiller syke og friske, da? De som sliter såpass mye på jobb at de ikke har overskudd til f.eks. barna sine, husarbeid, fritidssysler er etter min mening syke. Da er det på sin plass med utredning av årsak og få behandling. Om ikke behandlingen hjelper og det avdekkes sykdom/lyte, kan det søkes uføretrygd - gradert eller helt. Trodde det var det som var en del av velferdssystemet vårt. Ikke noe å skamme seg over, det er jo rettigheter vi har har her i landet. Og du kan enten like det, eller la være. 

(Det bør jo også forsøkes å bytte jobb, evt. tilrettelegging på arbeidsplassen, før håndkledet ksstes inn).

Endret av Gjest
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som er glad for den jobben de har. Men kan du jobbe, ikke har noe varig men eller lyte som reduserer deg, da er det jo både best og moralsk riktig å jobbe. Det fines mange som har en kjedelig jobb, men det blir å angripe problemet på en gal måte mener jeg. Uføretrygd er ikke opprettet for late  mennesker regner jeg med. Holdning til arbeid er viktig for de som ikke har noe varig men eller lyte. De arbeider jo mer nå for at flere trygdede skal komme ut i jobb, og bra er jo det.  Mener du at du ikke har rett på trygd ? Jeg vet ikke, men det må jo bli din egen samvittighet.

Endret av FGT
Skrevet
19 minutter siden, Rådvilla skrev:

Er det ikke det som skiller syke og friske, da?

De syke fungerer vel ikke i jobben?

Skrevet
19 minutter siden, FGT skrev:

Det er mange som er glad for den jobben de har. Men kan du jobbe, ikke har noe varig men eller lyte som reduserer deg, da er det jo både best og moralsk riktig å jobbe. Det fines mange som har en kjedelig jobb, men det blir å angripe problemet på en gal måte mener jeg.

Men at du et "lyte" og en kjedelig jobb skal man slippe å jobbe? 

19 minutter siden, FGT skrev:

Uføretrygd er ikke opprettet for late  mennesker regner jeg med. Holdning til arbeid er viktig for de som ikke har noe varig men eller lyte. De arbeider jo mer nå for at flere trygdede skal komme ut i jobb, og bra er jo det.  Mener du at du ikke har rett på trygd ? Jeg vet ikke, men det må jo bli din egen samvittighet.

Jeg snakker generelt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Uansett om en er helt arbeidsfør, delvis ufør eller helt ufør er det viktig og riktig å bedrive FRISKVERN der en gjør en innsats for å holde seg så frisk som mulig og øke eller bevare funksjonsevne. Ved enkelte lidelser handler det om å forsinke en negativ utvikling.

Stå på med ditt friskvern med god samvittighet :-)

Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Uansett om en er helt arbeidsfør, delvis ufør eller helt ufør er det viktig og riktig å bedrive FRISKVERN der en gjør en innsats for å holde seg så frisk som mulig og øke eller bevare funksjonsevne. Ved enkelte lidelser handler det om å forsinke en negativ utvikling.

Stå på med ditt friskvern med god samvittighet :-)

Håper en kan si det samme til en ME-pasient. 

Anonymkode: caaf1...2a7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper en kan si det samme til en ME-pasient. 

Anonymkode: caaf1...2a7

Utfordringen her er vel fortsatt at en ikke helt kjenner lidelsens natur samt at det ikke finnes noen sikker anbefaling om hva som er friskvern.

Skrevet

Hvis man vet at man er syk bør det ikke være noe problem.

Anonymkode: 1cb1c...149

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De syke fungerer vel ikke i jobben?

Det kommer nok an på hvilken type arbeid en har. Så både ja og nei, vil jeg tro. 

Kanskje også personlighet. Om en f.eks er så samvittighetsfull at en tar 100% av sine krefter ut på jobben fordi en regner jobb som viktigere enn privatliv og egen helse, vil det nok gå galt til slutt. Ikke lurt. Så en bør nok være litt "kynisk" og tenke og kreve ovenfor seg selv at en _både_ skal fungere på jobb og privat. Det gir livskvalitet, og er heldigvis en mulighet for oss her i Norge. Iallefall enn så lenge.... 

Skrevet

Det å jobbe med noe meningsfullt er bra for helse, ja en velsignelse i seg  selv, selv om det skulle bety at du ikke er i full jobb . Men det er ille når en har en lyte, samt en "kjedelig" jobb hele dagen som stadig tapper deg  for krefter. Og når andre må si det til deg at dette går ikke i lengden. En får attføring, men etter lang venting finner de ikke andre jobber, og senere får en beskjed om å søke trygd.  Så er en plutselig på trygd.

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men at du et "lyte" og en kjedelig jobb skal man slippe å jobbe? 

Jeg snakker generelt.

Du spurte : Men at du et "lyte" og en kjedelig jobb skal man slippe å jobbe? 

På grunn visse lyter, så kan for noen en type jobb virke kjedelig, eller for å si det på en annen måte lite meningsfullt, siden den tapper deg for så mye for krefter. Det betyr ikke at en går å tenker på det bevisst, men en merker det selvfølgelig, tross i den positivitet en kan legge for dagen.

Endret av FGT
Skrevet
8 minutter siden, FGT skrev:

Du spurte : Men at du et "lyte" og en kjedelig jobb skal man slippe å jobbe? 

På grunn visse lyter, så kan for noen en type jobb virke kjedelig, eller for å si det på en annen måte lite meningsfullt, siden den tapper deg for så mye for krefter. Det betyr ikke at en går å tenker på det bevisst, men en merker det selvfølgelig, tross i den positivitet en kan legge for dagen.

Men sånn kan det også være for de som er "friske".

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn kan det også være for de som er "friske".

Ja, men så er spørsmålet om en har en lyte i tillegg.

Endret av FGT
Skrevet
1 time siden, FGT skrev:

Ja, men så er spørsmålet om en har en lyte i tillegg.

Men er lyten avgjørende om man skal orke et kjedelig arbeid eller ikke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...