Gå til innhold

Snart jul, dere!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Inner self said:

Liker ikke jul så veldig. Gjør svært få forberedelser, gaver, gjør jeg unna på en time.

Høres nesten ut som et fullverdig liv.

Anonymkode: 0250b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke si det er sunn fornuft å bruke så mye penger på gaver at man må spre det over flere måneder... voksne mennesker ender opp som regel med å få ubrukelig ting, til og med.

Anonymkode: 0250b...8eb

Jeg synes det er å snu saken på hodet - å spre det over flere lønninger, betyr ikke nødvendigvis at man bruker (for) mye, bare at man ikke vil bruke en stor del av samme utbetaling på gaver.  Lillemus har skrevet her at hun sparer tusenvis av hver lønning, og da vil hun sikkert fortsette med det selv om det nærmer seg jul.  Hun har en flokk søstre som sikkert begynner å få store barn, så jeg tviler på at det er ubrukelige voksengaver det handler om. 

Poenget mitt her er ikke privatøkonomien til Lillemus, men at det ikke er noe tegn på at man mangler verken giverglede eller penger selv om man fordeler julegaveinnkjøpene over litt lenger tid.

Det er visst kritikkverdig å bruke masse penger i desember, da er man en del av julehysteriet, og så er det liksom kritikkverdig å ta det litt etter hvert også - det skal ikke være lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke si det er sunn fornuft å bruke så mye penger på gaver at man må spre det over flere måneder... voksne mennesker ender opp som regel med å få ubrukelig ting, til og med.

Viiste ikke at de var trønderske, men tror merket til de som ligger i butikken heter Bjørken/Bjørgen, og det er vel nesten Bjørgan. Et annet typisk trøndersk etternavn er Ladegård.

Anonymkode: 0250b...8eb

Jeg holder gavebudsjettet på et relativt lavt nivå jeg altså. :) Unntakene er mine to barn og kjæresten min. Og de får ikke ubrukelige ting, men skikkelige ting som da gjerne koster litt, men som til gjengjeld varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg dårlig råd, men jeg synes det er godt og kunne gi ordentlige gaver til jul. Det trenger ikke koste så mye, men allikevel passe til den enkelte. Når jeg finner noe på høsten som kan passe til en (da ofte på tilbud) så kjøper jeg det. Er jeg på harrytur så kjøper jeg vin ol. Det gjør at alle får noe ordentlig til jul og jeg får det ok økonomisk i jula. 

Dette passer for meg så får andre gjøre hva som passer for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2016 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Har du begynt å handle inn julegaver? Satt i gang med husvask og krumkakebaking?

Anonymkode: 99477...7b0

Nei. Tar meg tid til å nyte høsten jeg, så av huslige sysler her går det i sopp- og bærplukking, safting, forvelling og tørking. På menyennstår det lam og fårikål, og har hatt en tidlig lutefiskrunde også. Julegaver og forberedelser til jul starter vel om en måneds tid vil jeg tro. Første julebord om litt mindre enn måned ser jeg. 

Har du begynt selv da, og evt med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2016 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Skal si du legger mye arbeid i det.

Anonymkode: 0250b...8eb

Legger man mye arbeid i det bare ved å ha en plan og et mål, er det dét du mener her? Vedkommende du stempler som en som legger mye arbeid i juleforberedelsene sier ingenting om hvor mange gaver det er snakk om, så for alt du vet kjøper vedkommende én gave før og en etter 1. desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, jeg bruker max. 2000 kr tilsammen, og da dekker skattereduksjonen det.

Det er selvsagt ikke noe bra eller dårlig her, jeg bare syns det er merkelig.

Anonymkode: 0250b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, jeg bruker max. 2000 kr tilsammen, og da dekker skattereduksjonen det.

Det er selvsagt ikke noe bra eller dårlig her, jeg bare syns det er merkelig.

Anonymkode: 0250b...8eb

Hva er merkelig syns du? At folk kjøper julegaver? At gavene kjøpes før desember? Skjønner ikke helt hva du mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, jeg bruker max. 2000 kr tilsammen, og da dekker skattereduksjonen det.

Det er selvsagt ikke noe bra eller dårlig her, jeg bare syns det er merkelig.

Anonymkode: 0250b...8eb

Hva synes du er merkelig?  At folk har ulike forpliktelser og ulikt forbruk før jul, avhengig av om man er f.eks. ung og singel og skal reise til foreldrene sine og feire jul der, eller om man skal lage jul hjemme hos seg selv med samboer, tre barn og noen tilreisende slektninger?  Det er da ikke så merkelig?  Jeg synes det er helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det jeg syns er merkelig er at det skal koste så mye at det må spres over flere måneder. :)

- Jeg skjønner ikke hvorfor noen bruke mer enn meg. Det er helt valgfritt. Og det er kanskje de samme personene som snakker om "kjøpehysteriet fra handelsstanden", ja. ;) Mener ikke nødvendigvis Lillemus nå (akkurat som jeg i denne debatten peker på noe som gjelder flere mennesker enn Lillemus; ja kanskje mange eller de fleste), men hva slags "samfunnstrender" jeg mener å kunne bemerke meg.

Anonymkode: 0250b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Det jeg syns er merkelig er at det skal koste så mye at det må spres over flere måneder. :)

- Jeg skjønner ikke hvorfor noen bruke mer enn meg. Det er helt valgfritt. Og det er kanskje de samme personene som snakker om "kjøpehysteriet fra handelsstanden", ja. ;) Mener ikke nødvendigvis Lillemus nå (akkurat som jeg i denne debatten peker på noe som gjelder flere mennesker enn Lillemus; ja kanskje mange eller de fleste), men hva slags "samfunnstrender" jeg mener å kunne bemerke meg.

Anonymkode: 0250b...8eb

Jeg sjønner fremdeles ikke hva du mener. Det er da ingen som bruke mer enn deg, det er da noe hve enkelt velger selv dette? Noen syns det er stas å bruke penger på å lage skikkelig fest for slekt og venner når man gifter seg, fyller år, på helgemiddager eller i jula etc, mens andre liker å ta den mer ned og feire med en rolig markering eller rett og slett reise fra hele greia. Er det så vanskelig å skjønne dette da? 

Ps. Ladegård er ikke et vanlig etternavn her i trøndelag forresten. Hvor har du dét fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg mener julegaver og bursdagsgaver er med på å disiplinere forbruk og pengebruk. Tradisjonene overlever fordi de har en funksjon.

Hva er alternativet? Alternativet er at barn får ting hele året, og at foreldrene hver dag må sette grenser. Det er bedre å la dem sette opp en ønskeliste to ganger i året. Det samme gjelder kanskje litt for voksne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Det jeg syns er merkelig er at det skal koste så mye at det må spres over flere måneder. :)

- Jeg skjønner ikke hvorfor noen bruke mer enn meg. Det er helt valgfritt. Og det er kanskje de samme personene som snakker om "kjøpehysteriet fra handelsstanden", ja. ;) Mener ikke nødvendigvis Lillemus nå (akkurat som jeg i denne debatten peker på noe som gjelder flere mennesker enn Lillemus; ja kanskje mange eller de fleste), men hva slags "samfunnstrender" jeg mener å kunne bemerke meg.

Anonymkode: 0250b...8eb

Det er ikke sikkert jeg MÅ bruke mer enn deg, men kanskje jeg har lyst? Kanskje jeg har lyst til å gi ungene mine gaver for 1500,- hver? De får ikke ting og tang til stadighet ellers disse to, bortskjemte på alskens ting og ræl synes jeg ikke de er og da er det ekstra artig å kunne fylle opp litt under juletreet. :) Likeså med kjæresten min - vi er såpass voksne at vi har alt vi trenger, men jeg synes det er koselig å finne noe jeg vet han vil sette pris på (han er forøvrig veldig lett å glede!) og noe som er varig og da koster det fort litt - ett år fikk han en budalsstol til bursdagen sin og til jul fikk han en skinnfell med trykk som var tilpasse denne stolen f.eks. Kjøper gjerne noe litt flott til hytta til ham, det er noe vi begge har stor glede av.

Til andre har jeg et tak på 350,- stort sett, men det er ikke så mange det dreier seg om. Har en venninne hvor det ikke er noe tak på gavebudsjettet, men hun er veldig spesiell for meg så hun er i en klasse for seg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Det jeg syns er merkelig er at det skal koste så mye at det må spres over flere måneder. :)

- Jeg skjønner ikke hvorfor noen bruke mer enn meg. Det er helt valgfritt.

Anonymkode: 0250b...8eb

Den som har stor familie og både skal kjøpe gaver og stå for diverse middager, synes kanskje det er greit å ha mye av desemberlønna disponibel til innkjøp av mat og drikke, men være ferdig med de dyreste gavene innen da. 

Selvfølgelig er det valgfritt hvor mye man bruker, og ikke minst bør man ikke bruke mer enn man har råd til.  Men det er store variasjoner i hvor mange man skal kjøpe gave til og hvor "nærstående" de er.  F.eks. vil jeg anta at antall egne barn har stor innflytelse på totalsummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan bare bruke akkurat så mye dere vil for min del, jeg bryr meg ikke noe som helst om det, jeg sier bare at jeg syns det er merkelig.

Anonymkode: 0250b...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er for meg Jussi Bjoerlings "O helga natt" og rakfisk. Rakfisk må bortfalle denne julen, så får nøye meg med Jussi Bjoerling. :P 

Anonymkode: b97e6...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...