Gå til innhold

Personvern i helsevesenet (og mangelen på det).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde nylig at opplysninger om min (fysiske) helse og pasientforhold ble spredt til ganske mange mennesker på grunn av slurv på sykehuset, og dette har vel gjort at jeg mer eller mindre bare vil ligge i fosterstilling i sofaen. Reaksjonen min hadde jeg aldri forutsett - jeg føler meg krenket, blottet og ydmyket og angsten river i mellomgulvet hele tida. Når noen forsøker å berolige meg med at ingen egentlig bryr seg blir det ekstra ille, for JEG bryr meg! Det kunne vært verre, det kunne vært min psykiske helse som ble smurt utover til alles forlystelse. 

Er dette slikt man bare må godta som pasient i norsk helsevesen?

Anonymkode: 7a721...20d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis regler er brutt, skal en ikke godta det.

Skrevet

Tror reglene omkring slikt nesten aldri følges. Og da kommer man ingen vei med det.

Skrevet
11 timer siden, Kanonføde skrev:

Tror reglene omkring slikt nesten aldri følges. .

Det er en ganske drøy påstand at personvernreglene i helsevesenet nesten aldri følges? Bra du skrev "tror".

Skrevet

Vel. For å være ærlig så tror jeg noen har en rundhåndet håndtering av personvernregler.

Jeg har ringt pasientombudet i dag, for når jeg ikke ligger i fosterstilling med nervene utpå huden er jeg også temmelig sinna. Det er ikke så mye å gjøre med dette utover å melde det slik at det ikke skjer med andre. Alvorlig talt. Dette får ingen konsekvenser for noen andre enn meg selv.

Skrevet

Personvernregler skal overholdes. Ettersom jeg har forstått blir innsyn loggført. Det bør absolutt få konsekvenser, men det får det vel antakeligvis ikke. Isåfall hører vi svært lite eller ingenting om det. Synes også pasienter bør få tilgang til "sin egen logg". Først da vil det vel få konsekvenser.

Betryggende at Nav også sliter med slik profesjonalitet: 

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5818a0eb5152f77a74b5e39d

Anonymkode: d0ddf...b0d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personvernregler skal overholdes. Ettersom jeg har forstått blir innsyn loggført. Det bør absolutt få konsekvenser, men det får det vel antakeligvis ikke. Isåfall hører vi svært lite eller ingenting om det. Synes også pasienter bør få tilgang til "sin egen logg". Først da vil det vel få konsekvenser.

Betryggende at Nav også sliter med slik profesjonalitet: 

http://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5818a0eb5152f77a74b5e39d

Anonymkode: d0ddf...b0d

Pasienter kan be om loggen. Man henvender seg til journalarkivet, om det er på et sykehus. Taushetsplikt er kanskje det viktigste kravet i helsevesenet, og i tillegg er snoking ulovlig og bør føre til oppsigelse. 

Ville henvendt meg skriftlig, og sendt kopi til leder på avdelingen.

Anonymkode: 7c7c8...87e

Skrevet

Om du tar det til tilsynet. Vær klar over at det havner der i tilegg. Har prøvd å si ifra om lignende til tilsynet ble bare værre og det jeg tenkte var viktig å si ifra om ble ikke tatt hensyn til. Fikk bare kommentarer som du beskriver.

Anonymkode: d97fe...fc9

Skrevet

Lurer på hville rettigheter en har til å rydde opp, få ting fjernet når slike regler er brutt? Hvordan kan man få igjennom å ikke godta det? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hville rettigheter en har til å rydde opp, få ting fjernet når slike regler er brutt? Hvordan kan man få igjennom å ikke godta det? 

Sant. Jeg kan nekte å godta det, fortsette å sky sykehuset, nekte å se andre i øynene, og det er fortsatt bare meg denne nekter-å-godta berører. Opplysninger er spredt, for sent å gjøre noe med det.

Når deg gjelder loggføring: innsyn i elektronisk pasientjournal loggføres elektronisk. Mistenker man at noen har tatt seg tilgang og lest din journal kan man be om logg. 

Skrevet

Går jo ikke å gjøre noe med om folk har sett det eller ikke som du sier. Bortsett fra å levere loggen og si ifra det ikke er greit. Da kan en jo få igjennom å ikke godta, ved at det blir konsekvenser for vedkommende.

Men om noe blir sendt ett sted og lagret i ett annet system enn der du snakket med ett helsepersonell (og det ikke en gang var greit at helsepersonellet skrev i sine systemer, fordi man viste ikke det, trodde bare det var en samtale) uten at du viste om eller godtok dette. Og det på ingen måte er greit og ødelegger helsen ens som skrevet i første inlegg her. Hva er da rettighettene til å få det fjernet på det stedet dette uten samtykke, eventuelt med å motsette seg ble sendt? 

Skrevet

Det er masse regler om hvordan man skal bli behandlet som er veldig bra, men finner ikke noen regler/forklaring på hva som skal gjøres om reglene er brutt. For å rydde opp. Kunne gjerne vært mer av det.

Skrevet

Når reglene brytes, er det et avvik enten en finner det ut selv, får en klage fra pasienten eller en korreks fra Fylkeslegen.

Regelbruddet skal da analyseres, og en skal lage en plan for hvordan en skal unngå regelbrudd i fremtiden.

Skrevet

Takk for svar.

"Forbudet mot å besitte opplysninger innebærer at dersom man mottar en feilforsendelse 
enten i elektronisk form eller i papirform, så plikter man å tilbakelevere eller destruere 
opplysningene på betryggende måte. Ved klare feilsendinger bør man også gjøre avsender 
oppmerksom på at opplysningene er blitt sendt til feil person."

Gjelder det da også om opplysningsplikten er brutt, at man ikke har hatt en reell mulighet til å motsette seg?

At man har ett krav på å få det fjernet og at det er ulovlig med oppbevaring ut over det? Altså at det ikke kan nektes fjernet selv om det vises til dokumentasjonsplikt?

Skrevet

Hovedregel: Alle helsearbeidere har dokumentasjonsplikt. Det bør en vite når en snakker med helsearbeidere.

Men: Det er mulig å kreve at alle journalopplysninger om en slettes. Da er det noen konsekvenser en må vite om: 1. En kan få dårligere helsehjelp i akuttsituasjoner. 2. En gir avkall på muligheten for i ettertid å klage på helsehjelpen.

For å få sletting gjennomført, kreves det at en skriver under på at har mottatt opplysninger som nevnt i forrige avsnitt, at en har forstått konsekvensene og at en tar ansvaret for dette selv.

Skrevet

Takk :)

Er det noe skriftlig en kan vise til ved å kreve dette?

Det med å burde vite forutsetter at man blir opplyst om det av helsepersonellet, eller at dette kommer tydelig frem der det oppfordres til å oppsøke helsevesenet. Syns dette er spesielt viktig innen psykisk helsehjelp da slikt inneholder mer utlevering og burde nøye kunne avgjøres om en syns det er greit eller ikke. Har kan det gjerne forbedres. Ikke lett å vite når en svært sjeldent har benyttet seg av helsevesenet, er ung og ikke har tenkt så mye på sånt.

Konsekvensene ikke noe problem om det at noe blir der heller ville vært til fare for og skade for helsehjelp. Som at det er belastende å ikke bli tatt hensyn til/ få tatt ett riktig valg ovenfor seg selv/ personvern, om det kan føre til at en lar være å søke hjelp i en nødsituasjon og om det fører til feil og missvising. Syns slikt også burde vurderes før en er så bråsikker på at fjerning bare kan føre til dårligere hjelp, men at det faktisk kan føre til riktig hjelp og forsvarlig hjelp.

Skrevet
8 minutes ago, Trine said:

Det er ikke noe lurt å tolke alt som blir sagt.

Man trenger ikke være lege for å forstå at du ikke er frisk ;)

Tror ikke noen mener jeg er funksjonshemmet/syk. Jeg vet ikke hvorfor DPS trygda meg, sannsynligvis bare fordi de ville slippe maset mitt om "samtaler", bare å sitte der og skravle fordi jeg var selskapssyk, og så trygda de meg for å slippe det. Godt mulig det bare var trygd jeg var ute etter og.

Så da sitter man her.

Skrevet
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Tror ikke noen mener jeg er funksjonshemmet/syk. Jeg vet ikke hvorfor DPS trygda meg, sannsynligvis bare fordi de ville slippe maset mitt om "samtaler", bare å sitte der og skravle fordi jeg var selskapssyk, og så trygda de meg for å slippe det. Godt mulig det bare var trygd jeg var ute etter og.

Så da sitter man her.

Joda, du er jo paranoid så det holder ;) Unormalt mistenksom til alle.

Skrevet
På ‎02‎.‎11‎.‎2016 den 21.40, Kanonføde skrev:

Jeg tror personer som har eller har hatt tilgang til min journal deler denne informasjonen med personer som ikke har taushetsplikt, dvs. vanlige folk.

Hvis du ikke er kjendis eller har en av verdens sjeldneste diagnoser, er risikoen for at legen skravler om deg til andre pasienter eller andre utenfor helsevesenet, latterlig lav.  Hvorfor er du så interessant at legen vil risikere jobben sin?

Selv om du er kjendis eller feiler noe veldig sjeldent eller spennende (med legeøyne), er det svært lite sannsynlig.

Hvis legen din har veldig sterke meninger om deg, tør h*n nok å ta saken opp med deg.  Det er jobben deres å gi pasientene råd.      

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...