Gå til innhold

NHD-Hvorfor virker ikke antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt sosial angst i 30 år og de siste 6 årene har jeg også vært deprimert. Jeg begynte på Cipralex i februar, trappet opp til 40 mg på det meste, men hadde ingen virkning. Byttet til Efexor for ca. 4 måneder siden og har trappet opp til 225 mg og har tatt det i ca. 3 uker, men føler ikke at det hjelper. I tillegg tar jeg 50 mg Tolvon for å sove, men blir ikke like trøtt av de lenger så sover veldig dårlig. Finnes det antidepressiva som hjelper bedre enn disse, isåfall hvilke? Eller må jeg bare avfinne meg med at medisiner ikke virker på meg og at jeg aldri kommer til å få det bedre?

Anonymkode: 8b2bc...b0f

Skrevet

Jeg er ikke NHD men har noen innspill.

Når du bruker medisiner med antihistaminvirkning for søvn (Tolvon har det) så trengs det en pause innimellom på noen dager, for at histaminreseptorene skal "resette" seg og bryte toleransen. I slike perioder kan man jo bruke andre medisiner (f.eks Imovane eller lignende) for søvn. Etter noen dager virker Tolvon like godt igjen. Dette gjelder kun hvis du bare bruker medisinen for søvn (altså ikke som antidepressiv).

For sosial angst og generalisert angst fungerer ikke alltid medisiner så bra. Uansett hvor mye medisiner man tar, så hjelper ikke det på tankemåten, som er feil. Medisinene kan ikke endre tankene dine slik sett, da må du ha målrettet terapi, der er vel metakognitiv terapi best. Hvis du har mye kroppslige plager i sosiale situasjoner kan betablokker hjelpe.

Håper du ikke bruker dette svaret til noe og at NHD svarer deg.

Skrevet

Takk for innspill. Setter pris på det. Regner egentlig ikke med at medisinene skal hjelpe så mye mot angsten, men hadde virkelig håpet at depresjonen skulle bli bedre. Har kjøpt bøker om hvordan man skal overkomme depresjon og endre tankegangen, jeg trener, prøver å komme meg på jobb, men klarer ikke å bli bedre på egenhånd. Og fastlegen skjønner ikke hvorfor medisinene ikke virker og ingen av oss skjønner hvorfor jeg er deprimert... 

Skrevet

Antidepressiva og sovemidler fungerte ikke så godt på meg, fordi jeg har personlighetsforstyrrelse i bunnen, som gir all angsten og depresjonen. Så nå jobber jeg med persnlighetstrekkene som er problematiske i terapi. Det er ikke alle som har utbytte av antidepressiva. Jeg ble bare litt tykk, mer sint og like deppa

Anonymkode: 51342...469

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Har du tatt serumkonsentrasjonsmåling? Ca 5% av oss trenger langt høyere doser enn vanlig.

2. Prøv Brintellix.

3. Er det helt sikkert at diagnosen er korrekt?

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Har du tatt serumkonsentrasjonsmåling? Ca 5% av oss trenger langt høyere doser enn vanlig.

2. Prøv Brintellix.

3. Er det helt sikkert at diagnosen er korrekt?

Tok serumkonsentrasjonsmåling da jeg gikk på Cipralex og i følge fastlegen var alt normalt. Hvordan bytter jeg fra Efexor til Brintellix hvis jeg får prøve det? Kan Efexor, Tolvon og Brintellix kombineres? Jeg "håper" at diagnosen er riktig og at jeg finner en antidepressiva som virker, for hva skal jeg gjøre hvis jeg må fortsette å gå rundt utslitt, søvnløs, veldig nedstemt, aldri glad, klarer ikke å glede meg over noe, klarer ikke å konsentrere meg og har elendig hukommelse... Og blodprøver viser at jeg egentlig er veldig frisk. 

Skrevet

AD virker ikke på alle. Mange får også liten effekt, og når bivirknignene er større enn virkningen kan man lure på om det er noe vits i det.

Skrevet

Tror det er mange som erfarer at SSRI/SNRI ikke har tilstrekkelig effekt på dem mht depresjon og/eller angst. 

Når det gjelder sterk sosial angst, tror jeg få AD har særlig god innvirkning på dette direkte. Nardil er nok det AD som gir best effekt på både depresjon og angst. Den får du kun ettter at tilstrekkelig med AD/tilstrekkelige doser er utrøvet. I praksis tror jeg det kan dreie som et par SSRI, og minst et SNRI. Det er en del stigma rundt denne medisinen, og det meste av info er direkte feil eller utdatert. Anbefaler at du leser Ken Gillman. http://www.psychotropical.com/

Ville uansett utelukket en bipolar lidelse i første omgang. Da kan det hende du må ha litt annen behandling/tilleggsbehandling, og en stemningsstabiliserende medisin.

Anonymkode: c323e...db7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...