Gå til innhold

NHD-feil person eller feil "samtaler"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i 2 år gått i støttesamtaler hos psykiatrisk sykepleier i kommunen, men det siste året gikk det bare nedover. Siden i sommer har jeg ytret ønske om å få slutte til ingen nytte. Hadde flere ganger panikkangst, depressive tanker,  økt søvnvansker og oftere sliten psykisk. Hadde rett og slett lite energi og isolerte meg nesten helt. 4 innleggelser i år (2 akutte og 2 brukerstyrte) og ikke vært innlagt tidligere. Siste brukerstyrte fikk jeg såpass mye støtte både fra medpasienter og ansatte at det ga meg en slags boost. Fikk til slutt komme meg løs fra "jerngrepet" til sykepleieren. Hu var den eneste som ikke innså at jeg ble verre. Så mitt spørsmål er jo var hu feil person for meg eller var støttesamtalene ikke riktig måte for meg? Er bare 3 dager siden jeg sluttet og fått høre jeg virket lettere i humøret allerede. Kan det lette humøret være et "blaff" som bare er midlertidig? 

Skrevet

Om sykepleieren var den eneste som ikke forsto at samtalene gjorde deg værre så tenker jeg at det er pga personen. Da jeg gikk til psykiatrisk sykepleier og fortalte at jeg følte jeg bare ble værre av samtalene og hvorfor så skiftet hun etterhvert taktikk. Noen ganger må man bli litt værre før man blir bedre, men når man aldri blir bedre så må jo sykepleieren forstå at fremgangsmåten er feil.

Det bedre humøret er nok fordi du føler en lettelse over å endelig få slippe samtalene. Hvor lenge det lette humøret vil vare tror jeg ingen kan svare på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan synes som dette skyldes en kompetansesvikt, og da er nok problemet person.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det kan synes som dette skyldes en kompetansesvikt, og da er nok problemet person.

Hu sa at folk reagerer forskjellig på samtaler, men har aldri opplevd dette før og har gått i samtaler hos andre tidligere som virkelig hjalp. Bare synd det var i annen kommune. 

Skrevet
14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Begynte med Seroquel mens jeg var så dårlig. Er fremdeles i opptrappingen og starter med 75 mg i kveld og skal til slutt opp i 100 mg. Er det noen hensikt for meg å fortsette og hvor lang tid tar det fra jeg er oppi 100 til den har grei effekt i forhold til stabilisering? Er det for liten dose til å hjelpe mot paranoia? Håper på svar så jeg slipper å gå til fastlegen igjen. Kunne nesten hatt fast adresse på legekontoret :P

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det har en hensikt å fortsette. Det tar 2-3 uker, Det er en "antiskeptisk" dose med lett effekt på paranoia. Effekten blir større ved høyere dose.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det har en hensikt å fortsette. Det tar 2-3 uker, Det er en "antiskeptisk" dose med lett effekt på paranoia. Effekten blir større ved høyere dose.

Ok takk for at du svarte :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...