Gå til innhold

NHD: Demens og psykose? Behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Spørsmålet gjelder min far, som jeg begynner å bli rimelig bekymret for.

Har diagnose mild kognitiv svikt fra fastlege og demensteam. MR har vist alvorlig atrofi av frontallapper, i det øvrige normale funn for alder (er i 70-årene). Vi merker i det daglige at evnen til logisk tenkning er så godt som borte, og at det som krever en viss koordinasjon (f.eks å plassere et glass et bestemt sted, da bommer han ofte. Griper etter ting der de ikke er. For øvrig er han orientert om tid og sted, han kommuniserer godt, og fungerer rimelig greit i det daglige, foruten under stress, da detter han ut og blir helt forvirret/forstyrret. Utviser noe hemningsløs adferd og gjør enkelte upassende ting (f.eks knipse og rope på servitører, "slippe en" ved bordet i selskaper, osv.) Han har også en noe nihilistisk tankegang (forbereder seg alltid på det verste, sier at alt går til helvete, osv.)

Det er en side av saken, men det som bekymrer meg mest, er at han har utviklet hallusinasjoner og vrangforestillinger. Førstnevnte handler om syns- og lukthallusinasjoner. Han kan se ansikter som ikke finnes, f.eks en blomsterpotte blir et ansikt. Om natten våkner han og ser tyver på rommet sitt, vekker min mor. Han får følelsen av at det kan lukte ekstremt vondt rundt han, uten at det gjør det. Disse tingene slår særlig inn ved stress. Han har en del hypokondriske fastlåste overbevisninger, f.eks at "innvollene hans faller ut" eller at uskyldige følelser i kroppen er tegn på alvorlig sykdom, eller at han er døende. Disse opplever han på en helt annen måte enn jeg som har hatt helseangst gjorde, han er overhode ikke mottakelig for korreksjon. Har også en del paranoide tanker, av typen at "vi vil ha han på sykehjem", at vi går inn for å gjøre livet hans vanskelig, at vi motarbeider han, osv. Han har for øvrig gjort det klart at han tar livet sitt hvis han blir lagt inn på sykehjem mot sin vilje noen gang.

Han har også en del angst, redd for at noe skal skje med familien sin, redd for sykdom som nevnt. 

Hva er dette egentlig? Er det en normal del av frontallappsdemens? Og finnes det noen behandling som kan bremse det? Bør han henvises til alderspsykiatri? Fastlegen vet ikke om så mye av dette, da han bagatelliserer det når han er der. Vi har samme fastlege.

Han benytter ingen psykofarmaka i dag.

mvh bekymret familie.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Ville bare si at det er mange demente som får ap...

Skrevet

Syns du snarest skal ta kontakt med kommunens demensteam. Det finnes medisiner som kan bremse demens, og også annen hjelp. Vær tilstede når demensteamet besøker han, og vær ærlig om alle endringene hans.

Lykke til! Jeg har selv en far som plutselig ble helt "Ko-ko". Det viste seg å være urinveisinfeksjon og søvnmangel. Det kan være nokså små ting som setter gamle folk helt ut av spill.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, han bør absolutt henvises til et alderspsykiatrisk team i spesialisthelsetjenesten. Korrekt diagnose er essensielt.

Ved noen demensdiagnoser vil medisiner kunne forsinke forverringen. Psykosesymptomer behandles ofte som hos andre, bare med langt lavere doser.

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Tusen takk for begge svar! Skal lese når jeg er ferdig på jobb i dag.

Han har jo vært utredet av demens-sykepleier, men jeg tror det må mer til, han kan jo evt. henvises til alderspsykiatri på Blakstad tenker jeg. Kan fastlegen henvise direkte dit, eller må det via spesialist?

Våre bekymringer er også at lidelsen skal endre karakter til at han kan utvise aggresjon mot oss, spesielt min mor (det er en viss fysisk forskjell på de to, for å si det mildt.) Er det noen reell fare for det i en slik situasjon?

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre, her duger det ikke med demenssykepleier. Her må det til et tverrfaglig spesialteam. Fastlegen kan henvise.

Ja, dessverre kan det skje som dere frykter. Nettopp derfor må kompetent utredning og behandling settes inn så snart som mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...