Gå til innhold

NHD sykehuset kom fram til disse diagnosene

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 ) Lett psykisk utviklingshemming ( Skorte 58 )

2) OCD

3) Depersonalisering og derealisasjon syndrom

4 Dystimi

5) Blandet personlighetsforstyrrelse

Er jeg veldig syk? jeg viste ikke at det fantes uvirkelighetsfølelse diagnose.

Oppelvde derealisasjon idag , var på møtet på sykehuset. Det hele føltes fargeløst og uvirkelig, ble forvirret viste ikke hva jeg sa eller gjorde, følte meg dum. Kraftig anfall. Ble livredd. Men det er bare å ligge eller å sove som får det bort.  Jeg mener denne diagnosen bør bli sett som alvorlig lidelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ut fra din beskrivelse av hvordan du har det, kan en trygt si at summen av disse diagnosene i hvert fall er en alvorlig lidelse.

Skrevet
3 timer siden, Anonymesen skrev:

2) OCD

4 Dystimi

Oppelvde derealisasjon idag , var på møtet på sykehuset. Det hele føltes fargeløst og uvirkelig, ble forvirret viste ikke hva jeg sa eller gjorde, følte meg dum. Kraftig anfall. Ble livredd. Men det er bare å ligge eller å sove som får det bort.  Jeg mener denne diagnosen bør bli sett som alvorlig lidelse.

Nei dette hørtes ikke godt ut. Det er første gang jeg har hørt at andre har fått diagnosen "Blandet personlighetsforstyrrelse" så det var litte merkelig at de fortsatt kan gi en slik diagnose. Uvirkelighetsfølelse diagnose, har jeg heller ikke hørt om.

Skrevet
14 timer siden, FGT skrev:

Nei dette hørtes ikke godt ut. Det er første gang jeg har hørt at andre har fått diagnosen "Blandet personlighetsforstyrrelse" så det var litte merkelig at de fortsatt kan gi en slik diagnose. Uvirkelighetsfølelse diagnose, har jeg heller ikke hørt om.

Begge diagnosene er i ICD 10. Hadde heller ikke hørt om uvirkelighetsfølelse diagnosen, men det er en diagnose. Dessverre er ikke diagnosen kjent, jeg som har den mener helt klart at fagpersoner ikke har nokk kompetanse om det, det er en helt forferdelig diagnosem spør du meg må den måles i lik nivå som psykose

Skrevet
5 timer siden, Anonymesen skrev:

Begge diagnosene er i ICD 10. Hadde heller ikke hørt om uvirkelighetsfølelse diagnosen, men det er en diagnose. Dessverre er ikke diagnosen kjent, jeg som har den mener helt klart at fagpersoner ikke har nokk kompetanse om det, det er en helt forferdelig diagnosem spør du meg må den måles i lik nivå som psykose

Ok, men "blandet PF"  fikk jeg for mange år siden, ca. i 95 tror jeg det var. Men 14 år etter dette ble den tatt bort, da jeg fikk Asperger diagnosen og dystymi.

Skrevet
På 4.11.2016 den 13.36, Anonymesen skrev:

2) OCD

4 Dystimi

Hvilken IQ-test ble benyttet? 

Skrevet
På 4.11.2016 den 13.36, Anonymesen skrev:

2) OCD

4 Dystimi

Jeg synes det er rart om de tar iq-testen din alvorlig. Når man er så syk, vil man jo skåre lavere. Tror ikke du har en iq på bare 58. Du virker mer oppegående enn som så. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om en ny test av iq når jeg ble frisk/friskere. 

Skrevet
4 timer siden, Rådvilla skrev:

Jeg synes det er rart om de tar iq-testen din alvorlig. Når man er så syk, vil man jo skåre lavere. Tror ikke du har en iq på bare 58. Du virker mer oppegående enn som så. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om en ny test av iq når jeg ble frisk/friskere. 

Jeg prøvde så godt jeg kunne, men skorte veldig lavt. Fikk 63 sist jeg tok det. Tror ikke jeg får mye bedre selvom jeg er frisk. Man kan være veldig smart og ha godt språk men samtidig ha lett utviklingshemmet

Skrevet
35 minutter siden, Anonymesen skrev:

Jeg prøvde så godt jeg kunne, men skorte veldig lavt. Fikk 63 sist jeg tok det. Tror ikke jeg får mye bedre selvom jeg er frisk. Man kan være veldig smart og ha godt språk men samtidig ha lett utviklingshemmet

Nei, det tror jeg ikke.

Anonymkode: 34970...38e

Skrevet
20 timer siden, Anonymesen skrev:

Du kan ikke være lett utviklingshemmet og være veldig smart med godt språk.  Slik jeg ser disse innleggene dine så er du ikke utviklingshemmet, men jeg har kun sett denne tråden.  Det er ganske merkelig å sette slik stempel ut fra en test uten å se på testsiutasjon mm. og lite tillitsvekkende for psykiatrien.  Hva i alle dager blandet personlighetsforstyrrelse?  Jeg må si at denne listen din skremmer meg.  Går det an å gi en person en slik liste?

Anonymkode: f9342...5d2

Skrevet
På 4.11.2016 den 14.09, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ut fra din beskrivelse av hvordan du har det, kan en trygt si at summen av disse diagnosene i hvert fall er en alvorlig lidelse.

Hva skjer videre med en person med en slik liste?  Ingenting?  Dette virker som det glade vanvidd og sette så mange diagnoser på samme person.  Jeg vet ikke hvilken vei samfunnet går.  Må bare riste på hodet.

Anonymkode: f9342...5d2

Skrevet
På 5.11.2016 den 22.38, Anonymesen skrev:

Nei, man kan absolutt ikke være "veldig smart" og ha en godt utviklet språklig forståelse og samtidig være lett utviklingshemmet. 

Ble du testet med WAIS? 

Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Nei, man kan absolutt ikke være "veldig smart" og ha en godt utviklet språklig forståelse og samtidig være lett utviklingshemmet. 

Ble du testet med WAIS? 

Jo det går tror jeg. Jeg ble testet med WAIS, og prøvde å svare så godt jeg kunne. Jeg lærer feks ting av feil, vanskelig å sette i gang ting, gjøre ting, men samtidig har jeg godt språk. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonymesen skrev:

Jo det går tror jeg. Jeg ble testet med WAIS, og prøvde å svare så godt jeg kunne. Jeg lærer feks ting av feil, vanskelig å sette i gang ting, gjøre ting, men samtidig har jeg godt språk. 

Jeg utfører selv WAIS og vet at en god samleskåre på verbaldelen ikke er forenelig med PU-diagnose (i Wechsler-teorien). Med god skåre mener jeg gjennomsnittsområdet 90-110. En samleskåre på 80-90 (nedre gjennomsnitt) er heller ikke isolert sett i nærheten av PU.

Et godt utviklet språk har høy korrelasjon med generell intelligens. Så hvis man er sterk verbalt er sjansen stor for at man er normalt oppegående også nonverbalt. Mennesker med PU kan imidlertid ha et adekvat hverdagsspråk og forstå hverdagsspråk. WAIS tar dog ikke sikte på å måle hvor god en person er til å formidle hva vedkommende vil ha til middag. Slikt sett kan man kanskje si at mennesker med PU kan ha et godt språk. Det kommer helt an på hva du legger i godt språk. 

Nå vet jeg ikke hva du presterte på den perseptuelle delen, eller om indeksene kunne tolkes helhetlig slik at man kunne utlede fullskala IQ. For PU bør både verbaldelen og den perseptuelle delen ligge godt under normalen. I tillegg må resultatet gjenspeile seg i personens fungering utenfor testrommet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...