Gå til innhold

Vinterdepresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter nok mer eller mindre hele året. Men jeg merker en kraftig forverrelse når vi stiller klokken og det begynner å mørkne når jeg kommer fra jobb. Det topper seg ofte når desember og juleforberedelsene begynner. Når julen nærmerer seg og jeg skal stelle i stand en koselig jul for alle, mens energi og psyken er på bunn. 

Jeg prøver å få mest mulig ut av dagslyset når jeg har anledning. Kunne tenkt at økonomien tillot en liten sydentur i mørketiden, Har ikke prøvd lyslampe, men tror det er mer enn selve lyset i øynene som skal til. Hva mer kan jeg gjøre?

Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan ha sommertid hele året. Det er i mørketiden vi trenger lysere ettermiddager.

Anonymkode: 51756...55e

Skrevet

Hvis du sliter hele året så er det nok bare vanlig depresjon. Mange har slike svingninger i takt med årstidene, det gjelder ikke bare bipolar lidelse.

De fleste vil kanskje ha lysere ettermiddager, det er vel for å ha "arbeidslys".

Mulig du bør prøve tilskudd av vitamin D. Det virker ikke mot depresjon, men noen av symptomene kan overlappe, i alle fall det som går på energi og motivasjon. En blodprøve vil jo også gi svar på det. Vitamin D blir det jo mindre av med mindre lys.

Trening kan nok hjelpe noe.

Skrevet
17 timer siden, Kanonføde skrev:

Hvis du sliter hele året så er det nok bare vanlig depresjon. Mange har slike svingninger i takt med årstidene, det gjelder ikke bare bipolar lidelse.

De fleste vil kanskje ha lysere ettermiddager, det er vel for å ha "arbeidslys".

Mulig du bør prøve tilskudd av vitamin D. Det virker ikke mot depresjon, men noen av symptomene kan overlappe, i alle fall det som går på energi og motivasjon. En blodprøve vil jo også gi svar på det. Vitamin D blir det jo mindre av med mindre lys.

Trening kan nok hjelpe noe.

Det er vel helt normalt. Men jeg ser ikke hensikten med et slikt liv. 

Skrevet

Du kan ta tilskudd av d-vitamin, trene jevnlig, ta tran og så bør du få sjekket stoffskiftet ditt om det ikke er gjort. Stoffskiftet svinger med årstidene og påvirkes av D-vitamin som mange har alt for lite av i vinterhalvåret og i Norge også ellers i året fordi soldagene er for få til å opprettholde et godt lager av dette livsviktige hormonet. 

Lyslampe har jeg aldri forsøkt. Solarium kan sikkert gi en grei effekt, men det blir vel som å banne i kjerka å foreslå noen timer med det i vinterhalvåret 😁

Anonymkode: 4e2c4...e95

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta tilskudd av d-vitamin, trene jevnlig, ta tran og så bør du få sjekket stoffskiftet ditt om det ikke er gjort. Stoffskiftet svinger med årstidene og påvirkes av D-vitamin som mange har alt for lite av i vinterhalvåret og i Norge også ellers i året fordi soldagene er for få til å opprettholde et godt lager av dette livsviktige hormonet. 

Lyslampe har jeg aldri forsøkt. Solarium kan sikkert gi en grei effekt, men det blir vel som å banne i kjerka å foreslå noen timer med det i vinterhalvåret 😁

Jeg var ikke klar over at stoffskiftet varierer med årstiden. Må kanskje øke levaxin da. Jeg ligger lavt på stoffskiftet, men legen er fornøyd så lenge jeg ligger innenfor referanseområdet, og vil ikke at jeg skal øke. 

Ellers tror jeg det er flere ting som spiller inn på psyken når det gjelder lys, sol og mørketid. Vanskeligere å komme på tur til fjells. Det blir for fort mørkt. En tur etter jobb blir i mørket på asfalten med gatelys. Trimmen består av sykkeltur på treningsrommet uten å komme noen veg. Det er det mest deprimerende jeg gjør, men ofte eneste mulighet til trim i mørketiden. Julepress når energien er på bånn. 

Dette var bare noe av det jeg tror påvirker psyken.

Skrevet

Mange leger er fornøyd så lenge prøvene ser bra ut på arket. Så har du leger som har litt mer kunnskap og vet at normalområder for ulike individer i en samlet bås ikke sier noe om hva din kropp trives med. De medisinerer etter symptomer. Eller lar deg gjøre det på egen hånd. Det er noen ganger bare en liten økning eller reduksjon i dose som skal til for at man skal fungere nær optimalt. 

Det er klart at "mørketiden" påvirker mange av oss. Mye ser svart ut, eller i nyanser av grått 😬 Her til lands er jo også denne perioden veldig lang. Prøv en økning i Levaxin, gjerne med aksept fra legen og se om det endrer noe for deg. Det er helt ufarlig å øke dosen litt, det burde flere leger faktisk lære seg at ikke er av noen annen betydning enn at de som har sykdommen mulig får det bedre.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Levaxin skal ligge på så lav dose som mulig. For høy dose gir depressive symptomer så det å øke dosen kan slå veldig feil. Jeg har en i nær nær familie som har brukt denne medisinen i 25 år. Dosering gjør ikke engang han uten å konferere med lege, helst spesialist. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...