Gå til innhold

Paranoid personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig ved paranoid personlighetsforstyrrelse å gå rundt og gruble over "kritikk" fra andre (ekte eller innbilt), som f.eks. at andre mener man er dum og ler av det, eller at andre sier man er "dagdriver" og ser ned på det / er "sinte". På en slik måte at man kjenner en frustrasjon / sinne, sammen med stor ensomhet. Uten å klare å ha noe "fortrolig" forhold med noen som helst. Og slik at man trekker seg vekk fra sosiale arena.

Er det også vanlig å føle at man hører andre si slike ting som dette, uten at man helt direkte hører det.

Nei, for et liv. Uansett hva slags diagnose man kaller det. Helt tragisk.

Anonymkode: 53710...b22

Skrevet
25 minutes ago, BamseLiten said:

Er det deg selv du tenker på her? 

Ja, men også generelt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det vanlig ved paranoid personlighetsforstyrrelse å gå rundt og gruble over "kritikk" fra andre (ekte eller innbilt), som f.eks. at andre mener man er dum og ler av det, eller at andre sier man er "dagdriver" og ser ned på det / er "sinte". På en slik måte at man kjenner en frustrasjon / sinne, sammen med stor ensomhet. Uten å klare å ha noe "fortrolig" forhold med noen som helst. Og slik at man trekker seg vekk fra sosiale arena.

Er det også vanlig å føle at man hører andre si slike ting som dette, uten at man helt direkte hører det.

Ville ikke tro det var uvanlig. Jeg kan ha lignende negative tanker i perioder, som kommmer og går med min psykdom, der jeg føler/tror at andre mener og føler. Må hente meg selv inn og tenke: Hva om visse mennesker ser ned på meg, snakker dårlig om meg etc. etc.? Er det slike mennesker jeg vil omgåes? Sier mer om de menneskene, spør du meg. Er det rettferdig å generalisere dette til at "alle mennesker ser ned på meg, vil meg vondt etc"? Finnes mange fine mennesker som man selv forhåndsdømmer på denne måten. 

Anonymkode: d32bc...487

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig å få gjort noe med det med terapi og AP?

Anonymkode: bdc0e...6dd

Gjest Kanuttius
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men også generelt.

OK. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg har ikke fått en slik diagnose men ville ikke blitt veldig sjokkert hvis jeg får den. For min del er sette tanker jeg har lært som barn av en mor som alltid har kritiske og negative ytringer til det meste. Alt, både dengang og nå, måtte snus til noe negativt. 

Skrevet
59 minutes ago, AnonymBruker said:

Ville ikke tro det var uvanlig. Jeg kan ha lignende negative tanker i perioder, som kommmer og går med min psykdom, der jeg føler/tror at andre mener og føler. Må hente meg selv inn og tenke: Hva om visse mennesker ser ned på meg, snakker dårlig om meg etc. etc.? Er det slike mennesker jeg vil omgåes? Sier mer om de menneskene, spør du meg. Er det rettferdig å generalisere dette til at "alle mennesker ser ned på meg, vil meg vondt etc"? Finnes mange fine mennesker som man selv forhåndsdømmer på denne måten. 

Anonymkode: d32bc...487

Syns ikke jeg har noen kontroll over tankene jeg da... lite å gjøre noe med. Mye av det jeg tenker som jeg plages med er også ekte/relle forhold.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det ikke mulig å få gjort noe med det med terapi og AP?

Anonymkode: bdc0e...6dd

Det tror jeg ikke. Bruker medisin, men er nok ikke mer å hente der heller.

41 minutes ago, BamseLiten said:

OK. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg har ikke fått en slik diagnose men ville ikke blitt veldig sjokkert hvis jeg får den. For min del er sette tanker jeg har lært som barn av en mor som alltid har kritiske og negative ytringer til det meste. Alt, både dengang og nå, måtte snus til noe negativt. 

Nei, man skal ikke kritiserer barn i den forstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...