Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg søke uføretrygd nå når jeg mottar AAP?  I så fall kan jeg da flytte til utlandet og jobbe der og ha uføretrygd fra Norge som forsikring?  Takk for svar.

Anonymkode: 0d8f5...6db

Skrevet

Du kan jo alltids søke, men du kommer ikke til å få det før du har vært igjennom all mulig utredning, behandling og arbeidsutprøving. Å jobbe, utover det man har lov til, og samtidig motta uføretrygd er svinder, det gjelder uansett hvilket land du bor i. Ganske enkelt, kan du jobbe i utlandet så har du ikke krav på uføretrygd.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg søke uføretrygd nå når jeg mottar AAP? 

Det kan du, men liten vists i å søke før du får klarsignal fra ditt lokale NAV-kontor. Har du ikke det får du nesten garantert avslag.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall kan jeg da flytte til utlandet

Du kan som regel ta med deg uføretrygden til utlandet. Flytter du til utlandet er det viktig at du setter deg inn i hvordan det påvirker uføretrygden din og retten til helsetjenester i Norge og utlandet.

Når du skal være i utlandet i mer enn 12 måneder, regnes du som bosatt i utlandet etter folketrygdlovens regler. Det samme gjelder hvis du i 2 eller flere kalenderår etter hverandre skal være i utlandet mer enn 6 måneder i året.

Du er ikke lenger medlem i folketrygden når du regnes som bosatt i utlandet.

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge så lenge du er pliktig eller frivillig medlem i folketrygden, eller omfattet av en trygdeavtale.

Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med.

Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og jobbe der og ha uføretrygd fra Norge som forsikring? 

Hvorfor søke om trygd hvis du mener du kan jobbe?

Anonymkode: e4ba3...a88

Skrevet

18 minutter siden, Trine skrev:

Du kan jo alltids søke, men du kommer ikke til å få det før du har vært igjennom all mulig utredning, behandling og arbeidsutprøving. Å jobbe, utover det man har lov til, og samtidig motta uføretrygd er svinder, det gjelder uansett hvilket land du bor i. Ganske enkelt, kan du jobbe i utlandet så har du ikke krav på uføretrygd.

Jeg kan jobbe delvis både her og i utlandet.  Det er ikke svindel.  Jeg har vært til utredning, behandling og det ene og det andre og går nå på AAP tredje året.  Så langt har ingen arbeidsutprøving vært aktuell og jeg er lei.  Det er ingenting som jeg ønsker mer enn å jobbe, men jeg får ikke jobb og prøver nå å starte selvstendig.  Det kommer ikke til å være nok så da må jeg ha noe ved siden av.  Jeg er lei av å sitte her uten lov til å gjøre det ene og det andre.  Jeg ser ikke forskjell på å motta AAP og uføretrygd annen at jeg står friere til å reise rundt og prøve lykken.  Ingen har sagt at jeg er 100% arbeidsufør.  Hvis noen har råd i forhold til å få jobb i min alder så tar jeg imot dem med takk.  Det virker som de som er over 45 år har ingen sjanser i arbeidsmarkedet.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du, men liten vists i å søke før du får klarsignal fra ditt lokale NAV-kontor. Har du ikke det får du nesten garantert avslag.

Du kan som regel ta med deg uføretrygden til utlandet. Flytter du til utlandet er det viktig at du setter deg inn i hvordan det påvirker uføretrygden din og retten til helsetjenester i Norge og utlandet.

Når du skal være i utlandet i mer enn 12 måneder, regnes du som bosatt i utlandet etter folketrygdlovens regler. Det samme gjelder hvis du i 2 eller flere kalenderår etter hverandre skal være i utlandet mer enn 6 måneder i året.

Du er ikke lenger medlem i folketrygden når du regnes som bosatt i utlandet.

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge så lenge du er pliktig eller frivillig medlem i folketrygden, eller omfattet av en trygdeavtale.

Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med.

Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden.

Hvorfor søke om trygd hvis du mener du kan jobbe?

Anonymkode: e4ba3...a88

Takk for svar.  Jeg har svart på dette med å kunne jobbe ovenfor.  Jeg er lei av å ha ingenting og helsa blir ikke bedre av og ha ingenting å ta seg til.  Jeg er godt voksen, men ikke gammel nok til å slutte helt å jobbe.  Jeg er inn i en ond sirkel og prøver å finne vei ut.  Er ikke interessert i noen form for svindel, men er utrolig lei av situasjonen

Skrevet

Nå skjønner jeg bedre hva du mente. Men hvorfor har ikke arbeidsutprøving vært aktuelt? Mener NAV at du ikke er i stand til å jobbe?

Skrevet
11 minutter siden, Trine skrev:

Nå skjønner jeg bedre hva du mente. Men hvorfor har ikke arbeidsutprøving vært aktuelt? Mener NAV at du ikke er i stand til å jobbe?

Nei Nav har aldri sagt noe om det, men de har ikke tilbudt meg noen arbeidsutprøving.  Jeg er godt voksen og med veldig høy utdannelse.  Jeg er virkelig "pain in the neck" for nav.  Det er logisk at det går kraftig utover det ene og det andre å sitte her og føle at jeg får ingenting til.  Barna er flyttet hjemmefra for lengst og jeg er inne i en ond sirkel.  Jeg alene kan komme meg ut av den, men jeg må finne veien som jeg famler etter.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei Nav har aldri sagt noe om det, men de har ikke tilbudt meg noen arbeidsutprøving.  Jeg er godt voksen og med veldig høy utdannelse.  Jeg er virkelig "pain in the neck" for nav.  Det er logisk at det går kraftig utover det ene og det andre å sitte her og føle at jeg får ingenting til.  Barna er flyttet hjemmefra for lengst og jeg er inne i en ond sirkel.  Jeg alene kan komme meg ut av den, men jeg må finne veien som jeg famler etter.

Det er jo helt tussete. Med mindre det er medisinske årsaker til at man ikke kan gå igjennom arbeidsutprøving så skal man det når man får AAP. Blir helt matt jeg. De tvinger folk som egentlig er for syke, ut i utprøving, mens folk som vil ut i jobb driter dem i. Har du hatt et skikkelig møte med dem? Her kan du lese om AAP, så vet du hva slags oppfølging du skal ha https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-10

Skrevet
16 minutter siden, Trine skrev:

Det er jo helt tussete. Med mindre det er medisinske årsaker til at man ikke kan gå igjennom arbeidsutprøving så skal man det når man får AAP. Blir helt matt jeg. De tvinger folk som egentlig er for syke, ut i utprøving, mens folk som vil ut i jobb driter dem i. Har du hatt et skikkelig møte med dem? Her kan du lese om AAP, så vet du hva slags oppfølging du skal ha https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-10

Jeg er fullstendig enig med deg, og ja jeg har hatt MØTER med dem.  Jeg har til og med lederen for Nav som saksbehandler etter at den forrige idioten kjeftet på meg for å gråte i et møte hvor han ikke var tilstede, og jeg klaget han.  Jeg har ikke fått noen relevant oppfølging eller hjelp fra Nav selvom jeg har bedt om det.  Jeg har lest igjennom alt dette du linket til og vet alt om hva jeg kan og ikke kan.  På våren da jeg var borte fikk jeg svar fem uker etter at jeg kom hjem at det var greit at jeg reiste.  Systemet sluker opp seg selv, og ingenting virker.  Derfor vil jeg ut av dette, men tør ikke i min alder ta sjansen uten å vite hva jeg går tilbake til.  Jeg vet at jeg kan dra i et år og komme tilbake, men det er for tungt i øyeblikket.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig enig med deg, og ja jeg har hatt MØTER med dem.  Jeg har til og med lederen for Nav som saksbehandler etter at den forrige idioten kjeftet på meg for å gråte i et møte hvor han ikke var tilstede, og jeg klaget han.  Jeg har ikke fått noen relevant oppfølging eller hjelp fra Nav selvom jeg har bedt om det.  Jeg har lest igjennom alt dette du linket til og vet alt om hva jeg kan og ikke kan.  På våren da jeg var borte fikk jeg svar fem uker etter at jeg kom hjem at det var greit at jeg reiste.  Systemet sluker opp seg selv, og ingenting virker.  Derfor vil jeg ut av dette, men tør ikke i min alder ta sjansen uten å vite hva jeg går tilbake til.  Jeg vet at jeg kan dra i et år og komme tilbake, men det er for tungt i øyeblikket.

Nei, det er litt risikosport å ta sjansen. Så frustrerende når de gir fullstendig faen.

Nicklusheletida
Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Nav ønsker nok helst å prioritere de unge som har et langt yrkesliv forran seg i steden for å bruke ressurser på noen som snart likevel skal gå av med pensjon. Dessverre. 

Skrevet
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nav ønsker nok helst å prioritere de unge som har et langt yrkesliv forran seg i steden for å bruke ressurser på noen som snart likevel skal gå av med pensjon. Dessverre. 

Ja, og det kan jeg jo på en måte forstå. Jeg vet ikke hvor gammel ts er. Men uansett alder så er jo reglene de samme og NAV burde ikke få lov til å bryte sine egne regler. Jeg kjenner ei som gikk over på AAP da hun var rundt 60 år. NAV var ivrige på å få henne ut i tiltak og nå jobber hun deltid der hun var på arbeidsuprøving. Men hun er kanskje unntaket, mer enn regelen. Det vet jeg ingenting om.

Skrevet
19 minutter siden, Trine skrev:

Ja, og det kan jeg jo på en måte forstå. Jeg vet ikke hvor gammel ts er. Men uansett alder så er jo reglene de samme og NAV burde ikke få lov til å bryte sine egne regler. Jeg kjenner ei som gikk over på AAP da hun var rundt 60 år. NAV var ivrige på å få henne ut i tiltak og nå jobber hun deltid der hun var på arbeidsuprøving. Men hun er kanskje unntaket, mer enn regelen. Det vet jeg ingenting om.

Jeg er ikke 60 før om noen år, men det er ikke bare alderen som de strever med.  Det er også min utdannelse.  Jeg kunne jobbet fulltid hvis jeg fikk riktig jobb, men jeg kan ikke begynne helt fra grunnen av med noe jeg aldri har prøvd.  Jeg kan ha mange gode år foran meg og det akter jeg å gjøre selvom jeg må skape meg mulighetene selv.  Synes det er frustrerende at den rike erfaringen jeg har ikke teller.

Skrevet

Du kan fint jobbe med uføretrygd i Norge og utlandet, men du får avkortning i trygden. 

De fleste land har skatteavtaler med Norge for å hindre at du betaler dobbelt skatt, altså både til Norge og landet du bor i.

Du må betale kildeskatt på 15 prosent om du bosetter deg i enkelte land, i tillegg til skatt i bostedslandet. Ofte lønner ikke dette seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...